Toon posts:

[Mac mini] plasma resolutie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halllo, ik ben de blije bezitter van een macmini (okt 09) en een wat oudere plasma...

en nu lijkt het erop, dat deze 2 niet goed met elkaar kunnen communiceren..

mijn beeld is (op de 1080 modus) 2 cm rondom te groot...
en via 720 is het ook niet veel beter...
film kijken gaat op zich wel...alleen de opdrachtbalk bovenin en de dock in beeld zou toch wel erg handig zijn...(ik heb ook het idee, dat het beeld onrustiger is, dan op mijn oude pc-mediacenter...??)

Ik sluit het geheel aan met een hdmi kabel aangesloten op de mini display port...
overscan staat aan...

Ik heb de handleiding van de tv erbij gepakt, maar het lijkt wel of ik alle kanalen kan aanpassen qua formaat (4:3 / 16:9) behalve het HDMI kanaal...

Als ik het aansluit via de mini-dvi poort en een dvi kabel op de dvi ingang op de tv, dan krijg ik geen mogelijkheden groter dan 1024 x 768..

zou mijn tv nu al niet meer uptodate zijn?

of zijn er nog andere opties?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:48:
Ik sluit het geheel aan met een hdmi kabel aangesloten op de mini display port...
overscan staat aan...
Waarom zet je overscan niet uit?

[ Voor 77% gewijzigd door Johnny op 24-11-2009 22:00 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ja! thanks!

dit is al een stuk beter...ik had juist het advies gekregen, om mijn overscan aan te zetten, maar nu heb ik alles netjes in beeld...

ps. kan je via DVI kabel geen 720 of 1080 signaal krijgen? gaat deze maar tot 1024x768?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Kijk even in de handleiding van de tv welke resoluties op de verschillende ingangen worden geaccepteerd.

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-01 11:04
Oudere hd ready plasma schermen zijn vaak 1024x768. Iets met rechthoekige ipv van vierkante pixels geloof ik .

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn "al" 2 jaar oude pana plasma....

Overscan aan zetten zorgt er wel voor dat bv je boven balk in osx buiten het beeld valt....

Af spelen via plex is echter geen probleem dat gaat gewoon goed (ie ik mis geen stuk beelk)

Verwijderd

Topicstarter
Hé Canonuser...hoe sluit jij alles aan via hdmi op de mini display port?

maar het moet toch ook mogelijk zijn met DVI op de mini-DVI....???

maar als ik dat doe, krijg ik niet de keuze 1080 of 720 (die ik met de HDMI wel krijg) en alleen maar als hoogste 1024 x 768...en heb ik ook het idee dat alles breder wordt vertoond...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Wat is de native resolutie van je plasma tv? Het is al een keer gevraagd, maar dat kan wel helpen bij het beantwoorden van je vraag :)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

het probleem herken ik wel.
familielid heeft laatst de nieuwest panasonic plasma gekocht en zijn mini aangesloten. beeld was niet goed te krijgen. ook niet na herstarts met alleen de nieuwe pana eraan.

uiteindelijk een herinstallatie gedaan en het beeld was vanaf het eerste moment perfect.
wellicht een bugje of zo maar het probleem is in ieder geval wel opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
sorry Diistorm...

maar die schijnt behoorlijk laag te zijn, iets van 852x480...

heel vreemd omdat ik voor de aanschaf veel heb lopen surfen, en durf bijna te zweren dat ik toen resoluties tegenkwam bij dit scherm van 1368x1024.... (hitachi pd4200...kwam 3 jaar geleden ook als een van de beste uit de bus)

eeeeh Ermo...
hoe bedoel je een her-installatie...van de tv?

Verwijderd

Ik heb hem ook aangesloten middels HDMI.....(mini dvi --> DVI --> hdmi)

@Wverveer: Mini Display Port naar HDMI kan toch niet ?

En dan zet ik de resolutie van de mini op 1080P (geeft de TV dan ook netjes aan als ik schakel) maar moet dan toch nog overscan aanzetten anders heb 2cm rand rondom....

Ga hem eens aansluiten op mijn receiver (1080P, Marantz sr7002) en eens kijken wat dat doet....

Het blijft vaag, je geeft aan 1080P als resolutie en je TV ziet ook ook een 1080P signaal (op hdmi2) dan zou je toch een perfect vullend desktop verwachten zonder overscan maar helaas...
Wellicht dat iemand daar een idee over heeft ?

BTW mijn mini is ook iets van 3 maanden oud nu....

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 10:02 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

DVI biedt volgens mij alleen resoluties aan die het scherm (de tv) zegt aan te kunnen. Als het panel een resolutie heeft van bijv. 1024x768 dan zal je ook geen hogere resoluties tegenkomen bij de instellingen. Om dit te omzeilen zijn er diverse programma's waarmee je eigen resoluties in kunt stellen, en dit werkt met wisselend succes :) SwitchRes X heb ik in het verleden met succes gebruikt, maar dat was wel voor een VGA aansluiting.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Het vreemde is dus dat mijn mini wel de 1080P op 24/50/60 hz herkent en kan instellen.
Dus dan zou je toch verwachten dat het goed zit ?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Check de specs van je scherm eerst in plaats van te gissen. Verkwist je eigen (en vooral andermans) tijd niet. Een klare kijk op de situatie elimineert al heel wat mogelijke problemen.

Edit: het is niet de bedoeling dat je het topic gaat hijacken CanonUser :).

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 26-11-2009 10:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:48:
Als ik het aansluit via de mini-dvi poort en een dvi kabel op de dvi ingang op de tv, dan krijg ik geen mogelijkheden groter dan 1024 x 768..
Als je de dvi-ingang op de tv op dvi-pc hebt staan klopt dat toch?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0WNksEjsTSlXDBlhgnbjjgU2/full.png
heel vreemd omdat ik voor de aanschaf veel heb lopen surfen, en durf bijna te zweren dat ik toen resoluties tegenkwam bij dit scherm van 1368x1024.... (hitachi pd4200...kwam 3 jaar geleden ook als een van de beste uit de bus).
Via vga kun je maximaal 1366x768 gebruiken in 16:9 formaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Nielson op 26-11-2009 11:13 ]

Verwijderd

@Borromini : De TS vraagt aan mij hoe ik de boel heb aangesloten dus van Hijacken is geen sprake volgens mij maar goed .... Mocht dit wel zo zijn... @TS --> Sorry

Daarnaast kan het wel iets vriendelijker met je "andermans tijd verdoen"..... ik reageer gewoon op de TS zijn vragen en opmerkingen.....

En uiteraard heb ik de spec's van mijn scherm bekeken en zie daar staan dat ik op de PC ingang + Mac een max resolutie heb van 1366 bij 768 maar de mini staat niet aangesloten op de PC ingang maar op een HDMI ingang en dan zou het toch gewoon 1900 bij 1080 moeten zijn, ook al omdat bij het schakelen op de TV deze netjes aangeeft dat het binnenkomende signaal 1080P is ?

Vandaar mijn vraag/opmerking

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 11:13 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:00:
Daarnaast kan het wel iets vriendelijker met je "andermans tijd verdoen"..... ik reageer gewoon op de TS zijn vragen en opmerkingen.....
Ik doelde daarmee eerder op de TS die gist naar zijn resolutie maar ze niet nakijkt ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

ooops solly O+ 8)7

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor...

maar zoals ik aangaf, heb ik heel veel research gedaan voor aanschaf (maar heb van mijn eigen weinig know-how) en wist dus bijna zeker dat ik een resolutie van 1368x1024 tegen kwam voor dit scherm, en nu blijkt het maar 842x480 te zijn....

Nielson kwam met een verklaring, nogmaals dank daarvoor...

kortom, ik ben in de verkoop truk getrapt...
en wellicht zal dit ook anderen waarschuwen voor misleiding zoals deze...

ps. canonuser....de mini -dvi is toch degene waarvan de adapter bij de mini zit...op die heb ik hem aangesloten via een dvi kabel..

via ebay heb ik een adapter gekocht voor de (volgens mij) mini display port naar hdmi...

ik twijfel nu, om een adapter te gaan kopen van de (in mijn ogen) mini dvi-. naar hdmi, wellicht werkt dit beter??

maar ik kan het ook mis hebben

ps. tweaker, nog gefeliciteerd met jullie terechte waardeing (beste site '09 / vergelijkingssite)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 09:30 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je geen handleiding bij dat ding waarin je de ondersteunde resoluties kan vinden?

Een familielid van mij heeft een groot LCD-scherm, al wat ouder, alles wat dat ding ondersteunt is 1024x768 :/

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

@wvermeer, ik bedoel een herinstallatie van de mac mini.

Verwijderd

Topicstarter
Ermo, een herinstallatie van de mini?? hij is nog nagenoeg nieuw...ik zit nog in de test-fase om alles zo goed mogelijk aan te sluiten...

Borromini...ik weet nu wat de resolutie is....via hdmi en overscan gaat het goed (hoewel het minder strak is als met mijn pc-mediacenter, die had wellicht toch een betere videokaart...terwijl hij 4 jaar oud was)

Ik wil het allemaal nog gaan proberen via de mini-dvi en de bijgeleverde dvi adapter...kijken of dat beter wordt...

maar ik kan me niet voorstellen dat de output daarvan schokkend anders is....

andere oplossing zal misschien zijn een andere adapter of andere kabels..kortom...een hele boel testen en uitzoeken, als ik meer weet, laat ik het weten

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
ps. ik heb het idee dat ik het beeldformaat (4:3 / 16:9 enzo) niet kan instellen,als het ingangssignaal via hdmi of dvi is...Komt dat iemand bekend voor, is dat wellicht vaker zo met oudere schermen???

of is het wellicht een defect van mijn tv, dat er niks veranderd als ik hier tussen switch...

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

als je nog in de testfase zit is het helemaal een makkie om ff te kijken wat er gebeurt als je de mini aan je tv aansluit en dan een herinstallatie start. mijn ervaring is dat vanaf het eerste opstartscherm van os x het beeld perfect wordt weergegeven en dat het daarvoor absoluut niet juist te krijgen was.

su6

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Als je iets als Plex als media-server gebruikt, dan kan je alles perfect binnen Plex instellen. Alleen de desktop is dan nog een probleem, zelf gebruik ik die echter bijna nooit.
Pagina: 1