SSD en Green schijf, koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-12 21:01
Een simpele vraag, moet een SSD gekoeld worden of is dit niet nodig? Ik heb gehoord dat die schijven amper warmte genereren dus ik ga er bijna vanuit van niet.

Daarnaast wil ik graag weten of de Eco Green schijven (of hoe ze maar heten) in mijn geval die van Western Digital (Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS) gekoeld moet worden?

Nu begrijp ik dat deze laatste ook weinig warmte zal produceren maar enfin die heeft wel de bewegende onderdelen.

Ik heb een kast die voorzien is van een redelijke airflow en zoals op DIT plaatje te zien is zit er een beste koeler naast.

Dus, extra koeling nodig of is dat gezien de omstandigheden echt niet nodig?

Alvast bedankt voor het antwoord!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SSD heeft geen koeling nodig. als zou ik hem voor de netheid gewoon bij de andere schijven zetten. bij voorkeur voor de ventilatie. (baat het niet.... ;) )

de harde schijf echter wel, maar als je hem voor de ventilator zet zoals op plaatje zit is het goed.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:43
Op het plaatje staat al een fan tegen de hdd's te blazen dus lijkt me niet dat je extra koeling nodig hebt.
Over het algemeen is een harddisk zo'n graadje of 30-40 geloof ik. Als je met een tooltje of in de BIOS kan nagaan welke temperatuur je harddisks zijn lijkt het me makkelijk om te controleren of je binnen de marges zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Barleone op 24-11-2009 21:49 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Er is geen extra koeling nodig voor deze twee schijven. Ik verwacht dat ze allebei niet warmer worden dan 30 graden, tenzij je de computer in een kas hebt staan of zo.

"That was left handed..." - JJH

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-12 21:01
Ik zal zodra ik de boel ingebouwd heb (plaatje is slechts ter illustratie) eens testen hoe warm de boel wordt. Mocht het idd boven de 40 komen dan zal ik de boel extra koelen.

Bedankt voor de info!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
De Priester schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:02:
Ik zal zodra ik de boel ingebouwd heb (plaatje is slechts ter illustratie) eens testen hoe warm de boel wordt. Mocht het idd boven de 40 komen dan zal ik de boel extra koelen.

Bedankt voor de info!
Eigenlijk is het onzin wat je dan doet. Schijfen kunnen zonder problemen 60 graden draaien. Ik heb echter wel een 120mm fan voor mijn schijf (die op 700RPM draait), dus onhoorbaar en koele schijven.

Schijf in kwestie is een WD6400AAKS, dus een schijf met 2x 320GB platter. Dus die worden niet warm.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:04

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

hoeveel extra koeling wil je hebben? Er staat toch al een dikke ventilator over te blazen. Het zou wat zijn als dit niet voldoende was dan houden de hdd het bij 90% van de systemen het niet lang vol.

Daarnaast gaat het hierbij om twee schijven die nouwelijks koeling nodig hebben. Wat ruimte voor een natuurlijke luchtstroom zou al voldoende zijn.

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:01
Mijn ervaring is dat WD green schijven niet per se minder warm zijn. Ze zijn zuiniger en schijnbaar stiller, maar mijne zijn warmer dan m'n gemiddelde andere hdd. Kan aan mij liggen, dat wel.

Verwijderd

verbruik = wrijving = hitte

zuiniger = koeler

SSD zijn zo koel omdat ze zuinig zijn: minder dan 1 watt
een beetje hdd zuipt al snel 2.5 watt

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:43
Ben je zo'n heethoofd dan? ;)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:01
Nee, maar ik verkies stilte boven koelte, met name als de temperaturen sowieso niet de spuigaten uit lopen. Daarbij komt dat in mijn geval m'n WD Green wat warmer is dan m'n andere schijven. Maar dat zou aan mij kunnen liggen in de zin van die schijf zit wellicht in een lagere bay waar geen fan fatsoenlijk doorheen blaast.
root@frank-server:~# hddtemp /dev/sd{a,b,c,d}
/dev/sda: WDC WD20EADS-00R6B0: 39°C
/dev/sdb: ST31500341AS: 31°C
/dev/sdc: ST31500341AS: 30°C
/dev/sdd: ST3200021A: 34°C

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Mijn WD Green 1 TB is juist wat koeler @+-27C dan mijn andere 2x 500GB WD Caviar Black schijven @+-32C. Dit is in een Antec Sonata Elite waarbij de Green in de bovenste baai zit naast een Intel 80 Gb SSD Postville en de twee 500GB's in de twee baaien eronder. Deze worden allebei slechts passief gekoeld met airflow
van mijn achterste case-fan. Tussen de 20-45 graden is prima, tussen de 45-55 graden wat zorgelijk, daarboven is het slecht voor de schijven. De enige manier om dit te weten is door het te meten, dus gewoon in de kast hangen en de SMART temperatuur uitlezen. Daarna kan je de fan langzamer laten draaien of uitzetten met BIOS voltage control / PWM, een fan controller, speedfan of andere tools en kijken of de temperatuur te hoog wordt of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jouke74 op 25-11-2009 00:02 ]

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1