Goedkope upgrade: van Abit NF7-S --> Asrock ALiveDual-eSata2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.343 views

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb recentelijk mijn 6 jaar oude (back up) pc met een Abit NF7-S mobo en een Athlon XP 2500+ cpu geupgrade met 512 MB extra geheugen (naar 1 GB, OCZ platinum) en een nieuwe WDC Blue 640 GB sata HDD.

Ook heb ik mijn Club 3d Radeon 8500 vga kaartje vervangen door een Sapphire X1950Pro AGP kaart met 512 MB geheugen en mijn opgeblazen Antec voeding vervangen door een Corsair 400CX.

Ondanks dat het allemaal een stuk beter werkt dan voorheen, ben ik toch nog niet helemaal tevreden. Ik merk duidelijk dat de anno 2009 langzame AMD 2500+ cpu echt een flinke bottleneck is.

Ik gebruik de pc niet dagelijks en gebruik hem vooral als backup en om nog wat (oudere) spellen op te spelen en ik heb eens gekeken naar een wat uitgebreidere upgrade:

Voor zo'n € 130,-- kan ik een Asrock ALiveDual-eSata2 mobo met een AMD X2 6000 en 1 GB DDR2 geheugen kopen. De reden dat mijn voorkeur uitgaat naar dit mobo is dat ik dan mijn Ati X1950Pro VGA kaart gewoon kan blijven gebruiken en ik denk dat een X2 6000 cpu wat meer in lijn is met deze videokaart.

Ik gebruik de pc gewoon met Windows XP vandaar dat 1 GB geheugen genoeg is. Windows 7 ondersteunt de X1950Pro AGP volgens mij niet of onvoldoende en ook de chipset op het Asrock mobo is volgens mij niet probleemloos bruikbaar met Windows 7.

Het is wel jammer van het OCZ DDR geheugen wat ik net 2ehands had gekocht, maar ja dat verkoop ik wel weer.

Vinden jullie dit voor het relatief lage bedrag een beetje een verantwoorde upgrade? Volgens de Asrock site kunnen er ook AMD Phenom socket am3 cpu's gebruikt worden maar dat vind ik raar, wat is de snelste cpu die op het Asrock mobo past?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Windows 7 moet geen probleem zijn voor de chipset, gezien de ervaringen van mensen met de 939Dual-Sata2(939 uitvoering).
De videokaart moet ook geen probleem zijn, al is er geen support vanuit ATI meer. De gewone maandelijkese driver-updates kun je gewoon gebruiken

Eerlijk gezegd vind ik ik 130 euro wel aan de hoge kant voor zo'n verouderd setje. Ik zou proberen daar iets vanaf te halen

[ Voor 19% gewijzigd door mad-dog op 24-11-2009 21:29 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:28:
Eerlijk gezegd vind ik ik 130 euro wel aan de hoge kant voor zo'n verouderd setje. Ik zou proberen daar iets vanaf te halen
Dat zijn de nieuwprijzen, ik wil die spullen gewoon in de winkel halen. Maar misschien dat een AMD Phenom X4 beter is? Die zijn volgens mij niet zoveel duurder.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

130 euro is niet exceptioneel laag voor zo'n setje.. (das zo 'n beetje de huidige nieuwprijs zelfs)
die agp kaart is gewoon nogsteeds hopeloos verouderd... als je het echt goed wilt doen, geef je meteen 50-100 euro extra uit voor een betere videokaart voor op je nieuwe moederbord.. wel pci-e kopen, dat is al 4 jaar de nieuwe standaard... en koop geen via chipset, dan krijg je als je je videokaart wilt upgraden meteen weer gezeur van..

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:35:
130 euro is niet exceptioneel laag voor zo'n setje.. (das zo 'n beetje de huidige nieuwprijs zelfs)
die agp kaart is gewoon nogsteeds hopeloos verouderd... als je het echt goed wilt doen, geef je meteen 50-100 euro extra uit voor een betere videokaart voor op je nieuwe moederbord.. wel pci-e kopen, dat is al 4 jaar de nieuwe standaard... en koop geen via chipset, dan krijg je als je je videokaart wilt upgraden meteen weer gezeur van..
Als ik jouw theorie volg, is elke videokaart na een half jaar hopeloos verouderd, dan kun je wel bezig blijven. Ik heb een hele snelle supermoderne 18,4 inch laptop die ik dagelijks gebruik en die gewone oudere pc is gewoon echt een hobby. Ik vind het leuk om voor zo weinig mogelijk geld een zo snel mogelijk systeempje te krijgen en dan vind ik een upgrade van € 250 echt al weer teveel. Dan kun je echt wel bezig blijven.

€ 200 moet echt het maximum zijn en is ook zeker haalbaar. Die X1950Pro heeft nog echt wel behoorlijke prestaties hoor, alle spellen van 2, 3, 4 jaar oud werken prima met die kaart.

De AMD Ahtlon II X2 250, 65W, 3.0 Ghz, 2MB (2 x 1MB L2) is ook heel redelijk geprijsd. Gaat dat werken met de ALiveDual-eSata2?

Volgens: http://www.asrock.com/mb/...el=ALiveDual-eSATA2&s=AM2 zijn er veel cpu's compatibel met dat mobo maar ik vind het maar een ingewikkeld overzicht.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

overzicht valt wel mee, als je cpu dr in staat dan werkt ie (mits je de bios updated naar de versie die dr rechts van staat of hoger. updaten kan je meestal wel bij de webshop laten doen)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 55,28€ 55,28
1Asus M3N78€ 37,84€ 37,84
1HIS HD 3850 HDMI€ 41,70€ 41,70
2Kingston ValueRAM KVR667D2D8P5/1G€ 9,95€ 19,90
ImporterenTotaal€ 154,72

of een andere amd am2+ of am3 cpu naar keuze.. en die videokaart (40 euro) is al bijna 2x zo goed als wat je nu hebt.. kan je tenminste op cod2 (enzo) de settings lekker hoog zetten :)

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 24-11-2009 23:02 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Of onderstaand:

Asrock ALiveDual-eSATA2 € 45,38 € 45,38
AMD Athlon II X2 250 3.00 GHz, 1800 MHz, 2x 512kB , Nvt, Boxed € 48,74 € 48,74
Corsair CM2X1024-6400 1 GB, PC6400, 800 MHz € 22,69 € 22,69

€ 116,81
BTW € 22,19
Subtotaal inc BTW € 139,00

Tja dan is het verschil niet groot, ik begrijp wat je bedoelt te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door MegaJurk op 24-11-2009 23:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MegaJurk schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:35:
[...]

Dat zijn de nieuwprijzen, ik wil die spullen gewoon in de winkel halen. [...]
Waarom, in vredesnaam :?

Je gaat hier mobo + CPU voorzien van 5-jaar oude RAM en VGA. Waarom zou je dan niet 2e hands spul voor een fractie van de prijs kopen? Als je alles nieuw zou kopen zou ik je nog wel kunnen volgen, maar op moment dat het gewoon onderdelen voor een bejaard systeem zijn valt ieder voordeel van "nieuw" weg boven 2e hands en aantoonbaar werkend.

Oslik blyat! Oslik!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ga eens van 166MHz fsb (2500+) naar 200MHz fsb, je processor draait dan als een 3200+.
Kijk of je daar wel tevreden mee bent en wat de temp. van je cpu is.

Verwacht niet dat straks je pc zo enorm veel sneller boot (waarschijnlijk zelfs langzamer) als je die X2 6000+ hebt in vergelijking met je huidige systeem..je zal bedrogen uitkomen, een nForce2 met een snelle cpu en goede hdd boot razendsnel.

Niet tevreden...alles verkopen en dan upgraden naar athlon II met DDR3 geheugen....DDR2 nieuw?..ga dan voor DDR3..het prijsverschil wordt steeds minder.

Wat ik niet snap is dat je eerst persé deze pc wilde upgraden en dan nu alsnog wil upgraden naar een EOL systeem....pers nu het uiterste uit hardware die je hebt zonder verdere kosten of ga voor up to date wat goedkoper is dan s939 of AM2 in "the log run"

Am3 kan je nog upgraden in de toekomst....bij AM2(+) loop je nu veel eerder tegen de grenzen aan.

Edit*
Op je huidige pc kan je zonder problemen win7 installeren, de meeste drivers zullen dan MS drivers zijn, Tweaken kan je dan verder niet veel maar het werkt wel zonder problemen en stabiel.
Zelfs met een ATI 9600XT 256MB draait win7 bij mij met al z'n gadgets op een nforce2 met XP3200+ (test opstelling)

[ Voor 14% gewijzigd door Klunssmurf op 25-11-2009 00:55 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:36:
[...]

Waarom, in vredesnaam :?

Je gaat hier mobo + CPU voorzien van 5-jaar oude RAM en VGA. Waarom zou je dan niet 2e hands spul voor een fractie van de prijs kopen? Als je alles nieuw zou kopen zou ik je nog wel kunnen volgen, maar op moment dat het gewoon onderdelen voor een bejaard systeem zijn valt ieder voordeel van "nieuw" weg boven 2e hands en aantoonbaar werkend.
Ben ik in beginsel met je eens maar weet jij iemand die mij tweedehands voor de fractie van de nieuwprijs een ALiveDual-eSata2, een Athlon II X2 250 en 1 GB DDR2 geheugen wil verkopen?

Dat geheugen is wel goedkoop te krijgen ja alhoewel dat nieuw ook maar € 25 ofzo kost....

Overigens dat het wat ouder spul is, wil toch niet zeggen dat het niet goed of niet snel meer is. Dat meedoen met de nieuwste ontwikkelingen, daar ben ik reeds jaren geleden mee gestopt en dat hoeft ook helemaal niet, met minder geld oudere spullen kopen en toch een leuk systeem in elkaar zetten is veel bevredigender. Je kunt de ontwikkelingen ook niet bijhouden. Ik kocht in januari een hypermoderne laptop en een maand geleden kon ik Windows 7 weliswaar installeren maar werken enkele hybride functies niet meer omdat er compatibiliteitsproblemen zijn......

[ Voor 26% gewijzigd door MegaJurk op 25-11-2009 01:30 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:48:
Ga eens van 166MHz fsb (2500+) naar 200MHz fsb, je processor draait dan als een 3200+.
Kijk of je daar wel tevreden mee bent en wat de temp. van je cpu is.

Verwacht niet dat straks je pc zo enorm veel sneller boot (waarschijnlijk zelfs langzamer) als je die X2 6000+ hebt in vergelijking met je huidige systeem..je zal bedrogen uitkomen, een nForce2 met een snelle cpu en goede hdd boot razendsnel.

Niet tevreden...alles verkopen en dan upgraden naar athlon II met DDR3 geheugen....DDR2 nieuw?..ga dan voor DDR3..het prijsverschil wordt steeds minder.

Wat ik niet snap is dat je eerst persé deze pc wilde upgraden en dan nu alsnog wil upgraden naar een EOL systeem....pers nu het uiterste uit hardware die je hebt zonder verdere kosten of ga voor up to date wat goedkoper is dan s939 of AM2 in "the log run"

Am3 kan je nog upgraden in de toekomst....bij AM2(+) loop je nu veel eerder tegen de grenzen aan.

Edit*
Op je huidige pc kan je zonder problemen win7 installeren, de meeste drivers zullen dan MS drivers zijn, Tweaken kan je dan verder niet veel maar het werkt wel zonder problemen en stabiel.
Zelfs met een ATI 9600XT 256MB draait win7 bij mij met al z'n gadgets op een nforce2 met XP3200+ (test opstelling)
Ik draai mijn 2500+ al sinds jaren met een fsb van minimaal 215 zo ongeveer op de snelheid van een 3200+. Dat is het mooie van het Asrock mobo, er kan ook een PCI-E videokaart op en ook AM3 cpu's draaien zonder problemen op dat bord.

En is het verschil tussen DDR2 en DDR3 geheugen dan duidelijk merkbaar?

Op zich draait die pc nu best ok, vandaar dat een upgrade naar een Athlon II X2 of zelfs een Athlon Phenom en een upgrade van DDR naar DDR2 geheugen misschien precies die extra prestatiewinst geven waar ik helemaal tevreden mee ben.

• Klunssmurf
  • Niet online
Met DDR3 doel ik meer op een toekomstige upgrade....DDR3 is nu, DDR2 is aflopende zaak.
DDR3 hoeft niet altijd sneller te zijn.(en is het vaak ook niet. net als met de overstap van DDR1 naar 2, het grote verschil komt pas na een tijdje)

Als je straks wil upgraden (op basis van AM2) moet je weer minimaal een moederbord en geheugen vervangen.
Ga je nu voor AM3 CPU/mobo + DDR3 mem, dan zit er veel meer rek in je systeem.

Het gene wat je nu van plan bent zie ik eigenlijk ook niet als een upgrade maar meer als een nieuw 'oud systeem' kopen.

Edit*
Zelf klooi ik nog veel met agp...het loont zich niet maar het is uit nostalgische overwegingen en kost bakken met geld, zeker in verhouding tot de prestaties in vegelijking met de huidige hardware.

Maar...een nieuwe pc komt voor mij de huidige technieken in, dus DDR3, PCI-E 2.0 enz...

[ Voor 21% gewijzigd door Klunssmurf op 25-11-2009 02:13 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MegaJurk schreef op woensdag 25 november 2009 @ 01:20:
[...]

Ben ik in beginsel met je eens maar weet jij iemand die mij tweedehands voor de fractie van de nieuwprijs een ALiveDual-eSata2, een Athlon II X2 250 en 1 GB DDR2 geheugen wil verkopen?

Dat geheugen is wel goedkoop te krijgen ja alhoewel dat nieuw ook maar € 25 ofzo kost....
Bij geheugen maakt het inderdaad weinig uit, maar mobo en CPU wel - of beter gezegd, legacy mobo en CPU, want je hebt het hier niet over een X2 250, maar een 6000.

Ik zie trouwens een Asrock So939 AGP bord (K8-Combo-Z) voor EUR 20 in V&A en een San Diego 3700+ voor EUR 20. Dat is EUR 40 voor een veel snellere combo. Nu ik erbij stilsta, ik heb zelf zowaar een Asrock AM2 bord met AGP liggen die te koop staat en voor een vergelijkbaar bedrag de deur uit mag - DM me als je dat interessant vindt.

Maar is het niet een beter idee om je DDR1 (2e hands meer waard dan DDR2 nieuw) en AGP kaart (meer waard dan vergelijkbare PCIe nieuw) te verkopen en dan inderdaad een X2 250 te kopen icm goedkope AMD780/785 bord, HD4670 en DDR2?
Overigens dat het wat ouder spul is, wil toch niet zeggen dat het niet goed of niet snel meer is. Dat meedoen met de nieuwste ontwikkelingen, daar ben ik reeds jaren geleden mee gestopt en dat hoeft ook helemaal niet, met minder geld oudere spullen kopen en toch een leuk systeem in elkaar zetten is veel bevredigender. Je kunt de ontwikkelingen ook niet bijhouden.
Je kunt ze prima bijhouden als je overal geld tegenaan smijt, maar ik ben het met je eens dat dat nergens voor nodig is. 90% van het werk wat je doet kun je - zolang je geen die-hard gamer bent - prima doen op een PC van 5 jaar terug en zelfs op eentje van 10 jaar terug als je het maar volstouwt met RAM.
offtopic:
Wat dat laatste betreft: zeker dat 1GB RAM niet een groter probleem is dan die XP 2500+? Het verschil tussen 1GB en 2GB merk je in mijn ervaring als dag en nacht

Dat is ook waar de hele good enough filosofie (denk aan de Atom en het succes van netbooks) om draait. Het is goed genoeg, dus waarom zou je meer uitgeven?

Het gaat er hier niet om dat ik zeg dat je oude meuk hebt, maar eerder dat je veel meer geld uitgeeft voor nieuw spul dan nodig is, omdat je zonodig in een spagaat wilt blijven (AGP en DDR1 jaren nadat die EOL zijn). Daarom zeg ik dat het zinniger is om ofwel gewoon 2e hands AGP/DDR1 dingen te nemen, danwel AGP en DDR1 eruit te gooien en alles nieuw te nemen, waarbij dat niet noodzakelijkerwijs sneller hoeft, maar wel goedkoper kan.
Ik kocht in januari een hypermoderne laptop en een maand geleden kon ik Windows 7 weliswaar installeren maar werken enkele hybride functies niet meer omdat er compatibiliteitsproblemen zijn......
Ehm, het is wat inconsequent om hierboven te roepen dat je niet hoeft mee te doen met de nieuwste ontwikkelingen puur om het meedoen, maar dan wel gelijk een nieuw OS te moeten installeren :o

Windows 7 is een duidelijke vooruitgang op Vista, maar ook hier: >90% van users kan werkelijk alles doen wat ze moeten doen op XP. Zodra security updates voor XP stoppen wordt het een andere zaak, maar dat is nog lang niet aan de orde.

Oslik blyat! Oslik!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:45:
[...]

Ik zie trouwens een Asrock So939 AGP bord (K8-Combo-Z) voor EUR 20 in V&A en een San Diego 3700+ voor EUR 20. Dat is EUR 40 voor een veel snellere combo.
[...]
Snellere combo? Sneller dan een Athlon II XP2 of Phenom?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MegaJurk schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:40:
[...]

Snellere combo? Sneller dan een Athlon II XP2 of Phenom?
Sneller dan je huidige XP 2500+

Oslik blyat! Oslik!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Hij wilt gewoon zn huidige pc wat upgraden, en jullie komen aanzetten met ddr3 geheugen???? das zowat het dubbele in prijs als ddr2!

en upgraden is tegenwoordig toch kutje moeilijk, elk jaar komt intel/amd wel met een nieuwe socket uit.. voorheen was het nog te doen, en ging een socket makkelijk 3 a 4 jaar mee.. tegenwoordig dus echt niet..

lijstje van AlexanderB is prima, alleen zou ik zoals voorgesteld zoeken naar tweedehands onderdelen ipv nieuw.. scheelt je misschien helft in euro's

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Inderdaad, dat lijstje van AlexanderB ziet er prima uit. Voor weinig geld een prima upgrade. Als je je oude onderdelen dan verkoopt kom je waarschijnlijk nog onder de 100 euro uit. Ik betwijfel of het loont om die budget onderdelen nog 2e hands te zoeken, maar je kunt altijd een poging doen.

specs

• Klunssmurf
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 41,51€ 41,51
1Asus M4A78LT-M LE€ 48,81€ 48,81
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/1G€ 16,51€ 33,02
ImporterenTotaal€ 165,04

En voor net 10,32 meer heb je een volledig AM3 systeem.
Dat is dus wat ik probeerde duidelijk te maken...het scheelt dus een generatie voor het moederbord en het geheugen. De lifespan is dus potentieel langer.
Op processor snelheid lever je wel wat in vergelijking met de Athlon II x2 250.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en dat scheelt dus 3 generaties op het bord wat de TS origineel hebben wou.. 3 generaties nieuwer voor n paar tientjes meer.. dan zit je ineens weer bij het nieuwste spul ipv oude troep uit de eind-p4 tijd.

• Klunssmurf
  • Niet online
En de prijzen van DDR3 en AM3 blijven zakken en DDR2 wordt maar duurder...

Op dit moment ben je dus gewoon te duur uit als je met bepaalde onderdelen niet voor de laatste generatie gaat.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:01:
en dat scheelt dus 3 generaties op het bord wat de TS origineel hebben wou.. 3 generaties nieuwer voor n paar tientjes meer.. dan zit je ineens weer bij het nieuwste spul ipv oude troep uit de eind-p4 tijd.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Het Asrock mobo wat ik wil kopen, is nog gewoon overal verkrijgbaar en dateert van eind 2007 dus dat valt nog wel mee. Het is volledig compatibel met socket AM3 cpu's, ik wil dan ook een moderne AMD Athlon of Phenom cpu kopen.

Als ik voor bijvoorbeeld hypermodern spul ga, zoals een ATI 3850 videokaart zit ik misschien weer met het feit dat mijn 400 watt voeding dat mogelijk niet trekt.

Die Asrock heeft een eSata aansluiting wat ik erg handig vindt en Sata II aansluitingen terwijl mijn huidige Abit nForce mobo nog een eerste generatie sata heeft. Daarbij nogmaals de opmerking dat de Asrock ook een PCI-E aansluiting heeft dus ik kan dan binnen een jaar ofzo alsnog upgraden naar een modernere videokaart, een zooitje geheugen erbij en je hebt een prima Windows 7 pc.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Ik gebruik zelf de AliveDualEsata II icm met een athlonII x4 620 op am3 voetje. Dankzij de ondersteuning van Asrock werkt dit gewoon prima. Om eerlijk te zijn vind ik de combinatie prijs wat aan de hoge kant. Je bent zeker beter af met zo'n moderne athlonII x2 dan met de 'oude' athlon x2. (clock-voor-clock zal de nieuwe athlon II zo'n 20~25 procent sneller zijn dan de oude k8 broer).

Let wel: Volgens Asrock schijnt een Phenom/AthlonII icm een Ati AGP kaart en windows vista/7 problemen te geven (ivm de Nforce3 chipset oid). Ik draai zelf zonder problemen windows 7 met een pci-e radeon 4850 (die gebruikt dus de andere chipset). _/-\o_

Naar mijn mening is de upgradebaarheid van AM3 ook beperkt als er in de toekomst een nieuwe socket voor Bulldozer aankomt/is, dus kun je net zo goed een AM2(+) halen.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

3850 is niet hypermodern, dr zijn alweer 2 nieuwere generaties videokaart uit (hd4xxx en hd5xxx)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

MegaJurk schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:31:
[...]

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Het Asrock mobo wat ik wil kopen, is nog gewoon overal verkrijgbaar en dateert van eind 2007 dus dat valt nog wel mee. Het is volledig compatibel met socket AM3 cpu's, ik wil dan ook een moderne AMD Athlon of Phenom cpu kopen.

Als ik voor bijvoorbeeld hypermodern spul ga, zoals een ATI 3850 videokaart zit ik misschien weer met het feit dat mijn 400 watt voeding dat mogelijk niet trekt.

Die Asrock heeft een eSata aansluiting wat ik erg handig vindt en Sata II aansluitingen terwijl mijn huidige Abit nForce mobo nog een eerste generatie sata heeft. Daarbij nogmaals de opmerking dat de Asrock ook een PCI-E aansluiting heeft dus ik kan dan binnen een jaar ofzo alsnog upgraden naar een modernere videokaart, een zooitje geheugen erbij en je hebt een prima Windows 7 pc.
die 400W voeding heeft geen probleem met die vidkaart.
Ik ben het met alexander eens, je wilt toch meeste prestaties voor je geld? En het is ook zo als je het nu gewoon goed doet, dan hoef je de komende tijd ook niet weer te upgraden. En het is al bijna 2010, dus het moederbord wat jij wilt is al 3? jaar oud. Dat is een eeuwigheid in deze wereld.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Zenix schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:01:
[...]

die 400W voeding heeft geen probleem met die vidkaart.
Ik ben het met alexander eens, je wilt toch meeste prestaties voor je geld? En het is ook zo als je het nu gewoon goed doet, dan hoef je de komende tijd ook niet weer te upgraden. En het is al bijna 2010, dus het moederbord wat jij wilt is al 3? jaar oud. Dat is een eeuwigheid in deze wereld.
Juist daarom, het is toch niet bij te houden. Toen ik mijn Abit NF7-S kocht, was dat ook hypermodern. Binnen 2 jaar kwamen er Athlon 64 cpu's en toen bleek mijn mobo dat al niet meer aan te kunnen omdat ik revisie 1.2 heb en alleen revisie 2.0 van de NF7-S met die nieuwe cpu's overweg kon, dus laten we heel eerlijk zijn, je loopt toch altijd achter de feiten aan.

Overigens eind 2007 naar eind 2009 is 2 jaar, pas oktober, november 2010 hebben we het over 3 jaar :-)

Mijn huidige athlon xp 2500+ heeft een passmark van 397. De Athlon II X2 250 heeft een passmark score van 1652, dat lijkt me toch een heel haalbare upgrade.

De X1950Pro en de Ati HD3850 schelen niet zo heel veel in prestaties volgens mij dus....

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Als je van een Radeon 8500 af komt is die factor 2 tussen de X1950 Pro en de HD3850 inderdaad opeens niet zo heel interessant meer ;)

Het prijsverschil waar we het over hebben is echter 130 (Asrock ALiveDual-eSata2 + Athlon X2 6000+ + 1 GB DDR2) tegenover 155 euro (Asus M3N78 + Athlon II X2 250 + HD3850 + 2GB DDR2). Dat is ook niet echt noemenswaardig. Als je dan bedenkt dat je daarvoor een 2 keer zo snelle videokaart, 2 keer zoveel geheugen en een stuk zuinigere processor krijgt, lijkt me dat best de moeite waard.

Alleen de Athlon II X2 250 zou inderdaad ook een prima upgrade zijn, maar dat is nou eenmaal niet haalbaar in combinatie met je huidige moederbord en volgens mij ook niet meer met een AGP videokaart.

specs

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Depep schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:47:
Als je van een Radeon 8500 af komt is die factor 2 tussen de X1950 Pro en de HD3850 inderdaad opeens niet zo heel interessant meer ;)

Het prijsverschil waar we het over hebben is echter 130 (Asrock ALiveDual-eSata2 + Athlon X2 6000+ + 1 GB DDR2) tegenover 155 euro (Asus M3N78 + Athlon II X2 250 + HD3850 + 2GB DDR2). Dat is ook niet echt noemenswaardig. Als je dan bedenkt dat je daarvoor een 2 keer zo snelle videokaart, 2 keer zoveel geheugen en een stuk zuinigere processor krijgt, lijkt me dat best de moeite waard.

Alleen de Athlon II X2 250 zou inderdaad ook een prima upgrade zijn, maar dat is nou eenmaal niet haalbaar in combinatie met je huidige moederbord en volgens mij ook niet meer met een AGP videokaart.
Nee en daarom wil ik een ALiveDual-eSata2 omdat daar wel alle AMD's Athlon en Phenom op werken !! Zo'n athlon II X2 250 kost ook maar weinig meer dan een X2 6000 dus in die zin klopt mijn startpost ook niet meer. Jullie hebben volkomen gelijk dat een X2 6000+ niet de moeite van het upgraden meer waard is.

• Klunssmurf
  • Niet online
Dit wordt inmiddels een lang verhaal ,ik ga er maar wat dieper op in.....de nForce3 chipset wordt rete slecht ondersteund.
Bij zowel Vista als win7.
Ondersteuning van nVidia kan je vergeten, alleen maar standaard microsoft drivers.

Doe lekker die upgrade en loop zometeen tegen allerei bugs aan en geen toekomstige upgrade mogelijkheden, dat zijn de feiten.

nForce3 is vanaf XP64 en Vista gewoon dood.
Je kan nog beter met een nForce2 Win7 draaien dat met de nF3, dat draait tenminste nog stabiel.

Velen hebben al een ruime ervaring met de problemen met de nForce3 en er is ook genoeg over te vinden op de diverse fora.

Nogmaals...mijn advies, begin niet aan het Asrock bord.
Zo ja, dan wacht ik met spanning het Topic af waarin je vraagt om hulp omdat je tegen de nodige problemen aanloopt als je Win7 gaat installeren.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:06:
Dit wordt inmiddels een lang verhaal ,ik ga er maar wat dieper op in.....de nForce3 chipset wordt rete slecht ondersteund.
Bij zowel Vista als win7.
Ondersteuning van nVidia kan je vergeten, alleen maar standaard microsoft drivers.

Doe lekker die upgrade en loop zometeen tegen allerei bugs aan en geen toekomstige upgrade mogelijkheden, dat zijn de feiten.

nForce3 is vanaf XP64 en Vista gewoon dood.
Je kan nog beter met een nForce2 Win7 draaien dat met de nF3, dat draait tenminste nog stabiel.

Velen hebben al een ruime ervaring met de problemen met de nForce3 en er is ook genoeg over te vinden op de diverse fora.

Nogmaals...mijn advies, begin niet aan het Asrock bord.
Zo ja, dan wacht ik met spanning het Topic af waarin je vraagt om hulp omdat je tegen de nodige problemen aanloopt als je Win7 gaat installeren.
Ik twijfel niet aan je kennis en ik ga bij mijn keuze ook volledig voorbij aan het feit dat de nforce3 chipset door Vista en 7 nauwelijks wordt ondersteund. Eerlijk gezegd heb ik ook absoluut geen plannen om die pc nog eens naar Vista of Windows 7 op te waarderen.

Als ik dat zou willen zou ik nu gewoon € 250 - € 300 uitgeven voor allerlei snelle nieuwe componenten, maar ja ik heb tenslotte al een goeie Windows 7 laptop en als die over een paar jaar versleten is, ga ik toch weer voor een nieuwe laptop.

Die Athlon pc is echt bedoeld als backup (omdat ik pc gewoon nodig heb) en om spellen als GP4, Colin McRae Rally, Nascar en wat oudere spellen als Max Payne en Wolfenstein enzo te spelen.

Ik ga echter niet zomaar aan je adviezen voorbij en zal inderdaad eens op internet speuren naar de problemen met de nf3 chipset, dat kan geen kwaad natuurlijk.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb me er nog eens in verdiept en ondanks dat de problemen met de nforce3 250 zich vooral op Vista en Windows 7 concentreren zijn er toch ook verhalen dat veel AGP kaarten zelfs onder Windows XP vaak niet heel lekker werken en dan wordt zo'n Asrock nforce3 250 mobo inderdaad een zeer onaantrekkelijke keus.

Ik denk dat jullie redelijk gelijk hebben en dat ik mijn spulletjes lekker 2e hands moet gaan verkopen, die ATI X1950Pro, daar krijg ik nog wel € 25 voor, voor dat 1 GB OCZ Platinum geheugen misschien ook nog wel en voor mijn Abit NF7-S, 2500+ cpu incl Coolermaster Aero+ en 512 MB Corsair XMS geheugen samen ook nog wel € 20.

Via een webwinkel heb ik het volgende direct leverbare setje samengesteld:

AMD Athlon II X2 250 (AM3) € 61,90
Asus M2N68 PLUS (NVIDIA nForce 630a) € 45,99
GEIL 2 GB DDR2-1066 Kit (2048 MB) € 52,90
Sapphire HD4670 Ultimate (ATI Radeon HD4670) € 69,90

totaal: € 230,69 inclusief btw

Is misschien ook wel iets, in ieder geval een set waar ik Windows 7 op kan draaien en dan een echt home netwerkje opzetten omdat ik dan 2 computers met Windows 7 heb :-)

• Klunssmurf
  • Niet online
* Due to the chipset limitation, the AM3/AM2+ CPU runs at HT1 (1000MHz).

Bron: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fhtfT62sDoYhcGQA

Of je hier veel van merkt in vergelijking met HT3 in het dagelijks gebruik en voor jouw doeleinden weet ik niet.

Doe nog even dit linkje erbij voor de verschillende versies die gebruikt zijn bij AMD.

http://www.tomshardware.c...er-weaves-web,1728-5.html

.

• Zenix

Zenix

BOE!

MegaJurk schreef op donderdag 26 november 2009 @ 01:04:
Ik heb me er nog eens in verdiept en ondanks dat de problemen met de nforce3 250 zich vooral op Vista en Windows 7 concentreren zijn er toch ook verhalen dat veel AGP kaarten zelfs onder Windows XP vaak niet heel lekker werken en dan wordt zo'n Asrock nforce3 250 mobo inderdaad een zeer onaantrekkelijke keus.

Ik denk dat jullie redelijk gelijk hebben en dat ik mijn spulletjes lekker 2e hands moet gaan verkopen, die ATI X1950Pro, daar krijg ik nog wel € 25 voor, voor dat 1 GB OCZ Platinum geheugen misschien ook nog wel en voor mijn Abit NF7-S, 2500+ cpu incl Coolermaster Aero+ en 512 MB Corsair XMS geheugen samen ook nog wel € 20.

Via een webwinkel heb ik het volgende direct leverbare setje samengesteld:

AMD Athlon II X2 250 (AM3) € 61,90
Asus M2N68 PLUS (NVIDIA nForce 630a) € 45,99
GEIL 2 GB DDR2-1066 Kit (2048 MB) € 52,90
Sapphire HD4670 Ultimate (ATI Radeon HD4670) € 69,90

totaal: € 230,69 inclusief btw

Is misschien ook wel iets, in ieder geval een set waar ik Windows 7 op kan draaien en dan een echt home netwerkje opzetten omdat ik dan 2 computers met Windows 7 heb :-)
Ik zou zelf een 780G of 785G moederbord nemen want AMD+AMD combo, vind ik net zoals met Intel+intel combo het meest betrouwbare. En misschien 4GB DDR2 maar dan geen DDR2-1066 of 2x1GB DDR2-800? Voor de rest goeie keuze ziet er goed uit.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Klunssmurf schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:21:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 41,51€ 41,51
1Asus M4A78LT-M LE€ 48,81€ 48,81
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/1G€ 16,51€ 33,02
ImporterenTotaal€ 165,04

En voor net 10,32 meer heb je een volledig AM3 systeem.
Dat is dus wat ik probeerde duidelijk te maken...het scheelt dus een generatie voor het moederbord en het geheugen. De lifespan is dus potentieel langer.
Op processor snelheid lever je wel wat in vergelijking met de Athlon II x2 250.
Waarom ga jou nou nog steeds voor een 2 generaties oud mobo en DDR2? De bovenstaande config is en goedkoper en toekomstvaster?

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik ben er inmiddels door (dankzij !!) jullie vasthoudende mening van overtuigd dat ik beter iets meer geld kan uitgeven voor een modern systeem en heb nu de volgende configuratie bedacht:

ASRock A785GMH/128M: € 60,--
Athlon II X2 250 AM3: € 62,--
Corsair DDR3-1333 2 GB: € 63,--

Mijn keus voor het ASRock mobo is gebaseerd op een 5 tal uitstekende reviews op internet, op het feit dat dit mobo een AMD 785G chipset heeft (terwijl het Asus bordje het met een 760G chipset moet doen) en dat dit mobo een HD4200 grafische chipset onboard heeft. De grafische prestaties zijn natuurlijk niet geweldig maar goed genoeg om veel spellen op redelijke resoluties te spelen.

Zodra ik precies weet wat voor grafische kaart ik wil - voor niet al te veel geld - koop ik die ook.

Ik denk echter wel dat de boxed cooler die bij de cpu geleverd wordt, niet geweldig zal zijn. Wat is een goed en betaalbaar alternatief?

Is het een verstandige keus om voor DDR3 1333 mhz geheugen te kiezen of is 1066 mhz geheugen ook prima?

Ik heb een Antec miditower van 6 jaar oud, atx formaat, daar passen toch wel zonder meer m-atx mobo's in?

• Zenix

Zenix

BOE!

MegaJurk schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:49:
Ik ben er inmiddels door (dankzij !!) jullie vasthoudende mening van overtuigd dat ik beter iets meer geld kan uitgeven voor een modern systeem en heb nu de volgende configuratie bedacht:

ASRock A785GMH/128M: € 60,--
Athlon II X2 250 AM3: € 62,--
Corsair DDR3-1333 2 GB: € 63,--

Mijn keus voor het ASRock mobo is gebaseerd op een 5 tal uitstekende reviews op internet, op het feit dat dit mobo een AMD 785G chipset heeft (terwijl het Asus bordje het met een 760G chipset moet doen) en dat dit mobo een HD4200 grafische chipset onboard heeft. De grafische prestaties zijn natuurlijk niet geweldig maar goed genoeg om veel spellen op redelijke resoluties te spelen.

Zodra ik precies weet wat voor grafische kaart ik wil - voor niet al te veel geld - koop ik die ook.

Ik denk echter wel dat de boxed cooler die bij de cpu geleverd wordt, niet geweldig zal zijn. Wat is een goed en betaalbaar alternatief?

Is het een verstandige keus om voor DDR3 1333 mhz geheugen te kiezen of is 1066 mhz geheugen ook prima?

Ik heb een Antec miditower van 6 jaar oud, atx formaat, daar passen toch wel zonder meer m-atx mobo's in?
Boxed coolers doen hun werk meestal prima, tenzij je wilt overclocken, of hem niet stil genoeg vind.
Kan je bijvoorbeeld deze nemen pricewatch: Cooler Master Hyper TX3.

Ik zou gewoon DDR3 1333 nemen.

En het gaat waarschijnlijk gewoon passen in die kast als er gewoon gaten inzitten waar afstandbusjes inkunnen voor m-atx. Meesten ATX kasten doen ook m-ATX, dus als je meerdere gaten ziet op het mobotray kan je er wel van uitgaan dat het goed zit.

• Klunssmurf
  • Niet online
Zolang je niet behoorlijk gaat overklokken kan je goed uit de voeten met de boxed cooler.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Nog een paar vraagjes. Van de 785G mobo's hebben de meeste merken zowel een ATX als een M-ATX variant. Maakt het voor de mogelijkheden iets uit welke je neemt? De ATX varianten hebben iets meer ruimte en dus meestal 1 of 2 PCI sloten extra maar verder?

Aangezien ik de pc in eerste instantie met Windows XP wil gebruiken, wil ik om de kosten een beetje te drukken eerst maar 2 x 1 GB DDR3 geheugen kopen. Ik heb de manual van het Asus 785G mobo gelezen en daaruit blijkt dat je gerust eerst 2 x 1 GB memory kunt plaatsen en in latere instantie bijvoorbeeld nog 2 x 2 GB memory kunt bijplaatsen, dan heb je dus in totaal 6 GB geheugen.

Zijn jullie bekend met eventuele problemen? Ik vind het jammer als ik over een half jaar of over een jaar weer geheugen moet gaan vervangen, dat zou zonde zijn.

En als ik nu eens begin met 1 x 2 GB geheugen? Ik heb weliswaar dan wel geen dual channel maar maakt dit nou echt veel uit? Alleen moet ik dan later wel weer net zo'n module kopen zodat ze voor optimale werking van dual channel precies hetzelfde zijn.

Als ik wil overklokken, heb ik niets aan ValueRam toch? Tenminste als ik de fsb omhoog gooi. Ik wil DDR3 1333 mhz geheugen.

Ik wil toch ook wel iets meer uitgeven voor een cpu, ik denk nu aan de Phenom II X2 550 BE, wel iets duurder maar geen multiplier lock en heel goed overklokbaar. Goeie keus?

Tot slot, het merk mobo. Ik twijfel erg tussen Asus, Asrock en Gigabyte. Voorkeuren?

Echt tot slot, is de onboard HD4200 op de 785G mobo's vergelijkbaar met een X1950Pro AGP kaart, ik bedoel qua snelheid?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen nergens meer over - voor slowchat is IRC en voor vragen zonder eigen inzet is er de helpdesk of een winkel waar je ze graag (betaald) advies geven zonder dat ze verwachten dat je er zelf iets mee doet.

Voor dergelijke upgradezaken op GoT:
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.