• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 11:33

DwarV

Rekent aan het leven

Topicstarter
Voor een kennis probeer ik een systeem te repareren waar een MSI 9600GT zit geprikt op een Asus P5KPL/1600. Op dit mobo zitten verder aangesloten 4Gb DDR2-667 geheugen, en een Intel Core2Duo E8400 proc. Er is niets aan de onderdelen overgeklokt of gemod.

Het probleem is als volgt: tijdens het werken op de desktop (windows XP 32bit) is het systeem stabiel, maar tijdens het spelen van games loopt het systeem om de haverklap vast. Bij sommige spellen wat sneller bij andere, zo kun je een spel als FEAR wel aardig spelen en een spel als farcry 1 doet het ook aardig. Bij zwaardere spellen zoals settlers begint de boel echter wat te tikken, en bij langer spelen van farcry komen er af en toe vreemde kleuren en textures voorbij. Spellen zoals Oblivion en Fallout 3 zijn bijna niet te spelen. De computer loopt hier om de haverklap vast, of geeft dan aan dat de nvidia driver is gestopt met werken.

Als gevolg van deze symptomen heb ik verschillende dingen getest. Zo heb ik bijvoorbeeld het RAM getest met memtest86+, en geen problemen gevonden. Een stresstest van de CPU gaf ook geen lockups. De hardeschijf was schoon van fouten en het BIOS was goed geconfigged. Het draaien van de burntest van Furmark gaf ook geen problemen.

Tijdens de stresstest bleven de temperaturen vrij netjes. Zo werden de processor (met stockkoeler) niet warmer dan 60 graden, en ook de videokaart werd niet veel warmer dan dat. Als gevolg hiervan had ik het vermoeden dat de drivers het probleem konden zijn. Daarom dus nieuwe chipset drivers geinstalleerd, gevolgd door de nieuwste nvidia drivers, na de vorige te hebben verwijderd met uninstall gevolgd door driversweeper.

Tevens een nieuwe voeding geinstalleerd, waardoor het vermogen is toegenomen van 360Watt naar 570 watt. Ook dat mocht echter allemaal niet baten, al gaf het spelen van fallout 3 nu niet meer terug dat de displaydriver er mee op was gehouden. Wel was het beeld nogal vervormd (mogelijk artifacts?), en waren er gigantische framedrops, waarbij het achtergrond geluid en de muziek echter wel door draait.

Mijn vermoeden is nu dat het videogeheugen eens te warm is geweest, maar ik heb hier geen zekerheid over. Is er een mogelijkheid om dat geheugen te testen? In mijn ogen zijn andere kandidaten het moederbord zelf en mogelijk het operating system (misschien is een verse install een idee). Zou het kunnen meespelen dat de memory remapping feature in het BIOS uit staat (dit in verband met adressering van geheugen > 3Gb)?

Mijn vraag is dus nu of ik misschien nog stappen ben vergeten. Als voorbeeld van de beschreven artifacts hieronder een screenshot vanuit fallout 3

Afbeeldingslocatie: http://www.attix.nl/files/fallouttn3.jpg

• Gotech86
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:43
klinkt alsof de videokaart overhit is geweest( en hierdoor nu artifacts toont )
heb je al geprobeerd een andere videokaart te gebruiken

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Gevalletje bakken! *O* :X

Waarschijnlijk toch niet... Vertoont weinig van dezelfde symptomen..

[ Voor 25% gewijzigd door Humma Kavula op 24-11-2009 21:34 ]

Wear Sunscreen!

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 11:33

DwarV

Rekent aan het leven

Topicstarter
Een andere videokaart was helaas niet beschikbaar. Gelukkig zit er nog wel garantie op deze videokaart, dus deze gaat op RMA. Ik vroeg me alleen af of deze symptomen ook door een driverprobleem veroorzaakt kunnen worden of door bijvoorbeeld het moederbord, of problemen binnen het OS?