Toon posts:

Gecomputerizeerde wasmachine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand dit ooit voor elkaar gekregen?, iemand op Youtube heeft een Hotpoint WMA43 omgebouwd met een klein pcbtje met computer er op, er was ergens op het forum waar hij actief is een topic, maar vanwege de 404 error sudslock [Zeepoverstroming xD] kan ik hem niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Vrijwel elke wasmachine anno 2009 bevat al een 'computer' :)
Wat wil je er precies mee? op afstand bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:09
via ssh inloggen en dan commando's verzenden?
code:
1
sudo /etc/init.d/washingmachine start
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Tja, waarom draai je custom software op je telefoon/NAS/watdanook? Omdat het kan natuurlijk!

Ik moet zeggen, ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Het lijkt me zonder netwerkverbinding ook lastig, dus om er echt wat interessants mee te doen (zoals remote monitoring o.i.d.) zou je er zelf een nieuwe output aan moeten klussen. Geen eenvoudige taak, lijkt me.
Wel leuk om te proberen, als je zo handig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Zo HEEL moeilijk is het niet, het kost alleen wat tijd.
je pakt een netwerk to I/O interface (bijv die van rabbit)

Dan sluit je de al de toetsen en indicatoren (bijvoorbeeld ledjes/ buzzer aan op de interface en dan schrijft een progje dat die info op een website zet.

Nu is die rabbit al een best uitgebreide interface.
Maar bijv een Siteplayer kan je al met html aansturen.
Of te wel kan je een web pagina maken dan kan je met dit printje ook uitgangen besturen en ingangen inlezen.

En dan is het maar de vraag hoe ver wil je gaan.

Je zou ook de besturing zelf kunnen proberen te hacken, met een beetje geluk zit er gewoon ergens op de print een debug poort waar je gewoon een pc aan kan hangen (zou wel handig zijn)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:08
Bekijk de Beck IPC@CHIP SC12 eens op deze deze site. Daar kun je wat met de verlichting spelen in de etalage van de winkel, wat weer te bekijken is op een webcam.
Zo iets lijkt me ook erg geschikt voor dit project. Natuurlijk erg duur, maar wel een leuk voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Loki.Nya op 25-11-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sphere- schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:51:
Vrijwel elke wasmachine anno 2009 bevat al een 'computer' :)
Wat wil je er precies mee? op afstand bedienen?
Moar edit: Ik bedoelde dat ik hem wil besturen met die athlon PC die ik nog heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Dan moeten er dus ook nog wieltjes onder.........

(ff serieus: wat wil je ermee bereiken? een wasmachine zet je toch alleen maar aan (en evt. weer uit). Je moet er toch naartoe om de was er in en uit te doen en het waspoeder. Ik vind het een beetje onzinnig allemaal.........)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:33
Ik zou wel via snmp de status van mijn wasmachine willen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:04:
Dan moeten er dus ook nog wieltjes onder.........

(ff serieus: wat wil je ermee bereiken? een wasmachine zet je toch alleen maar aan (en evt. weer uit). Je moet er toch naartoe om de was er in en uit te doen en het waspoeder. Ik vind het een beetje onzinnig allemaal.........)
Duuuuuh, die PC ga ik in de garage zetten :P, ik wil meer dingen doen met die ecoline die ik nu heb, bijvoorbeeld spin-rinses, spin-washes enzo, [vertaalt: Centrifugeer-spoelen, centrifugeer-wassen, dat laatste doen prof apperaten vaak, laatst nog in een prof wasserete geweest, er was daar een electrolux Wascator die een spinwash deed nadat hij tot 85 celcius heeft verwarmd]
Let niet op mijn slechte NL, heb een beetje last van dyslexie+autisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Geniaal!

Denk maar aan de stats die je kan trekken van onderandere de draadsnelheid van de trommel, het verbruik van water en stroom. Als je een moderne machine hebt zelfs misschien het gewicht van de was. Je kan dan natuurlijk ook instellen dat de wasmachine kan starten door een email te sturen met daarin in xml de parameters (zoals temeratuur, aantal spoelbeurten, centrifugesnelheid, ...).

Waren er maar meer zaken waarvan je grafiekjes kon tekenen :~.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ibex, volgens mij bestaan er maar 2 wasmachine's met beladingsensor: de miele w3985, Hijs wel duur: 1500 euro :O, 2de: Miele w4446 LiqiudWash, doseert automatisch vloeibaar wasmiddel, is ook duur: 1200 euro
Editjeh: Het is wel een mooi concept moet ik zeggen
Weer edit: Op afstand monitoren bestaat al, het heet VirutalLandury, word vaak in prof wasserette's gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 12:12 . Reden: Wat gezocht op het internet, was dat vergeten : P :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Dan maak je toch gewoon je eigen met beladingsensor.
Ik weet niet hoe ze het nu meten (ook niet opgezocht) maar in theorie zou je gewoon de aanloop stroom kunnen meten van de motor.

Eerst laat je de trommel een paar keer draaien zodat de was verdeeld wordt.
Dan zet je hem weer stil.
En dan laat je hem weer draaien en meet je hoeveel watt de moter verbruikt in die periode.
Hoe meer kilo was, hoe meer watt hij verbruikt.
Dan hoef je hem alleen maar te calibreren en je bent er.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kunt ook het leeg gewicht van de wasmachine wegen, en het gevulde gewicht. water is ook mooi ~1KG per liter, dus je weet ook hoeveel water erin gepompt is. Zet 'm op de weegschaal lijkt me. Een weegschaal ge-interfaced met een computer lijkt me best te doen. in ieder geval 1 stap in de richting van een modded-wasmachine.

[ Voor 12% gewijzigd door Hamish op 30-11-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Ow ik zie het al helemaal voor me. Een overgeklokte en gecasemodde wasmachine......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
atze schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:10:
Ow ik zie het al helemaal voor me. Een overgeklokte en gecasemodde wasmachine......
watergekoeld....:P

overgeclocked naaar 3000 toeren

ccfl's bij het raampje XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rofl!, ik dacht al aan een klein mobo in het machinetje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Heb je er uiteindelijk nog wat mee gedaan? Ik ben toch wel benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben anders ook wel benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal als ik terug ben van school kijken wat ik er mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bah, deurschanieer deels afgebroken door Pa's fout :(, het mobo is te groot :o
Edit: ik herinner me iets, ik kreeg een nieuwe PC morgen by teh wai, ff proberen morgen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 13:00 . Reden: Herinner me dat weer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik denk dat een simpele wasmachine het eenvoudigste zal zijn. De dure modellen hebben allemaal PCB's en elektronica erin die het niet leuk vinden als je er mee prutst. De goedkope modellen hebben echter drukknoppen en mechanische schakelaars. Op mijn wasmachine zit er een mechanische schakelaar/klok voor temperatuur (Cold, Warm, Hot) en een mechanisch schakelaar voor lading (Medium, Large, Super - geen Small en heb niet eens het super model). Met een degelijk relaisbordje en een multimeter zou je in principe het hele ding moeten kunnen uitvissen en aansturen.

Er bestaan misschien wel wasmachines met een ethernet aansluiting, in het dotcom tijdperk gingen we alles nog via Ethernet aansturen incl. onze douche en vriezer: http://www.reviewsonline.com/articles/981056056.HTM

[ Voor 18% gewijzigd door Guru Evi op 15-12-2009 07:30 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57

krietjur

Where am I?

Met een oude wasmachine kan je dan inderdaad wel leuke dingen doen. Ik heb op school ooit zoiets gehad voor een meet-en-regel project, een oude wasmachine hebben we toen volledig aangestuurd via een Siemens PLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Opzich zou je hem kunnen overclocken, maar dan ben ik al weer bang voor de gevolgen :P

Maar ik zou niet weten hoe je dit wilt doen, maar ik vind het opzich wel grappig! Je zit achter je PC en hoppa een popupje dat de wasmachine klaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Krietjur, heb jij nog de schema's van die PLC?, BTW wat voor machine was dat die je gemod hebt?
RIP Athlon XP 1700+, opgegaan in rook :RIP:
Nu heb ik geen PC om het aan te sturen+m'n machine is half dood [Pompt nu niet door vriesweer+afvoerslang vastgevroren]
Grote kans dat dit nooit gaat lukken, het is wel mijn grooste droom om dit te doen met een oude machine.]
Edit: HIj pompt weerr!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
By the way, Die ecoline die ik nu heb heeft een mechanische timer, dus hij moet wel overrideable zijn.
wow nu al page 2!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

1. Oude mobo's zoals AT en ATX formaat zijn overkill en niet zuinig. Waarom hueg ding erin rammen terwijl bijna alle slots ongebruikt blijven?
2. Neem liever thinclients (genoeg op marktplaats) ze zijn al snel zat genoeg en klein en zuinig
3. Waarom wiel opnieuw uitvinden? Moderne wasmachine heeft geen zin, te complex. Alleen oude modellen met mechanische systeem zijn te doen. Voor prikkie op Marktplaats. De sensoren en interfaceboards kun je van Conrad halen.
4. 7 inch touchscreen zoals je ziet bij DVD autoradios zijn niet slecht idee. Opklappen, aantappen, wegschuiven... Gemotoriseerd is al leuk :)
5. Oude wasmachines: controleer wel op rubber breuken. Oude en mechanische Miele machines zijn goed vanwege duurzame motor. Kost 100 Euro.
6. Pompen eerst geheel schoonmaken als je boel weer wil draaien. Want anders kun je water niet kwijtraken.
7. De wasmiddel bak is vaak vies. Maak die ook eerst schoon.

Ik heb vroeger eens bij opleiding electronica les gehad over maken van stroomschema's wasmachine. Het is basisvoorbeeld van OR/AND/XOR/NOR opbouw met digitale bouwstenen. Sommigen zullen dat wel eens hebben op school :)

Verwijderd

Topicstarter
MrDummy, die machine is van '96 denk ik [Mechanische timer dus.]
Pomp is schoon
Zeepbak is ook schoon.
Pagina: 1