Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Avond,

Zoals velen hier ben ik zelf ook ICT'er, nu heb ik sinds korte tijd last van mijn ogen s'avonds.

Ik zit namelijks overdag op de computer, en s'avonds ook... Ik werk namelijk een flink aantal uren, en s'avonds ga ik vaak door.

Ik neem regelmatig een pauze en praat regelmatig "even" 5minuutjes met collega's. Nu heb ik sinds dat het eerder donker is ontzettend last van mijn ogen s'avonds. Er lijkt dat er veel druk op staat, herkent iemand dat?

Verder heb ik goede ogen en drink voldoende water elke dag.

Bedankt :)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Not Pingu

Dumbass ex machina

Let op je houding als je achter de PC zit. En heb je al eens een oogmeting laten doen? Eerst had ik veel last van hoofdpijn maar heb sinds een tijdje lenzen en dat maakt echt een enorm verschil ook al is mijn afwijking niet groot.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk v/d week evne naar de opticien :) Wel denk ik dat het pas gekomen is sinds het "eerder" donker buiten is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is het niet "gewoon" oververmoeidheid ?

Iperf

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Smiling as the shit comes down...

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07
Het grappige is dat de ARBO norm voor beeldschermwerk nog steeds op maximaal 5 uur per dag staat (soms zie je 6 uur per dag langs komen) terwijl iedereen 8 uur per dag naar een plak plastic aan het kijken is.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:53:
Nu heb ik sinds dat het eerder donker is ontzettend last van mijn ogen s'avonds. Er lijkt dat er veel druk op staat, herkent iemand dat?
Ik heb dat alleen als ik een dag op een werkplek heb gezeten die met VGA op de schermen (allen 1600x1200) zijn aangesloten ipv DVI.

[ Voor 48% gewijzigd door Uberprutser op 24-11-2009 20:13 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Probeer eens een poosje 's avonds niet achter je PC te zitten, maar ga iets anders doen. Buiten kijken of whatever, geen PC. Wordt het minder, dan heb je je oorzaak wellicht gevonden, wordt het niet minder zou ik eens met de opticien gaan praten.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Ballebek schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:12:
Het grappige is dat de ARBO norm voor beeldschermwerk nog steeds op maximaal 5 uur per dag staat (soms zie je 6 uur per dag langs komen) terwijl iedereen 8 uur per dag naar een plak plastic aan het kijken is.

[...]

Ik heb dat alleen als ik een dag op een werkplek heb gezeten die met VGA op de schermen (allen 1600x1200) zijn aangesloten ipv DVI.
Ik wou dat ik 8 uur per dag naar een plak plastic keek. Bij mij is het zo'n 10 tot 12 uur en dan bij thuiskomst nog tweakers checken ook!

Zolang niemand aan die 5 uur toetst en overtreding bestraft, zal een bedrijf jou als lastig beschouwen als je je strikt aan die 5 uur houdt. In Duitsland wordt een werkgever veel sneller aansprakelijk gesteld als hem iets overkomt door het werk. Daar zegt een werkgever na 8 uur dat je naar huis MOET, omdat hij anders aansprakelijk is als je jezelf dood rijdt.

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 20:33
heb je een LED scherm of gewoon een LCD. want LED schermen schijnen ook heel erg hofdpijn verwkkend te zijn bij sommige mensen wanneer ze er langdurig naar kijken

Verwijderd

Sterk je lichaam door sport en gezonde voeding. Hierdoor wordt je uithoudings vermogen beter en kan je wat langer door werken.

Minder achter de monitor zou ook helpen het is nu eenmaal ongezond om te lang achter een scherm te zitten. Door naar de scherm te turen rust je je hersenen niet met gevolg dat je je uiteindelijk uitput als je het te vaak en te lang doet.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Het klinkt misschien stom, maar ga eens langs bij de opticien voor een controle op een zogenaamde beeldscherm-bril. Meestal zijn dat brillen met + of - 1/4. Vrij weinig dus, maar het zijn comfort-brillen, speciaal bedacht/ontworpen voor mensen die veel naar een beeldscherm staren (m.i.).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad en ben dus ook naar de opticien geweest. Nu ik een bril heb, heb ik er geen last meer van :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Verminderd zicht als het donker gaat worden klinkt als een lichte bijziendheid/myopie (je hebt - sterkte als correctie nodig)

Uiteraard is langdurig beeldschermwerk niet bevorderlijk. Om de negatieve effecten zo veel mogelijk te verminderen zorg er voor dat je in een goed verlichte ruimte (daglicht is het best) met een goed beeldscherm en degelijke stoel (bij voorkeur met advies van een arbodeskundige ingesteld) je werk doet.

Je geeft zelf al aan dat je regelmatig een break neemt. Dat is prima. Verder kan je misschien je werk dusdanig indelen dat je niet-beeldschermwerk tussendoor inplanned.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Wat bij mij nog wel eens gebeurt als ik lang naar een beeldscherm zit te sturen dat ik 'vergeet' te knipperen en dat je dus droge ogen en daardoor zere ogen/minder zicht/hoofdpijn krijgt. Kijk nu regelmatig van het beeldscherm weg en knipper regelmatig, waardoor het ook al iets beter gaat.

Je imiteert me mateloos.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06
Is de verlichting in je werkruimte goed? Je zegt dat het erger wordt sinds het eerder donker is. Je krijgt snel vermoeide ogen als je naar een helder beeldscherm zit te staren in een te donkere omgeving.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
Had vroeger het zelfde probleem.. Ik ben gewisseld van lenzen naar een bril op het werk, gaat perfect :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoe hoog staat de brightness en contrast? Hoe vaak zie ik wel niet monitoren welke op max brightness+contrast zitten... ja, daar kan je niet lang naar staren.

Gewoon op 10% zetten of zo is wel voldoende voor text.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

• jastho
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 20:10
Dilemma is duidelijk, ben zelf ook ICT-er, eigenlijk zit je na 6 uur al op de grens.

Maar de beste oplossing is toch echt: niet de hele dag achter een computer zitten.

Naast problemen met je ogen, kunnen ook andere problemen ontstaan, al dan niet als gevolg hiervan. Het gaat dan ook om langdurig onbewust in een belastende c.q. onnatuurlijke houding zitten. De klachten kunnen op den duur ernstig van aard worden (spreek uit ervaring).

Je werkgever hoort je hierop te wijzen c.q. maatregelen te nemen om dit te voorkomen, maar wat je 's avonds thuis nog doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid (behalve bij thuiswerk, dan hoort een werkgever je ook in staat te stellen dit op een ARBO verantwoorde manier te doen).

Voor de rest zijn er genoeg richtlijnen te vinden over hoe je op een gezonde manier beeldschermwerk kunt doen. Zorgen voor een goed ingestelde werkplek, monitor op juiste hoogte, goede stoel, voldoende daglicht, enz. Daarnaast is heel belangrijk: afwisseling van je werkzaamheden, beperken stressfactoren, niet te vaak overwerken, regelmatig even pauzeren (koffie halen ofzo), tussen de middag een lunchwandeling enz....Ofwel, gezondheid staat boven het werk.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:28:
Om de negatieve effecten zo veel mogelijk te verminderen zorg er voor dat je in een goed verlichte ruimte (daglicht is het best) met een goed beeldscherm or inplanned.
Het is een hardnekkig misverstand dat goede verlichting beter is. Daglicht is juist slecht. Daglicht is doorgaans te fel waardoor er veel licht reflecteert, ook op je beeldscherm. Je ogen moeten dan compenseren voor alle reflecties van de omgeving die ze zien. Dat is vermoeiend en niet lang vol te houden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06
ari3 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:46:
[...]
Het is een hardnekkig misverstand dat goede verlichting beter is. Daglicht is juist slecht. Daglicht is doorgaans te fel waardoor er veel licht reflecteert, ook op je beeldscherm. Je ogen moeten dan compenseren voor alle reflecties van de omgeving die ze zien. Dat is vermoeiend en niet lang vol te houden.
Dat geloof ik niet.

Als je een helder scherm hebt en de rest is donker, moeten je ogen (pupillen) zich continu aanpassen, wat erg vermoeiend is.

Je moet inderdaad je beeldscherm niet zo zetten dat er een raam achter zit, want dan heb je het tegenovergestelde probleem: dan is het scherm relatief te "donker" tegen de te lichte achtergrond. En "glare" moet je inderdaad ook voorkomen, maar dat is nog weer compleet iets anders.

Genoeg verlichting hebben, van een niveau in dezelfde orde van grootte als je scherm licht geeft, is wel belangrijk hoor. Anders hadden ze daar ook vast geen ARBO-regels over (en die zijn vrij uitgebreid hierover).

Verwijderd

Topicstarter
Nou...mijn reactie!

Ik heb de brightness en contrast naar beneden gezet op de laptop, heb nu alweer barstende druk op mn ogen...
De verlichting is GOED op mijn werk.

Ben bij de opticien langsgeweest, uitstekende ogen, niks aan doen zei die.. Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik er last van sinds het eerder donker wordt. Hij zei je ogen moeten even wennen.. Ben afgelopen dagen netjes vroeg naar bed geweest, heeft ook niet geholpen.

Ik gebruik een budget dell laptop, Vostro 1520, kutding...

Mn ogen doen zon pijn atm |:(

Aan de mensen die zeggen "minder achter de monitor zitten".
Dat kan gewoon simpelweg niet, ik heb namelijk enkele grote projecten lopen waardoor dit gewoon niet mogelijk is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 14:23 ]

Verwijderd

Als ik het contrast en de helderheid minder zet, naar de 10% toe, dan krijg ik een bedrukkend gevoel als ik naar het scherm kijk. Het lijkt net omgekeerde te werken als hier word beweerd. Of ligt dit aan mij?

• Hillie
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Misschien een fatsoenlijk scherm? De resolutie (beeldpunten per oppervlak) is bij laptops vaak aardig pittig en maakt het een hele inspanning ernaar te blijven kijken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb zelf ook snel last van mijn ogen. Hier kwam ik achter tijdens mijn proefexamen voor autorijden. Een kenteken op 25m met een KX in de kenteken betekende voor mij zwemmende letters voor heel even waarna de boel scherp stelde. Na een bezoekje aan de opticien bleek dat mijn zicht onwijs scherp was, maar dat ik last heb van constant accomoderende ogen, oftewel mijn lenzen zijn continue aan het bijstellen ook al kijk ik dichtbij of veraf. Als ik een dag lang intensief naar het beeldscherm kijk dan ben ik 's avonds helemaal kapot. Streepjestruien aan het eind van de dag zijn dan voor mij ook geen pretje ;) Rijden in het donker doe ik dus ook niet en hetzelfde geldt voor rijden in de regen.

Wat ik nu dus doe is inderdaad beeldschermwerk aflossen met werkzaamheden waar ik geen pc voor nodig heb. En ik probeer dus regelmatig mijn focus van de ogen te verleggen. Gelukkig goed uitzicht dus dat komt wel goed. Langere termijn oplossing is voor mij een bezoekje aan de oogarts, maar ik weet nog niet of ik daar op zit te wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mik! op 27-11-2009 08:34 ]

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17
Ga nog 'ns naar de opticien... --> Voordat je achter een PC hebt gezeten!

Bij mij kunnen ze m'n ogen niet meten als ik veel achter de PC heb gezeten, de sterkte varieert dan teveel.

Ik ga altijd s'ochtends voor 11 uur naar de opticien.voor een oogmeting, en vermijd die ochtend zoveel mogelijk de PC.

En als een opticien zegt: "Meneer, voor + 0.5 meet ik U geen bril aan." ga dan naar een ander.
Juist een sterkte als +0.5 is een prima hoofdpijnveroorzaker. Je ziet daarmee wel prima scherp zonder bril, maar je ogen moeten altijd een beetje scherpstellen. En dat is vermoeiend.
Dit als voorbeeld, natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Richub op 27-11-2009 09:27 ]

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb het ook als ik weken achter elkaar meer dan 14 uur per dag achter de computer zit. Een zware druk achter de ogen en het voorhoofd Ik ben ook naar de opticien geweest, mijn afwijking was iets van -0,25 aan één oog, niet noemenswaardig iig.

Het kan heel goed pure inspanningshoofdpijn zijn. Passief achter een scherm zitten vereist toch diverse spieren van nek tot hoger om zich in te spannen en je ogen worden daar ook moe van. Het enig wat bij mij daartegen helpt is een aantal weken niet meer achter de computer, iig zo min mogelijk, dus als je in de ICT werkt thuis even de computer vermijden en op je werk genoeg pauzes maken, zorgen dat je een raam hebt met een uitzicht waarbij je je ogen een paar kilometer in de diepte kan laten kijken (dichtbij kijken = spieren in je ogen aanspannen, veraf kijken = spieren ontspannen).

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 106% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17
Fastman schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:41:
[...]

Ik zit elke dag met -1,75 zonder bril naar m'n scherm te kijken. (laten we aannemen dat we het hier over bijziendheid hebben: niet goed zien op lange afstand)

Enkel als ik verder dan een halve meter van m'n scherm zit, heb ik m'n bril liever aan. Nooit hoofdpijn. Nu zijn mijn beide ogen wel gelijk, dus als je ene oog meer afwijkt dan je andere, kan ik wel aannemen dat je 'scheel' kijkt en hoofdpijn krijgt ;)
Ik bedoelde lichte verziendheid. +0.5 is verziend, -0.5 is bijziend.

Met lichte bijziendheid heb je op de korte afstanden geen problemen, zeker als idd beide ogen praktisch gelijk van sterkte zijn.

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Richub schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:26:
En als een opticien zegt: "Meneer, voor + 0.5 meet ik U geen bril aan." ga dan naar een ander.
Juist een sterkte als +0.5 is een prima hoofdpijnveroorzaker. Je ziet daarmee wel prima scherp zonder bril, maar je ogen moeten altijd een beetje scherpstellen. En dat is vermoeiend.
Dit als voorbeeld, natuurlijk
Ik ben twee keer bij een (verschillende) opticien geweest en beide keren kreeg ik te horen dat ze qua bril/lenzen er niets aan kunnen doen. Misschien in het weekend toch eens naar nog een andere om te kijken of er iets uitkomt.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Verwijderd

Als opticien en oogmeetkundige kan ik jullie melden dat een reguliere opticien vaak niet verder zal kijken naar een eventuele sterkte/refractieafwijking, zeker niet wanneer je naar een keten gaat.
Vraag de beste man of vrouw (opticien bij de zelfstandige opticien of optometrist) ook eens of ze een zg. prismabalanstest willen uitvoeren, zowel voor de verte als voor nabij.
Met dit soort van testen is een eventuele oogasafwijking/fixatieafwijking op te sporen.
Vaak moeten de hersenen de ogen dermate bijsturen omdat men op bv. korte afstand niet voldoende of juist teveel convergeert.
Voor de korte afstand is dit met een zg. maddox wing test is dit zeer eenvoudig en snel op te sporen.
Daarnaast is knipperen erg belangrijk omdat tijdens het staren het voorste oogsegment (cornea) "droog slaat" en een zeer oncomfortabel gevoel kan geven vaak gecombineerd met wazig zicht.
Kunsttranen kunnen een optie zijn wanneer het oog echt bewezen droog is.

Wanneer veel van dit soort dingen zich verzamelen kan de bv. beeldschermwerker allerlei (soms vage) klachten krijgen, hoofdpijn en wazig zicht voor nabij zijn bij mij veel gehoord.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:20:...Aan de mensen die zeggen "minder achter de monitor zitten".
Dat kan gewoon simpelweg niet, ik heb namelijk enkele grote projecten lopen waardoor dit gewoon niet mogelijk is.
Je hebt er toch wel werkzaamheden bijzitten waarbij je niet achter de computer hoeft? En anders enkele taken laten 'teruggeven' en inwisselen voor werk zonder beeldscherm? Al is het maar tijdelijk zodat je kunt uitzoeken of dit inderdaad een oplossing is. Dit lijkt me voor je werkgever ook het beste.

Als dit zo door gaat dan wordt het alleen maar erger en ga je misschien aan echt rigoreuze dingen denken. Dat zou jammer zijn.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
Zelf ook last van beeldscherm lezen.

Ik merk dat ik veel met mijn ogen moet knijpen, vergroten etc. om de letters duidelijk te lezen.
Zeker richting het eind van de dag wordt de boel wat waziger. Verders geen hoofdpijn, of een druk achter mijn ogen, maar het lezen kost steeds meer moeite.

Mijn ogen zijn in principe prima, 3 maanden geleden laten meten (+,025 en -0,25) dus was prima in orde en geen bril nodig. Alleen het lezen kost veel concentratie om de letters goed te lezen.... Heb dit overigens alleen achter een beeldscherm.....

wijze woorden

• jastho
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 20:10
Aan de mensen die zeggen "minder achter de monitor zitten".
Klinkt herkenbaar. Grote projecten die af moeten met bijbehorende werkdruk, daardoor lange dagen turen naar een matig beeldscherm...Typische ICT baan dus. Toch: het is het water naar de zee dragen en niet gezond. Een werkgever weet dit ook en hoort hier actie op te ondernemen.

En...ik weet hoe lastig het is om hierin iets te veranderen, als beeldschermwerker, maar een goede Arbo arts weet hier wel korte metten mee te maken is mijn ervaring. Overigens zonder dat er verzuim nodig is. Dit laatste kun je beter maar voor zijn...

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jastho schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:11:
Klinkt herkenbaar. Grote projecten die af moeten met bijbehorende werkdruk, daardoor lange dagen turen naar een matig beeldscherm...Typische ICT baan dus.....
Is dat zo? Zijn er geen zaken met zo'n klus die je zonder computer kan doen? Dat je in hard copy zaken veranderd, bespreekt, leest, bedenkt, enz. Wellicht lijkt dit dubbel werk, maar zaken buiten je computer bekijken kan soms verhelderend werken.

Ik vind het lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

• Hillie

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Soms kan dat, soms ook niet. Het hangt nogal af van de activiteiten of je "offline" kunt werken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1