Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe computer gekocht.

Het moederbord heeft 8.1 geluid onboard en deze gebruik ik nu ook.
Ik heb een Logitech 5.1 speakerset.

Nu vraag ik me af, welke kan ik beter gebruiken;

De Creative Soundblaster XFI Xtrememusic uit mijn oude Dell pc
De VIA HD audio die op mijn moederbord zit (moerbord is de Asus P755D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je CPU wordt 'meer' belast met het gebruik van een onboard geluidskaart. De Creative is een prima kaart, ik zou 'm zelf erin steken ipv onboard werken.
Edmin schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:51:
[...]

Die bewering sneed hout in 2006, maar de belasting voor een moderne CPU is zo laag, dat je er niets mee wint
Mind the ' en ' ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Outerspace op 24-11-2009 16:53 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Outerspace schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:48:
Je CPU wordt 'meer' belast met het gebruik van een onboard geluidskaart. De Creative is een prima kaart, ik zou 'm zelf erin steken ipv onboard werken.
Die bewering sneed hout in 2006, maar de belasting voor een moderne CPU is zo laag, dat je er niets mee wint.

Bovendien is hardwarematige versnelling sinds Vista niet meer ondersteund, tenzij je loopt te rotzooien met ALchemy, maar dat is een slordig stukje software van creative.

Het gebruik van een X-fi heeft imho alleen nut als je een redelijke kwaliteit speakers hebt. Ik neem in principe de stelregel 'Z-5500 en beter, gebruik een dedicated geluidskaart'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor hardwarezaken die niet elders op GoT besproken worden. Dit is overduidelik audio, dus hoort het in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH

Inhoudelijk:
Waarom vraag je dit ons :?

Je hebt het moederbord, je hebt die kaart. Sluit de boel aan en luister er zelf naar. Als je een verschil merkt, gebruik datgene wat jou het beste klinkt. Geen verschil? Dan boeit het voor jou kennelijk niet.

* dion_b mompelt iets over zelfwerkzaamheid en dingen uitproberen voor je topics opent

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
[...]

Die bewering sneed hout in 2006, maar de belasting voor een moderne CPU is zo laag, dat je er niets mee wint.

Bovendien is hardwarematige versnelling sinds Vista niet meer ondersteund, tenzij je loopt te rotzooien met ALchemy, maar dat is een slordig stukje software van creative.

Het gebruik van een X-fi heeft imho alleen nut als je een redelijke kwaliteit speakers hebt. Ik neem in principe de stelregel 'Z-5500 en beter, gebruik een dedicated geluidskaart'.
zelf ben ik van plan een creative gigaworks T3 aan te schaffen, zou het dan een meerwaarde hebben om een aparte geluidskaart aan te schaffen of de onboard kaart van mijn MBP te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:55:
Overige Hardware is voor hardwarezaken die niet elders op GoT besproken worden. Dit is overduidelik audio, dus hoort het in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH

Inhoudelijk:
Waarom vraag je dit ons :?

Je hebt het moederbord, je hebt die kaart. Sluit de boel aan en luister er zelf naar. Als je een verschil merkt, gebruik datgene wat jou het beste klinkt. Geen verschil? Dan boeit het voor jou kennelijk niet.

* dion_b mompelt iets over zelfwerkzaamheid en dingen uitproberen voor je topics opent
die catagprie heb ik over het hoofd gezien, sorry .

Ik vraag dit omdat ik niet weet hoe het zit met de belasting van de pc.
Ik weet niet wat de pc meer belast, een onboard kaart of een externe kaart.
de CPU belasting is laag heb ik net hierboven gelezen en op een Core I5 al helemaal.

Speakerset is de logitect X-530 trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:01:
[...]

die catagprie heb ik over het hoofd gezien, sorry .

Ik vraag dit omdat ik niet weet hoe het zit met de belasting van de pc.
Ik weet niet wat de pc meer belast, een onboard kaart of een externe kaart.
de CPU belasting is laag heb ik net hierboven gelezen en op een Core I5 al helemaal.

Speakerset is de logitect X-530 trouwens
Dan ga je het verschil aan je CPU niet merken, en aan het geluid al helemaal niet horen. Zet dat kaartje maar op marktplaats als je er wat nuttigs mee wilt doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:44:
Ik heb net een nieuwe computer gekocht.

Het moederbord heeft 8.1 geluid onboard en deze gebruik ik nu ook.
Ik heb een Logitech 5.1 speakerset.

Nu vraag ik me af, welke kan ik beter gebruiken;

De Creative Soundblaster XFI Xtrememusic uit mijn oude Dell pc
De VIA HD audio die op mijn moederbord zit (moerbord is de Asus P755D)
Het onboard geluid op de P7P55D is prima. Is een van de betere. Ik heb op mijn Rotel stereoversterker geen ruis of brom. (Alleen een beetje als de versterker aanstaat en de computer nog niet is opgestart). Volgens mij kan de soundblaster eruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:33
Ga je die speakerset analoog aansluiten? (met die hoofdtelefoon plugjes)

edit: @ d00, onboard of andere pci geluidskaarten zijn ook niet alles hoor, probeer maar eens een goede DAC aan te sluiten tussen je pc en je Rotel versterker.

[ Voor 53% gewijzigd door OCTiMod op 24-11-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:29
[...]

Hier ben ik het toch niet echt mee eens hoor. een dedicated geluidskaart heeft toch wel degelijk meer pluspunten. zo heb je vaak heel wat minder ruis en storing op het signaal dan bij onboard, en zèker als je een microfoon gebruikt, haalt een losse geluidskaart vaak betere resultaten. ook heb je in het geval van de X-FI als bijkomend "voordeel", mits je ervan houdt, de X-FI Crystallizer. en ook met mindere speakers zul je het verschil zeker wel horen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
OCTiMod schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:33:

edit: @ d00, onboard of andere pci geluidskaarten zijn ook niet alles hoor, probeer maar eens een goede DAC aan te sluiten tussen je pc en je Rotel versterker.
Als je digitaal gaat maakt het sowieso geen donder meer uit watvoor geluidskaart je hebt, dan gaat de processing via de geluidskaart van de versterker.

Maar een logitech setje van 40 euro sluit je over het algemeen analoog aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Visgek24 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:37:
[...]

Hier ben ik het toch niet echt mee eens hoor. een dedicated geluidskaart heeft toch wel degelijk meer pluspunten. zo heb je vaak heel wat minder ruis en storing op het signaal dan bij onboard, en zèker als je een microfoon gebruikt, haalt een losse geluidskaart vaak betere resultaten. ook heb je in het geval van de X-FI als bijkomend "voordeel", mits je ervan houdt, de X-FI Crystallizer. en ook met mindere speakers zul je het verschil zeker wel horen.
Natuurlijk zit er minder ruis op het signaal. Dat ontken ik absoluut niet. Maar als je er een el-cheapo versterkertje op aansluit dat ingebouwd zit in de bassmodule (zoals bij veel 5.1 en 2.1 sets) + eenvoudige boxen, dan hoor je gewoon geen verschil.
Crystallizer.... da's nou in mijn ogen een feature va niks,

Maar goed, ik heb speciaal voor deze discussie een jaar geleden een X-fi aangekocht om op mijn G51 aan te sluiten en ik heb het uitvoerig op gehoor getest. Het verschil in kwaliteit is voor de normale gebruiker (zoals ik) niet te horen. En voor die mensen die menen dat wel te kunnen is het wellicht een aardige optie, maar die kopen er dan liever ook betere speakers bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OCTiMod schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:33:

Ik weet het Burr Brown enz. De dure Asuskaarten hebben die ook. Maar ondanks dat is het geluid van de Via uitstekend te noemen. Heb nog nooit onboard codec gehoord met die kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Visgek24 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:37:
[...]

ik hoor geen verschil tussen het geluid nu en op mijn oude pc.
tenminste, niet met deze luidsprekers dan.

de crystallizer had ik wel aanstaan, maar of ik dat nou zo'n geweldige verbetering vond :nee:

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hoe ga je het zooitje aansluiten? Digitaal of analoog. Digitaal is waarschijnlijk al perfect als je een modern moderbord hebt. Analoog is waarschijnlijk niet beter op de X-fi, tenzij je een X-fi Elite Pro hebt (die heeft een betere DAC).

X-fi is wel grappig als je van die geluidseffectjes houdt (wat in principe het geluid alleen maar slechter maakt).

Maar zoals gezegd, je kan het beter zelf even testen. Het is ook een beetje een kwestie van smaak.

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:45:
Hoe ga je het zooitje aansluiten? Digitaal of analoog. Digitaal is waarschijnlijk al perfect als je een modern moderbord hebt. Analoog is waarschijnlijk niet beter op de X-fi, tenzij je een X-fi Elite Pro hebt (die heeft een betere DAC).

X-fi is wel grappig als je van die geluidseffectjes houdt (wat in principe het geluid alleen maar slechter maakt).

Maar zoals gezegd, je kan het beter zelf even testen. Het is ook een beetje een kwestie van smaak.
Het wordt gewoon analoog aangesloten.
Ik denk ook dat ik he gewoon onboard houd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:55:
[...]

Het wordt gewoon analoog aangesloten.
Ik denk ook dat ik he gewoon onboard houd.
Voor een Logitech X 530 speakersetje is dat geen slechte keuze. Die VIA VT 2020 soundchip op jouw mobo is best goed. Veel luisterplezier gewenst.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 15:57 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Slogra schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:45:

Nou het grappige is dus dat de gewone X-Fi ook een behoorlijke DAC heeft (SNR van 114 dB is meer dan genoeg, de SNR van 16 bits audio is theoretisch maar iets van 96 dB). Het probleem zit hem meer in het analoge circuit na de DAC en de afscherming van de onderdelen tegen storingen in je computerkast. Mensen kijken vaak alleen naar de specs van een DAC en denken dan meteen dat die allesbepalend voor de geluidskwaliteit zijn, terwijl in de werkelijkheid het analoge circuit (voorversterker enzo) en vooral in een pc-kast de afscherming een minstens even grote, zo niet grotere rol spelen.
Wil je analoog het beste van het beste, neem dan zoiets als de Asus Xonar Essence STX of een externe DAC. I.c.m. een Logitech/Creative/etc. speakerset is dat echter overkill en zou ik niet snel voor een losse geluidskaart of externe DAC gaan maar eerder betere speakers kopen.
Je hebt overigens 100% gelijk als je zegt dat onboard audio digitaal nauwelijks onderdoet voor een losse geluidskaart (hooguit hogere jitter, waarvan het effect op de geluidskwaliteit nog ter discussie staat).

[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2009 16:30 ]

Pagina: 1