Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemd probleem bij aansluiten plafondlamp 230V

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb hier 2 plafondlampen van de Ikea gekocht. Het is de "Leding": een metalen behuizing met 3 halogeen spots. Nu heb ik er eentje opgehangen, daar verliep alles volgens plan. Bij de andere stuitte ik op een raar probleem.

Sowieso kloppen de draden hier in de muur niet helemaal bij dat lichtpunt. Op de zwarte bruine draad staat daar altijd spanning, de mindraad (edit: deze is zwart) klopt wel. Alleen staat de mindraad op de wandschakelaar. M.a.w. je hebt altijd spanning op je lamp. Alleen hij gaat pas aan als je de schakelaar omzet, omdat de min dan op de stroomkring wordt aangesloten. Maar dat is niet het echte probleem.

Het gekke is dat mijn spanningszoeker-schroevendraaier een klein beetje oplicht als de boel is aangesloten, en als ik hem tegen de behuizing houd (of de lamp nu aanstaat of niet). De spanningszoeker brandt alleen niet zo hard. Als ik hem tegen de behuizing houd dan brandt hij grofweg 4 keer zachter dan normaal. Bij de andere Ikea-lamp heb ik dit niet (of die lamp nu aanstaat of niet).

Zou er ergens in die Ikea-lamp een soort lek zitten ofzo? Ik heb voor de zekerheid de draden maar van de spanning af gehaald, dus de lamp hangt nu wel maar dan onaangesloten. De spanning komt niet uit de schroeven die in het plafond zitten, dat heb ik al gecheckt. Mijn aansluitwerk klopt ook gewoon, alles is netjes geïsoleerd van elkaar enzo. Ik heb liever niet dat de behuizing van die lamp op spanning staat :P

Aan mijn manier van vasthouden ligt het ook niet, ik houd m'n wijsvinger op het topje van de spanningszoeker en that's it. (volgens Wikipedia kan het ding een false positive geven als je em verkeerd vasthoudt)

NOSIG

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-11 14:07
Waarschijnlijk meet je een lekstroom of inductiviteit van bijv. een TL lamp in de buurt.

Verder is het normaal dat vanaf de schakelaar de bruine draad (fase) een zwarte wordt (schakeldraard) en dat daar op geschakeld wordt middels een schakelaar. De blauwe ader (nul) blijft ongeschakeld.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15

Sebazzz

3dp

Maar, hij geeft aan dat de mindraad (hij bedoeld nuldraad?) op de wandschakelaar staat? Dat is niet de bedoeling. De schakelaar of de schakeldraad én nuldraad moet op de wandschakelaar, afhankelijk van welk type schakelaar je hebt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Looney11 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:39:
Waarschijnlijk meet je een lekstroom of inductiviteit van bijv. een TL lamp in de buurt.

Verder is het normaal dat vanaf de schakelaar de bruine draad (fase) een zwarte wordt (schakeldraard) en dat daar op geschakeld wordt middels een schakelaar. De blauwe ader (nul) blijft ongeschakeld.
Bij mij is het juist andersom: de blauwe ader wordt geschakeld. Op de zwarte staat standaard spanning, onafhankelijk van wat dan ook (ja, de meterkast). Wat Sebazzz zegt dus.

Verder is het gaar aangesloten in dat kastje: aders liggen half bloot omdat ze niet ver genoeg in kroonsteentjes zijn gestoken etc. Maar dat is niet zozeer het probleem: kwestie van meten en lak hebben aan de kleuren.

Nu ben ik (gelukkig?) tot in de extreme graad voorzichtig met stroom (iets met trauma van vroeger :P ). Dus vandaar dit topic. Ik vertrouw nog steeds niet helemaal dat de behuizing niet op spanning staat. Als ik de lamp onaangesloten meet, dan gaat de spanningszoeker overigens helemaal niet branden.

NOSIG

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
_Christiaan_ schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:55:
[...]

Bij mij is het juist andersom: de blauwe ader wordt geschakeld. Op de zwarte staat standaard spanning, onafhankelijk van wat dan ook (ja, de meterkast). Wat Sebazzz zegt dus.

Ik vertrouw nog steeds niet helemaal dat de behuizing niet op spanning staat.
Ik neem aan dat je het op wilt lossen? De simpelste oplossing zou wel eens kunnen zijn om gewoon te zorgen dat bruin zwart geschakeld wordt en de nul gewoon netjes altijd verbonden is...

Heb je trouwens ook de aardedraad aangesloten? Dat zou moeten bij een metalen behuizing.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb geen aarde in mijn flat :/

Ja in de keuken zitten stopcontacten met aarde, maar in mijn kamer kan ik nergens een aardedraad vinden.

NOSIG

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Dat maakt een hersenspinsel dat ik net had iig weer onwaarschijnlijker... :P

Mijn hersenspinsel was: aardedraad netjes op de lamp aangesloten, maar de andere kant (centraaldoos) is losgeschoten. De aardedraad is dan dus niet meer geaard, maar loopt wel een heel eind langs de zwarte schakeldraad waardoor deze inductiespanning op kan pikken en je lampbehuizing onder stroom komt te staan...

Wat voor spots zitten er trouwens in? 12V of 230V?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
230V. De lamp was €15 ofzo, dus Ikea had geen geld voor een trafo :P

Overigens heb ik niet helemaal goed gekeken naar de wanddoos: Er zit een bruine en een zwarte draad. De bruine staat altijd onder spanning, de zwarte is de min (deze is geschakeld).

Maargoed, het core probleem blijft nog altijd bestaan. Ik durf de behuizing niet aan te raken om het te testen :P

NOSIG

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 23:34
Misschien kun je beter een installateur laten komen want als ik je verhaal zo lees is de situatie best wel gevaarlijk. (Iets met brand en verzekeringen enzo......)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Misschien dat ik DUWO (de verhuurder) hier even over bel. Dan gaat het mij vooral om die kabels waar wat isolatie af is nabij het kroonsteentje.

Dit las ik overigens op wikipedia:
Bij een elektrisch apparaat dat op het lichtnet is aangesloten maar dat niet geaard is, zal de behuizing vaak enige spanning voeren. Dit is als een trilling voelbaar door met de hand zachtjes over een metalen onderdeel van het apparaat te strijken.
Verklaart ook gelijk dat wazige gevoel als je met je hand over de radio gaat :P

Als m'n huisgenoot thuis is zal ik eens de multimeter uittesten op de behuizing van mijn lamp. Waarschijnlijk is het dan toch gewoon een lekstroom ergens.

NOSIG

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik ga hier even uit van de bedradingskleuren van normale PVC installatiedraad volgens de huidige kleurcodes:

- De bruine draad is de fase, deze hoort altijd op spanning te staan. Deze draad loopt vanuit de meterkast tot stopcontacten en schakelaars, en hoort daar vervolgens op te houden.

- De nul hoeft niet geschakeld te worden, dit is een blauwe draad. Wordt dus alleen aangesloten op stopcontacten en in de lampaansluitingen.

- De zwarte draad is via de schakelaar verbonden met de bruine draad. (dus, als de schakelaar aan staat is deze verbonden met de fase)

bij een hotelschakeling (2 schakelaars die 1 lichtleiding schakelen) zitten er 2 a/b schakelaars die met 2 zwarte draden aan elkaar verbonden zijn. 1 schakelaar zit met de 'common' aansluiting aan fase (bruin)
de andere schakelaar zit met de 'common' aan de lamp (ook met zwart) en de lamp zit vervolgens met blauw aan de nul verbonden.

m.a.w. als je een zwarte en een bruine draad bij je lamp hebt, is er iets compleet verkeerd aangesloten....

Petrolhead en draadjesnerd

Pagina: 1