Digitale Audio Oplossing - De mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beste mede tweakers,

Ik zou graag wat advies / informatie willen inwinnen met betrekking tot het laatste stapje van de inrichting van mijn HT (2.1) setje. Eerst wat achtergrond informatie. Naar aanleiding van een aantal recente aankopen om een HT setje in mijn kamer op te stellen, waaronder:

1. Quadral Rhodium 90 x2
2. Onkyo TX-SR607
3. Panasonic TX-42GA11

ben ik aan het bedenken hoe ik het beste muziek kan gaan luisteren. Ik beschik al over de volgende componenten:

1. PS3 80GB
2. Laptop (C2D, 2GB ram, geen toslink, alleen 3.5mm plug - max 100mbit)
3. Desktop (HTPC/Game) Q6600, 4GB ram, 2x 750GB HDD, 4870 512mb)
4. Gigabit netwerk (router WRT610N + Gigabit netwerk switch)

Op dit moment stream ik mijn video's en muziek via PSM naar de PS3 om deze vervolgens te bekijken op de plasma. Echter betekent dit dat ik: A. de laptop / desktop aan moeten hebben B. de PS3 moet aan staan C. de receiver moet aan staan D. de TV moet aan staan (iig voor de initiele bediening). Dit zijn een hoop apparaten die actief moeten zijn en dus stroom vreten om simpelweg wat muziek te luisteren. Daarnaast ondersteunt de PS3 mijn voorkeur audio formaat, FLAC, niet en moet PSM deze omzetten naar een formaat die hij wel slikt of dit ten goede gaat van de kwaliteit zou ik niet weten. Daarnaast vraag ik me af hoe de audio kwaliteit van de PS3 zich verhoud ten opzichte van overige oplossingen (denk DAC chip etc).

In de ideale situatie zou ik graag mijn muziek vanaf een centrale stand alone unit met hardeschijf afspelen, waardoor dus eigenlijk alleen de receiver + audio bron aan staat voor bediening.

Nou worden er een aantal potentiële oplossingen aangeboden in de markt om dit te facilteren. Hieronder vallen onder andere de muziek servers van Cambridge Audio en Hifidelio. Beide merken zijn veels te duur voor wat (ik denk) dat ze bieden, tussen de 1.300 en 1.800 euro met relatief beperkte opslag capaciteit. Daarnaast zijn er een aantal opties die deels een oplossing bieden, hieronder versta ik dan de Dune en Squeezebox variaties. Echter zoals ik het begrepen heb vereisen deze (behalve de Squeezebox Touch - release Q1 2010 ?) dat er ergens de squeezecenter applicatie draait waarmee de apparatuur communiceert. Dit betekent dus dat of een NAS of htpc ergens actief moet zijn, waar dus ook in geïnvesteerd zou moeten worden.

Mijn eerste gedachte was om de desktop om te bouwen tot een NAS of stille htpc echter moet hier dan vervolgens ook weer PSM op draaien om deze te kunnen streamen naar de PS3. De aanpassingen om dit, vooral vanuit een stille / energie zuinig oogpunt, te realiseren lopen financieel ook redelijk snel op (casing, cpu fan, psu etc). Om de desktop gewoon in een kast te douwen met een netwerk connectie is misschien mogelijk alleen vreet dit gigantisch veel energie, of is deze veronderstelling verkeerd? Daarnaast behoud je dan de potentiele SQ issues door het omzetten van flac bestanden en de DAC van de PS3.

Een potentiële route waar ik aan zat te denken is om een popcornhour A-110 te combineren met een DacMagic van Cambridge Audio. De meerwaarde hiervan is dat de PCH ook video kan afspelen en dat de DacMagic ook gebruikt kan worden om de PS3 op aan te sluiten. Echter omzeil je hiermee niet het x aantal apparaten dat je aan hebt moeten staan om simpelweg wat muziek te luisteren. De trage / slechte interface perikelen van de PCH A-110 zou je dan eventueel kunnen omzeilen met YAMJ(?).

Ik vroeg mij dus af hoe sommige mede tweakers dit hebben aangepakt en of ik het misschien niet gewoon veel te ingewikkeld maak :)

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

- Lukin