Asus M4A78-VM IN/SI, wat is dit voor type?

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Beste lezer,

Eerst een verklaring voor de topictitel. Ik heb onlangs het aangeraden moederbord uit de Best Buy Guide voor budgetsystemen besteld. In de veronderstelling dat ik gewoon de VM-versie kreeg.

Nu heb ik echter de IN/SI versie gekregen. Ik heb er geen punt van gemaakt aangezien alles het prima deed. Ook al mis ik ten opzichte van de VM 2 SATA-poorten, een eSATA-aansluiting en SP/Dif :'(

Mijn grote probleem is echter dat ik nergens kan vinden waar de IN/SI voor staat en dat ik nergens downloads kan vinden. Het lijkt wel 1 of ander parallelimport bord uit verre streken, want zelfs op de site van Asus is alleen de VM bekend.

Deze heeft dan ook talrijke BIOS-upgrades en driversupport. Ik wil toch nog wel een tijdje met dit moederbord mee en ik heb er weinig aan dat volgend jaar een CPU niet meer herkend wordt ;)

Is er iemand die toevallig meer weet waar ik downloads kan vinden?

Nog een korte tweede vraag: is de interne AMD HD3200 GPU op het moederbord uit te schakelen? Deze 'vreet' 512MB geheugen en dat hou ik liever vrij. Het BIOS geeft alleen een volgorde voor de GPU's, maar bij mijn weten staat daar geen optie om deze uit te schakelen.

Bij voorbaat veel dank voor jullie hulp _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk gewoon een OEMplank die op een of andere manier het retailkanaal ingekomen is. Biosupdates moet je dan bij de OEM halen. Die zijn er doorgaans minder dan bij retailbordjes. Maar probeer eerst eens te achterhalen of er een OEM bekend is.

• objectief2
Bedankt voor je reactie. Ik ben er niet zo in thuis, maar betekent het dat ik Asus moet vragen hoe en waar het bord vandaan komt? Want dat merk staat erop namelijk. :)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
objectief2 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:03:
Bedankt voor je reactie. Ik ben er niet zo in thuis, maar betekent het dat ik Asus moet vragen hoe en waar het bord vandaan komt? Want dat merk staat erop namelijk. :)
Eerder de winkel waar hij vandaan komt. Als jij een andere versie krijgt dan je hebt besteld zal ik gewoon bij hun aankloppen en vragen of je nou het juiste bord met de juiste aansluitingen kunt krijgen.

• objectief2
Als het zo simpel was dan deed ik het graag. Ik heb het bord echter al een week in gebruik en de winkel (Databyte) had destijds beide types op de site staan. Dit type was zelfs nog iets duurder als de 'normale' VM. Maar ik zal eens contact met ze opnemen over de vragen die ik heb. Het zou zonde zijn als er bijv. eind 2010 een processor uitkomt die niet meer herkend wordt door het moederbord.

• Nielson
  • Laatst online: 13:44
Via de support site van Asus is 'ie wel te vinden, helaas verder geen nieuwe bios updates oid.

• objectief2
Hartelijk dank voor die link. Geen idee hoe je hem wel hebt kunnen vinden, maar ik ben er blij mee :9~ . Ik ga het per mail nog even navragen bij de leverancier, maar ik vermoed dat het een vrij recente opvolger is van de VM. Dat zou ook verklaren waarom er nog geen BIOS-updates bij staan. Bedankt en het is voor de rest niet meer nodig om te reageren op de vraag over waar ik downloads kan vinden.

Als iemand nog weet of ik de interne GPU uit kan schakelen dan hou ik me aanbevolen? ;) Of is dit ongebruikelijk bij moederborden met een interne GPU?

• Nielson
Of uitschakelen kan zonder gebruik te maken van een andere kaart betwijfel ik, maar volgens de handleiding zou je wel de hoeveelheid gereserveerd geheugen moeten kunnen verkleinen:
UMA Frame Buffer Size [AUTO]
Configuration options: [Auto] [32MB] [64MB] [128MB] [256MB]

• objectief2
dubbel

[ Voor 157% gewijzigd door objectief2 op 24-11-2009 21:43 ]

• objectief2
Dank je, die optie heb ik inmiddels op 32MB staan. Ik heb 4GB geheugen, waarvan op dit moment 2,61GB vrij dus ik denk dat de internet GPU nog geheugen snoept, vandaar ook de vraag. Of is 1,4GB geheugengebruik voor Windows 7 X64 vrij normaal tegenwoordig? Er draaien geen speciale zware dingen op de achtergrond.

• Nielson
Volgens mij is dat wel vrij normaal. Hij geeft wel gewoon aan bij Totaal van Physiek geheugen: 4064 oid?

• objectief2
Ja, hij geeft 4064 aan. Maar het zal dan wel kloppen dat het moederbord het geheugen alleen gebruikt indien de monitorkabel is aangesloten, of als het moederbord niets detecteert in de PCI-Express poort bijv. Als 2,6 GB vrij normaal is dan zijn al mijn vragen beantwoord, vriendelijk bedankt allemaal voor de hulp _/-\o_

• Nielson
objectief2 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:03:
Ja, hij geeft 4064 aan. Maar het zal dan wel kloppen dat het moederbord het geheugen alleen gebruikt indien de monitorkabel is aangesloten, of als het moederbord niets detecteert in de PCI-Express poort bijv.
Klopt precies hoor, 4GB=4096MB min 32MB voor de videokaart kom je op 4064 :)
Als 2,6 GB vrij normaal is dan zijn al mijn vragen beantwoord, vriendelijk bedankt allemaal voor de hulp _/-\o_
Weet niet precies wat normaal is, heb hier op m'n vandaag nieuw geinstalleerde laptop met Win7 x64 ongeveer 1.5GB in gebruik (van de 4GB) met alleen msn en ie8 (met een hele vracht aan tabs) open.
Pagina: 1