Opzoek naar een monitor (een paar vraagjes...)

Pagina: 1
Acties:

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Beste mede Tweakers.... Jullie raden het al! Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor voor mijn PC-tje. En in al het monitor geweld dat zich af heeft gespeeld sinds ik mijn laatste samsung syncmaster 19 inch LCD's (2x) heb gekocht is het landschap behoorlijk veranderd.

Zoals het een Tweaker betaamt, heb ik uiteraard alle ontwikkelingen goed gevolgd en denk ik redelijk op de hoogte te zijn van wat er allemaal te bieden is. Om een goede keuze te maken heb ik de toepassing en de eisen op een rijtje gezet waarvan er een aantal nog ter discussie staan waar ik graag jullie advies over heb.

Belangrijkste toepassingen
  • Gamen (Voornamelijk FPS)
  • De gebruikelijke K.A. toepassingen
  • Fotobewerking (niets te serieus)
  • Video bewerking (niets te serieus)
De eisen:
  • Snelle responstijd <5ms
  • Geen / weinig input lag. (iets waar ik maar geen vat op kan krijgen)
  • Minimaal 24 inch in 16:9 verhouding
  • Resolutie van minimaal 1920x1080 (heeft 1080P zin voor gamen?)
  • Redelijke prijs (niet meer dan 300)
  • Kijkhoek is minder belangrijk
  • Aansluiting met HDMI, DVI en/of displayport
Waar ik twijfels over heb:

1) Gaat de overstap van 2x 19 inch scherm naar 1x 24 inch scherm wel lekker werken?
Dit is voor mij een heel essentiële vraag. Ik ben heel erg gewend aan het gebruik van mijn twee schermen. zo gebruik ik links en rechts voor verschillende toepassingen en kan ik makkelijk multitasken. Nu ik Windows 7 draai kan ik zelfs gemakkelijk 4 Windows open hebben die ik makkelijk met toetsencombinatie overal heen kan wisselen. in de basis heb ik met een 24 inch scherm wel ongeveer dezelfde schermgrote, maar is hij minder makkelijk in te delen. Uiteindelijk zal het allemaal aankomen op gewenning, maar wie weet heeft een van jullie ervaring? Wie weet went het heel moeilijk en ik heb geen budget voor 2x 24 inch ;)

2) Hoe belangrijk is de 1080P waarde voor gamen en hoe zit dat bij resoluties hoger dan 1920x1080?
Zoals jullie wellicht wel weten is het hele verschil tussen 1080i en 1080P de "scan methode" de I staat voor interlaced en de P voor progressive. Het verschil is dus dat de interlaced variant 2 scans (even en oneven) nodig heeft om het beeld te vullen en de progressive variant 1 scan. Het voordeel van 1080p zou zijn dat deze snel bewegende beelden scherper weer kan geven omdat hij maar 1 scan nodig heeft om het hele beeld op te bouwen. Ik kan mij voorstellen dat dit vooral voor FPS games wel zinvol kan zijn. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat 1080P meer tijd kost om te verwerken, dus dat de input lag daardoor misschien omhoog gaat. Heeft een van jullie misschien een idee? Ook vraag ik mij af hoe dit zit bij de resoluties boven 1080. De beeldschermen zijn er uiteraard maar er wordt niet meer aangeduid of het progressive is of interlaced. Hoe kom ik er achter wat er gebruikt wordt?

3) Wat te doen m.b.t. kleurweergave en het effect van backlight bleeding en CCFL of LED?
Uiteraard heb ik wel gevolgd hoe e.e.a. zich ontwikkeld heeft op het gebied van goede kleurweergave. Vroeger waren de TN panelen alleen geschikt voor gamers omdat de IPS en andere varianten te langzaam waren. Nu zijn de IPS panelen ook snel genoeg geworden om te gamen. Uiteindelijke is dit een kwestie van prijs vs kwaliteit, maar wat is het effect van de soort backlight? Als ik in een willekeurige winkel ga kijken en ik zie een LED en een CCFL scherm naast elkaar dan lijkt de kleurweergave met LED natuurgetrouwer. Ook zouden de zwartwaarden beter moeten zijn met de LED backlights. Echter zijn er nog niet veel monitoren met LED backlights en als je ze al vind, dan zijn ze ook direct aanzienlijk duurder. Weet iemand wat precies de voordelen van LED backlights zijn en hoe staat het met de ontwikkeling van monitoren die er gebruik van maken?

4) De input lag.....
Dit is wel een heel erg vervelend probleem... er is niet echt een goede testmethode voor, fabrikanten geven het niet op en het schijnt ook nog eens per scherm uit dezelfde serie te kunnen verschillen... Eigenlijk dwingt de input lag je om een scherm te kiezen wat al langer op de markt is waarvan andere eigenaren zeggen dat het goed is, terwijl je misschien liever een nieuwere generatie had gekozen. Hoe voorkom je dat je een scherm met hoge input lag koopt en zijn er tweaks bekend die je na aankoop zou kunnen toepassen om de lag omlaag te brengen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mystic Spirit schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:33:
[...]

Waar ik twijfels over heb:

1) Gaat de overstap van 2x 19 inch scherm naar 1x 24 inch scherm wel lekker werken?
Dit is voor mij een heel essentiële vraag. Ik ben heel erg gewend aan het gebruik van mijn twee schermen. zo gebruik ik links en rechts voor verschillende toepassingen en kan ik makkelijk multitasken. Nu ik Windows 7 draai kan ik zelfs gemakkelijk 4 Windows open hebben die ik makkelijk met toetsencombinatie overal heen kan wisselen. in de basis heb ik met een 24 inch scherm wel ongeveer dezelfde schermgrote, maar is hij minder makkelijk in te delen. Uiteindelijk zal het allemaal aankomen op gewenning, maar wie weet heeft een van jullie ervaring? Wie weet went het heel moeilijk en ik heb geen budget voor 2x 24 inch ;)
Allereerst is de oppervlakte van ondergeschikt belang aan de resolutie. Je geeft niet aan wat de reso is van de 19" schermen. Ik zou gokken dat het 1280x1024 zou zijn, maar het zou handiger zijn als je dat zelf zou aangeven...

*Als* het 1280 is, ga je dus nu terug van 2560x1024 naar 1920x1080. Vertikaal maakt het niet veel uit, maar je verliest horizontaal een kwart van je ruimte. Dat is niet niets.

Daarnaast loop je tegen het probleem aan dat je maar één full-screen app kunt draaien tov twee in de huidige situatie. Of dat een probleem is hangt af van of die full-screen apps aan cursor capture doen (zoals de meeste games). Als je toch niet op het tweede scherm kunt komen verlies je niets. Kun je er wel komen, dan mis je wel wat.

Ik ben zelf van 1x 1156x864 (17") -> 1280x960 (20") + 1156x864 (17") -> 2x 1280x960(20") -> 1600x1024 (24") + 1280x960 (20") -> 1x 1600x1024 (24") -> 1x 1600x1200 (20") gegaan - allemaal CRT's trouwens. Het verlies van een tweede scherm merk je wel als je veel productivity apps gebruikt, maar als je gamer bent heb je veel meer aan een losse 2e PC erbij op eigen (kleine) scherm om te browsen en chatten terwijl je spel op je hoofdPC en -monitor fullscreen draait.
2) Hoe belangrijk is de 1080P waarde voor gamen en hoe zit dat bij resoluties hoger dan 1920x1080?
Niet. Videobronnen zijn al dan niet interlaced, maar zo'n scherm wordt gewoon progressief aangestuurd door de PC. Je hebt dus sowieso 1920x1080@60Hz voor je games.
Ook vraag ik mij af hoe dit zit bij de resoluties boven 1080. De beeldschermen zijn er uiteraard maar er wordt niet meer aangeduid of het progressive is of interlaced. Hoe kom ik er achter wat er gebruikt wordt?
Wederom nvt. Alles wordt progressief, doorgaans op 60Hz, aangestuurd.
3) Wat te doen m.b.t. kleurweergave en het effect van backlight bleeding en CCFL of LED?
[...]
Vrij simpel: in jouw prijscategorie zit je toch vast aan TN icm CCFL. Ik zou zelf absoluut willen gaan voor S-IPS (sterker nog, over een paar weken koop ik eindelijk een TFT voor m'n hoofdsysteem en dat wordt dan S-IPS), maar dan heb je het over zeker 50% hoger budget. LED is vooralsnog ook duur voor wat je krijgt. Zodra het goedkoper wordt is het wel erg interessant, vooral mbt levensduur.
4) De input lag.....
Dit is wel een heel erg vervelend probleem... er is niet echt een goede testmethode voor, fabrikanten geven het niet op en het schijnt ook nog eens per scherm uit dezelfde serie te kunnen verschillen...
Dat laatste komt weer omdat legio fabrikanten verschillende panels en/of electronica gebruiken zonder productnaam te veranderen :(
Eigenlijk dwingt de input lag je om een scherm te kiezen wat al langer op de markt is waarvan andere eigenaren zeggen dat het goed is, terwijl je misschien liever een nieuwere generatie had gekozen. Hoe voorkom je dat je een scherm met hoge input lag koopt
Makkelijkste manier: koop 2e hands en kijk voor aankoop. 2e hands kun je trouwens ook allicht een IPS-scherm veroorloven (S-PVA is ivm input lag trouwens geen optie, dat is daar inherent aan het techniek)
Alternatief: ga met een laptop langs bij een echte winkel en test het voor aankoop. Minpunt hier is dat een winkel die dat toestaat duurder zal zijn dan de goedkoopste webwinkels.
en zijn er tweaks bekend die je na aankoop zou kunnen toepassen om de lag omlaag te brengen?
Soms zijn er post-processing filters per default actief. Die uitzetten kan schelen.

Oslik blyat! Oslik!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06

...less is more

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:25:
[...]

Allereerst is de oppervlakte van ondergeschikt belang aan de resolutie. Je geeft niet aan wat de reso is van de 19" schermen. Ik zou gokken dat het 1280x1024 zou zijn, maar het zou handiger zijn als je dat zelf zou aangeven...

*Als* het 1280 is, ga je dus nu terug van 2560x1024 naar 1920x1080. Vertikaal maakt het niet veel uit, maar je verliest horizontaal een kwart van je ruimte. Dat is niet niets.
Het gaat idd om 1280 x 1024. Je hebt dus volkomen gelijk dat ik ongeveer 25% aan ruimte verlies, maar hogere resoluties zijn mij momenteel nog te duur.....
Ik ben zelf van 1x 1156x864 (17") -> 1280x960 (20") + 1156x864 (17") -> 2x 1280x960(20") -> 1600x1024 (24") + 1280x960 (20") -> 1x 1600x1024 (24") -> 1x 1600x1200 (20") gegaan - allemaal CRT's trouwens. Het verlies van een tweede scherm merk je wel als je veel productivity apps gebruikt, maar als je gamer bent heb je veel meer aan een losse 2e PC erbij op eigen (kleine) scherm om te browsen en chatten terwijl je spel op je hoofdPC en -monitor fullscreen draait.
Zo dat zijn nogal wat overgangen... Ik denk inderdaad dat ik het tweede scherm wel even zal missen in de productivity apps. Met name bij de fullscreen apps die de muis vrij laten voor het andere scherm.
[...]

Niet. Videobronnen zijn al dan niet interlaced, maar zo'n scherm wordt gewoon progressief aangestuurd door de PC. Je hebt dus sowieso 1920x1080@60Hz voor je games.

[...]

Wederom nvt. Alles wordt progressief, doorgaans op 60Hz, aangestuurd.

[...]
Helder.... Wat ik dan niet begrijp is waarom er b.v. in de pricewatch onderscheid wordt gemaakt tussen de 1080p variant en andere varianten. Dat zal ik dan weg moeten schuiven onder marketingpraat.
Vrij simpel: in jouw prijscategorie zit je toch vast aan TN icm CCFL. Ik zou zelf absoluut willen gaan voor S-IPS (sterker nog, over een paar weken koop ik eindelijk een TFT voor m'n hoofdsysteem en dat wordt dan S-IPS), maar dan heb je het over zeker 50% hoger budget. LED is vooralsnog ook duur voor wat je krijgt. Zodra het goedkoper wordt is het wel erg interessant, vooral mbt levensduur.
In principe heb ik ook liever een IPS paneel met LED, maar de prijs is nog niet op het juiste niveau voor mij. Misschien ben ik gewoon te vroeg en moet ik nog even geduld hebben.
Soms zijn er post-processing filters per default actief. Die uitzetten kan schelen.
Goede tip! ik zal er op letten als ik er één heb aangeschaft. Op mijn tv heb ik al die filters inderdaad ook uitgeschakeld.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Dank voor de tip... Ik zal het vanavond in overweging nemen, gezien ik toch wel een nieuwe monitor wil hebben, maar nog niet toe ben aan de stap naar een hoger segment i.v.m. de prijs. Dit kan een mooie overbrugging zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mystic Spirit schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:41:
[...]

Het gaat idd om 1280 x 1024. Je hebt dus volkomen gelijk dat ik ongeveer 25% aan ruimte verlies, maar hogere resoluties zijn mij momenteel nog te duur.....
Dan kom je inderdaad vaak uit op enorme schermen. Het lijkt me dat de keuze meer zou moeten zijn tussen twee kleinere schermen een één grote. 24" is al behoorlijk groot...
[...]

Zo dat zijn nogal wat overgangen...
Lange periode he - die overgangen beslaan de afgelopen tien jaar ;)

Daarnaast heb ik voor niets in die reeks meer dan EUR 99 uitgegeven (en dat was vijf jaar terug voor een 24" breedbeeld CRT van 45kg - die trouwens ook (net) 1080p60 aankon - de meeste waren gratis tot EUR 20. Dan wissel je ook snel uit :z
Ik denk inderdaad dat ik het tweede scherm wel even zal missen in de productivity apps. Met name bij de fullscreen apps die de muis vrij laten voor het andere scherm.
Wat ik van het weekend zag op een LAN party was een kleine 8" USB touchscreen die m'n buurman had. Misschien zou je zoiets kunnen overwegen - ipv twee even grote schermen een grote hoofdscherm en een kleine secundaire ernaast.
[...]

Helder.... Wat ik dan niet begrijp is waarom er b.v. in de pricewatch onderscheid wordt gemaakt tussen de 1080p variant en andere varianten. Dat zal ik dan weg moeten schuiven onder marketingpraat.
Het kan ook te maken hebben met wat het op een bepaalde (component?) ingang kan accepteren - maar op de DVI/HDMI/displayport ingang is het gewoon een PC en maakt die blaat niets uit nee.
[...]

In principe heb ik ook liever een IPS paneel met LED, maar de prijs is nog niet op het juiste niveau voor mij. Misschien ben ik gewoon te vroeg en moet ik nog even geduld hebben.
Wat vind je van het idee om 2e hands te kijken. Er zijn mensen die goede 24" IPS schermen verkopen voor bedragen die in jouw budget vallen (TERW_DAN had er vorig jaar nog twee verkocht). Voordeel van 2e hands is dat je geen nare verrassingen kunt krijgen mbt dode pixels enzo. En de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:52:

Wat vind je van het idee om 2e hands te kijken. Er zijn mensen die goede 24" IPS schermen verkopen voor bedragen die in jouw budget vallen (TERW_DAN had er vorig jaar nog twee verkocht). Voordeel van 2e hands is dat je geen nare verrassingen kunt krijgen mbt dode pixels enzo. En de prijs.
In principe vindt ik dat geen enkel probleem. Als het apparaat goed werkt ben ik ervoor. Wat ik wel belangrijk vindt is dat het dan in de buurt is, zodat ik kan kijken en testen. Ik zie wel regelmatig tweedehands IPS schermen, maar meestal niet echt in de buurt. Om de een of andere reden zijn er niet veel IPS schermen beschikbaar rondom Utrecht ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ze zijn er wel degelijk, maar het is een kwestie van geduld hebben - of gewoon een keer op reis te gaan. We hebben het hier (zelfs tweedehands) over bedragen dan meer dan het tienvoudige van een retourtje van Utrecht naar willekeurig waar in NL. Combineer dat met een zaterdagje shoppen in Groningen of Maastricht (of gewoon R'dam, A'dam of Den Haag) en je kunt er met minimale inspanning en uitgave alle lol aan beleven :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als ik zo snel ff lees zou ik voor de 2443BW gaan. Is ook full hd en bied een nog hogere resolutie 1920x1200
Geen gosting
Geen backlight
<5MS
Hoog contrast
Goede kleurweergave (geen instelingen nodig)
scherp
helder
smalle matte randen (goed voor meerderemonitoren)
Prijs valt erg mee

pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 11:17 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Ik denk dat in mijn geval geduld toch een schone zaak is. Ik wil wel graag voor een IPS scherm gaan, maar mijn budget laat het niet toe. De komende tijd zal ik mijn ogen op houden.

Dank voor de reply's en als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag!
Pagina: 1