Onboard geluid of aparte geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
Momenteel heb ik een systeem op basis van een MSI P55-GD65 moederbord, welke is voorzien van een Realtek ALC889 audio chip. Nu lees ik de laatste tijd dat de onboard chips best wel ok zijn. Ik heb nu een Audigy 4 in gebruik, welke al redelijk oud is. Nu vraag ik me af of deze wel beter is dan die onboard chip. Heeft het nut om die nog te gebruiken, of kan ik net zo goed de onboard chip pakken? Mijn speakerset is een Logitech Z2300 2.1 set (stereo).

De wijzen komen uit het Oosten!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen over hardware die nergens anders op GoT aan bod komen. Vragen over geluid horen gewoon in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:05

DjVe

Hatsaflats!

probeer het en kijk of je het verschil hoort ;)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:24
Tja, het verschil tussen een onboard en een X-fi is wel heel groot.
Maar voor de rest denk ik dat het reuze meevalt.
Het is maar wat voor eisen je stelt.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een realtek kaart is tegenwoordig een zeer aantrekkelijke onboard oplossing i.c.m. juiste driverinstellingen (equalizer).

Ik ben van een realtek(onboard) naar live! 5.1(upgrade) naar realtek (wegens gebrek aan pciop nieuw systeem) naar een x-fi gegaan...
Het verschil in geluidskwaliteit tussen de live en x-fi is niet zeer groot, maar t.o.v. de realtek zeker noemenswaardig; dieper, zwaarder, voller... Neem een set oordopjes en een favoriet nummer mee, dat je uit je hoofd kent op je vaste systeem en beluister deze in een winkel/bij een vriend met een x-fi nog een door dezelfde oordopjes.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02 09:10

ABD

Zit het verschil in geluidskwaliteit zit hem niet in de kwaliteit van de koptelefoon of boxen?

• Hymanz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Ik hoor wel degelijk verschil tussen een onboard geluidskaart en een x-fi

Wanneer de onboard geluidskaart alleen een geluid-out aansluiting en een mic aansluiting zou hebben dan zou ik uiteraard ook voor een geluidskaart gaan.

Verwijderd

Arunia schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:07:
Tja, het verschil tussen een onboard en een X-fi is wel heel groot.
Maar voor de rest denk ik dat het reuze meevalt.
Het is maar wat voor eisen je stelt.
Hoe heb je dat dan vergeleken. Autosuggestie wil nog wel eens roet in het eten gooien bij een vergelijk. Daarom is een ABX test de enige objectieve manier van vergelijken.

Overigens zijn die Realtec on board geluidskaartjes tegenwoordig heel erg goed. Ik denk, dat die ALC 889 van Realtec dat X-fi kaartje (gamerssoundcard) er gewoon uit zal fietsen qua HiFi geluidsweergave.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:24
Ik hoor ontzettend veel verschil tussen een Live (die heb ik gehad) en een X-fi (Fatality Xtremegamer).
Ik heb een Logitech 5.1 speakersysteem wat overdreven veel bass genereerd. Met de X-fi en een aantal functies daarvan klinkt die set erg lekker in mijn gehoor.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
Ik heb zoals ik schrijf geen X-Fi, maar een Audigy 4, dit is de voorloper van de X-Fi kaart.

Volgens mij is het EAX level en de Signal to noise ratio van de Audigy 4 wel beter. Over het max aantal kanalen van de realtek kan ik weinig vinden, dit is 64 bij de Audigy.

Lijkt mij dus beter om die nog te gebruiken? Of merk je in de praktijk geen verschil?

De wijzen komen uit het Oosten!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:05

DjVe

Hatsaflats!

lekker de audigy gebruiken :)
Pagina: 1