Advies audio apparatuur bij speciale opstelling

Pagina: 1
Acties:

• loopy29
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een vraagje over een specifieke audio opstelling die ik in gedachten heb:

De kamer is rechthoeking (ongeveer 4 op 7, maar dat is niet zo relevant).

- Aan de ene kant komt de TV, receiver, front speakers.
- Aan de andere kant komen rear speaker, en een bureau met PC.

Ik zou nu graag de rear speakers (B&W 686) gebruiken als front speakers voor de PC (wanneer ze natuurlijk niet gebruikt worden als rear speakers). Een extra paar speakers zou daar eigenlijk niet meer mooi staan, en de 686 reeks is natuurlijk zeer goed als PC speaker. Hoe doe ik dit best?

1. van de PC een kabel naar de receiver aan de andere kant van de kamer, en de functie van de rear speakers omwisselen naar front speakers (geen idee of dat kan zelfs, is een Arcam AVR280) via de versterker indien nodig.
2. een aparte stereo versterker voor de PC, van de PC naar die stereo, en zowel de luidsprekerkabels van deze nieuwe stereo versterker, als de kabels komende van de Arcam280 voor de rear speakers in een soort van switch laten gaan alvorens naar de speakers door te trekken. Bestaat dat zo een switch voor "speaker-level" kabels?
3. ?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:05

DjVe

Hatsaflats!

De meeste surround versterkers kunnen ook gewoon stereo naar 4.1 zetten, dus je back draait dan ook mee als front. Je zal inderdaad het beste een kabeltje van je pc naar de versterker kunnen trekken. Gelukkig is dit veelal een dunne enkele kabel :)

• loopy29
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
Bedankt Jordy! Weet er iemand of oplossing 2 ook zou werken? Ik huiver namelijk beetje bij de idee om een specifieke audio datakabel doorheen het huis te trekken. Het is wel nieuwbouw, dus alles in nog mogelijk, maar wat leg je er dan? gewone stereo? 5.1 optical? HDMI? (en wat is er binnen 5 of 10 jaar in trek?)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Veel versterkers hebben toch ook gewoon 7.1/5.1 ingangen dmv tulp.

Dan kan je toch een simpel stereo tulpje van je pc naar de achter ingang van je reciever doen. Ding op juist ingang instellen en je hebt je pc geluid op je rear speakers.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:35
Oplossing 2 kan ook, maar is minder handig. Als oplossing 1 niet meer mocht voldoen (kabel voldoet niet, je wil gewoon iets anders, etc), kan je oplossing 2 nog altijd toepassen.

Als switch zoek je een simpele DPDT-switch. Ik weet niet of je handig bent met de soldeerbout, maar met deze knop is het vrij eenvoudig om je stereosignaal te schakelen. Als je niet vaak gaat schakelen, kan je ook banaanpluggen op je speakerkabels zetten; zo kan je makkelijk de kabels in- en uitpluggen.

De kabel naar de andere kant van de kamer zou ik digitaal doen; coax of optisch.