Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Balsack
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-01-2010
Graag meningen en ervaringen van personen in soort gelijke situatie’s.

Uitleg:
Op dit moment ben ik full-time (40uur) werkzaam, en 21 jaar oud, het spookt al tijden in mijn hoofd:
Een eigen woning, nu ik al 3 jaar ingeschreven sta bij een sociale woningbouw en de wachtijden alleen meer meer oplopen (houd in dat ik nog ongeveer 5jr mag wachten op een woning, en de huurprijzen maar blijven stijgen)
Heb ik besloten om te informeren m.b.t. het kopen van een appartement, nu kan ik op dit moment kopen en een hyptheek krijgen van 115.000 euro (daarbij staan mijn ouders garant).
Het gaat hier om een nieuwbouwwoning, volgends de berekeningen ben ik 387,- euro netto aan maandelijkse hypotheek kwijt.
Financieel is dat op dit moment geen probleem om de kosten op te brengen, ik heb het volgende (ruim denkend) kostenplaatje gecreeerd.
Hypotheek maandelijks: 387,-
Gas/Water/Licht: 121,-
TV & Internet: 45,-
Heffingen gemeente en waterschap: 80,-
Woonverzekering: 10,-
Zorgverzekering: 105,-
Telefonie: 35,-
Voedsel: 200,-
---Totaal: 983,- euro --- (zie ik wat over het hoofd?).

Nu dan het enge verhaal:
Vanaf volgend jaar September, wil ik stoppen met mijn full-time baan en een HBO opleiding volgen.
Wat dus gaat inhouden dat ik een groot risico neem, naar schatting verwacht ik dat ik tijdens mijn studie de volgende inkomsten kan hebben.
IB-Groep studiefinanciering: 640,-
Zorgtoeslag: 50,-
Bijbaan: 400,-
--- Totaal: 1.090,- euro.
Minus de kosten van de woning van 983,- euro.
Blijft over: 107,- euro de maand.

(Zelf verwacht ik dat tegen die tijd, mijn vriendin klaar is met haar studie en bij mij kan intrekken).
Maar daar wil ik liever gewoon even niet vanuit gaan.

Nu heb ik dus geen (belastings) hypotheek aftrek berekend, die je maandelijks kan uitbetalen zodat het weer je maandelijkse kosten wat drukt.
Dan nog niet gesproken over aftrek van de studie, en eventuele gemeentebelasting ontheffing?
Ook de startershypotheek waar je geloof ik een subsidie krijgt van rond de 20.000 euro.
Wat zijn jullie meningen hierover het is nogal een zware en riskante beslissing maar hoe riskant?

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Je vertelt nergens hoe oud je bent, en dat is toch wel iets van belang. Eerst reactie is: ga lekker op kamers en ga na je studie iets kopen. Als je echter bijvoorbeeld al tegen de 30 loopt dan kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Maar om dan maar een woning te kopen... ik zou er niet aan beginnen met zo'n breekbare financiele stiuatie in de huidige huizenmarkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nick_S
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 25-06 16:58

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Vergeet je ook niet dat die stufi bedoelt is om je studie te financieren. Die kosten heb je in je nieuwe plaatje ook niet meegenomen. Denk aan studie zelf, boeken, etc.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:04
en misschien zijn kleren, en kosten voor ontspanning (sporten, stappen, dagjes weg.. ) etc ook wel handig om mee te nemen in je vergelijking.

Tijd van werken, tijd van rusten

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-06 20:31
quote:
Exirion schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:43:
Je vertelt nergens hoe oud je bent, en dat is toch wel iets van belang.
quote:
quote:
Eerst reactie is: ga lekker op kamers en ga na je studie iets kopen. Als je echter bijvoorbeeld al tegen de 30 loopt dan kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Maar om dan maar een woning te kopen... ik zou er niet aan beginnen met zo'n breekbare financiele stiuatie in de huidige huizenmarkt.
Eens!

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij ga je fout, die €387 netto gaat al uit van het feit van het feit dat hypotheekrentreaftrek hebt. Echter wanneer je minder gaat verdienen (€400/mnd) betaal je denk ik een stuk lager percentage belastingen en mogelijk is jouw totaal wat je verdient lager dan de heffingskortingen, waardoor je geen belasting hoeft te betalen. En als je geen belasting hoeft te betalen kun je volgens mij geen geld obv de HRA.

Dus zou ik daar maar eerst eens aan rekenen, en hoe zeker is jou €400/mnd?

In mijn ogen een veel te wankele basis om een huis te kopen, het hoeft maar even tegen te zitten en je zit in de financiele shit, huis verkopen, misschien restschuld, blablabla.

Waarom? Omdat het kan!!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En als je pas 21 bent: op kamers jij, snotneus :P

De luxe komt later wel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-06 17:19
quote:
Nu heb ik dus geen (belastings) hypotheek aftrek berekend, die je maandelijks kan uitbetalen zodat het weer je maandelijkse kosten wat drukt.
Dat doe je wel, want je rekent met je netto maandlasten Nettomaandlasten is brutomaandlasten (dat wat je betaald) minus de terruggave van de renteaftrek.

Let er trouwens wel op dat als je < 500 maand gaat verdienen, je nog wel eens geen rente meer kan aftrekken, omdat je dan niet genoeg of zelfs geen belasting betaalt.

• Balsack
quote:
Exirion schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:43:
Je vertelt nergens hoe oud je bent,
Topic aangepast! (21jr).

Waar het mij voornamelijk om gaat is dat de maandelijkse-prijzen van zowel een kamer als een huurwoning enorm is.
Daarbij zeggen ze al vaak een huur-woning is weggegooid geld en een koop woning niet, ik kan me voorstellen dat als ik een nieuwbouw woning koop, deze (waarschijnlijk) in waarde gaat stijgen. maar ook dit kun je nooit vooraf weten.

Ik ben gewoon flink aan het zoeken naar een mogelijkheid, zodat ik dit wel kan realiseren.
Mijn vriendin komt dan over een jaar (nooit zeker) bij mij intrekken.
Nu heb ik nog een vaste baan en is het allemaal nog mogelijk, maar vanaf volgend jaar September zou dat dan niet zo zijn.

• Frostbite
  • Laatst online: 00:34
Ik lees een paar keer het woord 'verwacht' wat dus betekent dat je niet zeker bent van je zaken.
Waarom kan je niet een HBO opleiding volgen via je huidige werkgever ? Is wel zo veilig.

Want wat doe je als je inkomsten een stuk lager zijn dan je in eerste instantie had verwacht? Kan je dat opvangen? En hou er rekening mee dat je ook geld moet overhouden voor kleding/ reparaties/enz. en dat je eea kunt sparen voor mindere tijden. Verder komen er altijd kosten bij waar je geen rekening mee gehouden hebt.

Ik zou ook goed nagaan of je de opleiding echt wel wilt doen en ook kunt doen.

Als ik jou was zou ik blijven huren (goedkoper) en dan kijken wat je echt wilt. Koop dan later als het nog steeds goed gaat met je vriendin een leuk huisje daar heb je denk ik meer aan.
quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:53:
[...]

Topic aangepast! (21jr).

Waar het mij voornamelijk om gaat is dat de maandelijkse-prijzen van zowel een kamer als een huurwoning enorm is.
Daarbij zeggen ze al vaak een huur-woning is weggegooid geld en een koop woning niet, ik kan me voorstellen dat als ik een nieuwbouw woning koop, deze (waarschijnlijk) in waarde gaat stijgen. maar ook dit kun je nooit vooraf weten.
Het is pas weggegooid geld als je als twee-verdieners in een klein flatje zit a 300 euro per maand. Daarom hebben wij (vrouw en ik) samen een huis gekocht. Na alles goed door te hebben genomen. Nu heb je het over nieuwbouw maar dan zou ik eerder kijken voor bestaande bouw. Mogelijk dat je dan wat minder betaald. En je hebt er niets aan dat je huis in waarde stijgt als jij in de financiele knel zit.
quote:
..
Mijn vriendin komt dan over een jaar (nooit zeker) bij mij intrekken.
...
Hou er wel rekening mee dat als je koop dat JIJ een financiele verplichting aangaat en dat je vriendin nergens aan vast zit. En wat als je relatie uitgaat ??? Je denkt nu al vrijwel zeker te weten dat je vriendin bij je komt wonen, maar dat ligt echt 100% aan haar.

Koop alleen als je 100% (lees: 200%) zeker bent van je zaken en je toekomst!

Frostbite wijzigde deze reactie 24-11-2009 14:03 (46%)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

• MeagaShira
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-06 14:24

MeagaShira

MeagaShira_NL

Eens met hierboven.
Je gaat nu er ook van uit dat je vriendin tegen die tijd wel klaar zal zijn met haar studie. Wie zegt dat ze daarna ook zeker weten een baan zal hebben? Er zijn te veel onzekere factoren in je plan. Ik zou persoonlijk gewoon op kamers gaan.

....Research your own experience; absorb what is useful, reject what is useless and add what is essentially your own....

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ohja, nieuwbouwhuizen zijn nogal kaal van binnen, inrichting zul je ook moeten kopen. En nieuwbouwhuizen zijn meestal nog niet klaar, dus dat duurt ook nog even voordat die klaar zijn, extra rentekosten etc.

Heb je ook meegenomen dat als je ouders garant staan, zij ook geacht worden jouw lasten te betalen wanneer jou dat niet lukt.

Waarom? Omdat het kan!!

• Balsack
quote:
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:53:
Ik lees een paar keer het woord 'verwacht' wat dus betekent dat je niet zeker bent van je zaken.
Klopt, ik kan nergens een zekerheid uit halen.
Mocht ik dan een bijbaan hebben, dan is dat ook weer afhankelijk aan wat voor contract ik dan heb... 0 uren contract zie je ook veel bij (bijbanen).
Dat houd in dat als ik ziek wordt, ik 0,0 inkomsten heb.
quote:
darkmage schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:53:
[...]
Let er trouwens wel op dat als je < 500 maand gaat verdienen, je nog wel eens geen rente meer kan aftrekken, omdat je dan niet genoeg of zelfs geen belasting betaalt.
Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht!
quote:
Waarom kan je niet een HBO opleiding volgen via je huidige werkgever ? Is wel zo veilig.
Die mogelijkheid bestaat wel, leren kan ik wel maar motivatie was voorheen een probleem.
Nu ik al een tijd full-time werkzaam ben, heb ik de motivatie om weer een studie op te pakken volledig terug!

Afijn, eigenlijk is dat geen verkeerd idee om een deeltijd HBO te volgen, maar hoe zwaar valt dit.
Een baan van 40 uur (met zekerheid ;) ) met een zware HBO opleiding ernaast waarschijnlijk nog in de avonduren.
Iemand daar ervaringen mee?

Dit zal het onstabiele verhaal wat ik omschreef wel stabiel maken, vaste salaris me lease-auto blijf ik dan ook houden...

Het blijft een moeilijk idee...

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08-05 21:37

McVirusS

Freelance Frontend Developer

Daarnaast heb je bij een appartement ook nog VvE kosten, en je mag wel paar posten opnemen voor onvoorziene zaken :).

Daarnaast vergeet je ook bijvoorbeeld nog kleding en leuke dingen doen (sporten/uit eten/bioscoop etc.).

kayenta - (freelance) interactive media development
technische realisatie: online campagnes / games / websites for premium brands
JavaScript | SASS | CSS3 | jQuery | GruntJS | RequireJS | PHP | HTML5

• Balsack
quote:
Lolhozer schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:00:
Ohja, nieuwbouwhuizen zijn nogal kaal van binnen, inrichting zul je ook moeten kopen. En nieuwbouwhuizen zijn meestal nog niet klaar, dus dat duurt ook nog even voordat die klaar zijn, extra rentekosten etc.

Heb je ook meegenomen dat als je ouders garant staan, zij ook geacht worden jouw lasten te betalen wanneer jou dat niet lukt.
Gelukkig ben ik al die jaren zo slim geweest, om een leuk bedrag aan de kant te schuiven voor het inrichten van m'n woning!
Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Mijn ouders weten inderdaad wat het inhoud om garant te staan, ik heb het er nog niet erg inhoudelijk over gehad.
Ik denk ook dat zij gaan inzien dat mijn plan gewoon instabiel is....

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-06 10:55

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

enneh...waarom is een huurwoning weggegooid geld ? De mensen die dat zeggen verwachten dat een huis alleen maar duurder wordt. Zoals elk logisch denkend mensch kan verzinnen (en zoals jaar ook gebeurd) dalen huizen prijzen ook nog weleens...

Huren kan dus net zo goed zijn...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't call the wrong number. You answer the wrong phone.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-06 15:25

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
Lolhozer schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:49:
Volgens mij ga je fout, die €387 netto gaat al uit van het feit van het feit dat hypotheekrentreaftrek hebt. Echter wanneer je minder gaat verdienen (€400/mnd) betaal je denk ik een stuk lager percentage belastingen en mogelijk is jouw totaal wat je verdient lager dan de heffingskortingen, waardoor je geen belasting hoeft te betalen. En als je geen belasting hoeft te betalen kun je volgens mij geen geld obv de HRA.

Dus zou ik daar maar eerst eens aan rekenen, en hoe zeker is jou €400/mnd?

In mijn ogen een veel te wankele basis om een huis te kopen, het hoeft maar even tegen te zitten en je zit in de financiele shit, huis verkopen, misschien restschuld, blablabla.
Dit is denk ik nog de beste opmerking. Ga je tijdens je studie genoeg belasting betalen om uberhaupt wat af te trekken. De HRA gebeurt op basis van hoeveel belasting je betaald hebt. Als (zeg maar) 0 euro belasting betaald zal je ook 0 euro terugkrijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Wat je over het hoofd ziet is dat je zelfs met je optimistische berekening (zie reacties hierboven) niet genoeg geld overhoudt om je collegegeld te betalen.

Cocytus wijzigde deze reactie 24-11-2009 14:18 (8%)

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-06 10:55

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Moraal van dit verhaal: Weest wijsch en ga niet koopen!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't call the wrong number. You answer the wrong phone.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:56
quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:53:
[...]
"Ze" zeggen ook dat de huizenprijzen momenteel op een piek zitten, en dan tweederde van de prijs nu winst voor de vorige eigenaar is, en die tweederde kan er ook wel weer eens afgaan. Hetzelfde geldt voor nieuwbouwappartementen (vroeger heette dat gewoon "flat" trouwens!).
M.a.w. dan zit je na je studie met een enorme restschuld in een klein huis waar je niet meer weg komt.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 24-11-2009 14:25 (6%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:48

WiLLoW_TieN

Damn al ruim 15 jaar op GoT

Kan jij trouwens van die € 107,-- per maand eten ?

En wat dacht je van dingen als kleding ? Extra kosten tandarts ? Onderhoud fiets ofzo ? Onverwachte uitgaven ? Verjaardagskado's ? Uitgaan ? GSM ?

• Balsack
Wat goed dat er toch zoiets is als GoT :-)
Ik ben genezen wat betreft kopen en studeren.

en inderdaad mijn studiekosten had ik nog niet eens daarin opgenomen! :o

Bedankt voor al die verstandige opmerkingen! :)
Ik ga nu alleen nog even de mogelijkheid bekijken, wat betreft een deeltijd HBO naast mijn huidige baan.
Dan lijkt kopen toch een stuk veiliger.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:45
640 euro stufi? Wow, die is snel gestegen sinds ik ben afgestudeerd!

Je bedoelt dat je maximaal gaat bijlenen, of je hebt ouders die samen minder verdienen dan 25k/jaar ofzo, waardoor je maximaal aanvullend krijgt? Want volgens mij schat je het bedrag anders zeker 2x te hoog in.

Ook is 400 euro/maand uit een bijbaan naast studie redelijk optimistisch (hoewel zeker niet onmogelijk).

Als je geen auto hebt kloppen de bedragen verder wel zo ongeveer denk ik. je vergat idd wel collegeld, 125/maand. Je hebt nog wel eens boeken nodig ook, die zijn ook niet goedkoop. Kleding werd al genoemd.

Denk niet dat het echt een verstandig plan is, vooral met dat verhaal over gebrek aan HRA, omdat je sowieso al geen belasting zult betalen en er dan dus ook weinig af te trekken valt.

• Balsack
quote:
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:26:
Kan jij trouwens van die € 107,-- per maand eten ?

En wat dacht je van dingen als kleding ? Extra kosten tandarts ? Onderhoud fiets ofzo ? Onverwachte uitgaven ? Verjaardagskado's ? Uitgaan ? GSM ?
Wat betreft het eten had ik 200,- per maand berekend, nog niet veel als je bedenkt dat er nog wasmiddel/tandpasta/wcpapier etc etc aangeschaft moet worden.

Dus inderdaad het gaat hem niet worden...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vraag me trouwens ook af waar je wil gaan wonen? Van de bedragen die je noemt kun je namelijk in het grootste deel van Nederland bijna niks kopen.

• WiLLoW_TieN

WiLLoW_TieN

quote:
Exirion schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:36:
Ik vraag me trouwens ook af waar je wil gaan wonen? Van de bedragen die je noemt kun je namelijk in het grootste deel van Nederland bijna niks kopen.
Valt toch wel mee ? Voorbeeld ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Ja, daar noem je ook een uithoek :D Maar goed, my point exactly. Daarom vraag ik dus waar ie wil wonen.

• Balsack
quote:
Wilke schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:26:
640 euro stufi? Wow, die is snel gestegen sinds ik ben afgestudeerd!

Je bedoelt dat je maximaal gaat bijlenen, of je hebt ouders die samen minder verdienen dan 25k/jaar ofzo, waardoor je maximaal aanvullend krijgt? Want volgens mij schat je het bedrag anders zeker 2x te hoog in.
Dat is wat ik heb berekend volgends de website van IB-Groep daarbij verdienen me ouders samen wel meer als 25k/jaar...
Ik heb wel 125,- in de maand aanvullend bij de berekening erbij gerekend.
Wat dan ook al een groot nadeel is natuurlijk...
quote:
Exirion schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:36:
Dat had ik gevonden in Almere, maar als ik voor bestande bouw ga kijken ben ik minimaal 130.000+ kwijt.

• Balsack
quote:
Haha, wel erg klein maar je enige carriere kansen in Den Helder = de marine :X

• WiLLoW_TieN

WiLLoW_TieN

quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:46:
[...]

Haha, wel erg klein maar je enige carriere kansen in Den Helder = de marine :X
Met een dik uur ben je in b.v Amsterdam met de NS met je gratis OV kaart....

• Balsack
quote:
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:48:
[...]

Met een uur ben je in Amsterdam met de NS met je gratis OV kaart....
Daar heb je gelijk in, maar als ik zou kopen dan toch wel wat dichter bij mijn werk en vrienden.

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-06 23:46
Jongens, jongens...wat is dat toch met die vroeg ingeslagen burgerlijkheid tegenwoordig? Je bent nog maar 21 man! Ga gewoon lekker op kamers (voor 300 eu heb jij een prima kamer in een gezellig huis) en je hebt de tijd van je leven. Veel leuker dan jezelf tijdens je studie afzonderen in een voor jouw inkomenspositie veel te duur (koop- of huur)huis, krom moeten liggen om je huis én je studie te kunnen betalen, en met het minste tegenvallertje op straat te staan. Je hebt je hele leven nog om 'helemaal je eigen plekje' te creëren.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
[...]

Het is pas weggegooid geld als je als twee-verdieners in een klein flatje zit a 300 euro per maand.
Hoe kom je daar nou bij? Als je voor EUR 300 in een klein flatje zit (dat moet trouwens sociale sector zijn...) betaal je zo weinig dat je no way voor dat bedrag kunt kopen. Als tweeverdieners heb je dan enorm veel geld over per maand. Stop dat geld in een of andere spaarvorm en je bouwt vermogen op terwijl je geniet van de lage vaste lasten en mogelijkheid om a la minute de huur op te kunnen zeggen en alsnog iets kopen (of ergens anders heen te verhuizen - een van de grootste en vaakst miskende/genegeerde) voordelen van huur :o

Het zou just weggegooid geld zijn als je als twee-verdieners EUR 900 per maand betaalt voor een doorsnee flat die je voor EUR 750 aan hypotheeklasten + verzekeringen + reserveringen voor onderhoud had kunnen kopen. Maar als je huur (ver) daaronder zit, dan is het juist voordelig.
quote:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je koop dat JIJ een financiele verplichting aangaat en dat je vriendin nergens aan vast zit. En wat als je relatie uitgaat ??? Je denkt nu al vrijwel zeker te weten dat je vriendin bij je komt wonen, maar dat ligt echt 100% aan haar.

Koop alleen als je 100% (lees: 200%) zeker bent van je zaken en je toekomst!
Kijk daarbij ook naar statistiek - de kans dat een relatie op je 21e zo'n 25 jaar (looptijd hypotheek...) volhoudt is minimaal. Koop alleen als je *weet* dat je ook zonder relatie de boel leefbaar kunt houden, of zorg dat de koop ook op haar naam komt te staan (al zou ik dat ook ten zeerste afraden).

Daar komt bij dat het IMHO krankzinnig is om een huis te willen kopen met iemand met wie je nog nooit samengewoond hebt. Gaan samenwonen verdiept een relatie enorm - en niet alle relaties kunnen dat aan. Dat ontdek je pas als het zover is. Ga eerst al hurende samenwonen (of koop dat huis zonder ook maar in de verste verte haar inkomen erbij nodig hebben).
quote:
nare man schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:00:
Jongens, jongens...wat is dat toch met die vroeg ingeslagen burgerlijkheid tegenwoordig? Je bent nog maar 21 man! Ga gewoon lekker op kamers (voor 300 eu heb jij een prima kamer in een gezellig huis) en je hebt de tijd van je leven. Veel leuker dan jezelf tijdens je studie afzonderen in een voor jouw inkomenspositie veel te duur (koop- of huur)huis, krom moeten liggen om je huis én je studie te kunnen betalen, en met het minste tegenvallertje op straat te staan. Je hebt je hele leven nog om 'helemaal je eigen plekje' te creëren.
Idd. Sowieso is die hele drang om koste wat kost te kopen redelijk onbegrijpelijk. Als je inderdaad je burgerlijke leven in orde kunt houden kun je er - mits de huizenmarkt dezelfde verloop kent als de laatste 25 jaar - na afloop meer geld aan overhouden dan bij huur van dezelfde woning, maar dat is een nogal grote "als". Ik heb het twee keer fout zien gaan in mijn onmiddellijke omgeving en beide keren heeft dat geleid tot enorme financiele ellende en - veel belangrijker IMHO - jarenlange stress en depressie. Dat laatste koopt geen geld goed...

Soittakaa Paranoid!

• Speedy55
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:50

Speedy55

www.jpl-racing.nl

quote:
Mike2k schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:14:
enneh...waarom is een huurwoning weggegooid geld ? De mensen die dat zeggen verwachten dat een huis alleen maar duurder wordt. Zoals elk logisch denkend mensch kan verzinnen (en zoals jaar ook gebeurd) dalen huizen prijzen ook nog weleens...

Ik wil wel even reageren, verstandig voor de topicstarter is het niet het huis te kopen.

Maar het kopen van een huis is altijd (uitzonderlijke situaties daar gelaten) verstandiger dan huren als je het kan betalen (zelfde soort huis):

Een huurhuis komt nooit naar je toe, blijft altijd van een ander.
Bij een koophuis zal het in 30 jaar toch van jezelf worden, al zakt de waarde het blijft jou huis.
En ja als het naar 0 zou zakken dan geef ik je gelijk dat huren net zo goed is.

Even de onderhoudskosten buiten beschouwing gelaten.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-06 17:43
quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:04:

Afijn, eigenlijk is dat geen verkeerd idee om een deeltijd HBO te volgen, maar hoe zwaar valt dit.
Een baan van 40 uur (met zekerheid ;) ) met een zware HBO opleiding ernaast waarschijnlijk nog in de avonduren.
Dacht je dat het andersom veel makkelijker is? Voltijd HBO en daarnaast een baan waarmee je minstens 400 euro verdient?

Dat laatste doe ik op het moment, werk 2 dagen in de week en de rest studeer ik. Nou is bij mij de motivatie op het moment ook ver onder de maat, maar ik heb niet de illusie dat ik mét motivatie wel nominaal zou kunnen lopen op deze manier.

Als je duaal kunt studeren via je werkgever zou ik je dat alleszins adviseren. Scheelt je ook in de studiekosten (die zijn dan voor je werkgever) en je houdt je vaste inkomen. Al zul je dan waarschijnlijk wel naar een 32-urige werkweek gaan.

-edit- hoe het met duaal en studiefinanciering zit weet ik trouwens niet.
quote:
Speedy55 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:03:
[...]

Ik wil wel even reageren, verstandig voor de topicstarter is het niet het huis te kopen.

Maar het kopen van een huis is altijd (uitzonderlijke situaties daar gelaten) verstandiger dan huren als je het kan betalen (zelfde soort huis):

Bij een koophuis zal het in 30 jaar toch van jezelf worden, al zakt de waarde het blijft jou huis.

Ik neem aan dat TS met zo'n marginale situatie uitgaat van een aflossingsvrije hypotheek. Dan kun je rente betalen tot je een ons weegt maar het huis blijft van de bank. En je moet het inderdaad wel zelf onderhouden. In zo'n geval kun je beter huren.

mcDavid wijzigde deze reactie 24-11-2009 16:17 (47%)

zcflevo.nl

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:56
quote:
Speedy55 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:03:
[...]

Als je niet aflost, en er vanuit gaat dat het best wel eens 20 jaar kan duren voor de prijs dankzij inflatie de huidige prijs weer aantikt (zoals in de jaren '80 ook het geval was!), komt je huis bar weinig naar je toe in die 30 jaar...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Balsack
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:13:
[...]

Dacht je dat het andersom veel makkelijker is? Voltijd HBO en daarnaast een baan waarmee je minstens 400 euro verdient?

Dat laatste doe ik op het moment, werk 2 dagen in de week en de rest studeer ik. Nou is bij mij de motivatie op het moment ook ver onder de maat, maar ik heb niet de illusie dat ik mét motivatie wel nominaal zou kunnen lopen op deze manier.

Als je duaal kunt studeren via je werkgever zou ik je dat alleszins adviseren. Scheelt je ook in de studiekosten (die zijn dan voor je werkgever) en je houdt je vaste inkomen. Al zul je dan waarschijnlijk wel naar een 32-urige werkweek gaan.

-edit- hoe het met duaal en studiefinanciering zit weet ik trouwens niet.
Daar heb je dan ook weer gelijk in, ik ben op dit moment aan het bekijken wat kwa duale opleiding de mogelijkheden zijn.
Die zien er overig wel een stuk positiever uit, studiefinanciering ga ik met een duale opleiding niet krijgen.
Wat dat betreft is dat ook niet erg, je hebt tenslotten je inkomen nog.

Mijn wergever wil overigens de duale opleiding niet vergoeden, maar daar kan ik altijd nog verder over praten eventueel dat ik de helft mee betaal.
(Via NCOI zouden ze het wel vergoeden) maar ik wil gewoon via een normale Hogeschool een opleiding volgen.
Ook om op die manier nieuwe sociale contacten te kunnen leggen en op een complete thuisstudie zit ik ook niet te wachten.
Ik meen dat je wel gewoon een 40-urige werkweek draaid, maar twee avonden in de week van 18uur tot 22uur de opleiding volgt, daarbij kan het zijn dat je ook op Zaterdag les krijgt.
Opzich niet verkeerd, je moet er toch wat voor over hebben...

• Frostbite
  • Laatst online: 00:34
quote:
dion_b schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:58:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Als je voor EUR 300 in een klein flatje zit (dat moet trouwens sociale sector zijn...) betaal je zo weinig dat je no way voor dat bedrag kunt kopen. Als tweeverdieners heb je dan enorm veel geld over per maand. Stop dat geld in een of andere spaarvorm en je bouwt vermogen op terwijl je geniet van de lage vaste lasten en mogelijkheid om a la minute de huur op te kunnen zeggen en alsnog iets kopen (of ergens anders heen te verhuizen - een van de grootste en vaakst miskende/genegeerde) voordelen van huur :o

Het zou just weggegooid geld zijn als je als twee-verdieners EUR 900 per maand betaalt voor een doorsnee flat die je voor EUR 750 aan hypotheeklasten + verzekeringen + reserveringen voor onderhoud had kunnen kopen. Maar als je huur (ver) daaronder zit, dan is het juist voordelig.
Wat ik bedoelde was dat als je samen een goed inkomen hebt je dan beter kunt kopen dan in de situatie waarin TS zit.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:45
quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:45:
Dat is wat ik heb berekend volgends de website van IB-Groep daarbij verdienen me ouders samen wel meer als 25k/jaar...

Ik heb wel 125,- in de maand aanvullend bij de berekening erbij gerekend.
Als ik op de IB-groep website kijk zie ik uitwonend: 260, plus 125 aanvullend (blijkbaar) maakt 385? Je kunt er nog meer bijlenen, maar dat moet je dan later natuurlijk wel terugbetalen.

Misschien rekende de site er dus mee dat je ook bijleent, omdat het anders veel te weinig is?
quote:
nare man schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:00:
This. _/-\o_

• hypz
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:47
Trouwens, deeltijd hbo is imo prima te doen, ik ben nu namelijk zelf bezig met hbo bedrijfskundige informatica, en dat valt prima te doen naast een baan en een vriendin. Hangt natuurlijk af van welke opleiding je gaat doen ook, maar wat ik doe bevalt me goed, en ik loop momenteel zelfs een aantal maanden voor op schema.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je hypotheek is waarschijnlijk ook aflossingsvrij, besef je wel dat je dan kunt hebben dat je woning minder waard is dan je hypotheek en dat je eigenlijk ook huurt, maar dan van de bank & je hebt nog zelf kosten voor onderhoud en dergelijke.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-06 15:25

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
mcDavid schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:13:
[...]

...
Het lijkt mij wel degelijk makkelijker. Wanneer ik uit mijn werk ben ik vaak helemaal gaar en komt er niet veel meer uit dan een beetje zappen voor de buis. Dat heb ik tijdens mijn studie nooit gehad. Ik heb zelfs moeite om de laatste ontwikkelingen op mijn vakgebied bij te houden. Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor fulltime studeren en parttime werken. Dat is imo vele malen makkelijker vol te houden dan andersom.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Scalper78
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 11:16
Als je een huis kan kopen en 300-400 euro kwijt ben aan hypotheek zou ik het doen. Een studenten kamer kan al snel oplopen tot dezelfde bedrag zonder de voordelen dat een eigen huis kan brengen.

Voordeel van een koedkope 3/4 kamer woning van 50-100k:

Hypotheek is laag
Extra kamers kan je verhuren
Mogelijk waarde stijging na enkele jaren

• mcDavid
quote:
Scalper78 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 08:59:
Als je een huis kan kopen en 300-400 euro kwijt ben aan hypotheek zou ik het doen. Een studenten kamer kan al snel oplopen tot dezelfde bedrag zonder de voordelen dat een eigen huis kan brengen.

Hypotheek is laag
Als je met hypotheeklasten van 300-400 euro een 4-kamer woning kon kopen, denk je dan niet dat álle studenten dat direct zouden doen?

zcflevo.nl

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
mcDavid schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:47:
Als je met hypotheeklasten van 300-400 euro een 4-kamer woning kon kopen, denk je dan niet dat álle studenten dat direct zouden doen?
Bovendien zou een dergelijke grote woning zo krottig zijn dat ik wat verbouwkosten zou meetellen :D

• Scalper78
quote:
mcDavid schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:47:
[...]

Nee want niet alle studenten hebben de zin/motivatie of ondernemendheid om dat te doen en ook niet alle studenten hebben een voltijdbaan waar ze langer dan 1 jaar werken en een vaste contract hebben met mogelijkheid om een hypotheek te krijgen. Meeste gaan van hun middelbare school door naar hun studie en de enige baan die ze hebben gehad is een bijbaan welke niet in aanmerking komt voor een hypotheek om een huisje te kopen.

Topicstarter heeft de voordeel dat hij een huis kan kopen. Een huiskopen en 300-400 hypotheek betalaen is > dan kamertje huren voor 300-400. Laat staan als je 1 a 2 kamers kan verhuren.

• Scalper78
quote:
Exirion schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:57:
[...]

Bovendien zou een dergelijke grote woning zo krottig zijn dat ik wat verbouwkosten zou meetellen :D
Bij studentenhuizen is krottigheid soms de norm. ;)

• Balsack
quote:
Wilke schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:32:
[...]

Als ik op de IB-groep website kijk zie ik uitwonend: 260, plus 125 aanvullend (blijkbaar) maakt 385? Je kunt er nog meer bijlenen, maar dat moet je dan later natuurlijk wel terugbetalen.

Misschien rekende de site er dus mee dat je ook bijleent, omdat het anders veel te weinig is?
Inderdaad , die berekening is toch niet helemaal goed gegaan... :?
quote:
hypz schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:42:
Trouwens, deeltijd hbo is imo prima te doen, ik ben nu namelijk zelf bezig met hbo bedrijfskundige informatica, en dat valt prima te doen naast een baan en een vriendin. Hangt natuurlijk af van welke opleiding je gaat doen ook, maar wat ik doe bevalt me goed, en ik loop momenteel zelfs een aantal maanden voor op schema.
Zelf zit ik ook in de IT branche en ben van plan een soortgelijke HBO opleiding te gaan volgen.
Mag ik vragen via welke instelling jij deze volgt? en doe je dit dan 2x in de week in de avond uren?
Ik zat me namelijk te bedenken als ik tot 17.00uur aan het werk ben en vanaf 18.00 (op de HvA) begint de avond school, dan is dat nog een best stressige tijd m.b.t. de spits en je minder uitgebreide avond maal.
quote:
Scalper78 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 08:59:

Hypotheek is laag
Klopt, maar zoals ik er nu ben achtergekomen is het toch wel een erg riskante keuze, je hebt geen vast inkomen... daarintegen als jij je studentenkamer niet meer kunt betalen, kun je gewoon je eventuele huur opzeggen, zonder dat een kwart hypotheek aan schuld aan je broek hangt...

Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken voor een deeltijd HBO opleiding, zodat ik wel kan kopen en wel een vast inkomen blijf behouden.

Volgende week heb ik dan ook een afspraak met de hypotheek adviseur.

en voor die 300 / 400 hyptoheek praat ik niet over een groot herenhuis met 130 m2 - maar over een 2k-appartementje met 60m2.

• Tank80
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:02

Tank80

Cyanide&&Happiness

quote:
Balsack schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:56:
[...]

Inderdaad , die berekening is toch niet helemaal goed gegaan... :?

[...]

Zelf zit ik ook in de IT branche en ben van plan een soortgelijke HBO opleiding te gaan volgen.
Mag ik vragen via welke instelling jij deze volgt? en doe je dit dan 2x in de week in de avond uren?
Ik zat me namelijk te bedenken als ik tot 17.00uur aan het werk ben en vanaf 18.00 (op de HvA) begint de avond school, dan is dat nog een best stressige tijd m.b.t. de spits en je minder uitgebreide avond maal.

[...]
Deeltijd HBO is prima te doen, ben er zelf ook mee bezig (Informatica) en heb huis en vriending. Ben wel wat ouder dan jij en vriending betaald lekker mee maar goed, dat mag de pret niet drukken. Ga 2 avonden in de week naar school, van 18.45u tot 22.00u, om 5 uur ben ik klaar met werken en kan gewoon nog ff met t vrouwtje eten. Heb met m'n baas geregeld dat ik 36 uur kan werken en 1 dag in de 2 weken studiedag heb. Op die dag probeer ik zoveel mogelijk (vooruit!) te werken en dan valt het qua overige tijdsbesteding best mee. Verder ben ik er dan alleen nog een half daagje (3-4 uurtjes) in het weekend en een avondje (2-3 uurtjes) in de week mee bezig. Vind ik nog wel meevallen.

Je imiteert me mateloos.

• mcDavid
quote:
Scalper78 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:25:
[...]

Nee want niet alle studenten hebben de zin/motivatie of ondernemendheid om dat te doen en ook niet alle studenten hebben een voltijdbaan waar ze langer dan 1 jaar werken en een vaste contract hebben met mogelijkheid om een hypotheek te krijgen. Meeste gaan van hun middelbare school door naar hun studie en de enige baan die ze hebben gehad is een bijbaan welke niet in aanmerking komt voor een hypotheek om een huisje te kopen.

Topicstarter heeft de voordeel dat hij een huis kan kopen. Een huiskopen en 300-400 hypotheek betalaen is > dan kamertje huren voor 300-400. Laat staan als je 1 a 2 kamers kan verhuren.
Daar doel ik niet op. Ik doel er op dat 4-kamerwoningen voor 100K simpelweg niet bestaan. Tenzij je toevallig een rijke oom hebt die je dr eentje cadeau doet, anders ga je het gewoon niet vinden. Voor het bedrag wat TS noemde, mag hij blij zijn als hij voldoende leefoppervlak voor zichzelf heeft, laat staan voor zijn vriendin. En voor 400 euro in de maand kun je echt wel een riante studentenwoning huren, waarbij je níét zelf het onderhoud hoeft te doen, en waarbij je níét het risico loopt persoonlijk failliet te gaan door een onzekere financiële toekomst.

zcflevo.nl

• Jaspertje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-03-2018

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Bedenk ook dat als je minder inkomen hebt, je HRA minder wordt en je bruto lasten dus je netto lasten worden. (Je moet dan dus je bruto lasten gaan betalen zonder dat je iets terug krijgt.. dan wordt een andere hypotheekvorm ook ineens veel aantrekkelijker....)

Jaspertje wijzigde deze reactie 25-11-2009 12:03 (41%)

• Abom
  • Laatst online: 22:11
Weet je zeker dat er een bank is die jou een hypotheek gaat geven? Ik kan me niet voorstellen dat je een hypotheek kunt afsluiten op basis van je stufi.

• Dionysos
  • Laatst online: 25-06 16:26

Dionysos

Nec scire fas est omnia

quote:
Abom schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:24:
Weet je zeker dat er een bank is die jou een hypotheek gaat geven? Ik kan me niet voorstellen dat je een hypotheek kunt afsluiten op basis van je stufi.
Hij sluit natuurlijk zijn hypo af op basis van zijn huidige salaris. Die strook wordt meegezonden naar de bank.

Hij zal niet aan de bank vertellen dat hij gaat studeren natuurlijk.

Geldverstrekking geschiedt op basis van een momentopname van de klant. Als jij een dik salaris hebt en daarmee een hypotheek afsluit, dan kan je, bij wijze van, 1 dag na de geldverstrekking door de bank ontslag nemen en iets anders gaan doen met een heel ander inkomen.

Kijk uiteindelijk krijg je dan misschien problemen met de afslossing oid, maar mogelijk is het wel.

Nee, ik werk niet bij de DSB bank }:O

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trouwens, Balsack, waar wil je gaan studeren? Als dat ergens in de buurt van de DE-grens is, zou je als je dan per se wilt kopen kunnen overwegen om over de grens te kopen. Het is mogelijk om daar voor EUR 30k een driekamerappartement te kopen. Je zit dan wel met vervoer naar je studie toe, maar aangezien je zo te lezen toch niet van plan bent een studentenleven te hebben kun je net zo goed een auto nemen in dat geval.

Soittakaa Paranoid!

• Abom
quote:
Dionysos schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:40:
[...]
Hij sluit natuurlijk zijn hypo af op basis van zijn huidige salaris. Die strook wordt meegezonden naar de bank.
[...]
Onbegrijpelijk...met dit soort constructies zijn die DSB klanten ook in de problemen gekomen. Na alle aandacht van de media over financiele problemen zijn er nog altijd mensen die zichzelf rijk rekenen...en over een jaar klagen dat men de maandlasten niet meer op kan brengen en eisen compensatie.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Abom schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:06:
Onbegrijpelijk...met dit soort constructies zijn die DSB klanten ook in de problemen gekomen. Na alle aandacht van de media over financiele problemen zijn er nog altijd mensen die zichzelf rijk rekenen...en over een jaar klagen dat men de maandlasten niet meer op kan brengen en eisen compensatie.
Sja, zelfs in deze crisis zijn mensen hardleers:

B.A.L. in "Ervaring met huis kopen deel 5"

Als mensen zichzelf in het ongeluk willen storten moeten ze dat vooral doen, maar dan niet gaan klagen als het fout gaat.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-06 12:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

quote:
Mike2k schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:14:

Betaal eens 30 jaar voor een huurwoning, het zal nooit van jou zijn ;) Na 30 jaar is een koopwoning wel van eigenaar gewisselt, ongeacht of je er winst op maakt of niet, je houdt er altijd geld aan over (als je geen aflossingsvrije hypotheek hebt tenminste...)

In TS zijn verhaal kan ik alleen maar opmaken dat het voor hem serieus beter is om een studentenwoning te betrekken, of een andere vorm van opleiding gaan volgen. HBO studies worden ook in de avonduren afgegeven (spreek uit ervaring). Het kost je dan wel heel veel tijd en zal zeker lastig zijn om voor elkaar te krijgen, maarja... een inkomstenbron ga je al snel missen ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Dionysos
  • Laatst online: 25-06 16:26

Dionysos

Nec scire fas est omnia

quote:
[...]

Hoho, ik schets alleen maar een theoretisch plaatje.

Slechts om maar even aan te geven dat het dus wel mogelijk is om een hypotheek te krijgen. Of het verstandig is, dat is een andere vraag.

Maar dat mag TS zelf bepalen. Ik zou het niet doen, maar ik ben hem niet.

• Balsack
quote:
[...]

Die vergelijking kun je maken als iemand een te hoge hyptoheek neemt, terwijl deze eigenlijk onbetaalbaar is of word.
In mijn geval even vanuitgaande dat ik blijf werken en dus vaste inkomsten blijf behouden, lijkt het mij toch een stuk voordeliger dan dat ik een soortgelijke woning zou gaan huren.
Immers zou ik dan ook nog eens mijn deeltijd HBO studie kunnen aftrekken van de belasting, ook geniet ik dan van starters voordelen en dus de komende jaren eventuele subsidie, hoe dit precies in elkaar steekt moet ik nog even goed uitzoeken.

Als ik stop met mijn fulltime baan en een voltijd studie ga volgen, daarnaast een bijbaan neem, dan gaat het huren en kopen beide financieel niet lukken maar mogelijk is het zeker zoals hierboven beschreven wordft.
Dat is nu in ieder geval dankzij de nuttige informatie hier al helemaal van de baan!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
KatirZan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:19:
[...]

Betaal eens 30 jaar voor een huurwoning, het zal nooit van jou zijn ;) Na 30 jaar is een koopwoning wel van eigenaar gewisselt, ongeacht of je er winst op maakt of niet, je houdt er altijd geld aan over (als je geen aflossingsvrije hypotheek hebt tenminste...)
Nee. Met name als je met dubbele lasten zit kan dat geld wat "over" blijft als sneeuw voor de zon verdampen. Zo duurde het langer dan gepland om het huis van mijn moeder te verkopen na haar overlijden (en dat was nog voor de kredietcrisis). Een overwaarde van EUR 25k was tegen de verkoop verdampt tot een nettoverlies van EUR 5k :X

Huizen kopen is gokwerk, waarbij de onderliggende waarde op zich een goede investering vertegenwoordigt, maar mensen zich steeds verkijken op de kosten die je eromheen moet maken, niet in de laatste plaats het probleem van dubbele lasten, of in de verliezen die je moet incasseren om die te voorkomen. Grap is dat je meestal dit soort ongein niet hebt, maar als het raak is, is het bijna altijd overmacht. Daar moet je eigenlijk ook op budgetteren, en als je dat doet valt het overhouden van geld vaak vies tegen.

Niet dat kopen an sich slecht zo zijn ofzo, maar het is allerminst voor iedereen in iedere situatie een goed idee, en met name als je nog geen flauw benul hebt waar je over 5 jaar (gezien kosten koper de minimale zinnige woonduur) fysiek en financieel gaat zitten is het ten zeerste af te raden.
quote:
In TS zijn verhaal kan ik alleen maar opmaken dat het voor hem serieus beter is om een studentenwoning te betrekken, of een andere vorm van opleiding gaan volgen. HBO studies worden ook in de avonduren afgegeven (spreek uit ervaring). Het kost je dan wel heel veel tijd en zal zeker lastig zijn om voor elkaar te krijgen, maarja... een inkomstenbron ga je al snel missen ;)
Een inkomstenbron heb je tegenwoordig sowieso naast de studie nodig als mams en paps niet flink sponsoren - zelfs met volledige lening kom je met een goedkope kamer marginaal rond zonder ook maar enige extra voor 'leven'. Gelijk ook reden dat studeren ondanks BSA e.d. alleen maar langer duurt - iedereen zit ernaast te werken wat vertragend werkt - maar goed, dat is een andere discussie.

Soittakaa Paranoid!

• Abom
quote:
Dionysos schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:34:
[...]
Hoho, ik schets alleen maar een theoretisch plaatje.
Ik had het ook niet specifiek over de TS, ik had het over een dergelijke constructie in het algemeen.

Overigens heb ik gelezen dat BAL ook terug is gekomen op zijn constructie. Heel verstandig.

Ik heb ook recent een nieuwbouw huis gekocht, maar ik neem gewoon 50k eigen geld mee en zit met mijn hypotheek ver onder de uiteindelijke waarde van het huis. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een huis niet meteen als investering zie.

• emmerwater
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-06 23:18
quote:
Balsack schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:04:

[...]

Die mogelijkheid bestaat wel, leren kan ik wel maar motivatie was voorheen een probleem.
Nu ik al een tijd full-time werkzaam ben, heb ik de motivatie om weer een studie op te pakken volledig terug!

[...]
Vorig jaar ben ik ook begonnen met HBO informatica in deeltijd te volgen. Ik ben 26, heb vijf jaar werkervaring en heb behoorlijk getwijfeld of het niet te zwaar zou zijn. Uiteindelijk toch de stap gemaakt. Ik ben van 40 uur naar 36 uur werken gegaan omdat de lessen op een middag en een avond in de week zijn.

Het is mij 100% meegevallen qua werkdruk. Maar dat hangt vooral af van de kennis en ervaring die je al hebt. Er werd aangegeven dat je rekening moet houden met ca. 20 uur studie naast de lessen. Ik zit ongeveer op 5 uur in de week. Ik heb klasgenoten die uit een iets andere richting komen en er wat meer tijd aan besteden, maar 20 heb ik nog niet langs horen komen.

Uiteindelijk kun je er maar op één manier achter komen. En wat heb je te verliezen als je het niet haalt :P
Succes met je keuze.

Oja, ook net een huisje gekocht samen met mijn vriendin. Volgende week krijgen we de sleutel :)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik denk dat TS 3 jaar later zijn diploma al bijna heeft :)

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 16:39
Aftrekbaarheid van de studiekosten wordt hier netjes uitgelegd.

Voordeel van voltijd studeren in combinatie met een deeltijd baan met redelijke zekerheid is wel dat je je hypotheek kan herfinancieren met goedkope studieschuld. Kleven ook weer risico's aan, maar wellicht handig om mee te nemen in de te maken afwegingen.

Als je baanzekerheid hebt zou ik denk ik wel proberen die baan gewoon vast te houden en een deeltijd studie te combineren (aftrek studiekosten etc.). Daarnaast heeft huren nog één groot voordeel; flexibiliteit.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True