Pointopoint Ethernet-link door dhcpd laten uitdelen?

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Om mijn vraag even kort samen te vatten: Hoe kan ik mijn dhcp-server een lease uit laten delen die hetzelfde effect heeft als een pointopoint-statement in /etc/network/interfaces?

Uitleg:
Ik heb een server (Debian Lenny) waar 6 VPSsen (gevirtualiseerd dmv KVM) op draaien. De server heeft zelf een eigen IP: 1.2.3.4. Voor de VPSsen heb ik een subnet van 8 addressen geregeld: 1.2.10.0/29.

De normale manier zou zijn om het subnet echt als subnet te zien. Dan ben je 1.2.10.0 kwijt als netwerkadres en 1.2.10.7 als broadcastadres. Daarnaast moet je een default gateway regelen (vaak 1.2.10.1) en dus ben je al met al 3 adressen kwijt. Is niet helemaal de bedoeling :)

Ik heb dit opgelost door de 8 adressen uit het subnet als individuele IPs te zien, die alleen een pointtopoint-verbinding hebben. Op de fysieke server staat dus eth0 geconfigureerd als naarbuiten-kijkende interface. De interfaces waar de VPSsen opkomen heb ik samengebundeld met een bridge (=softwarematige Ethernt-switch zeg maar) die wel up is maar geen expliciet IP heeft. Er zijn statische routes gelegd voor elk IP in het subnet naar de bridge toe.

Op de VPS heb ik in /etc/network/interfaces het volgende gezet om 't te laten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
auto eth0
iface eth0 inet static
    address 1.2.10.0
    netmask 255.255.255.255
    gateway 1.2.3.4
    pointopoint 1.2.3.4

En dat werkt prima: verkeer van buiten voor de VPS word op de host doorgerouted van eth0 naar de VPS, de VPS gooit al z'n netwerkverkeer eerst naar het IP van de host toe die netjes als gateway functioneert. Sprite_tm kan al z'n 9 adressen gebruiken en de wereld was weer een stukje beter :)

Probleem is dat ik de VPSsen niet onder eigen beheer wil houden: anderen moeten er ook een OS op kunnen configureren. Ik heb alleen geen idee of het makkelijk is om zo'n configuratie meteen al in de installer van $RANDOM_OS in te voeren, en de meeste Linux-installs willen vaak al wel direct spul van het Internet halen.

Daarom zou ik graag bijvoorbeeld een DHCP-server laten draaien op de bridge, die automagisch deze config uitstuurt zodra een VPS om een IP vraagt. Dan is de vraag alleen: hoe code je dat tot een nette dhcpd.conf voor de standaard dhcp3-daemon uit Lenny om?

Natuurlijk zijn suggesties om van al mijn netwerk-adressen gebruik te maken zonder moeilijk te doen met pointopoint-configs ook van harte welkom :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog