Software raid overplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-02 14:44
Vraagje,

Heb zelf een softwareraid draaien met 4x 500gb schijven. 2 partities. Boot en Data. (via dynamic disks)
Als ik windows herinstalleer (incl format van Boot) gaat dit perfect, schijven zijn daarna direct weer te vinden als een enkele partitie D (aantal TB)

Maar nu wil ik een nieuw moederbord kopen. Nu vraag ik mij alleen af waar windows de gegevens opslaat voor de schijfindeling. (bios? op de HD?)
Ik ben bang dat het nieuwe moederbord 4 fysieke schijven ziet ipv de opgebouwde softwareraid.

Is iemand bekend hiermee?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
Als het een software raid is zal het moederbord toch altijd vier losse schijven zien? Pas in het os zul je de dynamische partities zien en kan hiermee het array weer samengesteld worden. En die info staat zover ik weet in de partities zelf.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waar heb je precies de RAID set gedefinieerd? Heb je dit in het BIOS van het moedebord, Windows of controller management software gedaan?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JWHtje
Via software.
Disk management, create dynamic partitie en dan de schijven samenvoegen tot 1 grote schijf.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nielson schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:47:
Als het een software raid is zal het moederbord toch altijd vier losse schijven zien? Pas in het os zul je de dynamische partities zien en kan hiermee het array weer samengesteld worden. En die info staat zover ik weet in de partities zelf.
De vraag is alleen of dat ook opgaat wanneer de schijven in een hardwarematig andere volgorde aangesloten worden. Ik durf het niet te zeggen, maar vermoed wel dat het een risico vormt. Als ik MS was zou ik namelijk ook ergens aangeven welke disk en adres er bij welk raid deel hoort, anders wordt de data wel erg random weggeschreven ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In geval van de TS kan hij zijn schijven prima omzetten.

De partitie info word op de disks zelf opgeslagen. Zelfs een RAID5-Windows array kan je in gewijzigde volgorde aan poorten hangen. Zelfs aan een andere controller mocht je daar behoefte aan hebben. Ik heb dit zelf in de praktijk getest (dit weekend nog) en het werkte vlekkeloos.

https://discord.com/invite/tweakers

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met mdadm (Linux software raid) krijgt elke partitie een header die aangeeft van welke array hij onderdeel is en welke positie hij daarin heeft. Ik neem aan dat Windows iets gelijkaardigs doet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JWHtje
Dat is goed nieuws inderdaad. Bij het nieuwe moederbord zal ik de volgorde van aansluiting aanhouden. Denk dat het dan wel goed gaat.
Pagina: 1