Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik wil mijn pc via HDMI aansluiten op mijn Sony Bravia KDL32S5600, zodat ik een dual monitor setup heb. Het probleem is alleen dat als ik mijn HDMI kabel in mijn pc stop het beeld van mijn pc-monitor uitvalt. Zodra ik de HDMI kabel er weer uit haal springt mijn monitor ook weer aan.
Ik heb een ASRock A780GXH/128M - Moederbord, met ATI Radeon HD 3200 integreerde gpu.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Kan dit moederbord maar 1 output hebben en moet ik dus een nieuwe gpu kopen? Mis ik een eenvoudig vinkje ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Heb je in de BIOS gekeken naar de opties die je daar hebt? Kans zijn dat je daar iets in moet stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rupie op 24-11-2009 10:04 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Ik heb net gekeken, maar kon geen optie daarvoor vinden. Hoe zou die optie moeten heten denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Iets met de output ;) Durf zo geen naam te roepen, verschilt nogal per mobo. Ik zit net ff in de handleiding te kijken op pagina 20:
Multi Monitor Feature
This motherboard supports multi monitor feature. With the internal VGA output support
(DVI-D, D-Sub and HDMI), you can easily enjoy the benefits of multi monitor feature
without installing any add-on VGA card to this motherboard. This motherboard also
provides independent display controllers for DVI-D, D-Sub and HDMI to support multi
VGA output so that DVI-D, D-sub and HDMI can drive same or different display
contents.
To enable multi monitor feature, please follow the below steps:
1. Connect DVI-D monitor cable to VGA/DVI-D port on the I/O panel, connect D-Sub
monitor cable to VGA/D-Sub port on the I/O panel, and connect HDMI monitor
cable to HDMI port on the I/O panel.
2. If you have installed onboard VGA driver from our support CD to your system
already, you can freely enjoy the benefits of multi monitor function after your
system boots. If you haven’t installed onboard VGA driver yet, please install
onboard VGA driver from our support CD to your system and restart your
computer. Then you can start to use multi monitor function on this motherboard.
lijkt erop dat je die moet aansluiten voor je de pc aanzet als ik het goed lees.

Edit: dat wat ik in mijn eerste zin bedoelde:
Primary Graphics Adapter
This item will switch the PCI Bus scanning order while searching for video
card. It allows you to select the type of Primary VGA in case of multiple video
controllers. The default value of this feature is [PCI]. Configuration options:
[PCI], [Onboard] and [PCI Express].
Edit2:
je hebt trouwens de settings wel goed ingesteld? Wat het primaire scherm is en dergelijke?

[ Voor 16% gewijzigd door Rupie op 24-11-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Rupie, alvast heel erg bedankt voor je hulp!
Ik heb zojuist mijn computer uitgezet en de HDMI kabel erin gedaan. Het resultaat was dat ik op zowel mijn monitor als mijn TV geen beeld zag. Zelf niet na compleet booten. Ook een reboot met HDMI kabel erin schoot niet op. Ik denk dat dit te maken heeft met de resolutie, aangezien ik op mijn TV 'out of range' zag. Ik denk dat dit vrij eenvoudig is op te lossen door de resolutie aan te passen, maar daarvoor denk ik dat het handig is als ik eerst multi monitor setup heb om het eea te proberen en testen.

quote:
Primary Graphics Adapter
This item will switch the PCI Bus scanning order while searching for video
card. It allows you to select the type of Primary VGA in case of multiple video
controllers. The default value of this feature is [PCI]. Configuration options:
[PCI], [Onboard] and [PCI Express].

Dit heeft toch te maken met meerdere vga controllers? Ik geloof dat ik alleen [Onboard] in mijn computer heb. Ik zal hem daarop instellen en laten weten wat het resultaat is.

EDIT:
Ik heb de Primary Graphics Adapter op [Onboard] gezet. Dit maakte verder geen verschil. Het probleem blijft bestaan.
Wel heb ik nog een andere optie gevonden, namelijk de Internal Graphics Mode, die kan worden ingesteld op [UMA], [SIDEPORT] en [UMA+SIDEPORT]. Hij staat (en stond) op [UMA+SIDEPORT]. Kan dat iets te maken hebben met het niet kunnen tonen van 2 outputs?

[ Voor 15% gewijzigd door martynvs op 24-11-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Klopt helemaal, maar dacht dat ik in het verleden wel eens een mobo gezien heb die daar ook de keuze had voor de onboard opties (dus onboard - HDMI, onboard - DVI en onboard - both ofzo), vandaar dat ik die richting uit ging.

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken of de windowssettings wel goed staan (computer scherm primair et cetera). Vergeet ook niet te kijken bij de ATI settings ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rupie op 24-11-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Het probleem van "Out of range" is opgelost door de frequentie in de windowssettings op 60Hz te zetten. Hierdoor geeft mijn TV wel weer de output van mijn computer weer als ik de HDMI kabel erin stop.

Verder geeft mijn TV een hele grote 1 weer als ik op Identify klik onder windowssettings. Wat ik verder ook probeer aan te passen daar, hij geeft maar een beeld weer. Een vinkje bij extended desktop of het tweede scherm aanvinken met Attached en vervolgens Apply klikken resulteerd in geen veranderingen. Hij zet alle settings dus weer terug naar 1 display.
Onder de ati settings geldt hetzelfde, alleen viel me daar wel iets op. Namelijk dat er in het Catalyst Control Center onder 'Selected Display on: ATI Radeon HD 3200 Graphics': [ Single ] staat. Dit kan ik echter niet veranderen. Ook Detect Displays haalt niets uit.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
goede vraag... Het lijkt er dus op alsof hij de VGA / DVI (waar hem je je normale monitor opzitten?) uitschakelt op het moment dat je HDMI aansluit. Heb je daar geen settings voor in het ATI controll panel?

als je het nou eens probeert met een tool als display fusion? Kijk eens of je het daarmee wel voor elkaar kunt krijgen. Eventueel zou je denk ik ook nog wel een bios update kunnen proberen, wellicht dat het een bekend probleem is dat reeds opgelost is?

[ Voor 55% gewijzigd door Rupie op 24-11-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Ik heb net succesvol mijn bios van 1.20 naar 1.40 ge-update. Het probleem lijkt niet verholpen. Als ik de HDMI erin stop krijgt mijn TV beeld en valt mijn monitor uit. Haal ik de HDMI eruit dan krijgt mijn monitor weer beeld.
Settings veranderen in windowssettings of in ATI blijft onmogelijk, omdat ze automatisch weer terugvallen op 1 monitor.
Hier een printscreen van de ati settings: http://img137.imageshack.us/img137/2534/atisettings.jpg
Hier een printscreen van de windowssettings: http://img684.imageshack.us/img684/7538/windowssettings.jpg

EDIT:
Display Fusion herkent overigens ook maar 1 display, of dat nu mijn TV of monitor is maakt geen verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door martynvs op 24-11-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
En voor de zekerheid, datzelfde gebeurt dus ook als je de pc opstart met beide aangesloten? Ik raak een beetje door mijn suggesties heen geloof ik ;-) Volgens mij zou het iets moeten zijn in de ATI settings. Eventueel zou je nog kunnen proberen om de nieuwste drivers te downloaden van de ATI site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als ik mijn beide schermen tegelijk wil gebruiken, moet ik in Windows via de beeldschermeigenschappen (of via -in mijn geval- de NVIDIA drivers) 'meerdere beeldschermen gebruiken' inschakelen. Ik lees uit jouw posts nergens dat je dat hebt gedaan; misschien is dat het?

Dat zou het geval kunnen zijn als de HDMI uitgang de DVI/D-SUB uitgangen 'overruled'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Normaal gesproken kunnen bordjes met de 780/785G maar één analoge en één digitale uitgang aansturen, waarbij dus de DVI óf HDMI aan de digitale uitgang hangt. Bij multimonitor heb je dan de combinatie VGA + DVI/HDMI. Hoe Asrock het weer voor elkaar krijgt om alle drie uitgangen te gebruiken snap ik niet, maar blijkbaar werkt 't nog niet helemaal probleemloos.

@TS Je monitor is dus via DVI aangesloten? En gebruik je de ATI drivers van de driver-cd of van ATI zelf?

[ Voor 67% gewijzigd door Nielson op 24-11-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Rupie schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:41:
En voor de zekerheid, datzelfde gebeurt dus ook als je de pc opstart met beide aangesloten? Ik raak een beetje door mijn suggesties heen geloof ik ;-) Volgens mij zou het iets moeten zijn in de ATI settings. Eventueel zou je nog kunnen proberen om de nieuwste drivers te downloaden van de ATI site
Als ik mijn pc opstart met beide aangesloten zijn beide schermen zwart. Ook als ik mijn HDMI eruit trek blijft mijn monitor dan zwart. Het enige wat dan nog werkt is de computer rebooten met alleen DVI (monitor). Dan doet de monitor het weer.
woelders schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:53:
Als ik mijn beide schermen tegelijk wil gebruiken, moet ik in Windows via de beeldschermeigenschappen (of via -in mijn geval- de NVIDIA drivers) 'meerdere beeldschermen gebruiken' inschakelen. Ik lees uit jouw posts nergens dat je dat hebt gedaan; misschien is dat het?

Dat zou het geval kunnen zijn als de HDMI uitgang de DVI/D-SUB uitgangen 'overruled'...
Waar zou ik die functie moeten inschakelen? Volgens mij heb ik nu elke optie wel een keer geprobeerd, maar misschien mis ik iets heel triviaals..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:49:
Normaal gesproken kunnen bordjes met de 780/785G maar één analoge en één digitale uitgang aansturen, waarbij dus de DVI óf HDMI aan de digitale uitgang hangt. Bij multimonitor heb je dan de combinatie VGA + DVI/HDMI. Hoe Asrock het weer voor elkaar krijgt om alle drie uitgangen te gebruiken snap ik niet, maar blijkbaar werkt 't nog niet helemaal probleemloos.

@TS Je monitor is dus via DVI aangesloten? En gebruik je de ATI drivers van de driver-cd of van ATI zelf?
Mijn monitor is via DVI aangesloten. Ik had eerst de drivers van de driver-cd geinstalleerd en later de driver van ATI gedownload en geinstalleerd. Ik ga nu proberen om die driver volledig te verwijderen en de laatste versie te installeren.
In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Ik zat eigenlijk meer te denken dat Asrock dan misschien zelf aangepaste drivers gebruikt, maar als je die al geprobeerd hebt zal 't dat wel niet zijn. Mocht je het niet aan de praat krijgen en je monitor heeft een vga ingang kun je 'm misschien nog zo aansluiten, dat gaat iig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Nieuwe drivers installeren heeft geen succes gehad. Ik ga binnenkort proberen of het met een andere kabel wel lukt zoals Nielson adviseerde.
Ik laat het t.z.t. weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Het probleem is opgelost. Met een D-SUB kabel naar de monitor werkt de monitor wel in combinatie met de HDMI-verbonden HDTV. Blijkbaar geeft mijn moederbord geen DVI+HDMI signaal tegelijkertijd.
Allemaal bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1