Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Al enige dagen probeer ik Ubuntu 9.10 te installeren op het volgende systeem.
  • AMD Athlon X2 240 AM3 Retail
  • Kingston 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL6 DIMM
  • 4x Western digital Caviar Green 1.5TB, 32 MB Cache
  • Samsung HM160HC
  • MSI 760GTM-P33
Na de installatie blijft het scherm hangen op "Grub loading, please wait". De boot-hd is de Samsung HM160HC. Het is de bedoeling dat de overige hd's in een software-raid komen. Ik heb gevoel dat het aan de sata hd's ligt. De raid-controler kan ik als volgt instellen ide,sata of ahci. Bij alle opties kom ik niet verder dan bovenstaande melding.
Ik heb Ubuntu 8.04 lts geprobeerd maar die hangt ook na het opstarten. Daar komt de melding niet verder dan een flikkerende "_". De live-cd werkt van zowel 8.04 als 9.10 prima.

Heb jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
bios raid? waarom probeer je t niet met mdadm? Je OS is op een aparte schijf, dus installeer eerst alleen dat en boot linux, dan array creëren. Waarschijnlijk scant ie alle schijven af voor bootsectors op de array ofzo.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:05:
bios raid? waarom probeer je t niet met mdadm?
Dat zegt TS toch ook met software-RAID?

@TS: Je SATA instellingen adviseer ik op AHCI te zetten (meer functionaliteit dan IDE) en eerst eens proberen te booten/installeren met één schijf aangesloten. Boot hij dan wel? -> rotte schijf identificeren.
Veel BIOS'en zijn brak en geven GRUB een andere lijst met harddisks terug in een Live CD-omgeving dan wanneer hij in 'real life' diezelfde lijst opvraagt. Door dat verschil gaat het nog wel eens mis met de in Grub1 devices.map file die je dan handmatig na installatie moet aanpassen. Hoe dat met GRUB2 zit (Ubuntu 9.10 clean install) weet ik nu even niet, maar ik gok dat je het in die richting moet zoeken. Een BIOS update zou ook wel eens een dergelijk probleem kunnen verhelpen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
Dat doe ik ook. Ik zet raid op ahci en installeer dan de ubuntu op de IDE hd.
Daarna wil ik inderdaad met mdadm een software-raid bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
oh ok, ik dacht omdat TS met raid controller in bios heeft zitten rommelen dat hij ook software-raid vanaf zn chipset geïmplementeerd had vanuit de bios ofzo.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Had ik laatst ook, maar dan toen ik een HD erbij plugde in een werkend systeem. De bios gaf toen opeens een andere schijfvolgorde door, blijkbaar. Toen ik een beetje speelde met de bootvolgorde van de hd's in de bios, kwam ik op de goede combinatie uit.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
gertvdijk schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:11:
[...]

Dat zegt TS toch ook met software-RAID?

@TS: Je SATA instellingen adviseer ik op AHCI te zetten (meer functionaliteit dan IDE) en eerst eens proberen te booten/installeren met één schijf aangesloten. Boot hij dan wel? -> rotte schijf identificeren.
Veel BIOS'en zijn brak en geven GRUB een andere lijst met harddisks terug in een Live CD-omgeving dan wanneer hij in 'real life' diezelfde lijst opvraagt. Door dat verschil gaat het nog wel eens mis met de in Grub1 devices.map file die je dan handmatig na installatie moet aanpassen. Hoe dat met GRUB2 zit (Ubuntu 9.10 clean install) weet ik nu even niet, maar ik gok dat je het in die richting moet zoeken. Een BIOS update zou ook wel eens een dergelijk probleem kunnen verhelpen.
Dank ben het nu aan proberen. Sata controler op AHCI en alle sata hd's afgesloten. Ben benieuwd.

Update: het is gelukt. Bedankt.
Pagina: 1