Aansluiten SPDIF bracket op Asus P5KPL-AM SE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fittest
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2016
Ik heb een systeem (MCE) in elkaar gezet met een Asus P5KPL-AM SE moederbord. Zie onder:

Afbeeldingslocatie: http://www.appinformatica.com/imf/placas-base-intel-asus-p5kpl-am-se-matx-775-vga-1g.jpg

Dat mobo heeft standaard alleen een stereo aansluiting, maar ik wil er graag SPDIF (coax of optisch) op aansluiten ivm surround.

Ik heb een losse SPDIF bracket (over van een ander mobo) zoals deze: kaajee in "Asus SPDIF bracket, ik snap het niet..."

Nou zit er op dat mobo een zgn. Front Panel Audio connector (de groene connector links bovenin). Een 2x5 pins aansluiting. De bracket is echter 4pins (3 eigenlijk, maar 4 breed zoals in de andere topic staat).

Nou ontdekte ik ook de niet bruikbare SPDIF out connector naast deze front panel connector. Je ziet nog net SP staan bovenaan de PCI poort, aan de andere kan van de zekeringen (?) van de front panel connector. drie soldeerpuntjes met een tussenruimte.

Vraag is nu; is het mogelijk om de SPDIF bracket aan te sluiten op de front panel connector (zo ja, hoe?) of wordt het solderen om de connector op het mobo vast te zetten op de soldeerpunten... En gaat dit dan uberhaupt werken, aangezien er geen connector op deze plek zit (waarom heeft Asus daar niet gewoon een connector op gezet?)

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Die front panel aansluiting is bedoeld voor de uitgangen die tegenwoordig vaak op behuizingen zitten, dus om bijvoorbeeld makkelijker een microfoon of koptelefoon aan te sluiten en is dus niet geschikt voor spdif. Als de bracket bij het moederbord hoort moet er wel ergens een connector op het bord zitten, als je de bracket ergens anders vandaan gehaald hebt is de kans groot dat je moederbord geen spdif ondersteund, ik zie zo snel namelijk nergens een geschikte connector zitten.

Maar heb je uberhaupt je kast al open gehad? Of ga je alleen af op het plaatje? Want dan zou ik dat eerst maar eens doen :)

/edit

sorry, ik heb wat te snel gelezen, hij komt dus van een ander moederbord, dan is de kans groot dat je moederbord het gewoon niet ondersteunt.

[ Voor 11% gewijzigd door dsibma op 23-11-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Je zult toch echt op zoek moeten naar een S/PDIF header/connector op je moederbord. Als die er niet is, heeft je MB geen s/pdif uitgang.
Jouw board staat niet (specifiek) bij Asus, z''n broertje, P5KPL-AM, heeft wel een s/pdif header, zie manual p.1-22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fittest
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2016
dsibma schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:48:
Die front panel aansluiting is bedoeld voor de uitgangen die tegenwoordig vaak op behuizingen zitten, dus om bijvoorbeeld makkelijker een microfoon of koptelefoon aan te sluiten en is dus niet geschikt voor spdif. Als de bracket bij het moederbord hoort moet er wel ergens een connector op het bord zitten, als je de bracket ergens anders vandaan gehaald hebt is de kans groot dat je moederbord geen spdif ondersteund, ik zie zo snel namelijk nergens een geschikte connector zitten.

Maar heb je uberhaupt je kast al open gehad? Of ga je alleen af op het plaatje? Want dan zou ik dat eerst maar eens doen :)

/edit

sorry, ik heb wat te snel gelezen, hij komt dus van een ander moederbord, dan is de kans groot dat je moederbord het gewoon niet ondersteunt.
Dank, ik heb de kast zeker open (heb het systeem zelf gebouwd), maar heb dit plaatje gebruikt ipv foto maken, uploaden etc. Mijn mobo heeft exact deze layout. Zoals ik al zei, er zit geen connector, maar wel een aanduiding en soldeerpunten. Maar als ik het goed begrijp zit deze er gewoon omdat de AM versie wel spdif heeft en het dezelfde serie is. Deze ondersteund dus gewoon geen spdif, dus de aansluiting erop solderen heeft ook geen zin?
kaajee schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:40:
Je zult toch echt op zoek moeten naar een S/PDIF header/connector op je moederbord. Als die er niet is, heeft je MB geen s/pdif uitgang.
Jouw board staat niet (specifiek) bij Asus, z''n broertje, P5KPL-AM, heeft wel een s/pdif header, zie manual p.1-22.
Ik kon 'm inderdaad ook niet vinden. Ik heb blijkbaar e.o.a. exotische simpele versie aangeschaft...

Als spdif niet mogelijk is, hebben jullie dan enig idee hoe ik dan wel multichannel op dit mobo aan kan sluiten? Volgens mijn manual moet het wel kunnen, waarbij de line out als front speaker functioneert, maar hoe sluit ik dan de rest aan? Ik begreep van iemand bij mycom dat je voor multichannel wel alledrie de jack aansluitingen zou moeten gebruiken, maar wist me ook niet te vertellen hoe dan....

front panel audio connector uitleg uit de manual:
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/5747/dsc03342o.th.jpg

multichannel aansluiting uitleg uit de manual:
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/9741/dsc03346a.th.jpg