Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:59
OK ik zit met het volgende.

Ik wil een huis kopen maar die is net iets te duur om een hypotheek voor te krijgen. Maar nu willen mijn ouders 20000 mee betalen en aan mij geven als gift. Dit kan gewoon belasting vrij omdat het een eenmalige grote gift is.

Maar nu komt het volgende. Mijn hypotheek adviseur zegt dat dat niet verstandig is omdat dit van jouw deel van de erfenis afgaat. Ik heb 3 broertjes, die weten niet dat ik die gift krijg. Wat ik me dus wel afvraag is in hoe verre dat waar is. Is het zo dat die gift bij overlijden invloed heeft op de ergenis? Het lijkt mij namelijk gewoon gegeven, net als een kado of geld dat je voor je verjaardag krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoewel ik het persoonlijk raar vind dat je ouders een onderscheid maken tussen jou en je broertjes (wat voor mij een reden zou zijn om de gift te weigeren) zal ik me niet druk maken over die erfenis als jij een deel eerder krijgt nou en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
haha, nee het is niet dat zij niks gaan krijgen, ze zijn gewoon nog een stuk jonger. Maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag.

Kijk als je 50000 overhoud bijvoorbeeld bij de erfenis. Delen door 4 is 12500 per persoon, dan zou ik dus 7500 meer hebben gehad. Of door schulden die open blijven staan, dat het dan terug gevorderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 19:09

Jiffy

God, you're ugly!

Ik zeg: als het huis dat je wilt kopen net iets te duur voor je is, moet je het dus gewoon niet kopen. Zorg dat je spaart of dat je meer gaat verdienen, maar ga niet met hangen en wurgen alsmede assistentie van pappie en mammie alsnog boven je budget zitten.

Ik begrijp dat dus niet. Banken werden tot de grond aan toe afgebrand omdat ze mensen te hoge hypotheken hebben verstrekt (ik noem een DSB), met als gevolg dat mensen een (kleine) renteverhoging al niet meer kunnen opvangen en dan héb je uiteindelijk wat striktere regels op dat punt, gaan mensen weer lopen zeuren dat ze nu het huis van hun dromen niet kunnen betalen.

Koop een goedkoper huis en kijk over een paar jaar, met een fikse dosis spaargeld en eventueel een hoger salaris, eens verder.

En ja, je hypotheekafviseur heeft gelijk. Als je het desondanks wilt doorzetten, bespreek dit dan eerst met een notaris. Bovendien moet je dit soort dingen binnen de familie gewoon melden, anders krijg je er op termijn het grootste gezeik en de hevigste ruzies van. En zeg niet 'in mijn familie gebeurt dat niet'.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

In principe zal zo'n gift niet in aanmerking genomen worden bij het overlijden. Wat wél geldt is dat als de erflater dit bij de gift of bij testament heeft bepaald de erfgenaam de waarde van ontvangen gift ten behoeve van mede-erfgenamen in moet brengen. Verder geldt dat giften gedaan door de erflater in aftrek komen op de legitieme portie. Tevens worden giften op zekere wijze meegenomen bij de berekening van de hoogte van de legitieme portie. Dit is vooral van belang indien je ouders jou (of een mede-erfgenaam) 'onterven' of een kleiner erfdeel toebedelen dan de hoogte van de legitieme portie.
Een laatste mogelijkheid is dat de gift gedaan is binnen 180 dagen voor het overlijden van de erflater. In dat geval wordt het bedrag van de gift bij de erfenis opgeteld (en moet je er dus inderdaad nogmaals over afrekenen). Dat laatste is eigenlijk vooral fiscaal relevant en heeft geen directe invloed op de verdeling van de erfenis.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-11-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
Jiffy schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:48:
Ik zeg: als het huis dat je wilt kopen net iets te duur voor je is, moet je het dus gewoon niet kopen. Zorg dat je spaart of dat je meer gaat verdienen, maar ga niet met hangen en wurgen alsmede assistentie van pappie en mammie alsnog boven je budget zitten.

Ik begrijp dat dus niet. Banken werden tot de grond aan toe afgebrand omdat ze mensen te hoge hypotheken hebben verstrekt (ik noem een DSB), met als gevolg dat mensen een (kleine) renteverhoging al niet meer kunnen opvangen en dan héb je uiteindelijk wat striktere regels op dat punt, gaan mensen weer lopen zeuren dat ze nu het huis van hun dromen niet kunnen betalen.

Koop een goedkoper huis en kijk over een paar jaar, met een fikse dosis spaargeld en eventueel een hoger salaris, eens verder.

En ja, je hypotheekafviseur heeft gelijk. Als je het desondanks wilt doorzetten, bespreek dit dan eerst met een notaris. Bovendien moet je dit soort dingen binnen de familie gewoon melden, anders krijg je er op termijn het grootste gezeik en de hevigste ruzies van. En zeg niet 'in mijn familie gebeurt dat niet'.
Ik ben het helemaal met je eens. En sommige mensen in de familie weten het ook gewoon, maar me broertjes zijn nog te jong om daar inbreng bij te hebben.

Het is niet zo dat ik me in te ver in de schulden ga steken. Het is meer dat door die gift geld overblijft voor eventuele calamiteiten en een lagere maandlast waardoor ik ook per maand gewoon nog geld kan sparen.
Dus je er is wel over gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
Anoniem: 63813 schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:57:
In principe zal zo'n gift niet in aanmerking genomen worden bij het overlijden. Wat wél geldt is dat als de erflater dit bij de gift of bij testament heeft bepaald de erfgenaam de waarde van ontvangen gift ten behoeve van mede-erfgenamen in moet brengen. Verder geldt dat giften gedaan door de erflater in aftrek komen op de legitieme portie. Tevens worden giften op zekere wijze meegenomen bij de berekening van de hoogte van de legitieme portie. Dit is vooral van belang indien je ouders jou (of een mede-erfgenaam) 'onterven' of een kleiner erfdeel toebedelen dan de hoogte van de legitieme portie.
Een laatste mogelijkheid is dat de gift gedaan is binnen 180 dagen voor het overlijden van de erflater. In dat geval wordt het bedrag van de gift bij de erfenis opgeteld (en moet je er dus inderdaad nogmaals over afrekenen). Dat laatste is eigenlijk vooral fiscaal relevant en heeft geen directe invloed op de verdeling van de erfenis.
Ok dus in simpele woorden, als er dus een gift is gedaan en verder niks vastgelegd is, kan zo een gift niet terug geeist worden door dat er bijvoorbeeld een lening achterblijft als erfenis? Er vanuitgaande natuurlijk dat ze natuurlijk niet overlijden binnen die 180 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brainiacs schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:14:
[...]

Ok dus in simpele woorden, als er dus een gift is gedaan en verder niks vastgelegd is, kan zo een gift niet terug geeist worden door dat er bijvoorbeeld een lening achterblijft als erfenis? Er vanuitgaande natuurlijk dat ze natuurlijk niet overlijden binnen die 180 dagen.
Of de gift invloed heeft, hangt samen met de berekening van de legitieme portie. In simpel taalgebruik is de legitieme portie het minimum waar je als wettelijke erfgenaam recht op hebt; zo kent de NL wet dus ook niet écht de vorm van onterven. Bij de berekening van de legitieme portie wordt een zekere verdeelsleutel losgelaten op de omvang van de erfenis van de erflater. Deze omvang voor de legitieme portie is echter niet per sé even hoog als de werkelijke waarde van de erfenis. Voor de berekening van de legitieme portie wordt de werkelijke waarde verhoogd met (bijv.) schenkingen gedaan aan kinderen. Het kan dus zijn dat de andere wettelijke erfgenamen door de verdeling in het testament (bijv.: een 'onterving') of door feitelijke omstandigheden (veel gedane giften, maar geen werkelijke erfenis) minder toe zouden komen dan hun legitieme portie bedraagt. In die zin heeft zo'n schenking dus effect; het kan verhogend werken voor hun legitieme porties (en er dus tot leiden dat de erfdelen van anderen - waaronder jouw deel - kleiner worden).
Wanneer jouw legitieme portie berekend zou moeten worden, moet daar in aftrek op genomen worden de schenkingen die jij hebt ontvangen. Ook in dat geval kan de schenking dus mee spelen.

Dat je de schenking moet "bijleggen" kan niet (tenzij er in het testament daarover iets wordt opgenomen). Wat wel kan is dat de schenking - wegens het bovenstaande - in feite ten koste gaat van jouw erfdeel.

Dit is op zich wel basic (maar wat makkelijker uit te leggen met cijfermatige voorbeelden). Je hypotheekadviseur zou dit eigenlijk wel uit moeten kunnen leggen.

Overigens begrijp ik het advies niet helemaal: je behaalt nu een belastingvoordeel door de schenking en dat voordeel blijf je behouden (buiten het 180 dagen scenario). Zelfs als de gehele schenking ten koste zou gaan van jouw erfdeel, dan blijft dat belastingvoordeel bestaan; als je het via de erfenis had verworven, dan had je - naar alle waarschijnlijkheid - over dat erfdeel ook successierecht moeten betalen. Volgens mij zou het belastingtechnisch altijd voordelig moeten zijn. Misschien toch nog maar eens kritisch doorvragen bij je adviseur?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-11-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
ok bedankt voor de goede uitleg.

Het belangrijkste vind ik dat door omstandigheden niet ineens geld terug betaald moet worden. Ik vind het ook niet zo erg dat me broertjes later meer krijgen. Maar ongewenste grote kosten uit zo een hoek zit ik niet bepaald op te wachten, ookal zal ik tegen die tijd zo een klap misschien wel kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Zoals eerder genoemd door Mockinbird: bij overlijden van de schenker/erflater binnen 180 dagen na de gift,wordt de gift met terugwerkende kracht gezien als een stuk van je erfdeel. Dan wordt het dus verrekend met de erfdelen die jij en de anderen krijgen. Hou in je achterhoofd rekening met deze regel, maar laten we daar niet vanuit gaan :)

Je ouders kunnen je eenmalig dik 20k belastingvrij schenken. Als je dat in een eigen huis investeert, kan het op drie manieren nuttig zijn: om (a) een hypotheek rond te krijgen, (b) een beter rentetarief te krijgen op je hypotheek en (c) betaalbaarder te wonen vanwege een lagere hypotheekschuld.

Die drie ovewegingen valt ook wel iets tegenin te brengen:
(a): een garantstelling van je ouders voor de maandelijkse termijnen of een deel daarvan voldoet meestal ook voor dat doel. een schenking is in die gevallen niet noodzakelijk.
(b): de meeste starters-hypotheken worden onder NHG afgesloten. Dan is er geen rente-voordeel te behalen door inbreng eigen vermogen.
(c): staat als een paal boven water. Minder lenen = minder betalen. Maar er zijn manieren om meer (fiscaal) voordeel uit hetzelfde bedrag te halen.

Wat dacht je van een onderhandse lening van 20.000 euro van je ouders. Zij berekenen aan jou maandelijks rente. Die rente schenken ze je jaarlijks terug, binnen de fiscale vrijstelling voor de jaarlijkse schenking ouder-kind. Jij betaalt onder de streep geen rente, maar kunt wel een X bedrag aan rente aftrekken van de belasting.
Aan het eind van een bepaalde periode schelden je ouders jou de schuld kwijt. Dat is de grote eenmalige gift. Wel goed opletten om binnen de wettelijke kaders te blijven (trefwooren: drempelvrijstelling; leeftijdsgrenzen bij de eenmalige hoge schenking). Maar significant meer voordeel met eigenlijk maar weinig moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:30:
Zoals eerder genoemd door Mockinbird: bij overlijden van de schenker/erflater binnen 180 dagen na de gift,wordt de gift met terugwerkende kracht gezien als een stuk van je erfdeel. Dan wordt het dus verrekend met de erfdelen die jij en de anderen krijgen.
Het zit net wat anders, het is een puur fiscaal gebeuren; het wordt wat betreft de successiewet tot je erfenis gerekend.

@hierboven, dat is inderdaad een gangbare constructie (behalve het laatste wbt kwijtschelden; de eenmalige hoge belastingvrije schenking is immers aan een leeftijd van het kind gebonden) ; in feite hol je zo ook de erfenis uit (immers: de ouders betalen box3 belasting, hun vermogen is aan inflatie onderhevig, maar ze ontvangen feitelijk geen rente). In termen van scheve gezichten bij broertjes en zusjes dus ook mee oppassen. Nog mooier maak je het als je het geld van je ouders leent t.b.v. aanschaf van je huis; dan is de betaalde rente (die je dus teruggeschonken krijgt) ook nog eens aftrekbaar in box 1 :P

Voor die constructie wel even naar notaris; onderhandse akte zou ik er niet voor aanraden.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-11-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 09-01-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 210014 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 01:53:
Wie dan leeft wie dan zorgt. Koop de woning en accepteer een eventuele erfenisverrekening in je nadeel.
Als de broertjes nog te jong zijn om hierover mee te praten, dan denk ik dat je er wel vanuit mag gaan dat de ouders nog relatief jong zijn (dwz rond de 50)? Dan zou ik me er niet zo druk om maken.

Ik kreeg ook een gift van mijn ouders toen ik mijn huis kocht. Maar op andere momenten hebben de broers ook giften gehad, die ik niet kreeg.

Oftewel: ik zou me niet zo'n zorgen maken over erfenissen, behalve als je verwacht dat beide ouders binnenkort kunnen overlijden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 02:05:
Oftewel: ik zou me niet zo'n zorgen maken over erfenissen, behalve als je verwacht dat beide ouders binnenkort kunnen overlijden :)
Precies. Wat TS wel kan doen is aandringen bij z'n ouders dat ze een estate-planning laten opstellen, en het een/ander bij een notaris laat formaliseren. Dat kan in de toekomst behoorlijk wat gelazer schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:41
Jiffy schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:48:
Waarom niet?

Stel ik kan, zonder vreemde trucs, 200k€ lenen bij de bank. Mijn ouders schenken mij 220k€ en ik koop een huis van 220k€ met een hypotheek van 200k€. Doe ik dan iets onverstandigs?
Als ik vrijf jaar later zelf 20k€ gespaard heb en nog steeds 200k€ van de bank kan lenen, is het dan wel verstandig om een huis van 220k€ kopen met een hypotheek van 200k€?

Kortom: wat maakt het uit of ik 20k€ van pappie en mammie in mijn huis stop of 20k€ van van eigen spaarrekening?

Uiteraard is afstemmen met ouders en eventueel overige broers en zussen wel verstandig. Ik kan mij in het geval van de TS zo voorstellen dat de overige broers en zussen in de toekomst ook aanspraak kunnen maken op een dergelijke gift. Dat zou ik wel logsich vinden in ieder geval. De vraag m.b.t. de erfenis is dan ook meteen opgelost.

[ Voor 41% gewijzigd door argro op 24-11-2009 11:31 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
Ik kan me helemaal in bovenstaande posts vinden.
Me ouders zijn idd nog vrij jong beide nog niet boven de 50.
Ik zie zelf ook niet het probleem van geld krijgen van me ouders of het inbrengen van eigen spaargeld, uit eindelijk koop je toch dat duurdere huis.

Maar ik wil iedereen hier bedanken en ga het met me ouders en een hypotheek adviseur eens overleggen hoe het het beste ingevuld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10
Wat ik hier nog mis, naast de genoemde termijn van 180 dagen, is dat een schenking binnen vijf jaar voor overlijden ook wordt meegenomen in de verdeling van de erfenis.

Ik vind het echter beide geen steekhoudende argumenten om de schenking niet te accepteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StevenK schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:20:
Wat ik hier nog mis, naast de genoemde termijn van 180 dagen, is dat een schenking binnen vijf jaar voor overlijden ook wordt meegenomen in de verdeling van de erfenis.

Ik vind het echter beide geen steekhoudende argumenten om de schenking niet te accepteren.
De vijf-jaarstermijn is niet relevant: het gaat om een gift aan een afstammeling die legitmaris is. Daarom blijven de giften altijd mee tellen. Overigens worden de giften dus ook niet per definitie meegenomen in de verdeling van de erfenis, maar blijft deze slechts relevant voor de bepaling van de legitime portie.

Overigens blijft de conclusie gelijk: het zou geen argument moeten zijn, simpelweg omdat het in absolute financiele zin én fisciaal altijd minstens zo voordelig uit pakt als het alternatief, wanneer er gebruikt wordt gemaakt van de eenmalige vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Brainiacs schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:01:....Maar nu komt het volgende. Mijn hypotheek adviseur zegt dat dat niet verstandig is omdat dit van jouw deel van de erfenis afgaat. Ik heb 3 broertjes, die weten niet dat ik die gift krijg. Wat ik me dus wel afvraag is in hoe verre dat waar is. Is het zo dat die gift bij overlijden invloed heeft op de ergenis? Het lijkt mij namelijk gewoon gegeven, net als een kado of geld dat je voor je verjaardag krijgt...
Dus de adviseur adviseert je om in plaats van het inbrengen van de gift, een 20.000 euro hogere hypotheek af te sluiten. Tja, dat advies lijkt me niet echt verrassend aangezien die adviseur waarschijnlijk liever rosbief op zijn brood eet dan boterhamworst ;)
TrailBlazer schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:12:Hoewel ik het persoonlijk raar vind dat je ouders een onderscheid maken tussen jou en je broertjes (wat voor mij een reden zou zijn om de gift te weigeren) zal ik me niet druk maken over die erfenis als jij een deel eerder krijgt nou en.
Het is heel normaal dat ouders hun kinderen niet op hetzelfde moment zoiets geven. Daar moet het moment vaak voor zijn: rijbewijs, huis kopen, trouwen, iets voor de kleinkinderen, et cetera. Die momenten vallen vrijwel nooit samen.
Anoniem: 63813 schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:23:....Dit is op zich wel basic (maar wat makkelijker uit te leggen met cijfermatige voorbeelden). Je hypotheekadviseur zou dit eigenlijk wel uit moeten kunnen leggen....
Het lijkt me dat je daarvoor beter naar iemand kan gaan met verstan van erfrecht, zeker omdat een hypotheekadviseur financieel betrokken is bij de keuzes die je maakt qua hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 14:02
Wat dacht je van een onderhandse lening van 20.000 euro van je ouders. Zij berekenen aan jou maandelijks rente. Die rente schenken ze je jaarlijks terug, binnen de fiscale vrijstelling voor de jaarlijkse schenking ouder-kind. Jij betaalt onder de streep geen rente, maar kunt wel een X bedrag aan rente aftrekken van de belasting.
Aan het eind van een bepaalde periode schelden je ouders jou de schuld kwijt. Dat is de grote eenmalige gift. Wel goed opletten om binnen de wettelijke kaders te blijven (trefwooren: drempelvrijstelling; leeftijdsgrenzen bij de eenmalige hoge schenking). Maar significant meer voordeel met eigenlijk maar weinig moeite.
Dit is mijn inziens de beste oplossing. Mes snijd van twee kanten. Je ouders kunnen op deze manier een deel van hun vermogen belastingvrij overdragen naar jou uit een 'warme hand' (Mits ze niet binnen 5 jaar overlijden, want dan krijg je dus dat de fiscus dit als een verkapte erfenis gaat zien). Jij hebt belastingvoordeel over de rente die je betaald.
Zoals hierboven al gezegd is. Ik zou je ouders adviseren om deze constructie ook bij hun andere kinderen toe te passen, mochten ze een huis gaan kopen. Zo voorkom je scheve ogen binnen de familie. En geloof me, er zijn veel familiebanden kapot gegaan doordat ouders bepaalde kinderen anders behandelen. Ik heb wat dat betreft genoeg ellende gezien....
Maar ik wil iedereen hier bedanken en ga het met me ouders en een hypotheek adviseur eens overleggen hoe het het beste ingevuld kan worden.
Als ik jou was, ging ik opzoek naar een adviseur die meer weet van erfrecht en belastingrecht. Hypotheekadviseurs preken vaak voornamelijk voor eigen parochie. Een notaris weet dit gebied vaak ook erg veel wat mogelijk is....

[ Voor 13% gewijzigd door fagao op 30-11-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Brainiacs schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:01:
OK ik zit met het volgende.

Ik wil een huis kopen maar die is net iets te duur om een hypotheek voor te krijgen. Maar nu willen mijn ouders 20000 mee betalen en aan mij geven als gift. Dit kan gewoon belasting vrij omdat het een eenmalige grote gift is.

Maar nu komt het volgende. Mijn hypotheek adviseur zegt dat dat niet verstandig is omdat dit van jouw deel van de erfenis afgaat. Ik heb 3 broertjes, die weten niet dat ik die gift krijg. Wat ik me dus wel afvraag is in hoe verre dat waar is. Is het zo dat die gift bij overlijden invloed heeft op de ergenis? Het lijkt mij namelijk gewoon gegeven, net als een kado of geld dat je voor je verjaardag krijgt....
Wat een rare adviseur. Ten eerste hoeft de gift helemaal niet van de erfenis af te gaan, het is maar net hoe je dat afspreekt. En al zou het van de erfenis afgaan, dat is toch geen probleem? Je hebt het geld immers al gekregen.
Pagina: 1