[Waterkoeling] aanslag op slangpilaren na 1 dag

Pagina: 1
Acties:

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Dag beste mensen,
Ik heb sinds een dag mijn eerste waterkoeling setup draaien. Alleen nu keek ik hem vannochtend even na, en bleek er een of andere koper-kleurige aanslag op de randjes van alle fittingen te zitten. Ik heb al flink zitten googlen, maar ik kan niet echt iets vinden. Ik wil natuurlijk zsm weten of ik op dit moment mn rad/cpublok ook aan het dichtslibben ben, zodat ik er nog wat aan kan doen :P

De coolant die ik gebruik is doodgewoon demi-water met kopersulfaat, CuSO4 * 5H2O (2 theelepeltjes in de volledige loop.)

Hier een (veel te groot en k*tkwaliteit) foto van het probleem, niet superduidelijk, maar illustreert iig het idee.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2124116.html

Met mijn standaard vwo-scheikunde kennis kan ik gokken dat het sulfaat-ion is gaan snoepen van het nikkel op de fittingen, zodat het koper eronder zichtbaar word. Meer kaas heb ik er echter niet echt van gegeten (en mn BINAS is zoek). Ik zou dus graag weten wat jullie gedachten hierover zijn!

Voor de duidelijkheid is dit mijn loop:
Black Ice gt stealth 360
Apogee XT
Laing ddc mpc-355
tygon 1/2 slang
en de fittingen in kwestie: EK highflow 1/2 fittingen (nickel-plated copper)

Alvast bedankt :)

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:13
Ik heb hier wel een binas en dan zie ik dat jouw SO4-ionen niet van je nikkel kunnen snoepen. Wat wel kan gebeuren is dat jouw koper-ionen wat elektronen opnemen bij jouw 'nikkel-elektrode', en daar dus vrolijk aan vast gaan plakken als vaste koper. (als ik tenminste mijn scheikunde nog een beetje goed op orde heb :))

Dus misschien dat er een heel klein stroompje op jouw fittingen staat, waardoor er dus een koper aanslag ontstaat, maar ik weet niet zeker of dat wel kan (vorig jaar nog gehad, maar zulke dingen zakken snel weg :X).

Wat ook kan, zoals je zelf zegt, is dat jouw nikkel laag verdwijnt, omdat die elektronen afstaat. Dit lijkt me alleen wat minder waarschijnlijk, aangezien ik niet zou weten waar die elektronen vervolgens heen zouden moeten gaan...

p.s. Ik geef geen garantie dat dit ook inderdaad zo is, ik denk ook alleen maar mee ;)

• YannickH
Thanks :) zoals het er nu uitziet (na een hoop gegoogle, en een telefoontje naar een oud-scheikunde leraar van me) is het niet echt schadelijk, dus ik geloof het wel. Er zweven hoogstens wat meer/minder ionen rond, en daar kan ik prima mee leven.

Mn waterkoeling staat nu lekker door te tuffen, en vanmiddag ga ik mn pc eens energizen. Kijken wat voor een temps het allemaal oplevert.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hoe kom je dr trouwens op om dr kopersulfaat in te gooien? dat "beetje extra ionen" gaat al je hardware naar de klote helpen als je ooit een lek hebt.. tis maar ff dat je het weet... ;)

Verwijderd

Net wat AlexanderB zegt,
Waarom maak je niet-geleidend water wel weer geleidend? in geval van een lek gaat je hele pc eraan.
Ik had laatst een lek bovenin bij mijn cpu, mijn videokaart stond een plas water op maar er was niets aan de hand en alles liep vrolijk door...

Probeer het anders eens met alleen maar demi-water, misschien dat het verschijnsel dan ophoud? Ik draai zelf op een 50-50 mengsel van demi-water en koelvloeistof (ik weet het, misschien niet de beste. Maar ik houd van experimenteren) en heb geen last van allerlei verschijnselen etc.

• YannickH
Een vriend van me draaide met puur demi-water, en hij had om de haverklap last van algen en andere prut. Zowieso is het vaak zo dat als je niet-geleidend water hebt, en je gooit er iets in tegen roest/algen etc dan word het toch weer geleidend. Dus ik heb de loop eerst getest op lekken met gewoon puur demiwater, en nu hij 50u had gedraait zonder lekken, heb ik pas de kopersulfaat toegevoegd.

Dit allen op advies van iemand die al jaren waterkoeling heeft, alleen gebruikt hij kant en klaar spul van de winkel, en ik gewoon een schepje zout.

Dit is ook meer een uitprobeersel van mijn kant, ik schroom ook niet voor een beetje experimenteren.

• YannickH
Ik heb vandaag met een scheikunde-pro gebabbelt, en hij heeft er even naar gekeken. Volgens hem is het niet schadelijk en zit er een dun laagje koper op de fittingen die ik er zo vanaf krab met mn nagel, en verder zit er in mijn cpu-blok en rad helemaal niets.
Ik kan weer gerust ademhalen, bedankt voor het meedenken!

Heb tussendoor nog even een testje gedaan met een lampje, en een beetje demiwater en kopersulfaat. Het resultaat was vreemd, het geleid namelijk echt bizar slecht (lampje ging niet eens een beetje aan). Die scheikunde-pro van me wist daar ook geen raad mee aangezien het toch echt gewoon een zout is :S Hier iemand toevallig nog ideetjes over? Ik ben er verder alleen maar blij mee, daar niet van.. maar vreemd is het wel.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

YannickH schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:02:
Ik heb vandaag met een scheikunde-pro gebabbelt, en hij heeft er even naar gekeken. Volgens hem is het niet schadelijk en zit er een dun laagje koper op de fittingen die ik er zo vanaf krab met mn nagel, en verder zit er in mijn cpu-blok en rad helemaal niets.
Ik kan weer gerust ademhalen, bedankt voor het meedenken!

Heb tussendoor nog even een testje gedaan met een lampje, en een beetje demiwater en kopersulfaat. Het resultaat was vreemd, het geleid namelijk echt bizar slecht (lampje ging niet eens een beetje aan). Die scheikunde-pro van me wist daar ook geen raad mee aangezien het toch echt gewoon een zout is :S Hier iemand toevallig nog ideetjes over? Ik ben er verder alleen maar blij mee, daar niet van.. maar vreemd is het wel.
contact maken en een lampje kunnen laten branden zijn verschillende dingen hoor, pak er maar eens een multimeter bij en zet die op ohm meter :)

of zou volgens de scheikunde-pro dat spul zo verschrikkelijk goed geleiden als een koperdraadje ?

Signature

• YannickH
Hij zei idd dat elk willekeurig zout in demi-water, het water geleidend zou moeten maken. Het gaat om de ionen, die de elektronen over laten springen. Er is wel een correlatie tussen de hoeveelheid zout en de geleidbaarheid, maar dat geld dus voor elk zout.

Ik ga de multimeter er is even bijpakken!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Geleiding en spanning doorvoeren lijken me 2 verschillende dingen?

Geleiding is alles boven een oneindige weerstand, terwijl je voor een lampje echt heel wat minder nodig hebt, of een heel wat krachtigere stroombron.
Dus zoals gezegd, meet de weerstand maar eens.

• YannickH
hmm, volgens mij was mn testje een beetje brak :S
Weerstanden in ohm:
kraanwater: 30k
Demiwater: 190k
Demiwater met kopersulfaat: 20k

oftewel, die scheikunde dude had gelijk...

brak draadje in mn lampjestest ofzo gok ik dan.
Ben weer lekker pro bezig geweest :$

• BGB4rn

BGB4rn

nou ja, als je dus niet wil dat je pc per definitie dood is als er ergens een lek is kan je dus beter geen kraanwater of demiwater met kopersulfaat gebruiken gezien die nogal weinig weerstand hebben zo als je ziet.

en dan verhaal van dat lampje gaat het volgens mij nooit doen tenzij je er 230 op zet of zo(wat je beter kan laten IMO)

Signature

• YannickH
BGB4rn schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:43:
nou ja, als je dus niet wil dat je pc per definitie dood is als er ergens een lek is kan je dus beter geen kraanwater of demiwater met kopersulfaat gebruiken gezien die nogal weinig weerstand hebben zo als je ziet.

en dan verhaal van dat lampje gaat het volgens mij nooit doen tenzij je er 230 op zet of zo(wat je beter kan laten IMO)
Ik denk inderdaad dat ik binnenkort maar overstap op iets anders, nu alleen nog de vraag wat.. want bijv koelvloeistof mixen met demiwater is ook geleidend. nouja, ik zie het wel, doe nog wel wat research.
Thanks voor de input iig!

• BGB4rn

BGB4rn

Wat is er mis met pure koelvloeistof, Feser F1 bijvoorbeeld, is er speciaal voor gemaakt :)

Signature

• YannickH
vrij duur, en vaak niet tegen algen. en dat is dus het probleem wat ik vaak hoor, algen na een paar maandjes... zie je plantjes voorbij vliegen in je loop.. :S

Ik denk dat ik gewoon een fles feser-one uit ga proberen, de erg tegenvallende weerstand van mijn oplossing zit ik toch eenbeetje mee.

Black wat onder uv blauw word.. dat past echt super in mn systeem! Rofl.. dat ik er niet eerder aan gedacht had.. Go Yannick :P en dankje BGB4rn!

[ Voor 11% gewijzigd door YannickH op 25-11-2009 00:28 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als anode tegen corrosie zou ik gewoon een stukje magnesium nemen.
Zeker als je alu en koper delen in je setup hebt.....het is beproefd o.a. in de scheepvaart.
Verder nog een een anti-algen middel naar keuze...ik heb zelfs anti-algen middel voor een aquarium gebruikt.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

heb je uberhaupt alu en koper in 1 loop?
je kan beter gewoon gedestileerd water met een stukje zilver gebruiken. het zilver houd de algen weg, en gedestilleerd water is de beste koelvloeistof die dr maar is.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Gedestileerdwater is dus niet de beste koelvloeistof die er is.
Hoe het precies in z'n werking gaat weet ik niet. (ben geen scheikundige) maar er zijn additieven die er voor zorgen dat warmte veel sneller wordt opgenomen dan met alleen gedestileerd water.
Wat ik begrepen heb komt het oa door een lagere oppervlaktespanning waardoor het koelmiddel beter warmte opneemt.

• BGB4rn

BGB4rn

Ik heb hier een fles feser F 1 staan, en daar staat een heleboel op aan functionaliteiten die gedestilleerd water niet heeft.

/me pakt fles en leest op,
Protects copper, aluminium, brass and nickel
Lijkt me wel functioneel dus :+

wat er trouwens ook op staat is dat je het niet met welke vloeistof dan ook moet mengen, daar krijg je dit soort dingen van, link wat uiteindelijk niet kwam door de feser maar door dat het gemengd was met kraanwater o.i.d.

[ Voor 37% gewijzigd door BGB4rn op 25-11-2009 09:53 ]

Signature

• YannickH
* YannickH heeft zojuist een orderbevestiging +verzendbericht ontvangen van Highflow voor 2 flessen Feser one UV Black

Ik heb even door de reviews heen gespit, en ik ga straks mijn setup drainen, volgooien met demiwater, een nacht laten pruttelen, weer drainen en morgen/overmorgen de feser one erin stoppen :)

Ga ik gelijk is even kijken hoe dat zit met dat laagje koper op mn fittingen.
Dit lijkt me all in all een betere en vooral veiligere oplossing dan mijn geleidende tijdbom (lees: als lek --> hardware gegarandeerd dood).

edit: thanks voor de tag, weer wat geleerd :P

[ Voor 6% gewijzigd door YannickH op 25-11-2009 18:32 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Gegarandeerd dood wil ik niet zeggen, ten eerste kan het zijn dat de vloeistof niet eens een stuk elektronica raakt, ten 2e kan het ook zo zijn dat als je het snel genoeg door hebt, je pc uit zet, en alles met alcohol schoon maakt (om de geleidende meuk er af te halen) is er best een kans dat er niks kapoet is.

Maar het is nogsteeds riscant inderdaad.

offtopic:
probeer de [ me ] tag eens ;)

Signature

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:45

BTU_Natas

Superior dutchie

De veiligste en tevens beste oplossing kwa vloeistof is...

Demiwater + ptnuke (of zilveren fittingen) + corrossion blocker (als je verschillende metalen in je loop hebt)
Pagina: 1