Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
dag,

hier mijn probleem: ik heb een htpc gebouwd rond een gigabyte ma78-gm-s2h gebouwd. Deze heeft hdmi, optische uitgang en de analoge uitgangen voor surroundgeluid. Ik zou mijn huidige kant en klaar geluidsysteempje willen vervangen door een onkyo TX-SR507.
Ik wil dus zowel mijn beeld als mijn geluid naar mijn receiver krijgen. De HDMI stuurt echter alleen beeld door(door ondervinding ondervonden en daarna bevestiging gekregen in de kleine lettertjes van de handleiding). Optisch uit leek me dan de oplossing, maar na wat opzoekwerk blijkt deze enkel stereo te kunnen doorsturen; meerkanaals enkel via AC3-compressie. Dit laatste lijkt me echter het probleem doorsturen naar later. De nieuwste receivers hebben geen analoge ingangen meer voor meerkanaals geluid(raar?).
Moet ik nu echt een oude receiver zoeken om toch nog meerkanaals geluid naar de reciever te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Je Onkyo heeft geen meerkanaals ingangen, als je het verder hoger in het segment zoekt kom je nog voldoende recievers tegen met acht analoge ingangen

Verder lijkt het mij vreemd dat de optische uitgang geen meerkanaals audio ondersteund. Andere optie blijft een goedkope videokaart met HDMI aanschaffen om de onboard te vervangen. Zoiets moet voor 30~40 euro lukken en dan ben je in een keer klaar. Echter geen ondersteuning voor DTS-HD, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Edit:
Heb de website van Gigabyte gecheckt, hij zou DTS-NEO ondersteuning, dat is inderdaad een twee-kanaals surround truukje.

[ Voor 20% gewijzigd door ConZito op 23-11-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
is misschien een domme vraag, maar waarom geen ondersteuning voor dts-hd? De receiver ondersteund dit toch en als het geluid via HDMI doorgestuurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Omdat die videokaartjes van rond die prijs dat dan weer niet ondersteunen. Als je dat wil moet je investeren in die Asus Xonar nog wat. In ieder geval via Bitstream, LPCM (decoding door je PC) kan wel, maar dan moet je echt even de specs per kaartje bekijken welke het wel en niet ondersteunen. Verder zie je dan dus niet je lampje branden op de receiver van DTS-HD, sommige mensen storen zich daaraan ;)

De ATI Radeon HD4350 (fanless) zou volgens specs 7.1-kanaals LPCM over HDMI moeten sturen, met een prijskaartje van 40 euro niet onoverkomelijk.

[ Voor 66% gewijzigd door ConZito op 24-11-2009 15:35 . Reden: Kaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Die gigabyte ma78-gm-s2h ondersteund prima audio (ook meerkanaals) over z'n HDMI uitgang. Geen HD audio, maar dat doen de meeste aparte videokaarten ook (nog) niet, (dus wat dat betreft geen noodzaak voor een andere video kaart).....maar DTS en DD5.1 (en stereo) gaan gewoon over de HDMI uitgang. Wel de ATi hdmi audio driver installeren vanzelfsprekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik kan het ook maar moeilijk geloven dat het niet zou werken. Er zit toch gewoon een HD3xxx based ding onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
De vraag is natuurlijk of de TS wel iets meer nodig heeft dan Dolby Digital en DTS.

Ikzelf heb er voldoende aan (ik heb geen Blu-Rays of mkv's met multichannel FLAC) en heb dus ook gewoon een dikke tweedehands receiver optisch aangesloten.

Voor DVD's of rips met max DD-EX/DTS-ES voldoet S/PDIF prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
ik ga die ati hdmi audio driver direct installeren, denk dat ik mijn probleem gevonden heb! Ik dacht echt dat CCC genoeg was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Moeilijk geloven? Het is precies zoals ik schreef.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
bedankt om jullie ervaring te delen! Ik heb wel nog een vraagje, stel nu, ik wil toch DTS-HD of eender welke standaard die mijn MB nu niet ondersteund. Volstaat het dan een geluidskaart bij te prikken die dit wel doet en stuurt die dan het geluid over de HDMI van mijn moederbord? En bij een videokaart?
Ik vind het idee raar dat je een geluidskaart bijprikt en dan er niets op aansluit, of ligt dit aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
HDMI/DVI van je grafische kaart in je Asus Xonar (bijvoorbeeld) en van daar naar je receiver en daar dan weer vanaf naar je TV.

Ik blijf het een schijtstandaard vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door ConZito op 24-11-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
ConZito schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:08:
..........

Ik blijf het een schijtstandaard vinden.
Want?

Ik nl. niet. Perfect opvolger voor de echte 'poepstandaard' SCART, dat was/is nl. helemaal geen oplossing.

Het zal niet al te lang meer duren voordat er videokaarten komen die gewoon ook alle audio formaten zelf kunnen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Wellicht wat bot en ongenuanceerd zo'n stellige uitspraak van mijn kant, maar audio over optical was een stuk transparanter.

Heb je gezien hoeveel bekabeling je nu nodig hebt om een HTPC ergens aan te hangen, puur omdat men graag HDCP geimplementeerd ziet. Video ben ik het absoluut mee eens, dat is echt een vooruitgang.

[ Voor 30% gewijzigd door ConZito op 24-11-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nou ja hoeveelheid bekabeling valt dus mee (of gaat meevallen): je hebt slechts 1 (HDMI) kabel nodig.
Pagina: 1