• Sassem
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beste mede Tweakers,

Ik ben sinds gisteren tegen een voor mij vreemd opstart of eigenlijk herstart probleem opgelopen

Als ik de computer wil herstarten dan krijg ik geen beeld alle lampjes branden van de onderdelen (HD, SSD, GraKa) en de fan's draaien ook het moederbord heeft helaas geen lampjes onboard (Gigabyte GA-MA790XT-UD4P )
en de bios komt niet tevoorschijn

Pas na ongeveer en uur kan ik de PC wel gewoon opstarten er vormen zich dan ook geen andere problemen als alles eenmaal draait (crashes, freeze, uitval, etc)

Zo mijn vraag is is er iets in een terminale fase belandt het moederboard of de voeding misschien

Alle onderdelen zijn net een halfjaar oud

Weet iemand wat het probleem is of kan zijn

Alvast bedankt

Product : OCZ Platinum Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL7 - 1.8 V - niet-

Product : AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box

Product : Scythe Mugen 2 - Koeler voor processor - ( Socket 1366, Socket 775, Socket 754, Socket 939, Socket 940, Socket AM2, Socket AM2+

Product : OCZ Vertex Series - Vast station - 60 GB - intern - 2.5" - SATA-300 -buffer: 64 MB

Product : Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB

Product : Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Moederbord - ATX - AMD 790X - Socket AM3 - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - FireWi

Product : Sapphire RADEON HD 4890 - Grafische adapter - Radeon HD 4890 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR5 - Digitale Visuele Interface (DV

Product : Be Quiet Dark Power Pro 650W - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 230 Volt wisselstroom V - 650 Watt

Verwijderd

even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen. lijkt me een hardwarematig probleem dus ik zou beroep doen op je garantie.

• Sassem
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:03:
even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen. lijkt me een hardwarematig probleem dus ik zou beroep doen op je garantie.
Dank je ik was er al door heen aan het spitten maar kon niks vinden wat op mijn probleem lijkt
Had gehoopt dat iemand zou reageren die dit probleem eerder heeft gehad

Het echte rare van dit is volgens mij waarom moet ik een uurtje wachten voordat de PC gewoon weer normaal opstart zonder problemen

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Is je processor overclocked ? Misschien dat het daaraan ligt. Zet daar alles eens terug op standaard

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-02 23:06
Het zou inderdaad evt. een koelingsprobleem kunnen zijn. Heb je gecheckt of alle ventilatoren daadwerkelijk draaien? Het BIOS geeft blijkbaar geen diagnostische beeps?

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar zitten alle geheugen reepjes goed in de slots.

Een soortgelijk probleem gehad, bleek ook dat een reepje maar half-half erin zat.

• Sassem
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:56:
Is je processor overclocked ? Misschien dat het daaraan ligt. Zet daar alles eens terug op standaard
Nee ik heb niks overclocked nooit gedaan ok trouwens
Decalies schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:58:
Het zou inderdaad evt. een koelingsprobleem kunnen zijn. Heb je gecheckt of alle ventilatoren daadwerkelijk draaien? Het BIOS geeft blijkbaar geen diagnostische beeps?
Ik heb net een system stabiliteits test gedaan met everest van 30 minuten
De PC staat in een kamer waar de omgevings temeperatuur 18 graden is
De temperatuur van alles was maar een paar graden gestegen die van het moeder was het hoogst 44 -->47 graden de rest was zo'n 33 graden
De voltages bleven hetzelfde
En alle vier de cooling fans doen het

Nee de Bios geeft geen diagnostische beeps nooit gehoord ook trouwens ( ik ben er nou niet meer zo zeker van ik ga het even testen) ik heb het net getest maar hoor geen beep(s)
Als de PC niet wil opstarten blijft me beeld gewoon zwart ik kan die bios niet eens zien of oproepen
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:05:
Misschien een rare vraag, maar zitten alle geheugen reepjes goed in de slots.

Een soortgelijk probleem gehad, bleek ook dat een reepje maar half-half erin zat.
Heb ik ook gecheckt zit allemaal ok

Ik zelf zit meer te denken aan een probleem met een condensator in de voeding (ps ik heb geen idee of de voedingen van tegenwoordig condensatoren hebben ) vooral omdat het systeem niet wil herstarten of gewoon wil starten vlak nadat het uit is gezet en het pas lukt nadat ik de PC een uur niet heb aangeraakt

verder nog vergeten te melden als mijn PC niet goed opstart kan ik hem alleen maar uit zetten met de schakelaar op de voeding dus de 4 sec reset of de normale reset knop werkt ook niet maar heeft het wel altijd gedaan

[ Voor 8% gewijzigd door Sassem op 23-11-2009 23:05 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Als hij niet reageert op de resetknop of na 5 seconden de aan uit knop ingedrukt houden krijg ik het idee dat het met je mobo te maken heeft. Je hebt recent geen dingen aangepast aan je systeem? De kabels van de voeding naar je mobo zitten wel allemaal goed?
Ik zou beginnen om zo kaal mogelijk op te starten (1 bankje ram, 1 schijf, geen graka als je mobo onboard video heeft) om op die manier te gaan achterhalen of je hardware uit kunt sluiten.

Als hij kaal het probleem ook heeft zou je een BIOS reset en een BIOS update kunnen proberen.

Ik zou vervolgens zelf beginnen met het testen van de voeding, als je het probleem nog hebt met een andere voeding zou ik denken dat je mobo zijn beste tijd gehad heeft...

Desktop | Server | Laptop

• Sassem
  • Niet online
Dank jullie wel voor alle jullie reacties en tips. _/-\o_

Mijn PC (re)start sinds vanavond weer goed op wat het precies was weet ik jammer genoeg nog steeds niet want ik heb er zoveel inzitten rommelen dat ik niet zou kunnen zeggen wat het nou precies was.

Het zal hoogst waarschijnlijk toch een kabeltje of stekkertje zijn geweest

In ieder geval bedankt voor de moeite allemaal
Pagina: 1