Toon posts:

RAID 5 gaat altijd in error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een pc met volgende specs:

Gigabyte GA-P55-UD3R
Intel Core i5 i5-750
Kingston HyperX 4GB
3 stuks Samsung SpinPoint F3
MSI N250GTS-2D512-OC

De harde schijven staan in raid 5. Het probleem is dat de raid ongeveer na een week/ 2weken in de fout gaat.

Ik heb al van alles geprobeerd, gehele format, raid configuratie aangepast, gehele raid verwijderd en nieuwe aangemaakt, enz ...

Tot voor kort was het steeds de eerste harde schijf die een fout gaf, dus ik heb deze omgewisseld met een nieuwe. De pc heeft 2 weken probleemloos gedraaid, nu plots weer dezelfde error maar nu met de laatste harde schijf.

Screenshots van de foutmeldingen in Intel Matrix Storage Console:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/tilburgs/raid%20error/raid%20error1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/tilburgs/raid%20error/raid%20error2klein.jpg

De pc waarover het gaat is niet van mij. ik heb thuis zelf praktisch dezelfde configuratie draaien en heb hier nooit problemen mee.

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? In de Intel Storage Console kan ik niet direct foutmeldingen vinden.

Ik ben teneinde raad...

Alvast bedankt!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 00:24
Dat gebeurt helaas wel vaker met Samsung F1 schijven en blijkbaar dus ook bij de F3's. Wat bij mij wel iets hielp was het vervangen van de sata kabel die aan de herhaaldelijk falende schijf zat.

edit: Op mijn hardware controller (Rocketraid 3560) heb ik er ook wel een enkele keer last van, maar dan uit het zich alleen bij het booten. Gelukkig is er dan meestal niets aan de hand als ik gewoon even de reset knop in duw. Als het me met de Intel onboard controller gebeurd ben ik zo weer 40 uur aan het rebuilden :(

[ Voor 45% gewijzigd door Aapenootjes op 23-11-2009 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit is dus bij die pc ook het probleem, het rebuilden is echt iets om je aan te ergeren.
En dit terwijl er hoogst waarschijnlijk niets mis is met die harde schijf. Wat de SATA kabel betreft, die zijn ook al meerdere keren gewisseld en vervangen..

Ik heb er zelf geen last van met mijn samsung F1's

Dus er zijn volgens jou niet echt oplossingen voor?

• Aapenootjes
Zo ver ik weet niet, al zijn bij mij de problemen niet zo groot (en buiten dat migreer ik binnenkort volledig naar de Rocketraid 3560).

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Veel voorkomend probleem. Desktopschijven (die je dus hebt) zijn, hoe vreemd dat ook klinkt, te láng bezig met foutcorrecties. Hierdoor kan het gebeuren dat de raidcontroller denkt dat de harde schijf defect is: de harddisk reageert niet op de controller omdat hij nog bezig is met interne foutcorrecties en wordt uit de array geknikkerd met de melding 'KAPOT!!!111'. Na controle blijkt de schijf dan helemaal niet kapot te zijn en gaat de boel weer lekker urenlang rebuilden tot de volgende keer de boel opnieuw plat gaat.

Als je harddisks in raid wilt zetten, is het vaak verstandig om speciale Raid-editions van harddisks te hebben. Deze hebben een hogere betrouwbaarheid en, heel belangrijk in dit geval, zijn kórter bezig met interne foutcorrectie (ze laten de foutcorrectie veel meer over aan de raidcontroller), zodat de harddisks niet steeds uit de array worden gegooid.

Ook van de Samsung F1 en F3 zijn raidversies: de F1R en de F3R. Deze zijn echter wel enkele tientallen procenten duurder dan hun niet-raidbroertjes.

Bovenstaande wil niet zeggen dat je er zélf ooit last van hoeft te hebben. Met een beetje geluk kom je het nooit tegen. De kans dat het je overkomt is echter zeer reëel en over het algemeen niet anders te verhelpen dan óf geen raid meer gebruiken met die harde schijven, óf alle harde schijven te vervangen door exemplaren die er niet gevoelig voor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Jiffy op 23-11-2009 20:58 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Aapenootjes
Als je harddisks in raid wilt zetten, is het vaak verstandig om speciale Raid-editions van harddisks te hebben. Deze hebben een hogere betrouwbaarheid en, heel belangrijk in dit geval, zijn kórter bezig met interne foutcorrectie (ze laten de foutcorrectie veel meer over aan de raidcontroller), zodat de harddisks niet steeds uit de array worden gegooid.
Dat klopt inderdaad, al bestaat het werkelijk verschil bij de samsung raid versies uit een andere firmware. Fysiek zijn de schijven volgens mij identiek aan de desktop varianten. Helaas heb ik nergens een F1R of F3R firmware update gezien, anders had ik best 1 schijf als slachtoffer willen gebruiken om te kijken of ik die firmware op een normale F1 kan krijgen.

Maar goed, ik ben me er van bewust, maar om nou 2x zoveel geld uit te gaan geven aan bijna dezelfde harde schijven vond ik ook zonde.

• Jiffy
  • Laatst online: 11-02 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Aapenootjes schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:24:
Dat klopt inderdaad, al bestaat het werkelijk verschil bij de samsung raid versies uit een andere firmware. Fysiek zijn de schijven volgens mij identiek aan de desktop varianten. Helaas heb ik nergens een F1R of F3R firmware update gezien, anders had ik best 1 schijf als slachtoffer willen gebruiken om te kijken of ik die firmware op een normale F1 kan krijgen.
Technisch zijn ze, op de firmware na, idd vrijwel identiek (misschien op een doodenkele uitzondering na). De schijven zullen ivm de hogere mtbf wel een iets strengere kwaliteitscontrole ondergaan.
Maar goed, ik ben me er van bewust, maar om nou 2x zoveel geld uit te gaan geven aan bijna dezelfde harde schijven vond ik ook zonde.
Het is idd een relatief fors verschil en dan ook een afweging die je persoonlijk moet maken. De extra kosten leveren je betrouwbaardere schijven die veelal beter samenwerken met een raidcontroller. Zijn het je die extra kosten waard? :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Ultraman
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heel veel voorkomend probleem met de Samsung F1 serie. Wissel ze om voor WD Blue of Seagate's en je zult zien dat het wel prima werkt.
Ook zijn er speciale RAID versies, welke vaak een iets getweakte firmware mee krijgen en een hogere betrouwbaarheid opgeven of zelfs een langere garantieperiode. Als je wilt kun je daar je geld in steken, maar voor een normale desktopPC zie ik het nut er niet zo van. In je server wil je hogere betrouwbaarheid mogelijk hebben, al is dat bij een thuisserver mogelijk zelfs overdreven.
Maar gewone desktopschijven, heb zelf 4 WDs op Intel Matrix RAID, werken ook uitstekend. Zolang je dus weg blijft van de Samsung F1 serie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info, ik zal dit in men achterhoofd houden, ik moet dan echt wel geluk hebben met mijn systeem, nooit problemen mee gehad...
Pagina: 1