Nieuwe schijf, geeft harde piep.

Pagina: 1
Acties:

• Rayman1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06-2025
Hallo,

Ik heb een nieuwe schijf besteld en ingebouwd in de pc. (interne schijf).
Hij starte gewoon op, vertelde dat er nieuwe hardware was geinstalleerd, en de software daarvoor, dus hij moest opnieuw opstarten. Echter, als hij opnieuw opstart, vrijwel meteen klinkt er een langdurige piep, die met een korte tussenpauze weer terug komt. Er komt ook niets op het scherm, die blijft in de modus staan waar hij geen singaal ontvangt.

Wie kan mij vertellen wat ik fout heb gedaan.

MVG Raymond

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Pc uitzetten, stroomkabel eruit, even op powerknopje drukken van pc om reststroom eruit te laten gaan, stekker erin en aanzetten. Kijk ondertussen in de manual van je pc/motherboard wat die piep zou kunnen betekenen, is het een piep of meerdere met een pauze er tussen (lang/kort)?

https://powershellisfun.com

• Rayman1987
het is een piep die altijd even lang is, duurt ongeveer 5 seconden, met een pauze van 1 seconden.
Ik heb nu de pc uitgezet, stroomkabel er af gehad, en op het powerknopje gedrukt. Nu gaat de pc wel aan zonder piep, maar krijg ik geen beeld, en wordt er iets gezegt vanuit de pc, maar ik kan het niet verstaan.
Al doe ik dat nog een keer krijg ik weer de piep.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Rayman1987 schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:19:
het is een piep die altijd even lang is, duurt ongeveer 5 seconden, met een pauze van 1 seconden.
Ik heb nu de pc uitgezet, stroomkabel er af gehad, en op het powerknopje gedrukt. Nu gaat de pc wel aan zonder piep, maar krijg ik geen beeld, en wordt er iets gezegt vanuit de pc, maar ik kan het niet verstaan.
Al doe ik dat nog een keer krijg ik weer de piep.
Gesproken foutmeldingen, cool :) Maar staat er niets in je handleiding van je pc of heb je die niet meer? (Of kan je hem niet vinden op internet?) Lees ook eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Rayman1987
haha, ze moet alleen iets luider praten want ik hoor der niet. Maar, dit is al weer een iets oudere pc, 5 - 7 jaar oud. En deze is toen samengesteld, en besteld via mijn vaders werk, ik kan er helaas niet veel meer over vinden, alleen dat er headstart op de pc kast staat.

Maar even een stapje verder, want heb nu andere opstart problemen. Ik heb nu even de oude schijf met windows er uit gehaald, en alleen deze er in gedaan. Dat plastic dingetje achterop de harddrive, moest ik op het tweede gaatje doen, anders ging ie net zo piepen als hierboven omschreven.

Echter, ik wil nu booten van cd/dvd, maar zowel met een legale als illegale xp wil hij niet booten en zegt:

Disk boot failure, insert system disk and press enter.

Dit heb ik dus met de originele xp en met een illegale xp. En zelfs met de illegale windows 7, die ik op mijn pc wel op deze manier heb geboot, werkte die ook niet.

Wat is er nu mis?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
Die disk boot failure gaat over het feit dat je harde schijf niet goed boot, je start zelfs niet op met CD-rom, anders kreeg je wel andere foutmeldingen (als er uberhaupt al iets mis is met die CD).

Start eens terug met je oorspronkelijke situatie en kijk eens of alles dan nog werkt, want nu ben je twee verschillende dingen door mekaar aan het hasselen en zo wordt het er alleen maar moeilijker op...

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02 22:04
Even in het bios kijken hoe je boot sequence staat. Het hangt van je moederbord af waar dat staat. Maar kijk even of je een kopje boot (sequence / device priority ) ziet. En daar zorgen dat cd/dvd bovenaan staat.

Je cpu koeler draait nog wel? Of heb je dat stekkertje er misschien per ongeluk uitgetrokken toen je de schijf inbouwde?

• Rayman1987
Oke, met de oude instellingen, dus oude hdd met xp er op, gaat hij gewoon weer xp opstarten.
Als ik dan de andere hdd er in doe, start hij ook op. Hij staat er alleen niet bij in het opstart scherm, als je de pc net aan hebt gezet. Even kijken wat er nu verder gebeurt.

En hoe doe ik dat instellen van master en slave. En hoe zit dat precies?

• Rayman1987
Daar staat inderdaad de eerst de boot van cd/dvd, dan van de diskette, en dan van C:. Alle koelers etc werken naar behoren. Het is even wachten nu wat er gaat gebeuren, deze schijf is namelijk heel oud, en erg traag en dat vertraagt de pc enorm. Vandaar ook de nieuwe schijf.

• Woudtwe
Als er 2 harde schijven op 1 kabel zitten moet de ene schijf op master ( with slave present ) staan en de andere op slave.
Als ze een eigen kabel hebben zou ik ze op master zetten, maar dan moet hij het sowieso doen

• Rayman1987
Het is 1 kabel, met boven en onder, de bovenste bevat windows, en de onderste is nieuw. Ik wil eigelijk de bestanden icm windows, overzetten naar de nieuwe schijf en dan de oude er uit halen als dit is gedaan.

Waar moeten de jumpers voor master, en slave?

• Woudtwe
Waar ze moeten staat als het goed is op de sticker van de harde schijf. Meestal staat er een tekeningetje met MA (master) CS (Cable Select) en SL (Slave). Ik zou de schijf waar je van op wil starten op Master zetten en de andere op Slave.

Als je het zo heb staan zouden ze in het bios allebei gezien moeten worden. Als het niet zo is zou het inderdaad een master/slave probleem kunnen zijn.

Als je een windows installatie over wil zetten kan je trouwens niet gewoon alles kopieren naar de nieuwe schijf.Dat moet je met een apart programma doen dat je van een cd boot. Voorbeelden van deze programma's zijn Ghost of Acronis. Er zijn ook wel freewareprogramma's voor maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Voor vanavond was dit het voor mij, ik zoek mn bedje op. Morgen zie ik wel of je het opgelost heb en anders zien we dan weer verder

• Rayman1987
Ik heb dus eventueel een setup cd van windows, dus alles behalve windows overzetten, en dan windows schoon installeren is ook een optie. Alleen dan dus hopen dat hij boot vanaf de cd. In dit geval dvd.

• Woudtwe
Was ik dan toch nog even :p, heb je misschien meerdere cd/dvddrives? Dan kan het zijn dat je het andere laatje moet gebruiken, of dit om moet zetten in het bios.

• Rayman1987
Ja, dat dacht ik ook, maar ik meen dat 1 hiervan defect is. Die heb ik er even uitgehaald, straks even kijken of dat werkt. Heb nu voor zover ik het kon zien, goed ingesteld qua slave/master. De niewe liet precies zien waar ik de jumper moest in doen, de oude was wat minder duidelijk. Die heb ik weer even terug gezet op de plek waar de jumper zat, en dat was geloof ik master, dus dat zit goed. Hij ging nu opstarten, bleef even hangen bij detecting hard drives. Toen kwam er weer zo'n vriendelijke stem uit de pc, waar ik uiteraard weer niets van kon verstaan, maar hij ging op gegeven moment wel verder met booten.

• Rayman1987
Hij, was dus gewoon opgestart met windows, het apparaat stond gewoon in apparaatbeheer, met de melding, dit apparaat werkt prima. Alleen kon ik hem nog niet terug vinden in ''deze computer''. Even kijken wat hij na het rebooten doet.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

schijfbeheer :) kan je een driveletter toewijzen aan je missende schijf..

• Woudtwe
Inderdaad, daar kom je als volgt:

Start->configuratiescherm (klasieke weergave) -> systeembeheer -> computerbeheer -> schijfbeheer

Dan komt er waarschijnlijk een popup naar voren. En anders staat de schijf daar ergens bij, daar kan je de schijf indelen, let er met formateren op dat je snel formateren doet anders moet je lang wachten....

• Rayman1987
Oke, bedankt dat is allemal gelukt. Nu het volgende probleem, hihi.

Ik heb nu windows xp geinstalleerd op deze schijf, bestanden die ik nodig had, van de oude schijf over gezet, dat ging allemaal prima. Als ik opstartte kon ik nu dus ook 2 keer uit windows kiezen. Echter, nu heb ik de oude schijf er uit gehaald, want ja die heb ik niet meer nodig, en nu dus alleen met de nieuwe schijf, echter booten wil die niet. Ik krijg dan weer een disk boot failure.

Dit is echt het laatste wat er mis is, verder loopt de pc op de nieuwe schijf weer als een trein.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
/fix bootmgr uitvoeren met Windows CD dan F3 voor repair

• Rayman1987
hoe bedoel je dat? Bij het opstarten de cd er weer in en dan dit opzoeken, of in windows zelf, daar kan ik nu dus op het moment niet in komen.

• Rayman1987
hij zegt ook, voor zover ik het kan zien:

Secundary ide channel, no 80 conductor cable connected

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Hoe heb je eigenlijk een kopie gemaakt van je harde schijf?

Neem aan dat je dat door een programma hebt gedaan en niet alles van de ene naar de andere schijf hebt gesleept?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Rayman1987 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:28:
hij zegt ook, voor zover ik het kan zien:

Secundary ide channel, no 80 conductor cable connected
Heb je een 80-aderige kabel liggen i.p.v de 40-aderige die je nu aan je hd hebt zitten?

• Rayman1987
Heb ik niet. Ik had eerst 1 schijf, deze deed het niet meer zo goed en pc draaide heel traag, dus daar een nieuwe voor besteld, windows is hierop geinstalleerd.
Die nieuwe geplaatst, tezamen met de oude. Toen heb ik op de nieuwe schijf windows geinstalleerd, waardoor ik dus met beide schijven windows op kon starten. Toen heb ik hem met de nieuwe windows op gestart, die op de nieuwe schijf staat, en daarna de gegevens die ik nodig had, zoals foto's etc. over gezet. Gewoon kopieren/plakken. Lijkt mij dat als ik dan de oude schijf, met de oude windows erop, er uit haal dat ik dan gewoon met de nieuwe schijf, met de nieuwe windows gewoon kan opstarten.

Let wel, de oude schijf is er nu uit, die ben ik niet meer van plan te gebruiken.
Er zit nu ook maar 1 ide schijf in.

• Rayman1987
Ik heb een 40 aderige kabl liggen naar de floppy drive. Verder is het naar de hd, en de dvd-rom 80 aderig.
Tenminste dat verschil in kabels zie ik duidelijk.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Rayman1987 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:55:
Heb ik niet. Ik had eerst 1 schijf, deze deed het niet meer zo goed en pc draaide heel traag, dus daar een nieuwe voor besteld, windows is hierop geinstalleerd.
Die nieuwe geplaatst, tezamen met de oude. Toen heb ik op de nieuwe schijf windows geinstalleerd, waardoor ik dus met beide schijven windows op kon starten. Toen heb ik hem met de nieuwe windows op gestart, die op de nieuwe schijf staat, en daarna de gegevens die ik nodig had, zoals foto's etc. over gezet. Gewoon kopieren/plakken. Lijkt mij dat als ik dan de oude schijf, met de oude windows erop, er uit haal dat ik dan gewoon met de nieuwe schijf, met de nieuwe windows gewoon kan opstarten.

Let wel, de oude schijf is er nu uit, die ben ik niet meer van plan te gebruiken.
Er zit nu ook maar 1 ide schijf in.
En je kunt je Windows nu niet meer opstarten na het verwijderen van je oude schijf? Waarschijnlijk zit de bootloader van je nieuwe Windows installatie nu op je oude hardeschijf, wat was de driveletter van je nieuwe windows installatie (D: i.p.v C:?) Denk dat je de oude hardeschijf er gewoon weer in moet doen zodat je Windows kan starten, backup van je data maken op een DVD of USB disk, systeem uit en oude hd eruit, systeem weer aan en Windows opnieuw installeren waarbij je de nieuwe disk tijdens installatie compleet wist waardoor je weer een nieuwe installatie op je nieuwe hd kan doen en dan je data terugzetten van USB disk of DVD

• Rayman1987
Oke, nieuwe letter van de schijf was E in dit geval. Maar oke, dan weet ik wat ik me te doen sta.
Oude schijf weer even terug, windows opstarten. Bestanden overzetten op portabel hd, en dan oude er uit. Windows opnieuw installeren.

Ga ik dat proberen, laat even weten of het gelukt is.

• Rayman1987
Het is in zekere zin gelukt, zij het niet dat ik nu een nieuw probleem heb.
Updates geinstalleerd, opnieuw opstarten. En dan:

Hij start opnieuw op.
Je ziet het scherm waar je het geheugen en de hd etc ziet.
Dan gaat hij naar het boot scherm.
Dan gaat hij naar het laadscherm voor windows.

Maar daar 2 sec te zijn geweest, start de pc opnieuw op met de melding dat,

Windows could not startup succesfully, a resent change in soft or hardware migth have caused this.

Dit was de eerste keer dat ik reboot na de windows installatie.

Hij blijft dit elke keer doen als ik hem reboot. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Rayman1987 op 25-11-2009 00:29 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste Rayman1987, het omhoog trappen van een topic binnen 24 uur is niet echt gewenst hier op GoT, wij zien liever dat je jouw laatste reply edit en de tekst aanvult. De edit knop staat in de rechter bovenhoek van een reply.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Woudtwe
Weer even windows repareren doormiddel van de windows cd.

• Rayman1987
Oke, dat was niet bewust om hem ''omhoog te trappen'', maar ik zal in het vervolg wat meer gebruik maken van de edit knop. Op het ene forum mag wel op de andere niet, af en toe een beetje verwarrend. O-)

Ik ga weer even proberen te repareren via de windows cd. Dankje.

P.s, nog een vraagje. Wat houd dan de melding in van wat ik hierboven zij:

Secundary slave, no 80 conductor cable installed. Heb ik al eens eerder gehad bij deze pc, maar het is ook een tijdje weg geweest. Kan het zijn dat het toch oude bekabeling is, en dat het niet zo goed met een nieuwe schijf overweg kan?

[ Voor 53% gewijzigd door Rayman1987 op 25-11-2009 21:17 ]

• Woudtwe
Je heb met IDE verschillende type kabels. De eerdere kabels hadden 40 aders en de nieuwere hebben 80 aders. Met de nieuwere kabels kan je hogere snelheden halen. De 40 werkt dus wel gewoon maar wel wat trager. Als je ze naast elkaar ziet zie je het verschil wel. De nieuwe kabels worden ook wel Ultra Ata kabels genoemd. Als je er 1 heb liggen loont het wel om die er tussen te doen ipv de 40 aderige
Pagina: 1