• VincentV.
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-02 17:14
Hallo allemaal,

ik heb even dit topic gestart omdat ik graag wat advies wil en ik denk dat ik dit hier wel kan krijgen. Ik ben nu al een tijdje rond aan het kijken voor een eventuele media center. Het liefste wil ik niet te duur uit zijn (ben maar een arme student ;) ).

Met deze media center ben ik o.a. van plan om:
- films en series kijken (720p en SD);
- evt. muziek luisteren;
- tv opnemen (digitaal dvb-c);

Nu heb ik bedacht dat ik met de volgende samenstelling een goed eind moet kunnen komen:
- Point of View ION-MB330;
- Procase Zirco sAX
- Buffalo 2 GB DDR2-800
- Maxtor 160 GB
- Samsung SH-S223C dvd-brander
- Card Reader
- Terratec Cinergy C PCI HD

De samenstelling is op deze manier tot stand gekomen mbv van de pc-builder van alternate. Waar ik van het POV ION bordje ben uitgegaan, omdat ik begrijp van de vele topics hier dat deze wel zo ongeveer geschikt is voor waar ik de HTPC wil gaan gebruiken.
Alleen de Terratec Cinergy kaart komt niet van alternate, dit omdat ik geen dvb-c PCI kaart kon vinden bij alternate (kan ook aan mij liggen).
De keuze voor de 160 GB hdd is vanwege het feit dat ik alleen opgenomen tv wil opslaan, die snel na het opnemen wordt gekeken en daarna verwijderd of gebrand op dvd.

Ik ben van plan om deze samenstelling (of een soortgelijke) te gebruiken met de Windows Media Center van Windows 7. Ik heb ook in verschillende reviews gelezen dat dit goed zou moeten werken icm het POV bordje. XBMC met linux was ook een optie geweest, maar ik weet niet hoe of dat gaat lukken met de drivers van o.a. het dvd-c kaartje. Ook heeft XBMC geen ondersteuning voor tv begrijp ik.

Daarbij wil ik ook graag nog een speakerset aanschaffen met 5.1 surround.

Ik vroeg mij af of er eventueel geholpen kan worden met deze samenstelling. Ik vraag mij af of deze samenstelling werkt voor wat ik er mee wil doen. 1080p content afspelen is geen must, aangezien ik geen 1080p tv heb. Ik heb totaal geen ervaring met het samenstellen van HTPC's. Heb wel al enkele pc's samengesteld en gebouwd, maar wat de beste keuzes zijn voor een media center weet ik niet.

Ook vroeg ik mij nog af wat het verstandigste is mbt de speakerset. Ik wil graag 5.1 surround. Maar hoe let ik op kwaliteit ? Liever wil het niet te duur maken. Hoe aan te sluiten heb ik over zitten denken. Ik zou met een hdmi de media center op de tv aan kunnen sluiten en de speakerset ook op de tv. Maar dat zou betekenen dat ik mijn tv aan moet zetten om radio te luisteren. Ik zat eerder te denken om de speakerset direct op de media center aan te sluiten, maar dan zou ik in moeten stellen dat bijvoorbeeld de microfoon ingang achterin dienst doet als de subwoofer uitgang. Ik geloof dat je dit in windows wel in moet kunnen stellen, maar werkt dit dan ook goed.

Nogmaals, graag wat hints, tips en goed advies hierover.

Alvast bedankt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom geen setje zoals de Z-5500? Dan stuur je het geluid digitaal door. Als je meer uit wilt geven zou ik wel voor een losse versterker gaan, maar dan ben je vaak wel iets meer kwijt dan wat je voor de Z-5500 neer legt.

Wat betreft dat ION bordje, leuk, mits je film een codec heeft die hardware matig ondersteund wordt. Anders gaat je CPU het niet trekken. Ik zou wel rekening houden met 1080p content afspelen, ook al heb je die tv niet. Veel content online is 1080p en er is niet altijd een 720p alternatief waardoor extra power nooit weg is.
Zelf ben ik absoluut geen fan van een film decoden via de videokaart en zou ik liever op de CPU vertrouwen. Een beetje rappe CPU kan namelijk gewoon echt bijna elke film decoden en dan ben je niet afhankelijk van codec.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

en natuurlijk een anysee tc30 ;)

• VincentV.
Hey lui, bedankt voor de snelle respons

@Tsurany
Ik probeer eigenlijk niet TE duur uit te zijn. De samenstelling die ik had was eigenlijk zo samengesteld dat het zou moeten kunnen doen wat ik er mee wil doen. De Nvidia Ion zou in staat moeten zijn om de meeste codecs te ondersteunen, maar je hebt idd gelijk dat ik een probleem heb op het moment dat ik een codec tegen kom die niet wordt ondersteund. Wat betreft het speakersetje, ik ben eigenlijk bang dat dit een beetje buiten mijn budget ligt.

@johnny mcclane
Bedoel je die kaart als vervanger van wat ik nu had gevonden. Want ook hier geldt dat ik het liever niet te duur wil maken. Zit er erg veel verschil in de beide kaarten. De Terratec ondersteund enkel dvb-c en en dvb-c hd, maar dit is ook het enige dat wij hier thuis als aansluiting hebben, meer heb ik eigenlijk niet nodig.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou een simpele X2 van AMD heb je al voor 60 euro en voor 60 euro heb je er ook wel een moederbord bij, volgens mij hoeft het niet zo heel duur te zijn. Dat systeem met geïntegreerde processor kost ook al 114 euro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• VincentV.
Tsurany schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:13:
Nou een simpele X2 van AMD heb je al voor 60 euro en voor 60 euro heb je er ook wel een moederbord bij, volgens mij hoeft het niet zo heel duur te zijn. Dat systeem met geïntegreerde processor kost ook al 114 euro.
Ja daar heb ik inderdaad ook naar gekeken. Toch had ik uiteindelijk gekozen voor dat POV bordje vanwege het o.a. lagere stroomverbruik. Met mijn opmerking dat ik het niet te duur wilde maken doelde ik eigenlijk meer op het speakersetje dat je aanraadde.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eens kijken hoe interessant dat stroomverbruik werkelijk is. Kijk eens hoeveel het per jaar kost, volgens mij is dat namelijk vrij weinig, zeker als je CPU automatisch terugclockt.
Qua speakersetje, tja dan zou ik gewoon even wat reviews lezen en wat vergelijken. En kijk of je 5.1 wilt of 2.1 aangezien je met 2.1 vaak betere kwaliteit krijgt voor hetzelfde bedrag alleen dan wel surround mist.

• VincentV.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in. 5.1 is echter een eis, een andere optie zou namelijk een home cinema set zijn die je kant en klaar in de winkel koopt. Vind alleen een zelfgebouwde media center handiger met oog op de toekomst

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
VincentV. schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:26:
[...]Ja daar heb ik inderdaad ook naar gekeken. Toch had ik uiteindelijk gekozen voor dat POV bordje vanwege het o.a. lagere stroomverbruik. Met mijn opmerking dat ik het niet te duur wilde maken doelde ik eigenlijk meer op het speakersetje dat je aanraadde.
De AMD heeft cool en quiet.

Ik vind stroomverbruik in dat geval erg oninteressant. Mijn AMD X2 file server slokt iets van 50 watt idle.. net zoveel als mijn bureaulamp. Onder belasting haalt hij met moeite 100 watt. En dat terwijl er 2 harde schijven inzitten. Ter vergelijking: mijn core2duo pc verbruikt 110 watt idle ;) (te danken aan losse videokaart en cpu verbruik)

Uiteraard verbruikt zo'n Atom minder.. maar mijn ervaring ermee is dat je er amper een normaal Flash filmpje mee kan afspelen en zodra je wat extra's wil naast MPEG afspelen dan kapt alles ermee. Wel is zo'n Atom ideaal als je een custom firewall pc'tje oid wil bouwen :) Daar is het stroomverbruik ook belangrijker (always on).

Nu heb ik alleen ervaring met de 945 bordjes.. maar ik heb zo mijn twijfels of een ION nou echt zoveel sneller is.

Bijkomend voordeel van zo'n AMD: koop hem met een moederbord dat alles onboard heeft, incl. HDMI. Mocht je dan later toch wat meer power willen hebben, kun je hem makkelijk uitbreiden met meer geheugen, een aparte videokaart, etc. Die ION kun je alleen maar vervangen..

PS:
Past die Terratec wel in dat kastje?

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 24-11-2009 08:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

@Lethalis: een dualcore Atom 330 speelt met de juiste (Nvidia ION) chipset en drivers met het grootste gemak de zwaarste full HD films.

Mother, will they like this song?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mits die films dus gebruik maken van de juiste codec. Een beetje vreemde codec en het werkt al niet meer, die hardware matige acceleratie. Dat is wel het risico, daarom zou ik liever vertrouwen op pure processorkracht, kost iets meer stroom, niet meer euro's, werkt wel gegarandeerd.

• VincentV.
Die paar vreemde codecs maken wat mij betreft niet zo veel uit. Het is een htpc die in de woonkamer komt te staan. Dit naar aanleiding omdat mijn ouders twijfelden of ze deze home cinema set zouden kopen. Zoals je ziet is deze home cinema set nog meer gebonden aan bepaalde bestandsformaten dan het nvidia ion bordje. Enig voordeel van die home cinema set is echter dat er al een 5.1 surround bij zit en dat het redelijk mooi is afgewerkt. We hebben eigenlijk liever geen normale pc kast naast de tv staan.

Ik vraag mij daarom af of een amd cpu met moederbord wel in zo'n htpc kastje past. De meeste van die kastjes hebben, zover ik heb gemerkt, een voeding die daar minder goed mee overweg kan.

Daarbij heeft heeft Lethalis ook wel een goed punt wat vervanging van onderdelen betreft, maar vooral die laatste vraag heeft mij aan het denken gezet of die pci kaart wel in het kastje past. Ik zou daar niet met zekerheid ja op kunnen antwoorden.

[ Voor 35% gewijzigd door VincentV. op 24-11-2009 14:26 ]

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ben ook bezig met maken van mediacenter.
Had ook oog laten vallen eerst op ION-platform, wegens compact en stroom verbruik

Voor HD materiaal (720p en 1080p) is de integreerde Nvidia chipset van ION-platform goed om samen met CoreAvc codec je HD materiaal via GPU te decoderen.

Voor xvids en divx'en en (S)(K)VCD wordt een beroep gedaan op CPU en vreest dat die Atom daarvoor te licht is. Evenals voor Flac en APE audio bestanden.

Heb in plaats Asus P5Q-EM micro-atx bord genomen met Intel C2D CPU.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• VincentV.
@Ra_gdd
hoe veel was jij ongeveer kwijt voor het complete systeempje en wat kun je er allemaal ongeveer mee. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

• Ra_gdd

Ra_gdd

Zie:
http://tweakers.net/gallery/sys/22952

Zit aan +/- € 2500 dit door dure passive voeding, 2 x 2 TB, PCI-E geluidskaart en SSD van Intel
Kan stukken goedkoper, maar wil beste van beste voor me.
Ook legale Windows XP MCE 2005 5 (geen Vista voor mij en Windows 7 is te vroeg voor me)

Kast Thermaltake Lanbox Lite (tamelijk compact, goede airflow en stil)
Casefans vervangen door SilentX versies
Asus P5Q-EM bord
Intel E8600 CPU
Zalman CNPS8700NT cpu fan
Silverstone passive voeding (dus geen geluid)
Palit 9500GT passieve PCI-E VGA met 1024 ram
Auzentech PCI-E HDMI geluidskaart
1 x 64 GB SSD van Intel X25-E serie + WDC Green 2 x 2 TB
2x2 GB DDR2 667 Mhz
Bluray schrijver van LG
MCE keyboard + remote control

Software:
Microsoft XP MCE 2005
Codecs: Divx + Xvid + CoreAvc + Real & Quicktime Alternative + FFDShow + AC3

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Asus TA-211 € 38,23
ASUS M3N-HD/HDMI Socket AM2+ € 63,28
Be Quiet Pure Power 300W - Voeding ( intern ) € 34,84
Processor - 1 x AMD Athlon X2 4850e / 2.5 GHz Energy Efficient € 53,11
Cooler Master GeminII € 23,72
Kingston ValueRAM - Geheugen - 2 GB 667 MHz € 19,67

Dit samen met een 160GB hardeschijf is wat ik gekocht heb als server maar die is ook prima in te zetten als HTPC aangezien mijn huidige HTPC zelfs een iets tragere processor heeft (X2 4200+ socket 939) en maar 512MB geheugen. Voor een paar euro extra koop je een iets snellere processor en dan moet er nog een hardeschijf bij en dan heb je een prima HTPC die snel zat is. Moederbord heeft zelfs een HDMI uitgang en er zit een HDMI naar DVI verloopstekker bij.
Enkel dan heb je dus geen compacte kast, maar daar zijn genoeg alternatieven voor te vinden. Ik moest er echter 6 hardeschijven in kwijt dus ik kon niet zo'n kleine kast nemen. Voor mijn HTPC heb ik een Shuttle kast, de SN21G5, maar dat is alweer een oud systeem.

• Ra_gdd

Ra_gdd

Intel SSD om om snel te starten, kan evengoed HDD nemen (wel green versie vb van WDC)
Die PCI-E geluidskaart is om beste geluid te hebben, onboard geluidskaart is voor meeste voldoende
Zou onboard VGA kunnen gebruiken, maar CoreAvc werkt alleen met Nvidia chip om HD materiaal te decoden.
Passieve PSU om stilte, je hebt ook paar goedkopere PSU's met stille fan.

Bedoeling is om alles te kunnen afspelen van films en geluidsbestanden
Xvid, Divx, (S)(K)VCD, DVD (copy en origineel) en Blu rays (copy en origineel)
Ook WMA, MP3, Ape en Flac audio bestanden.

MPC moet zeer stil zijn maar toch krachtig en compact.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Opstarten is natuurlijk belangrijk, maar ik zou toch kiezen voor slaapstand aangezien hij dan in 2-3 seconden weer klaar staat en dat is zelfs met een SSD niet mogelijk als je hem afsluit en start.
Geluidskaart is denk ik niet interessant, zeker niet omdat hij toch geen duur speakersetje wilt. En als je dan toch wilt investeren in geluid kies je natuurlijk voor een systeem dat je gewoon digitaal aanstuurt.

Maar waarom een passieve PSU? Als je film kijkt dan overstemd elk geluid toch wel je voeding? Althans mijn voeding hoor ik echt niet boven ook maar iets uit. Enkel boven m'n eigen ademhaling.

• Ra_gdd

Ra_gdd

Woon in een appartements gebouw, dus surround set en subwoofer kan ik niet gebruiken uit repect voor buren.

Meestal kijk ik tv 's avond of 's nachts en dan gebruik ik Sennheiser HD 800 koptelefoon.
PSU is passief omdat ik een heel stille mediacenter wil.
PC staat in slaapkamer en wil stille mediacenter ook gebruiken als download pc voor usenet.
's nacht downloaden is beter voor m'n Belgisch download limiet (telt dan voor de helft)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja dan is het inderdaad wel handig ja. Hoewel ik zelf dwars door elke pc heen slaap zonder problemen :P

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
VincentV. schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:12:
Ik vraag mij daarom af of een amd cpu met moederbord wel in zo'n htpc kastje past. De meeste van die kastjes hebben, zover ik heb gemerkt, een voeding die daar minder goed mee overweg kan.
Mja, een beetje serieuze HTPC kast is ook wat groter. Je moet een kast nemen waar een m-ATX moederbord in past en een losse volledige voeding.

http://www.informatique.n...htpc-aluminium-zwart.html

Vind ik zelf erg mooi.. en koop ik misschien ooit nog haha.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• VincentV.
Bedankt voor alle info, ik zal eens kijken hoe ik uitkom als ik een soort gelijk systeempje bij elkaar zoek.

EDIT:

nou dit is dan iets dat ik even heb samengesteld, wederom met de pc. Gebouwd met de pc-builder van alternate, nog wel even zelfde componenten bij azerty samengesteld, kom op dezelfde prijs uit, behalve dat ze daar geen dvb-c kaart verkopen. Prijzen die erbij geschreven zijn, zijn de prijzen van alternate.

msi 785GM-E51 67,90
amd athlon II X2 240 54,90
Kingston ValueRAM 2gb DDR3-1333 51,90
samsung spinpoint F1 160 gb 32,99
Asus TS-631 Black 48,99 (hier in het zwart)
be quiet! Straight Power 350 W (E6) 39,99
KNC One TV-station 79,90
sweex all in 1 reader 9,00
samsung sh-s223 (b/c) 19,99

Dit totaalpakket kost bij alternate 405,56 euro. Zijn alleen een paar dingen waar ik nog mijn twijfels over heb. Om te beginnen heb ik geen enkel idee wat de kwaliteit is van die tv-kaart. Verder heeft de Asus TS-631 behuizing een 250 Watt voeding van zichzelf, maar de pc-builder ging om de een of andere reden flippen, dus heb ik er nog maar een voeding van 350 Watt bijgedaan. Weet niet of dat mogelijk is, ik neem aan dat ik dan gewoon standaard voeding uit die behuizing kan halen en vervangen voor die van Be Quiet!.

Bij dit pakket zou dan nog wel een geschikt, niet te duur (krenterig als ik ben :P ) 5.1 speakersetje bij komen. Ik vraag me trouwens af hoe dat zit als je een home cinema set koopt. Zo staat er bijvoorbeeld bij deze home cinema set. "1000 Watt totaal vermogen", maar dat staat er bij zo'n speakerset nooit bij. Betekent dit dan dat die speakersetjes veel slechter zijn ?

Graag jullie mening over deze samenstelling.

NOG EEN EDIT:
Ik zie net op de site van alternate bij de beoordelingen van de KNC tv kaart, dat deze hele positieve reacties krijgt. Ik neem aan dat dit een goed teken is.

[ Voor 95% gewijzigd door VincentV. op 24-11-2009 20:18 ]

• VincentV.
Het is hier stil, is wat ik heb samengesteld dan zo slecht ? :P

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

250 watt voeding moet meer dan genoeg zijn, enkel is het de vraag hoe stil die voeding is.
En 1000watt zegt niks over de kwaliteit van een speakerset.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:28
@ VincentV.

De HD is wel erg klein. Als je ook nog met HD content wilt opnemen, heb je die zo vol.
Daar zou ik echt niet op besparen.
Kan de tv kaart ook HD ontvangen? Dat lees ik nergens op de site van de fabrikant.
Ook van belang is welke kabelprovider je hebt. De meeste werken met gecodeerde signalen.
Je moet dus ook aan een CAM denken of een card reader voor de smartcard.

Verwijderd

VincentV. schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:18:
Bedankt voor alle info, ik zal eens kijken hoe ik uitkom als ik een soort gelijk systeempje bij elkaar zoek.

EDIT:

nou dit is dan iets dat ik even heb samengesteld, wederom met de pc. Gebouwd met de pc-builder van alternate, nog wel even zelfde componenten bij azerty samengesteld, kom op dezelfde prijs uit, behalve dat ze daar geen dvb-c kaart verkopen. Prijzen die erbij geschreven zijn, zijn de prijzen van alternate.

msi 785GM-E51 67,90
amd athlon II X2 240 54,90
Kingston ValueRAM 2gb DDR3-1333 51,90
samsung spinpoint F1 160 gb 32,99
Asus TS-631 Black 48,99 (hier in het zwart)
be quiet! Straight Power 350 W (E6) 39,99
KNC One TV-station 79,90
sweex all in 1 reader 9,00
samsung sh-s223 (b/c) 19,99

Dit totaalpakket kost bij alternate 405,56 euro. Zijn alleen een paar dingen waar ik nog mijn twijfels over heb. Om te beginnen heb ik geen enkel idee wat de kwaliteit is van die tv-kaart. Verder heeft de Asus TS-631 behuizing een 250 Watt voeding van zichzelf, maar de pc-builder ging om de een of andere reden flippen, dus heb ik er nog maar een voeding van 350 Watt bijgedaan. Weet niet of dat mogelijk is, ik neem aan dat ik dan gewoon standaard voeding uit die behuizing kan halen en vervangen voor die van Be Quiet!.

Bij dit pakket zou dan nog wel een geschikt, niet te duur (krenterig als ik ben :P ) 5.1 speakersetje bij komen. Ik vraag me trouwens af hoe dat zit als je een home cinema set koopt. Zo staat er bijvoorbeeld bij deze home cinema set. "1000 Watt totaal vermogen", maar dat staat er bij zo'n speakerset nooit bij. Betekent dit dan dat die speakersetjes veel slechter zijn ?

Graag jullie mening over deze samenstelling.

NOG EEN EDIT:
Ik zie net op de site van alternate bij de beoordelingen van de KNC tv kaart, dat deze hele positieve reacties krijgt. Ik neem aan dat dit een goed teken is.
Als processor zou ik de X2 e variant nemen 45W maximum verbruik scheelt weer wat en die onboard 785G heb je genoeg aan, ik heb zelf de 780G chipset en daar kan ik gewoon Full HD Blu Rays mee kijken.
Kan hem in pricewatch niet vinden? http://www.heise.de/preisvergleich/a473514.html

• VincentV.
@cornfed99111

De grote van die hdd heeft niet alleen met de prijs te maken hoor. Wij hebben caiway als provider. Binnenkort gaat deze de analoge signalen afstoten, dus voor het kaartje hebben we echt dvb-c nodig. HD heb ik niet echt op gelet, maar mocht dit een eis zijn kunnen we voor een tientje extra eventueel toch die van Terratec kopen (zie eerste post).

Wat betreft de hdd, de bedoeling is dat opgenomen content niet langer dan 1 of 2 dagen op de schijf staat. Daarna wordt deze verwijderd of gebrand op dvd. Wij nemen van nature toch al weinig op. Maar mocht toch nog blijken dat 160 gb te weinig is dan zouden we er evt. nog een schijf bij kunnen zetten of de schijf vervangen.

Smartcard is geen probleem. We maken geen gebruik van een smartcard en dat zullen we waarschijnlijk nooit doen ook. Bovendien is de kaart enkel voor opnemen en niet voor het kijken van de TV, aangezien er al een dvb-c HD tuner is onze tv zit ingebouwd.

We weten dus ook dat gecodeerde signalen geen probleem zijn want de tv heeft er nu ook nog geen last van.

AANPASSING:
Zie zojuist dat alternate ook een kaart verkoopt van 75 euro die voor zowel dvb-c als HD is. Ook wordt hier een CI bracket en een afstandsbediening bijgeleverd.
Nu kan die afstandsbediening me niet zoveel schelen aangezien ik toch van plan ben een andere te kopen voor WindowsMediaCenter, maar deze ontvangt dus zeker wel HD signalen.
Hier een linkje van de kaart.

[ Voor 19% gewijzigd door VincentV. op 27-11-2009 19:37 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar het is niet de bedoeling om ook films en series te downloaden en te kijken?

• VincentV.
@ een_naam

Zelf denk ik ook inderdaad wel dat die 785G chipset genoeg zal zijn. In mijn eigen pc zit namelijk ook een 780G chipset, dus ik heb laatst even getest of die inderdaad HD content aankon (gebruik namelijk normaal een dedicated kaart).

@ Tsurany
Na nog wat meer kijken blijkt volgens mij dat het probleem met die 250 watt voeding is dat er niet genoeg aansluitingen zijn, of ze zijn niet compatible met het moederbord en de andere componenten. Vandaar dus ook die Be Quiet! voeding. Alleen ben ik toch bang dat ik die voeding ook niet kan gebruiken, aangezien bij de specs van de kast bij alternate over de voeding staat:
"De voeding is een SFX 250W (peak 300W), dit is geen standaard ATX formaat."

Ben dus bang dat die Be Quiet! voeding niet zal passen.

[ Voor 7% gewijzigd door VincentV. op 27-11-2009 19:19 ]

• VincentV.
Tsurany schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 18:37:
Maar het is niet de bedoeling om ook films en series te downloaden en te kijken?
Nee daar heb ik mijn eigen pc voor. En over netwerk is als het goed is snel genoeg om de films vanaf de hdd van me pc te streamen.

• cornfed99111
De Technisat kaart is prima. Daar kan je alles mee ontvangen.
Aangezien je in een Caiway gebied woont, heb je inderdaad geen smartcard nodig.

• VincentV.
Ja dat dacht ik dus ook. Ik ben nu ondertussen redelijk zeker van deze opstelling. De enige punten waar ik nog mijn twijfels over heb is de productie van geluid en warmte. En ik ben toch nog steeds niet helemaal zeker over welke speakers ik erbij neem.

Dat geluid en die warmte productie hoeven natuurlijk niet optimaal te zijn, dat kan ook niet bij een budget htpc. Maar ik zou wel graag willen hoe of wat. Is het met deze opstelling bijvoorbeeld mogelijk om de htpc in een kastje te zetten (evt. het deurtje open als de htpc aan staat). Geluid lijkt mij in elk geval niet een heel erg probleem, aangezien wij enkel gebruiken voor multimedia en ik denk dat het geluid van een film o.i.d. wel het geluid van de htpc zal overstemmen. Of denken jullie van niet ?

• VincentV.
Wat ik ook vreemd vind is dat volgens de pc-builder van tweakers die Technisat kaart op geen enkel moederbord zou kunnen passen. Dit vind ik toch wel erg vreemd :? .

Ook blijkt het gekozen moederbord opeens niet meer op voorraad te zijn en de status is levertijd onbekend. Misschien moet daarvoor dus ook een alternatief worden gevonden.

• cornfed99111
Dat zal wel een fout zijn in de specificaties van de kaart in de pc-builder.
De kaart is een gewone PCI kaart. Je gekozen moederbord beschikt ook over 2 PCI sloten. Geen probleem.
Omdat je een ATX Tower kiest, hoef je niet eens te letten op dat je kaart wel past in de kast.
Bij sommige speciale HTPC kasten kan je namelijke alleen kaarten gebruiken met een halve bouwhoogte.

• VincentV.
Ok, ja de pc-builder gaf ook alleen een probleem met het passen op de moederborden. Qua kast is het weer wat anders, want ik moet waarschijnlijk een andere kiezen omdat anders die Be Quiet! er niet in past. Geen enkele wat dat betreft, aangezien die Asus kast een andere formaat voeding voeding heeft.
Pagina: 1