Muziek gesynchroniseerd streamen over thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Hi,

ik wil muziek streamen over mijn thuisnetwerk (gigabit), dat is op zich niet zo moeilijk, maar de muziek moet gesynchroniseerd afgespeeld worden op de verschillende locaties in mijn huis... dat laatste is niet zo eenvoudig, althans, ik heb er geen oplossing voor. Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn ? :?

Als extraatje zou deze streaming via configureerbare web interface te besturen moeten zijn, met album art en de hele zwik... ;)

Alvast bedankt voor de hints,

Cooled.

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Voor streamen zou je shoutcast kunnen gebruiken...
Heb dit wel eens op school gedaan, werkte wel aardig :)

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• cooledspirit
Lourini schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:39:
Voor streamen zou je shoutcast kunnen gebruiken...
Heb dit wel eens op school gedaan, werkte wel aardig :)
Ik heb shoutcast ook geprobeerd, maar geen mogelijkheden gevonden om gesynchroniseerd af te spelen. Hoe heb jij dat gedaan ? Of ligt het aan de gebruikte media player ? Ik heb winamp gebruikt om af te spelen, maar dat zorgde altijd voor een licht verschoven geluid als ik tussen 2 kamers stond...

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 09:48

donny007

Try the Nether!

Wat bedoel je met gesynchroniseerd afspelen? hetzelfde als de radio, 1 zender en meerdere luisteraars?

Je zult het geluid nooit op de nanoseconde precies gesynchroniseerd krijgen, zelfs niet als je 2 monsterlijk snelle pcs met 10gbit netwerk via een 10cm cat6 crosscable verbind, de delay kan variëren van 50Ms tot 2 Seconde.

Wat is je doel? een multi-room geluidssysteem maken, een internet radiozender opzetten?

Voor een multi-room geluidssysteem kun je beter gaan denken aan een FM transmitter* (die met je pc verbonden is) in je huis, met gewoon een FM radio in iedere ruimte waar je geluid wilt.

*Als je een te goede FM transmitter neemt, kunnen je buren, straat of zelfs hele dorp ook meegenieten, en niet overal is het even legaal om FM te transmitten ;)

Met deze transmitter haal je het 30 meter, dat is voor de meeste mensen meer dan genoeg, aan te sluiten via USB.

[ Voor 12% gewijzigd door donny007 op 23-11-2009 19:42 ]

/dev/null

• cooledspirit
Je hebt gelijk, het is voor een multi room systeem, je kan kiezen welke muziek je wil beluisteren per kamer, maar als je dezelfde kiest, moet het gesynchroniseerd zijn.
Gesynchroniseerd geluid is nodig omdat verschillende kamers open zijn en in elkaar overlopen... van zodra je in de buurt van de andere komt, hoor je het verschil, heel vervelend, precies een echo.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Moet het perse met pc's? Of heb je ook budget om hier specifieke dure hardware voor te kopen?

• IcE_364
  • Laatst online: 08:54
donny007 schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:25:
Wat bedoel je met gesynchroniseerd afspelen? hetzelfde als de radio, 1 zender en meerdere luisteraars?

Je zult het geluid nooit op de nanoseconde precies gesynchroniseerd krijgen, zelfs niet als je 2 monsterlijk snelle pcs met 10gbit netwerk via een 10cm cat6 crosscable verbind, de delay kan variëren van 50Ms tot 2 Seconde.
Het heeft opzich weinig met dat alles te maken (ok er moet voldoende bandbreedte zijn om het te kunnen streamen) maar een buffer en een gedeelde timer lost het synchronisatieprobleem op. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld VLC die op meerdere pc's synchroon video en muziek af kan spelen van 1 stream door middel van een timer.

Voor muziek kun je iTunes gebruiken met meerdere Airport Expresses. Via Airtunes kun je muziek ook gesynchroniseerd afspelen. Hiermee is het helaas niet mogelijk om per kamer andere muziek te spelen, enkel gesynchroniseerd dezelfde muziek.

[ Voor 6% gewijzigd door IcE_364 op 23-11-2009 22:03 ]

• cooledspirit
Ik had het graag via pc, zonder veel extra hardware te hoeven kopen, omdat ik toch overal een pc'tje ga plaatsen. Streamen via pc laat ook meerdere formats van audio toe; van stereo over dolby digital tot THX... Voor zover ik weet is airport express enkel analoge stereo? Ik vind het idee van die gemeenschappelijke timer wel goed, maar hoe realiseer je zoiets ? Software om te streamen, de media player en de gedeelde timer in dit alles ?

• IcE_364
  • Laatst online: 08:54
De airport express ondersteund ook digitaal via spdif. (http://www.apple.com/airportexpress/specs.html) "3.5-mm audio minijack for analog or optical digital sound". Bij itunes/airport en VLC hoef je de timer niet zelf te regelen, dat zit er al in. Bij software die het niet uit zichzelf ondersteund word het erg lastig om dit zelf te implementeren.

• donny007

donny007

Try the Nether!

cooledspirit schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:04:
Ik had het graag via pc, zonder veel extra hardware te hoeven kopen, omdat ik toch overal een pc'tje ga plaatsen. Streamen via pc laat ook meerdere formats van audio toe; van stereo over dolby digital tot THX... Voor zover ik weet is airport express enkel analoge stereo? Ik vind het idee van die gemeenschappelijke timer wel goed, maar hoe realiseer je zoiets ? Software om te streamen, de media player en de gedeelde timer in dit alles ?
Wat is nou precies je doel?

1. Een centraal controlepunt, waarmee je in iedere kamer een ander liedje aan kunt zetten.
2. Per kamer een controlepunt, waarmee je de liedjes vanaf een pc streamt (Nas?)
3. Per kamer een controlepunt, waarmee je een liedje in een andere ruimte aan kunt zetten.

/dev/null

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-03 16:44
Squeezebox gaat dit probleemloos moeten kunnen doen.
Vb verschillende "Duet" receivers in de kamers en dan te besturen via PC,iPhone,Duet-remote,...

Je moet dan nog wel een versterker in de ruimtes voorzien met luidsprekers.
Anders mischien een Squeezebox Boom of zoiets met actieve luidsprekers erin.

http://www.logitech.com/i...s_music_systems/&cl=be,nl

• donny007

donny007

Try the Nether!

Squeezebox kan dit inderdaad perfect doen, alleen is het allemaal vrij prijzig

De goedkoopste Squeezebox radio kost al 179 euro x ongeveer 5 ruimtes waar je muziek wilt = 895 euro, in de huiskamer wil je hem aansluiten op de versterker, dan komt er een Squeezebox duet bij, die kost ook 394 euro, dus voor 1289 euro heb je het goed voor elkaar, voor dat geld koop je 5 Complete Atom PC's + 4 speakersetjes, met de juiste software heb je het voor elkaar.

/dev/null

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:06
cooledspirit schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:46:
[...]

... maar dat zorgde altijd voor een licht verschoven geluid als ik tussen 2 kamers stond...
Volgens mij moet je dan ook rekening houden met afstand tot de speakers die je hebt als je tussen 2 ruimtes instaat. Dit effect zal je niet kunnen opheffen met software (of hardware). Hoeveel is de verschuiving, praat je over seconden werk of over een gevoel van echo (milliseconden-halve seconde)?

Verder geef je aan met atom systemen te willen werken. Heb je hiervoor al een compleet kostenplaatje uitgerekend (aangezien je een investering van ongeveer 1300 euro = 260 per kamer, al veel vind)?

[ Voor 16% gewijzigd door Aragnut op 24-11-2009 12:59 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-03 16:44
donny007 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:49:
Squeezebox kan dit inderdaad perfect doen, alleen is het allemaal vrij prijzig

De goedkoopste Squeezebox radio kost al 179 euro x ongeveer 5 ruimtes waar je muziek wilt = 895 euro, in de huiskamer wil je hem aansluiten op de versterker, dan komt er een Squeezebox duet bij, die kost ook 394 euro, dus voor 1289 euro heb je het goed voor elkaar, voor dat geld koop je 5 Complete Atom PC's + 4 speakersetjes, met de juiste software heb je het voor elkaar.
Heb je dan ook een remote bij die Atom PC's om alles vanop afstand te doen ? Daar is de Duet Remote wel een leuke controller voor. Met een druk kies je welke unit je wilt controleren...

PS : Duet kost 394 voor CONTROLLER + RECEIVER dus dan heb je al de Wifi remote. Een losse "receiver" (met Wifi,ethernet en outputs) is 129,-

Dus 5 x 129,- voor de receivers, 1x 199,- voor de Wifi controller (is zelfs geen must, kan ook met PDA,iPhone oid) dan nog ergens een PC/NAS om SqueezeCenter soft op te zetten...

Dan in de kamers speakersetjes naar keuze & budget zetten et voila ....

Mijn inziens de beste oplossing! Geen gezeik, werkt altijd!

[ Voor 16% gewijzigd door jvanhambelgium op 24-11-2009 13:51 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

VLC kan het synhroniseren voor je regelen.
Ik weet niet of er een voor jouw geschikte webinterface voor is.

Eventueel zou je een ander systeem kunnen pakken dat wel een web-interface heeft (bv MPD), en dan de uitvoer niet rechtstreeks naar de speakers sturen, maar naar VLC, waarna VLC het doorstuurt en synchroniseert naar andere computers.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

Is Pulse audio niet iets voor jou?
* Ability to fully synchronize multiple playback streams

Hacktheplanet / PVOutput

Verwijderd

Squeezecenter server
http://mysqueezebox.com/download

En softsqueeze of squeezeslave.
http://softsqueeze.sourceforge.net/
http://sourceforge.net/pr...ueeze/files/squeezeslave/

Squeezecenter draait op een machine en alle clienst kunnen de
muziek afspelen en beheren via de web interface.

Totaal E 0,-
Draait hier al maanden, soms met de hardware player aan, vaak zonder.
Pagina: 1