Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 08:18
Momenteel heb ik een 6MP ixus.Voldoet prima voor mij, op één punt na: de flits. Ik heb een zoontje en als ik die van dichtbij fotografeer (binnen, met flits) dan is hij gelijk overbelicht. Een vriend heeft dit weekeinde foto's gemaakt met een geavanceerde DSLR en die past volgens mij de flitssterkte aan aan de afstand: wel flits, maar niet te veel en dat ook nog automatisch.

Zo'n geavanceerd toestel met losse lenzen hoef ik niet, dt is overkil voor mij, maar een compactcamera, of iets grotere camera met vaste lens die dat heeft dat lijkt me wat. Ik weet alleen niet hoe deze functie heet. Waar moet ik naar zoeken?

Als iemand ook al tips heeft voor een camera dan is dat als vertrekpunt ook goed. Ik zag zelf bijvoorbeeld de Canon G10. Geen idee of die dat heeft, maar ik schrok wel van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-08 15:09

mennovanw

Canon? You can!

Dit lijkt mij iets voor een van de compact-camera topics en niet een eigen topic waard, ik zou de vraag fijntjes hier stellen.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vziw is het juist wel de bedoeling om wat kleinere topics te hebben. Dit ivm de toegevoegde waarde voor de zoekfunctie. Tot slot staat het je vrij om zoiets te melden in een TR en niet in het topic zelf :>

Daarnaast kun je volgens mij zelf de flitsintensiteit van de camera aanpassen. Niet ideaal voor een snel shot, maar het kan je ervan weerhouden om een nieuwe camera te moeten kopen. Flash exposure compensation zit in de P stand van de camera (niet in de auto stand). Als je dit wat naar beneden bijstelt doet ie het wellicht wel goed.

Een andere manier zou kunnen zijn om een andere wijze van lichtmeting te kiezen. Probeer het eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat mig29 aangeeft klopt inderdaad. We willen enerzijds niet teveel losse topics, anderszijds ook niet alles stoppen in verzameltopics. De moderators zoeken hier een balans in. Een TR is daarom een goed idee, dan kan het binnen het topic ontopic blijven.

Mig29 zijn tweede suggestie is ook een goede. Mocht de ixus alsnog niet naar tevredenheid presteren, dan is de G serie van Canon wel een mooie oplossing :).
Vrij waardevast waardoor ze 2e hands ook niet heel goedkoop zijn, maar wel met een reden; het zijn prima camera's.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
[b][message=32977332,noline] een andere wijze van lichtmeting te kiezen. Probeer het eens ;)
Welke gebruik je standaart? spot of center weight?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

titel wat gewijzigd om duidelijkheid te scheppen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
De interne flitser van een compact heeft vaak maar 2 à 3 standen qua flits intensiteit. Integenstelling tot de de tientallen standen van een goede/sterke opsteekflitser. In het geval van de G10 kan je de interne flitser zelf instellen op 3 standen met een opsteekflitser zijn dat er gelijk 22. De lichtmeting van de G10 is natuurlijk ook een stuk uitgebreider dan die van een Ixus.
Heeft het misschien ook zin om wat verderweg te gaan staan en om dan in te zoomen? Als de flits te sterk is kan je er ook gewoon een stukje papier voor houden om de flitser een beetje te bouncen en zo kan je ook nog een beetje spelen met de kleurtemperatuur, heb zelf altijd 2 stukjes papier bij mijn Panasonic zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 08:18
Dank voor alle reacties. Ik gebruik nu center-weight. In manual mode kan ik -2 tot +2 compenseren, maar dan handmatig. Kunnen camera's als de G-serie dat automatisch? Een moment is zo voorbij....

Verder af heb ik getracht maar is niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:09

franssie

Save the albatross

wat ik wel eens doe met mijn ingebouwde flitser (als ik mijn externe niet bij me heb) is er wat vloei (voor cigaretten etc) onder/over-plakken als een soort nood-diffusor. Soms (dus niet altijd) haal ik daar best leuke resultaten mee maar dan ga je eigenlijk handmatig compenseren op een automatische belichtingsmeter dus de resultaten zijn zacht uitgedrukt ... wisselend. Gewoon als tip tot je je volgende camera hebt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, geen enkele camera kan zoiets automatisch. Dat wil zeggen, het kan wel automatisch, maar dat is juist waar je van wilt afwijken ;)

Overigens vraag ik mij af of een opzetflitser op een G10 hetgeen is wat de TS zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met die ixus is dat die een minimumflitssterkte heeft. Daaronder kan je niet gaan. Je iso omlaaghalen kan dan helpen, of behelpen met iets wits voor de flitser houden als je van dichtbij wil trekken.
Pagina: 1