Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 11:06
Hallo,

ik heb nu sinds twee dagen ofzo een Core i7 D0, ik heb deze verwisselt voor mijn erg oude C0, want ik wilde beter overklokken. Bij het remounten van het koelblok (Ik heb een Thermaltake BigWater 745) viel me al op dat de koelpasta die ik gebruikte er een beetje raar uitzag en waterig was. Ook zat er een soort 'brandvlek' op de onderkant van het koelblok. Ik heb het er maar op gewaagd, en idle gaat alles prima. Maar onder load wordt hij echt heel warm. Op 1.2 Volt wordt hij zo'n 60 graden, terwijl dit voorheen rond de 50 was. Op 1.36 volt wordt hij 80 graden, met mijn C0 werdt hij rond de 70. Er is dus iets mis, en ik heb al andere (nieuwe) koelpasta erop gedaan, maar dat scheelde eigenlijk niets.

Wat is er nu mis? Is het koelblok kapot? Of iets anders?

En verder: Ik zat er al eerder aan te denken om er een EK Acetal Supreme op de zetten, maar past dit wel met mijn BigWater? En hoe zit het met fittingen en al die shizzle die erbij komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hebben ze verder dezelfde instellingen of heb je nu toevallig HT aan staan.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Zelfde instellingen voor zover ik me herinner (hem hem nu op 1.20657 lopen) Zonder HT kan ik hem wel een stukje lager zetten qua voltage, maar ik wil juist graag HT.

P.s. Wat voor voltages gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
die van mij loopt ook erg warm, ik draai 200 x 21 met 1,325 in de bios ht uit. max temps onders linx zijn zo'n 74 tot 71 graden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
nedernakker schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:45:
die van mij loopt ook erg warm, ik draai 200 x 21 met 1,325 in de bios ht uit. max temps onders linx zijn zo'n 74 tot 71 graden.
Hmm, oke. Maar jij hebt ook luchtkoeling.. Mijn waterkoeling moet toch wel iets meer doen vind ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
tja, een bigwater is ook niet zo'n onwijze superkoeling, mijn true 120 gelapt met 2 sflex 1900 toeren push pull met laagje as5 is wel zo'n beetje het beste wat er is qua luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
nedernakker schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:57:
tja, een bigwater is ook niet zo'n onwijze superkoeling, mijn true 120 gelapt met 2 sflex 1900 toeren push pull met laagje as5 is wel zo'n beetje het beste wat er is qua luchtkoeling.
Ja, dat is wel een mooie koeler! :)

Maar dit gaat een beetje offtopic: Ik wil weten of/waarom mijn koelblok kapot is, en of het verstandig is een ander waterklok erop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

het kan geen kwaad om de onderkant van het blok eens goed te bestuderen op kleine barstjes enzo.
gebruik je silverpaste of sciliconpaste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

"brandplek" is gewoon ingetrokken/verkleurde koelpasta in de microstructuur van het blok.. probeer eens te poetsen met ketchup en keukenrol, zal het meeste waarschijnlijk wel weg gaan.

over de temps van je nieuwere revisie i7 zou ik niet weten, misschien is de heatspreader krom, mischien zijn de tempsensoren anders afgesteld terwijl de werkelijke temperatuur hetzelfde is, etc.. kan vanalles zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Bedankt voor jullie replies, ik zal zo eens kijken. :)

Over de koelpasta: De eerste twee keer mounten gebruikte ik Thermalright Chill Factor, daarna Coolermaster koelpasta.

@AlexanderB: Ketchup?? 8)7 Ben benieuwd... :P

[ Voor 12% gewijzigd door TheMOD op 24-11-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 23:18
Ik zet dit topic even een forum verder. Dit is toch voornamelijk gerelateerd aan koeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Ik heb hem nu nog eens losgehaald van de cpu, en grondig schoongemaakt. Met ketchup (vlek werd rood, maar ging niet weg) en verder met terpentine, alcohol en even afgespoeld met gedestileerd water. Daarna een mooie laag koelpasta, en ik ben nu aan het stressen.

Het lijkt erop dat het heeft geholpen trouwens; op 1.25 volt wordt hij nu rond de 54 graden. Is iig al beter dan wat ik eerst had. :) (Maar het is wel duidelijk dat ik geen geweldige waterkoeler heb :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Ook niet te veel koelpasta gebruiken, is eigenlijk puur voor de onvlakheden op te vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
Is het water zelf niet warm?
Kan ook zijn dat je rad de warmte niet af kan geven, hierdoor zou de tempratuur langzamerhand stijgen.
Je kunt misschien aan je water voelen, of aan een slang of die zelf warm is, in- en outtake zouden moeten verschillen als ik het goed heb ?
Ik heb zelf geen ervaring met watercooling, maar ik hoop je geholpen te hebben!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Nou, ik ben een klein beetje verder. Hij koelt nu goed, niet goed genoeg voor mij, maar goed :P Ik heb op dit moment niet het budget om er een ander waterblock op te zetten, dus ik laat het maar even zo. Nog deze dingen:

- (Hoe) kan ik bijvoorbeeld een EK Acetal Supreme met mijn BigWater gebruiken? Hoe zit dat met fittingen enzo?

- Hoort hier eigenlijk niet, maarja: Mijn CPU wil maar steeds niet stabiel worden op 4.2Ghz, 4.1 lukt net, maar met 4.2 moet ik echt al voltages van 1.36V gaan gebruiken en dan crasht Windows nóg! Kan dit ook te maken hebben met mijn moederbord of de QPI enzo?

@Thomas.be: Ik denk niet dat ik nu teveel heb.

@alaintje: Slang is niet bijzonder warm, en mijn radiator heeft zeer goede airflow mogelijkheid, dus volgens mij is dat niet het probleem.

Volgens mij is het toch m'n waterblock, want hij is erg vies (nog steeds) aan de onderkant en er zitten kleine krasjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
kun je het block niet lappen?

wat betreft je overklok, als jij je bclk gaat verhogen, zul je ook je qpi moeten verhogen, soms geeft de pll ook wat extra stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Ja, dat weet ik wel, maar hoeveel QPI voltage heb ik nodig als ik 200*20 @ 1.27V heb?? Ik heb het nu op 1.4, want anders was hij sowieso niet stabiel, ben nu aan het stressen.

Misschien is lappen wel een idee, alleen heb ik geen idee hoe dat moet. (het gaat zeker geld kosten?) En de prestaiewinst moet die prijs wel waard zijn of course.

P.s. Firefox crasht als m'n overclock niet stabiel is... :S Nu vraag ik je, Prime95 niet, en Firefox WEL???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lappen kost geen geld, maar wel je garantie.

Je bent beter af met serieuzere waterkoelcomponenten.
Goedkope waterkoelers leggen het tegenwoordig af tegen de beste luchtkoelers en de bigwater valt in de eerste categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gezien het vermogen die de i7 eruit drukt bij zwaar overklokken durf ik te zeggen dat het waterblok het gewoon niet kan trekken. de radiatoren hebben een smallere diameter leiding dan de rest van het systeem wat de flowrate drukt, het koelblok is een simpele S met weinig interne oppervlakte en de pomp is ook niet je-van-het.

ik zou eerst eens gaan lappen, zorgen dat de cpu goed vlak is. dan een blok op gaan zoeken als de d-tec fuzion, die kan wel het vermogen verwerken die de cpu eruit gooit. en dan een gaan kijken naar een black ice extreme radiator als vervanging van de aircocondensor die thermaltake als radiator probeert te verkopen.

youtube link naar hoe te lappen

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-11-2009 21:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat dacht je van niet lappen en een (betere en goedkopere) HK 3.0 kopen, die gemaakt is om op niet-gelapte CPU's gezet te worden? Dan verlies je ook je garantie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
flippy.nl schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:11:
gezien het vermogen die de i7 eruit drukt bij zwaar overklokken durf ik te zeggen dat het waterblok het gewoon niet kan trekken. de radiatoren hebben een smallere diameter leiding dan de rest van het systeem wat de flowrate drukt, het koelblok is een simpele S met weinig interne oppervlakte en de pomp is ook niet je-van-het.

ik zou eerst eens gaan lappen, zorgen dat de cpu goed vlak is. dan een blok op gaan zoeken als de d-tec fuzion, die kan wel het vermogen verwerken die de cpu eruit gooit. en dan een gaan kijken naar een black ice extreme radiator als vervanging van de aircocondensor die thermaltake als radiator probeert te verkopen.
Oke, daar heb ik wat aan! (Ook jij bedankt, Ed_l) Maar het probleem is dat een nieuw waterblock en radiator boel veel geld kost (voor mij wel, net nieuw beeldscherm gehaald, dus...) Zouden jullie mij dan eens een tutorial kunnen geven over hoe ik mijn waterblock en/of CPU moet lappen?

En verder: Iemand een idee waarom 4.2Ghz zo moeilijk is? Of ligt dat gewoon aan de CPU?

[EDIT:] Dank voor de link! Ik moet er nog even over nadenken (heeft het veel voordelen? t.o.v. garantie...) En moet ik nu ook mijn waterblock lappen?

[ Voor 6% gewijzigd door TheMOD op 25-11-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
TheMasterofDome schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:15:
[...]

Oke, daar heb ik wat aan! (Ook jij bedankt, Ed_l) Maar het probleem is dat een nieuw waterblock en radiator boel veel geld kost (voor mij wel, net nieuw beeldscherm gehaald, dus...) Zouden jullie mij dan eens een tutorial kunnen geven over hoe ik mijn waterblock en/of CPU moet lappen?

En verder: Iemand een idee waarom 4.2Ghz zo moeilijk is? Of ligt dat gewoon aan de CPU?

[EDIT:] Dank voor de link! Ik moet er nog even over nadenken (heeft het veel voordelen? t.o.v. garantie...) En moet ik nu ook mijn waterblock lappen?
meer oppervlak dat gekoeld word en word wat beter gekoeld omdat er een laag vanaf is = snellere hittedoorgeving

maar zoals in he filmpje al gezegd word... zodra je cpu het schuurpapier aanraakt is je garantie gewoon weg

ja, daag.

• flippy
  • Niet online

flippy

vlakkere cpu = meer contact met het koelblok en minder lucht/koelpasta ertussen = snellere warmteafvoer = lagere temperatuur.

probleem is echter grotendeels aan de koelingzijde, niet aan de cpuzijde. het koelblok heeft allerjesus veel koper tussen de cpu en het water zitten. koper geleid warmte wel goed maar er zit zoveel materiaal tussen dat het temperatuursverschil gewoon te groot wordt en de cpu dus warmer wordt. ander koelblok zal dus al (in het geval van bv. een fuzion) al gemakkelijk 15c schelen. minder materiaal en een zo groot mogelijk contactgebied tussen cpu en water(blok) is het streven.

ik zou als ik jou was gewoon het spreekwoordelijke maandje wachten totdat je de euroknallers hebt om het goed aan te pakken. als je zo bezig gaat met ontoereikende koeling heb je binnen de kortste keren de cpu naar de vaantjes geholpen... -O-

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TheMOD
Hmm, ja hij is idd erg dik :P Ik dnek dat ik idd een tijdje flink ga sparen en dan een nieuw waterblock neem. Wat ik dan nog moet weten is: Hoe zet ik zo'n waterblok in mijn BigWater? Want 'gewone' waterkoeling doet iets met fittingen enzo, Mijn Bigwater heeft 3/8 slangen, en ik dacht (wie oh wie kan het mij vertellen?) dat het waterblock en de rad. van binnen 1/4 hadden. Maar ze hebben wel 3/8 aansluitingen (waar ik dus de slangen op druk en dan vastdraai.

• flippy
  • Niet online

flippy

handigste wat je kan doen is als men bijvoorbeeld bij freezinghardware bestelt (doe ik in elk geval wel) even de beste mensen daar even opbellen/mailen/rooksignalen en zeggen welke leidingen of systeem je nu hebt en vragen of men de juiste fittingen daarbij wilt doen. past zeker en vooral een stuk lekvrijer dan dat kutsysteem die thermaltake gebruikt.... :X

vergeet niet een nieuwe fles met koelvloeistof te bestellen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 26-11-2009 15:52 ]

• TheMOD
flippy.nl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:51:
handigste wat je kan doen is als men bijvoorbeeld bij freezinghardware bestelt (doe ik in elk geval wel) even de beste mensen daar even opbellen/mailen/rooksignalen en zeggen welke leidingen of systeem je nu hebt en vragen of men de juiste fittingen daarbij wilt doen. past zeker en vooral een stuk lekvrijer dan dat kutsysteem die thermaltake gebruikt.... :X

vergeet niet een nieuwe fles met koelvloeistof te bestellen ;)
Oke, maar moet ik nieuwe koelvloeistof? Want wat ik er nu in heb zitten is nog maar 2 maanden oud, en ik heb nog.

• TheMOD
Ik heb even wat rondgekeken, is https://highflow-nl.first...4bf60878018a9c7908cf53bd6 bijvoorbeeld wat?

• flippy
  • Niet online

flippy

als je nog voldoende vloeistof hebt is het niet nodig, maar veel mensen gooien het overgebleven spul vaak weg ;)

en blokkie is een goede, de vraag is alleen of de pomp het kan trekken, die ek-supreme dingen hebben nogal wat weerstand door die kleine spleetjes die binnenin zitten. een eheim 1048 compenseert zoiets weer natuurlijk....

ik zou voor de DangerDen X-Flow Black Ice Xtreme II RAD-3225 gaan ipv die dunne die nu in de lijst staat, die heeft gewoon meer CFM nodig om dezelfde koeling te krijgen dan de dikkere. ik heb zelf een 3x120mm black ice extreme om mijn cpu (quad core) en gpu (gtx260) te koelen en met 3xpapst fans op 7v is de temperatuur nog steeds ruim binnen de perken (50c voor de max o/c'd gpu) en is het geluid zeer aangenaam te noemen.

persoonlijk zou ik mijn lijstje als volgt maken:

EK Water Blocks EK-Supreme (Acetal)€ 48,99
Black Ice GT Xtreme 240€ 69,90
Innovatek HPPS Plus 12V pomp€ 69,99
Thermaltake Aquabay M3€ 24,90

kom je uit op een 215 eurie uit, je "mist" alleen de koeling voor de chipset, dat is vaak niet nodig als je die speciale fan daarvoor monteert die je bij je moederbord hebt gekregen.

• TheMOD
Ik heb nu even dit: https://highflow-nl.first...cookies[cu_id]=1713504660

Is een stuk goedkoper. Mijn goal is om een high-end waterkoelingset te hebben, zonder dat het veel kost. Dus (zeer) goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik denk dat deze 750 liter per uur pomp wel goed is? (Om later uit te breiden) XSPC lijkt mij een betrouwbaar merk... Verder heb ik de EK radiator genomen, want die was het dikst in zijn prijsklasse. Blok spreekt voor zich denk ik.. :)

Ik moet natuurlijk nog sparen, maar wat commentaar alvast zou fijn zijn. En als ik dit bestel, werkt alles dan ook ineens? (Aangenomen dat ik de koelvloeistof en fans nog heb) (Ik heb een Haf 932 kast, de rad komt bovenin.

• flippy
  • Niet online

flippy

nette kast en keuze onderdelen, ik zou er echter wel serieus over denken om de pomp en resevoir te vervangen voor een eheim (de Aquastream XT USB 12V - Advanced is een goede uitvoering) ivm de vele hogere druk die de eheim kan maken in vergelijking met de "all in one" oplossing die je in gedachten had.

het probleem is vrij simpel, je monteert straks een blok met zeer kleine openingen, die zorgt gewoon voor zeer veel tegendruk met als resultaat dat er geen spaan meer overblijft van die 750liter pomp zoals die in je lijstje staat. liters is niet heilig, opvoerhoogte/druk is zeker even -dan al niet- belangrijker dan volume. druk wordt zeker belangrijk als men ook nog eens een chipsetkoeler en gpukoeler op het systeem aansluit. als men nu WEER spullen gaat kopen die ondermaats zijn ben je alsnog geen steek verdergekomen dan je nu bent. te weinig koelvermogen is te weinig koelvermogen, of het probleem nou het koelblok of de prestaties van de pomp zijn. het blijft een kweste van de zwakste schakel.

• TheMOD
Hmmm, dan kom ik hierop uit: https://highflow-nl.first...cookies[cu_id]=1713504660

Wel een stuk duurder... Maar lijkt me ook wel goed. Echt goedkopere pompen zijn er geloof ik ook niet...

• flippy
  • Niet online

flippy

waterkoeling is al heel wat jaren hetzelfde gebleven qua merken, 1 ding is al jaren 1 constante: goedkoop = duurkoop. eheim pompen staan bovenaan als het gaat om betrouwbaarheid en geluidproductie (die is er niet)

mijn 1046 draait nu al ruim 8 jaar 24/7 zonder morren, al zet ik er binnenkort nog wel eens een keer een nieuw asje en blad in om de zoem die erin is geslopen de afgelopen tijd eruit te halen (het asje begint te slijten) en hem meteen wat meer capaciteit te geven. :9

Pagina: 1