Toon posts:

Tv-out s-video voor een HD5870

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe computer samen te stellen en die moet er als volgt uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7P55D€ 117,50€ 117,50
1Intel Core i7 860€ 224,33€ 224,33
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4GX€ 91,46€ 91,46
1Samsung SH-S223B€ 16,91€ 16,91
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,26€ 66,26
1Thermaltake Toughpower 650W€ 98,62€ 98,62
ImporterenTotaal€ 615,08

Nu heb ik alleen nog een video kaart nodig en ik zou graag een 5870 willen aanschaffen. Mijn huidige videokaart radeon 9600 pro is doormiddel van een 4-pins s-video aan mijn televisie gekoppeld. Nu vroeg ik me af of dat bij de 5870 kaarten ook mogelijk is. Als voorbeeld heb ik gekeken naar de sapphire radeon HD5870 en zag ik dat deze 2 DVI aansluitingen, 1x HDMI en een "Display" poort heeft.

Mijn tv heeft wel een HDMI aansluiting maar ik zou het liever bij s-video houden, aangezien deze kabels al door het huis lopen en de tv en computer een etage uit elkaar staan. Dus ik hoop eigenlijk dat ik de kabels niet hoef aan te passen. Daarom is mijn vraag of ik deze kaart kan aansluiten op 4-pins s-video (eventueel door een converter?). Mijn oude CRT beeldscherm heeft gewoon een RS232 aansluiting. Kan ik deze nog wel gebruiken (dmv een converter?) voor deze videokaart of moet ik ook meteen een nieuw scherm kopen.
Ik ben een beetje een nieuweling in de moderne computer wereld en ben daarom nog niet echt bekend met deze "nieuwere" aansluitingen.

Ik zag dat de oudere 4XXX serie nog wel een 4-pins s-video aansluiting hebben maar dat die op de nieuwere varianten niet zit. Is het misschien beter om dan voor een oudere kaart te gaan of verlies ik dan teveel in performance. Ik hoop alle spellen te kunnen spelen die nu op de markt zijn en de komende 2 jaar uitkomen.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 17:23 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

De S-Video signalen zijn niet aanwezig op een HDMI of DVI aansluiting.
Dus je hebt echt een kaart met S-Video aansluiting nodig.

Bij sommige HD5870 modellen staat bv. in de specs: 'TV-Out n/a' (not available).

Enne, RS232 is iets heel anders dan wat jij bedoelt: een (15-polige) VGA aansluiting.
Met een DVI->VGA adapter (die meestel meegeleverd wordt) kun je een VGA scherm aansluiten.

Je kunt natuurlijk een tweede videokaart voor de S-Video ondersteuning toevoegen...

[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 23-11-2009 17:31 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
ik heb exact hetzelfde probleem... behalve dan dat mijn tv echt alleen PAL lust dus zelfs herkabelen is voor mij geen optie..

ik zou er graag een kaart bijstoppen voor zoals hier wordt voorgesteld, zitten daaraan nog voorwaarden? het liefst zou ik dan een zo weinig mogelijk energie verbruikend simpel pci kaartje willen met enkel die s-video uit en PAL support, maar kan dat zomaar, 2 videokaarten?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

bverstee schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:30:
Je kunt natuurlijk een tweede videokaart voor de S-Video ondersteuning toevoegen...
een goede optie. Handig is als je dan ook een 2e videokaart kiest die van dezelfde fabrikant is (ATI / Nvidia) als je hoofdkaart. Een ATI kaart dus. Dit ivm driver issues.

daarnaast: kijk ook eventjes welke vrije sloten je nog in je computer hebt zitten, om een videokaart toe te voegen. (en als je een open-ended PCI-E 1x, of 4x of 8x slot hebt, of een normale PCI-E 1x/4x/8x slot en een vijl, dan kun je daar ook standaard PCI-E 16x videokaarten in kwijt. Zeker voor enkel TV-Out is dat ruim voldoende)
Mocht je alleen nog maar PCI sloten over hebben, plaats dan een advertentie voor een 2e hands kaart. Nieuw zijn die namelijk veel te duur. (uiteraard in acht nemend dat de chip op de kaart van hetzelfde merk is als je hoofd videokaart. Dat scheelt een bergje driver problemen)

edit: nog iets vergeten. Bij het moederbord van de TS staat: Moederbord neemt een 16x/4x opstelling, en geen 8x/8x, aan bij een CF-configuratie.
Dit is positief, want een kaart toevoegen aan het systeem, zorgt er voor dat de eerste kaart er kwa interface met het moederbord niet op achteruit gaat. Niet dat dat zo'n probleem is, want er zijn mensen geweest die de interface getest hebben. En het verschil tussen PCI-E 16x en 8x is ongeveer 2%.

[ Voor 26% gewijzigd door M2M op 23-11-2009 17:55 ]

-_-

• Buntmans
ik zit zelf te denken aan iets als de http://www.amazon.com/PC-...1CJOLBW/ref=pd_cp_e_2_img dat zou ook moeten werken. die zet volgens mij wel echt het signaal om.

maar ik heb hetzelfde moederbord als TS en een radeon hd5850. wat zou voor dat setje nu een ideaal 2e videokaartje zijn ? en kan die zomaar in de 2e 16x slot of zit je dan automatisch in crossfire modus?

ben trouwens wel jaloers op TS zijn TV want ik zou in dat geval gewoon nieuwe kabels leggen :)

edit.

hieruit http://store.apple.com/us/product/M9267G/A en wat forumdraadjes van apple users die me hiernaar linkte blijkt dat de ATI X1900 XT in de apple via de dvi poort ook een s-vhs signaal kan afgeven? vraag me af of zoiets niet met onze ati zou moeten kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Buntmans op 23-11-2009 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot dusver! Ze zijn erg bruikbaar.

De kabels wil ik echt niet weer opnieuw gaan aanleggen, want dat was echt een klus!

Het beste is dus om een extra video-kaart met s-video uitgang erbij te plakken? Ik heb uit mijn oude systeem nog een sapphire radeon 9600 pro die perfekt werkt. Kan ik deze zonder issues op mijn moederboard kwijt, zonder dat ik eventueel conflicten krijg met de een nieuwe 5870? Deze 9600 pro kaart is volgens mij gewoon PCI. Die zou ik gewoon kwijt moeten kunnen op dit moederbord?

Als dit niet werkt kan ik altijd nog 1 van die converters proberen :P

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 18:43 ]

• Buntmans
check ook dit draadje overigens, lijkt hier erg op: http://gathering.tweakers...message/32977585#32977585

is de radeon 9 serie niet AGP.. ik dacht enkel de 7 serie PCI versies had.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad AGP...sorry!

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 18:48 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan er ook bv een HD3650 kaartje bijzetten van ong.25 euro...die under-clocken zodat je stroomverbruik minder is. Lijkt me altijd beter dan een of andere verloopsteker.

pricewatch: MSI R3650-T2D512/D2

http://azerty.nl/8-970-23...hd-3650-grafische-ad.html

Dan kan je verder gewoon lekker voor een 5 serie gaan.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

voor verloopstukjes en converters moet je echt niet gaan. Die dingen delen de kwaliteit van S-video, die al niet uitblinkt, nog eens in tweeen. Teminste, dat is mijn ervaring met het apparaatje dat bij mijn schoonouders de verbinding tussen het beeldscherm en de WII verzorgd.

En een tweede videokaart kost eigenlijk nog minder, en kan even goed zijn.

Ps. crossfire hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken. Die dingen zijn wel uit te zetten in de bios. (en anders heeft crossfireX geen negatief effect op de performance.

Anders plaats een advertentie waarin je vraagt om een ATI kaart voor 15 euro incl. verzending, op PCI-E. Werkt het allemaal niet naar behoren / bevalt het absoluut niet, dan ben je 15 euro kwijt. Verkoop je de kaart weer voor 10 euro, heeft het je een uurtje werk + 5 euro gekost :)

-_-

• Buntmans
Klunssmurf schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:30:
Je kan er ook bv een HD3650 kaartje bijzetten van ong.25 euro...die under-clocken zodat je stroomverbruik minder is. Lijkt me altijd beter dan een of andere verloopsteker.

pricewatch: MSI R3650-T2D512/D2

http://azerty.nl/8-970-23...hd-3650-grafische-ad.html

Dan kan je verder gewoon lekker voor een 5 serie gaan.
mmh interessant... een 2e handse HD2400 pro passief gekoeld wordt het dan... 25W max.. en dan nog underclocken...maargoed details, ik heb nooit 2 videokaarten gehad, maar ik bedacht me ineens:

als ik tv aan het kijken was via de tvout van mijn oude videokaart en ik ging bv gamen of in een andere vorm van 3d modus, dan stopte de tv-out... met een apart kaartje hiervoor is dit probleem ook weg :) het is eigenlijk ideaal

trouwens als dan geen monitor aansluit (dus nooit de gpu gebruik eigenlijk of het videogeheugen) maar alleen een tvout, dan hoef ik eigenlijk niet eens te onderclocken of maakt dat dan nog wel uit?

heb overigens ook topic aangemaakt bij ati support forum, of zo'n verloopstekker van dvi-i naar s-video uberhaupt werkt, ik hou jullie op de hoogte

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb alles nog eens overwogen en misschien is een simpel HDMI kabeltje wel gewoon het makkelijkste. De kwaliteit gaat er waarschijnlijk ook mee voorruit itt s-video.
Ik heb alleen nog een vraag over de HDMI kabeltjes. Het schijnt dat deze verbinding naast video ook geluid overdraagt. Als je een 5870 grafische kaart hebt, wordt het geluid dan automatisch via de kaart naar de tv gestuurd of moet je deze net zoals bij s-video apart doorlussen?

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is toch niet zo moeilijk? Er *kan* geluid over HDMI, maar het *hoeft* niet. Je kunt maw gewoon gebruik maken van de huidige audiokabel, maar je krijgt de mogelijkheid erbij om het via HDMI te laten lopen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Er "kan" inderdaad tegelijkertijd geluid over, daarom was mijn vraag of de videokaart ook automatisch het geluid over de HDMI uitgang van de videokaart meestuurt. Of stuurt de uitgang van de videokaart alleen beeld signaal uit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is puur een softwarevraag. De HDMI-uitgang stuurt datgene uit wat het HDMI-audio device verwerkt. Welk audio device je gebruikt (HDMI-audio vs integrated audio op moederbord vs willekeurige andere ) kun je in je OS aangeven en vaak ook per applicatie toewijzen. Als je wilt dat alles automatisch ervan gebruik maakt moet je dat globaal in je OS instellen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1