Laptop LCD geen beeld, inverter defect of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Fujitsu Siemens Amilo PA 1510 laptop staan, waarvan het scherm er afgelopen weekeind mee is opgehouden...

De backlight gaat niet meer aan, maar vreemdgenoeg geeft het scherm ook geen beeld meer. (normaal als de backlight of inverter stuk is zie je nog wel beeld, maar komt er geen licht vanaf) Het enige wat je ziet bij het aanzetten van de laptop is een soort flits van het beeld. Dit komt niet van de backlight maar van het scherm zelf. Via een externe monitor werkt de laptop prima.

Wat ik heb getest:

Inverter loskoppelen van moederbord: geen verschil.

Scherm van inverter loskoppelen, losse ccfl aan de inverter: geen verschil en losse ccfl blijft uit.

kabel van moederbord -> inverter doorgemeten: geen kabelbreuk

Aansluiting moederbord (4 pins) voltage meten:

Zonder inverter: gnd 19v 19v 19v
Met inverter: gnd 2,5v 0v 19v

Pin nr 4 lijkt de voedingsspanning te zijn, en 1 vd 2 anderen is waarschijnlijk de brightness van het scherm. Verder kan ik helaas weinig concluderen uit deze waarden.

Aan de inverter zelf is niets te zien dat wijst op een probleem (doorgebrande componenten e.d.)

Nu rijzen er bij mij een aantal vragen.

Kan het systeem "zien" dat de inverter stuk is en daarom het beeld ook uitschakelen?

Is het gebruikelijk dat bij een kapotte LCD of flatcable de inverter wordt uitgeschakeld?

Bestaan er LCD's waarbij totaal geen beeld is waar te nemen zonder backlight?

Zijn er nog andere dingen die ik kan testen?

Ik vermoed dat de inverter kapot is, maar het blijft dan wel vreemd dat er totaal geen beeld verschijnt. De ccfl backlight is voor 99% uitgesloten, omdat een andere (die zeker weten werkt) ook niet oplicht. Er bestaat een kans dat het moederbord/flatcable/lcd paneel kapot is, maar die kan ik helaas niet testen omdat ik geen werkende identieke laptop heb...

Advies en tips zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 20:41

JaltaH

meh

Om de videokaart/moederbord uit te sluiten zou je nog een losse monitor aan kunnen sluiten. Als je daar wel beeld op krijgt, kun je wat van het lijstje met mogelijk problemen wegstrepen...

Nvm... "Via een externe monitor werkt de laptop prima." ...niet goed gelezen... :)

Ligt het niet aan de schakelaar die het scherm uitzet als de laptop dichtgeklapt wordt?

[ Voor 33% gewijzigd door JaltaH op 23-11-2009 16:00 ]

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
JaltaH schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:55:
Ligt het niet aan de schakelaar die het scherm uitzet als de laptop dichtgeklapt wordt?
Daar dacht ik ook al aan, heb er een paar keer stevig op gedrukt maar er gebeurde verder niets, geen knipperend scherm o.i.d.

Ik kon hem niet loskoppelen omdat de aan/uit toets ook op het zelfde printplaatje zit, maar had net de geniale ingeving om hem pas los te koppelen met de laptop al aan :+

Dat had helaas ook geen effect.

Update: Ik heb een inverter besteld, we gaan kijken of dat het oplost...

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1 op 23-11-2009 22:07 ]

• Erik1
  • Niet online
Ik heb de inverter inmiddels gekregen en ingebouwd, maar dat verhielp het probleem helaas niet...

Ik vermoed nu dat het scherm zelf kapot is, en niet het moederbord want een extern scherm geeft immers nog beeld...

Is er een manier waarop ik het scherm kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik ben er inmiddels ook achter dat de CCFL goed is (scherm aangesloten op andere laptop) dus het lijkt erop dat het moederbord de backlight om 1 of andere reden niet aanzet. En het signaal naar het scherm dus blijkbaar ook niet.

Blijft dus nog staan de vraag: Kan een moederbord/videokaart opmerken dat de LCD niet in orde is?

Zo ja kan het de LCD zijn, zo nee is het zeker weten het moederbord.

Iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik heb het scherm inmiddels ook kunnen testen op een andere laptop, die werkt prima.

Dus 99% het moederbord, een kostenpost van c.a. 150 euro dus helaas de moeite niet meer.
Pagina: 1