• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Ik heb misschien een domme vraag, maar ik word niet veel wijzer als ik google met de termen beamer en slijtage :)

Ik heb momenteel een Acer PD125D beamer met een native resolutie van 1280x1024. Hij heeft er ondertussen al 2011 uren opzitten, waarvan een deel in 'economic mode'. Ik heb hem zo gekocht, de vorige eigenaar bezwoer alleen economic mode te hebben gebruikt.

Het is een hele fijne beamer. Ik kan uitstekend films kijken en het beeld is met alle resoluties mooi scherp.
Alleen heb ik het idee dat de kleuren heel flets zijn en de lichtopbrengst matig. Simpsons-geel is bijvoorbeeld donkergeel, oranje is bruin-oranje en wit is niet mooi helder wit.

Heeft het zin om een nieuwe lamp te bestellen? Oftewel: slijt een beamerlamp (met bovenstaande problemen als gevolg) of is het een kwestie van 'hij werkt of hij werkt niet' (en niets daartussen) ?

Ik kan een replacement-lamp, dus zonder de lamp behuizing, bestellen voor zo'n 90 euro (in NL met behuizing 290 euro!) maar als de lamp niet slijt, ga ik meteen kijken voor een nieuwe beamer.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Ja, lampen slijten. Sowieso vind ik 2000+ uur al redelijk wat, wat zou de levensduur van zo'n lamp moeten zijn?

The devil is in the details.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Lampen van beamers hebben altijd een verwachte levensduur (zoals bijna alle elektronica) deze word voor lampen meestel vermeld in branduren. Nu weet ik niet wat het verwachte aantal branduren van jou specifieke model is ,maar dat kun je opzoeken en vergelijken met het aantal uren wat je hebt gemaakt.

Ahh ik lees net dat 2000 uur normaal is en 3000 kan gehaald worden in eco mode. Maarja de eco mode is sowieso geen goed voorbeeld van weergave op een maximale kwaliteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Herby op 23-11-2009 15:33 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Hallo musje

Ja een beamer lamp slijt en geeft daardoor inderdaad minder mooie kleuren vooral bij wit ga je het zien.
je kunt de beamer even uitelkaar halen en de optiek schoon maken lensjes prisma enz helpt ook enorm..

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
Ja, een beamer lamp heeft een maximaal aantal branduren waarin de lamp het beste presteert.. ook even de gegevens van jouw beamer opgezocht en die zeggen idd dat de lamp zit het einde van zijn leven is. Kan de exacte specs bij acer niet vinden maar diverse webshops e.d. geven dezelfde waardes op voor de beamer: 2000 uren in normale modus en 3000 uren in ecomodus. Bij die getallen mag je er vanuit gaan dat het fabriekswaarden zijn, die worden dus op het maximum genomen, het daadwerkelijke verbruik zal daar dus zeker nog wat onder liggen...

Dus ja, je kan redelijk zeker stellen met de info die ik heb gevonden dat de lamp aan vervanging toe is :)

Overigens, zoals Mute ook meld, wil het goed schoonmaken van lens de boel ook nog wel eens zorgen voor een stukje verbetering...

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 23-11-2009 15:40 ]

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Wat ik niet uit je post kan halen... gebruik je hem nu in eco-modus of heb je hem al op normaal staan? Eco is nooit optimaal voor de beste weergave natuurlijk, dus daar zou ik mee beginnen. Schoonmaken kan ook al een boel helpen. En als je dan nog niet tevreden bent, kan je kijken naar een nieuwe lamp.

Maar of je daarna het resultaat krijgt waar je naar op zoek bent, dat blijft natuurlijk gissen...

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Nou, heb uiteindelijk toch een nieuwe lamp besteld (ongeveer 100 euro uit hong kong via Ebay) en alles draait weer als een zonnetje. Letterlijk. Want wat een verschil! Dit is alles wat ik van een beamer verwachtte: op een scherm van 2 bij 1 meter al mijn (HD) series en films kijken, wat een ervaring!

De nieuwe lamp heeft dus het probleem helemaal opgelost. De vorige had blijkbaar simpelweg geen fut meer om fatsoenlijk beeld te produceren.

Dank jullie wel voor de heldere informatie :*)
Pagina: 1