Win2K8R2 hyper-v guest OS soms onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Het probleem dat ik heb is als volgt, ik heb een Win2K8R2 server met de hyper-v role aangemaakt. Hier draai ik m'n Windows Homeserver op als een virtuele pc. Dit werkt allemaal op zich prima, maar ondervind al een behoorlijke tijd een probleem. Wanneer ik een groot bestand kopieer van m'n WHS naar een ander systeem in het netwerk dan krijg ik na een poosje de melding dat het bestand niet kan worden gevonden. De locatie is niet meer bereikbaar.
Als ik dan opnieuw naar de share ga kom ik er wel weer in en kan de kopieer actie worden vervolgd. Als het 1 groot bestand is, begint deze weer opnieuw en zal na een poosje de share weer niet bereikbaar zijn.
Enorm irritant dus.

Eerder draaide ik de WHS virtuele machine op Windows Hyper-V Server, de gratis Win2K8 server met hyper-v role. Hier had ik geen problemen mee.
Ook wanneer ik dezelfde bestanden van de host kopieer heb ik geen problemen. Eigenlijk heb ik nergens problemen in m'n netwerk en kan ik vanaf ieder werkstation gewoon grote bestanden kopieren van en naar een ander station.

Ook kan ik gewoon vanaf de WHS server grote bestanden kopieren naar andere werkstations.
Het probleem zit hem dus echt in het kopieren van bestanden van een werkstation naar de WHS. Probleem geldt trouwens voor up- en downloaden.

Nu heb ik al even zitten zoeken en kwam bij een hotfix uit van MS (KB974909) (The network connection of a running Hyper-V virtual machine is lost under heavy outgoing network traffic on a Windows Server 2008 R2-based computer). Wanneer je veel connecties hebt in je guest zou je connectie dus verloren kunnen gaan.
Klinkt precies waar ik last van heb, hoewel ik niet veel connecties heb. Deze heb ik dus geprobeerd, maar dat hielp niets.

Ook heb ik via Google gevonden dat het zou kunnen dat Win2k8r2 of WHS denkt dat hij een DDOS aanval krijgt door (al) het verkeer (http://social.technet.mic...8f-4d1c-9856-1593f2186f5b). Dit zou ik moeten kunnen verhelpen met DisableTaskOffload op 1 te zetten. Het gaat hier echter over RDP.
Volgens mij heb ik dit nog niet geprobeerd, omdat ik op dat moment de server niet kon rebooten, maar hier heb ik ook niet echt veel vertrouwen in.

Probleem is dus dat de connectie naar m'n VM zo nu en dan verdwijnt en het even duurt voordat die weer terug is.
Eerst dacht ik dat het misschien ook wel een timeout kon zijn, dus daarom heb ik de windows verkenner gewoon open gelaten op de server share. Ondertussen ook nog blijven pingen naar de server. Je ziet dan ook in de ping dat de host unreachable wordt na een tijdje.

Iemand hier nog met suggesties die ik zou kunnen proberen?

De volgende werkstations heb ik:
Desktop - Windows XP SP3
Laptop - Windows Vista SP2
Laptop - windows 7

[edit]
Enige software dat ik op de WHS draai is sabNZB. uTorrent heb ik uit gezet, omdat die veel connecties kan gebruiken. Ook sabNZB doet bijna nooit iets, sporadisch iets downloaden. Staat ook vaak uit en dan treedt het probleem ook op.
Verder draait er niets op de WHS.
Op de Win2k8R2 draait ook geen verdere software dan het OS zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_V op 23-11-2009 14:47 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Firewall op die WHS al eens uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Zojuist heb ik de DisableTaskOffload op 1 gezet in het register.
Ook heb ik de WHS nu maar 2 processoren gegeven.
Ben nu weer een groot bestand aan het kopieren en heb al 15 minuten geen connectie drop of timeout gehad. Het ziet er dus naar uit dat het probleem is verholpen.

Wat het nou heeft gedaan weet ik dus niet zeker, aangezien ik nu 2 variabelen heb aangepast. Misschien is het wel de combinatie van beiden.

@_Arthur: De Firewall heb ik inderdaad al uit gehad. Volgens mij staat die nog steeds uit. Zometeen maar weer eens aan zetten.

Wat misschien nog wel belangrijk was/is om te vertellen is dat ik de WHS ooit geprobeerd heb om in een domein te draaien van 2008 machines. Dit zou volledig hersteld moeten zijn, maar wie weet dat er nog iets verborgen zit.

In ieder geval lijkt het probleem nu opgelost en kan ik de server weer normaal gebruiken.

[edit]
Iets te vroeg gejuigd. Kreeg zojuist na 20 minuten een timeout.
Probleem treedt dus nog steeds op. Dan maar verder zoeken waar het aan kan liggen.
Misschien ook wel m'n draadloze verbinding die nu een hickup gaf. Zometeen maar even wired proberen, wat ik toch altijd gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan_V op 23-11-2009 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Jan_V schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:37:
Zojuist heb ik de DisableTaskOffload op 1 gezet in het register.
Ook heb ik de WHS nu maar 2 processoren gegeven.
Ben nu weer een groot bestand aan het kopieren en heb al 15 minuten geen connectie drop of timeout gehad. Het ziet er dus naar uit dat het probleem is verholpen.

Wat het nou heeft gedaan weet ik dus niet zeker, aangezien ik nu 2 variabelen heb aangepast. Misschien is het wel de combinatie van beiden.

@_Arthur: De Firewall heb ik inderdaad al uit gehad. Volgens mij staat die nog steeds uit. Zometeen maar weer eens aan zetten.

Wat misschien nog wel belangrijk was/is om te vertellen is dat ik de WHS ooit geprobeerd heb om in een domein te draaien van 2008 machines. Dit zou volledig hersteld moeten zijn, maar wie weet dat er nog iets verborgen zit.

In ieder geval lijkt het probleem nu opgelost en kan ik de server weer normaal gebruiken.
2e vCPU heeft het niet opgelost, de disableTaskOffload key wel.. heb vaak genoeg mot met 2003 bakken in vm's (voornamelijk XenServer aangezien dat ons 'preferred' platform is) en dat lost het altijd op

ook trage XenApp bakjes op een XenServer host hebben er baat bij :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
hoe is je MAC address van je VM configged? Zet die voor de grap eens op dynamic (mocht die op static staan)
met een P2V was ik zo stom geweest om dat niet na te kijken en had ik dus gekke glitches omdat er duplicate MAC addressen waren. MAC op dynamic zetten loste het probleem op. Jouw probleem lijkt hier niet direct op, maar het is altijd het proberen waard.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Het MAC adres stond al op dynamic, maar heb het geheel gisteren voor de zekerheid toch maar even aangepast. Nu krijgt de VM een mac adres van 00:99:99......:00 t/m FF. Onwaarschijnlijk dat een ander systeem in m'n huishouden hetzelfde adres heeft.

Ook heb ik gisteren nog het virtuele netwerk opnieuw aangemaakt, een External netwerk. zodat het systeem gewoon is te vinden en m'n VM hier weer aan geconnect.
Daarna heb ik nog wat settings van de netwerk adapter bekeken en daar viel me op dat m'n netwerkkaart eigenlijk niets doet, behalve als een soort switch fungeert voor een virtuele (?) netwerkkaart die m'n VM's verbind of zo. Die virtuele netwerkkaart is namelijk connected met het virtuele netwerk en heeft ook een IP, bevat de DNS gegevens, etc. Waarschijnlijk is dit doodnormaal, maar vond het raar om te zien.
Hier heb ik nu ook IPv6 gedeactiveerd, aangezien m'n switches daar toch niet mee overweg kunnen.

Dit alles heeft tot geen verbeteringen geleid, tenminsten niet met file transfer.
Wel heb ik nu een ping /t gedaan naar de server en zie daar bijna geen time-out meer. Heel af en toe dat 2 requests time-outen, maar dat was voorheen meer. Dit resultaat komt waarschijnlijk door de DisableTaskOffload op 1 te zetten en heeft niets met gisteren te maken.
File transfer lijkt wel iets beter te zijn geworden, maar kan er nog steeds niet van op aan. Waarschijnlijk mislukt het door de time outs die af en toe nog voorbij komen.

Is er niet iets als een QoS dat je nog aan kunt/moet zetten op de guest of host? Standaard staat het vinkje wel aan bij de netwerkadapter, evenals de File and printer sharing. Misschien nog iets onderwater, of een role/feature die aan moet worden gezet op de 2008R2 machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Denk dat ik het misschien heb gevonden.
Heb sindsdien niets meer gekopieerd van de server (tijdgebrek), maar heb nu de QoS geinstalleerd. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat die standaard wel geinstalleerd zou zijn, maar dat bleek niet het geval te zijn.

Hopelijk lag het probleem hier echt aan. Mocht dit het zijn zal ik het even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Aanzetten van de QoS heeft toch niet goed geholpen.

Heb inmiddels m'n WHS vervangen door met een virtuele Windows 2008R2 server om te kijken of dat ook beter werkt. Nu heb ik dus als host een 2008R2 machine en een guest als 2008R2 machine.

In eerste instantie leek dit prima te gaan. Het configureren en installeren van spullen heb ik allemaal via RDP gedaan. Wel dacht ik te hebben gezien dat bij hoge schijf activiteit (of misschien iets anders) dat de connectie iets langzamer was en dat ik even moest wachten totdat m'n acties werden getoond. Een soort lag van 3 seconden of zo.

Nu heb ik nog wel problemen met bestanden kopieren. Als het al lukt om vanaf m'n laptop een bestand te kopieren gaat het met enkele bytes per seconde, niet echt wenselijk op een 100MBit netwerk. Wanneer ik via de server naar de laptop connect en dan kopieer gaat het wel met 10/11MB per seconde.

Wel merk ik op dat wanneer ik even niet in de RDP sessie zit en dan er weer in klik, dat het lijkt alsof hij eerst weer connectie moet maken en de verbinding even in een soort 'idle' heeft gestaan.

Dit alles lijkt verdacht veel op wat ik eerst met m'n WHS had. Aangezien het nu op 2 verschillende guest OS'en is voorgekomen denk ik dat het nu wel moet liggen aan de host, of het virtuele netwerk dat is gemaakt.

Bestaat er iets als een time-out of idle tijd in een virtueel netwerk, of kan de Windows Firewall hier roet in het eten gooien? Momenteel heb ik de firewall op de host maar uit gezet, voor het geval dat.

Iemand nog ideeen waar ik naar kan kijken? QoS staat nu ook aan op de virtuele netwerkadapter op de host. M'n fysieke netwerkadapter dient alleen nog als bridge naar de virtuele volgens mij. Misschien dat daar iets fout mee gaat?
Heb trouwens geen problemen met de host zelf. Daar kan ik gewoon bestanden van kopieren, verplaatsen, etc.

[edit]
Misschien is ESXi een goed alternatief. Het is gratis en lijkt ook prima te kunnen wat ik wil. Jammergenoeg zit je dan niet meer in Windows als host en dat vind ik toch wel fijn werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_V op 01-01-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Large Send Offloading uitzetten op je nic :?

http://social.technet.mic...c8-4c4b-883b-a695f382e01a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Die optie kende ik nog niet, heb het nu aangepast op de virtuele en fysieke NIC. Hoop dat het helpt. Als het helpt zal ik eens opzoeken wat de optie precies doet.
TCP Checksum Offload IPv4 en 6 staan beide op 'Rx & Tx Enabled'. Voor UDP alleen op Rx.

Jumbo pakketten staan ook uit, omdat m'n switches dit waarschijnlijk niet ondersteunen.

Mocht het hebben gewerkt, dan laat ik het even weten.

[edit]
PS: Is dit een optie die nu standaard aan staat in 2008R2 en nog niet in 2008 Core? Uit de link maak ik wel op dat dit vaker voorkomt op Hyper-V machines/netwerken.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan_V op 05-01-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Jan_V schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:32:
Die optie kende ik nog niet, heb het nu aangepast op de virtuele en fysieke NIC. Hoop dat het helpt. Als het helpt zal ik eens opzoeken wat de optie precies doet.
TCP Checksum Offload IPv4 en 6 staan beide op 'Rx & Tx Enabled'. Voor UDP alleen op Rx.

Jumbo pakketten staan ook uit, omdat m'n switches dit waarschijnlijk niet ondersteunen.

Mocht het hebben gewerkt, dan laat ik het even weten.

[edit]
PS: Is dit een optie die nu standaard aan staat in 2008R2 en nog niet in 2008 Core? Uit de link maak ik wel op dat dit vaker voorkomt op Hyper-V machines/netwerken.
staat ook aan op core

HKLM\System\CurrentControlSet\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\00<Index>

- Ip4IpChecksum

- Ip4TcpChecksum

- Ip4TcpLsoV1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Beter laat dan nooit. Het ziet er naar uit dat de laatste fix heeft geholpen op mijn systeem.
Kan nu weer 'normaal' bestanden up- en downloaden binnen m'n netwerk. De afgelopen weken het een en ander gemigreerd binnen het netwerk en dat werkt weer prima op een normale snelheid.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Jan_V schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:51:
Beter laat dan nooit. Het ziet er naar uit dat de laatste fix heeft geholpen op mijn systeem.
Kan nu weer 'normaal' bestanden up- en downloaden binnen m'n netwerk. De afgelopen weken het een en ander gemigreerd binnen het netwerk en dat werkt weer prima op een normale snelheid.

Bedankt!
voor wat meer dan normale snelheid zou je dit nog kunnen overwegen: http://blogs.technet.com/...oughput-to-guest-vms.aspx

Pagina: 1