Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord updaten of toch maar een andere geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Ik heb vorige week een Kingston V-serie 40GB SSD gekocht. Samen met deze ssd heb ik ook een Soundblaster Audigy SE mee besteld. Reden hiervoor was dat ik de Kingston wou gebruiken met Windows 7 en dat mijn oude Soundblaster Live niet werkte onder dit besturingssysteem.

Er volledig van overtuigd dat de Soundblaster Audigy goed zou werken (bevestiging voortijdig gezocht op dit forum en op de driver site van Creative) ging ik lekker bezig Windows 7 te installeren. Het installeren zelf was een eitje, de Kingston was razendsnel en ook de Soundblaster Audigy werd keurig door Windows zelf gevonden.

Helaas toen ik besloot eens een mp3-tje op te zetten klonk het geluid nergens naar. Het was vertraagd en het knetterde aan alle kanten. Dus die Windows drivers waren brak. Dan eens de bijgeleverde cd-rom inspecteren, hmm oude drivers van 2006, kan nooit goed zijn. Toch maar even proberen. Nee, hetzelfde resultaat. Dan naar de site van Creative, daar de juiste drivers halen. Maar ook dit, mocht niet baten. Ik heb de Audigy tijdelijk uitgeschakeld en ben tijdelijk naar onboard geluid gegaan. Nou, dit klonk misschien ietsje beter, maar nog steeds ver onder de maat. Wat een vreselijk gekraak. Op dit moment heb ik XP x64 even tijdelijk geïnstalleerd omdat ik tot die tijd niet met kloten klinkend muziek opgescheept wil zitten. Zoals verwacht draait de Audigy super onder Xp.

Nu sprak ik onlangs met de eigenaar van een computerwinkel en die merkte op dat mijn moederbord (een Asrock 4core1 ViiV) wel eens niet compatibel zou kunnen zijn met Windows 7. Inderdaad, ik had totaal geen Windows 7 drivers voor dit bord. Hij vertelde mij dat door gebrekkige chipset drivers ondersteuning er voor kon zorgen dat de pci-bus niet goed werkte en daardoor ook mijn geluidskaart ook niet goed zou functioneren. Of dit waar is (of mogelijk is) vraag ik aan jullie, want ik zou het echt niet weten. :?

Ik heb vervolgens een mailtje gestuurd naar Asrock met de vraag of er nog Windows 7 drivers komen voor dit moederbord, zie Snowwie in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..." voor de reactie van Asrock.

Affijn ik sta nu voor een aantal keuzes:
- Ik koop een ander moederbord die wel compatibel is. (Dit Asus bord heb ik dan op het oog).
- Een andere fatsoenlijke geluidskaart kopen. (geen idee welke, wellicht een Asus Xonar).

Uit de paar reacties die ik gelezen heb schijnt dat de meeste mensen met een wat ouder moederbord prima Windows 7 kunnen draaien. Zij hoeven schijnbaar geen inf drivers te laden en hun geluidskaart (waar onder de Audigy SE) werkt bij hun dan goed.

Echter gevoelsmatig zou ik zelf voor een nieuw bord gaan, als ik nu al weet dat er voor mijn mobo geen Windows 7 drivers zullen komen zal ik dit probleem blijven houden.

Als tweaker weet ik donders goed dat je eerst zelf dingen moet proberen. Maar in dit geval valt er moelijk wat te proberen, aangezien je de hardware wel eerst moet kopen. Aangezien ik zuinig met m'n centjes ben vraag ik liever eerst advies, wat te doen: toch dat nieuwe bord kopen of een nieuwe geluidskaart kopen? (of beide).

Mijn YouTube Channel

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

• Snowwie
Ja, die heb ik geprobeerd. Hetzelfde resultaat. Het gaat mij ook niet meer om die onboard geluidskaart. Ik wil normaal gebruik kunnen maken van mijn eigen geluidskaart en ik moet weten of ik beter een nieuw moederbord kan kopen dan een geluidskaart.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Ik zou voor een nieuw moederbord gaan.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:31:
Ik zou voor een nieuw moederbord gaan.
Ik niet, want dit klinkt mij als onzin in de oren:
Hij vertelde mij dat door gebrekkige chipset drivers ondersteuning er voor kon zorgen dat de pci-bus niet goed werkte en daardoor ook mijn geluidskaart ook niet goed zou functioneren. Of dit waar is (of mogelijk is) vraag ik aan jullie, want ik zou het echt niet weten. :?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Snowwie
Jullie maken het er niet makkelijker op zo...

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Nieuw MB, Audigy heeft veel problemen met w7, Heb een dell dimension 9100, driver install zorgde voor BSOD, Koop liever een nieuw Mobo, ben je ook futureproof.

• Snowwie
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nieuw moederbord. De drivers keurig geinstalleerd, en de Audigy werkt al beter.

MAAR, niet perfect, ik hoor af en toe nog wat geknetter tussendoor. Ook met onboard audio is dit het geval.

WTF heb ik toch met audio en windows 7? Waarom wil dat nou niet zo lopen zoals ik dat wil....
^gruwelt

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

W7 is klote btw, downgrade anders naar XP of Vista.

• Snowwie
Dat heb ik inmiddels gedaan. Ook heb ik nu een andere mentaliteit gekregen met betrekking tot het perse willen updaten van m'n computer. Met XP en 3GB ram kon ik nog alles doen wat ik wou, alle hardware die ik heb werkt er tenminste onder en de computer is snel genoeg voor de dingen die ik doe.

Ik had van alles aangeschaft maar dat is uiteindelijk een miskleun geworden. Niet dat de aangeschafte hardware slecht was, maar ik denk toch puur door Windows 7 zelf.

Mijn YouTube Channel

• edokter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 16:13
De Audigy SE is in feite een SB Live! met 'nieuwe sticker'. Als je een echte Audigy koopt, of nog beter, een X-Fi, heb je wellicht minder problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door edokter op 04-12-2009 20:56 ]

• Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12-2020
edokter schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:55:
De Audigy SE is in feite een SB Live! met 'nieuwe sticker'. Als je een echte Audigy koopt, of nog beter, een X-Fi, heb je wellicht minder problemen.
dat is nog maar de vraag of de x-fi serie het beter doet onder w7. Bij mij in ieder geval werkt w7 en de xtreme gamer van creative zeer onder de maat.

• Snowwie
Zowel de Live als de Audigy werken hartstikke goed onder Windows XP. Wat is het probleem dan onder Windows 7? Het ligt niet aan de kaarten, die kunnen het wel. Alleen de bijbehorende software is gewoon ruk. Het was ook gewoon verbazend dat zowel mijn Asrock 4core1333 ViiV onboard, de nieuwere Asus P5QL/EPU (die ik inmiddels verkocht heb aan een andere tweaker) onboard EN de Soundblaster Audigy Se niet goed werkten onder Windows 7. Het geluid bleef maar knetteren, alsof je een plaat aan het spelen was.

Mijn YouTube Channel

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:36:
W7 is klote btw, downgrade anders naar XP of Vista.
Kan je dat onderbouwen? Ben benieuwd.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
Tja Creative is en blijft gewoon butt qua driverondersteuning. Dat was al zo bij release van Vista (toen was Creative aan het slapen ofzo, en hadden ze niet door dat MS een nieuw OS releasede) en is nog steeds zo. Ja Microsoft heeft het audiosysteem veranderd maar dat doen ze niet om geluidskaartfabrikanten dwars te zitten maar om het OS stabieler te maken en meer features te geven. Volgende keer geen Creative meer kopen dus! :p

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 13-12-2009 14:48 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 21:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Snowwie schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:19:
Zowel de Live als de Audigy werken hartstikke goed onder Windows XP. Wat is het probleem dan onder Windows 7? Het ligt niet aan de kaarten, die kunnen het wel. Alleen de bijbehorende software is gewoon ruk. Het was ook gewoon verbazend dat zowel mijn Asrock 4core1333 ViiV onboard, de nieuwere Asus P5QL/EPU (die ik inmiddels verkocht heb aan een andere tweaker) onboard EN de Soundblaster Audigy Se niet goed werkten onder Windows 7. Het geluid bleef maar knetteren, alsof je een plaat aan het spelen was.
Snowwi,

Gebrekkige chipsetdrivers kunnen wel degelijk zorgen voor happeringen in het geluid...soms ook in korte interrupts bij je harde schijf verkeer.

M.b.t. de Creative kaarten... ja, die drivers zijn ruk. Zelfs met de Live 5.1 en andere uit die serie heb ik flink wat problemen gehad om het goed werkend te krijgen onder xp. Mijn Live deed het ook niet onder vista en 7, dus ben ik voor de x-fi gegaan... die drivers deden het ook niet goed daar, dus ben ik weer terug gegaan naar xp. Nu dus een kaart teveel (Live zit in htpc, geen probleem.. maar goed).

Bij Creative is het vaak belangrijk de drivers in de juiste volgorde te installeren... en dat bij een clean install. Als ik mijn systemen schoon installeerde, vervolgens chipset, vervolgens creative drivers, dan nVidia, gevolgd door alle andere meuk (wi-fi & shit), dan werkt alles goed. Doe ik het niet in die volgorde, dan werkt het voor geen meter.

Heel vervelend natuurlijk, maar blijkbaar is Creative nog steeds (!) niet in staat drivers te maken die gewoon goed integreren in een bestaand OS.
eb verder niks tegen ze (geluid ben ik altijd dik tevreden over geweest en blijf het kopen),maar die drivers bezorgen gewoon veel koppijn... lees de fora er maar op na.

Wellicht biedt het installeren in de juiste volgorde op een schone installatie voor jou de uitkomst.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1