Scherm defect door Windows 7?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Goedemorgen mede-tweakers,

Gisterenavond ben ik het volgende probleem tegengekomen. Graag jullie advies en hulp.

Systeem:
C2D systeem
E6600 proc
Gigabyte GA-965P-DQ6 mobo
MSI GeForce 7900 GTO
Viewsonic VP930 scherm (verbonden met DVI-kabel).

Wat er is gebeurd:
Ik heb in mijn systeem 2 SATA HD's in een RAID-0 configuratie, met hierop Windows 7 RC. Ik wou gisteren even snel Ubuntu naast Windows 7 zette, echter hier begonnen de problemen.
De Ubuntu installatie vernielde mijn RAID-0 array: 1 van de 2 schijven werd niet meer herkend als member van mijn RAID-0 array.
Gevolg: systeem start niet meer op :'(

Om de RAID-0 array te herstellen en mijn data te recoveren heb ik de RAID-0 array opnieuw aangemaakt. Dit resulteert natuurlijk in verloren partities maar die kan je nadien herstellen. Hiervoor heb ik een derde (IDE-)HD in mijn systeem gepropt en hierop Windows 7 geïnstalleerd (RC versie). Uiteindelijk kan ik dan via TestDisk mijn data (proberen te) recoveren.

Na een aantal pogingen is dit deels gelukt: de data van mijn eerste partitie heb ik zonder probleem kunnen recoveren. Om ook de data van mijn tweede partitie te recoveren heb ik een 'deep scan' gestart in TestDisk. Aangezien dit even duurt heb ik mijn beeldscherm uitgezet en mijn computer 1 à 2 uur alleen gelaten.

Toen ik terug kwam merkte ik dat de computer schijnbaar in standby stond (HD's waren eveneens uitgeschakeld). Ik heb mijn beeldscherm terug aangezet en via zowel de muis als de <enter> knop geprobeerd het systeem uit standby te halen. Dit lukte echter niet! In de plaats hiervan flikkerde het scherm even aan met een wit/grijs scherm (signaal) en dan weer uit (geen signaal), en dit een aantal keer. De schijven begonnen wel terug op te spinnen maar geen beeld |:(

Na nogmaals op de <enter> knop te drukken viel het systeem prompt uit en herstartte. Vanaf deze moment zijn de problemen met het beeldscherm begonnen.

Ik meen mij trouwens te herinneren dat ik dergelijke symptomen nogal heb gehad met Windows 7 en de standby functionaliteit. De video driver bleek telkens te crashen wanneer het systeem naar standby ging en/of HD's werden uitgeschakeld.

Symptomen:
  • Scherm heeft, vanaf het BIOS-scherm al, een wit/grijze achtergrond ipv zwart.
  • Scherm resolutie en kleur diepte zijn minimaal (ziet er uit als een 256 kleuren scherm ipv 16/32 bit).
  • Beeld trilt een beetje, vooral aan de zijkanten (wat je soms al eens hebt met een slechte VGA kabel, maar niet met een DVI kabel zoals in mijn geval).
  • Ook wanneer ik de verbinding met de pc wegneem blijft het scherm deze wit/grijze achtergrond behouden wanneer ik het OSD menu oproep.
  • Wanneer ik de scherm informatie oproep via het OSD menu zie ik de volgende waarden: H. Freq. = -63,9 KHz; V. Freq. = -59,9 Hz; Pixel Clock = 107,8 Mhz.
    Ik weet niet of deze waarden normaal zijn, maar moeten de frequenties normaal niet positief zijn ipv negatief?
Het lijkt er dus op dat deze Windows 7 crash van vermoedelijk de grafische driver op één of andere manier mijn monitor / graka heeft vernield. Aangezien ik dezelfde symptomen heb zonder aansluiting met de pc lijkt de monitor defect te zijn. Ik probeer sowieso vanavond een laptop aan te sluiten via een VGA verbinding om hier uitsluitsel over te geven.

Heeft er iemand een idee wat er is gebeurd? Iemand die gelijkaardige problemen heeft meegemaakt?
Kan ik mijn monitor nog op één of andere manier herstellen (was een vrij dure, maar goede monitor destijds).

Dank alvast voor jullie inzichten!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Lijkt me niet dat een windows een beeldscherm kan vernielen. Volgens mij is je videokaart eerder naar z'n grootje gegaan met die 256 kleuren en lage resolutie die je aangeeft. Maar heb je al eens geprobeerd om een andere videokaart in te steken. Ook je voeding kan wel eens interessant zijn. Een hardeschijfarray die crasht, pc instabiel...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
skelleniels schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:12:
Lijkt me niet dat een windows een beeldscherm kan vernielen. Volgens mij is je videokaart eerder naar z'n grootje gegaan met die 256 kleuren en lage resolutie die je aangeeft. Maar heb je al eens geprobeerd om een andere videokaart in te steken. Ook je voeding kan wel eens interessant zijn. Een hardeschijfarray die crasht, pc instabiel...
Ik probeer vanavond met de laptop of ik dezelfde problemen heb met m'n scherm.
Als ik all kabels (behalve voeding) uittrek had ik namelijk nog steeds hetzelfde probleem (wit/grijs scherm ipv zwart).
De gecrashte RAID array kwam door de Ubuntu installatie: blijkbaar ziet Ubuntu die Intel Storage Matrix RAID configuratie niet als één geheel. Ik vermoed dat het fout ging toen de GRUB bootloader geïnstalleerd werd: hierna was mijn RAID array niet meer compleet.
Kwa stabiliteit nog nooit problemen gehad, enkel in Windows 7 Release Candidate de video-driver die crashte wanneer de pc in standby ging (dit probleem was er trouwens niet met Windows XP).
Ik laat jullie vanavond weten of het lukt met de laptop.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
Het lijkt mij erg sterk dat een driver of het OS je monitor kan slopen, dat kan je zelfs uitsluiten imo. Eerder een defecte videokaart die op zijn beurt de monitor weer heeft gesloopt... de software kan daar nooit de schuld van zijn. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door slecht aangesloten apparatuur, het niet gebruik maken van een geaard stopcontact waardoor eventuele sluiting altijd een weg naar buiten zal zoeken... is die weg naar buiten toevallig de monitor geweest dan kan die een opdonder hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

melwasul schreef op maandag 23 november 2009 @ 10:51:1 van de 2 schijven werd niet meer herkend
---
geprobeerd het systeem uit standby te halen. Dit lukte echter niet!
---
De schijven begonnen wel terug op te spinnen maar geen beeld
---
viel het systeem prompt uit en herstartte.
Volgens mij werkt het scherm gewoon nog goed, maar is je PC eerder de boosdoener. Kijk of je via een visuele inspectie van alle componenten niets abnormaals ziet. Verwisselen eventueel de grafische kaart door een simpeler exemplaar, laat slechts 1 RAM-latje zitten,...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:32

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb het idee dat dit een bug is in win7. Ik heb hier nl ook last van als ik als ik de pc uit stanby wil halen onder 7. Schijven spinnen op maar geen beeld. Als ik de resetknop indruk en windows opnieuw start heb ik nergens last van.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 20:33
Audione0 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:36:
Ik heb het idee dat dit een bug is in win7. Ik heb hier nl ook last van als ik als ik de pc uit stanby wil halen onder 7. Schijven spinnen op maar geen beeld. Als ik de resetknop indruk en windows opnieuw start heb ik nergens last van.
klopt dat heb ik ook maar dat verklaart nog niet dat als die op de reset knop drukt het bij hem wel doet want ik neem aan dat die dat wel heeft geprobeert.

maar heb je je videokaart divers al geupdate? misschien helpt dat of is de installatie van de drivers mislukt waardoor dit probleem ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Hallo iedereen,

Heb net wat testjes gedaan. Toegegeven, ik dacht eerst ook dat m'n grafische kaart defect was (lijkt zo'n typisch graka symptoom), maar ik kan ondertussen zo goed als zeker zeggen dat er iets met de monitor is gebeurd.
  • Ik heb alle kabels verwijderd van de monitor. Als ik de monitor aanzet krijg ik ipv een zwart scherm een wit/grijs scherm te zien.
  • Ik heb ondertussen de laptop van mijn vriendin via een VGA kabel verbonden met de VGA ingang van de monitor. Zelfde problemen als met mijn pc.
  • Ik heb de monitor met de tweede DVI-uitgang van m'n graka verbonden. Zelfde probleem.
  • Ik heb m'n pc verbonden met m'n LCD televisie via een VGA-kabel (en een HDMI-to-VGA convertor). Op m'n LCD tv krijg ik perfect beeld.
  • Ik kan in Windows probleemloos de settings van m'n graka aanpassen: deze staan weldegelijk op 32 bit colors. Het ziet er echter allemaal uit als zijnde 256 kleuren.
Hieruit concludeer ik dat m'n graka OK is (anders zou ik dezelfde symptomen op m'n LCD TV verwachten), en de monitor defect is (anders zou de tweede HDMI-poort en/of de laptop van m'n vriendin wel goed beeld moeten geven).

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken: ondertussen is het probleem (tijdelijk?) even mysterieus als het gekomen is terug opgelost :? : tijdens het surfen op het internet (zoeken naar een oplossing) ging het slechte, bibberende beeld plots over in een stabiel beeld (zonder dat ik ook maar iets heb gedaan / veranderd: noch settings in het OS, noch verwisselen van kabels: als een onbevlekte ontvangenis _/-\o_ ). Verklaren wie verklaren kan! 8)7
Benieuwd of dit zal blijven: ik ben bang dat dit tijdelijk van aard zal zijn en straks/morgen terug wegvalt.
Misschien ergens een slecht contact in de monitor en/of component die het aan het begeven is?
En waarom kreeg ik deze symptomen in hemelsnaam na die crash van Windows 7 (grafische driver vermoedelijk)?

ps: zowel monitor als pc zitten in een geaard stopcontact met overspanningsbeveiliging, net zoals al de aangesloten randapparatuur (internet = wireless).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het kan ook gewoon puur toeval zijn. Er is een kans dat zoiets gebeurt en zolang die niet 0% is dan kan het altijd spontaan happenen. Lijkt me stug dat een crash iets triggert in een monitor zodat er dingen kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foolish_child
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem. Als ik de pc aan laat staan, in een account, is er niks aan de hand. Als ik uitlog en het ding aan laat staan kom ik terug naar een witte scherm. Dan maar alle stekkers eruit en na een paar uren opnieuw proberen. Ik kan probleemloos een andere monitor aansluiten en doorwerken - dat is het vreemde.
De problemen heb ik met een LG W2241S aangesloten op een Acer M3641. Ik heb Windows 7 Ultimate en de nieuwste nVidia drivers geinstalleerd.
Samenvatting:
LG monitor op oude PC met Vista - geen probleem
LG monitor op Windows 7 comp - af en toe witte scherm (met twee kleine rode strepen) en monitor komt niet uit standby/ power saving. Monitor 'hot' verwisselen geeft beeld. Computer werkt gewoon door.
Andere monitor op beide PC's - geen problemen.

Ik heb alle powersave dingen uitgedaan om het probleem te proberen te vermijden, maar mijn vriendin wil wel eens uitloggen en het niet in een account aan laten staan. ;-)

Weet iemand hier iets meer over? Volgens mij zijn er nog geen nieuwe LG drivers voor Win 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Even melden dat na enkele dagen alles nog steeds normaal werkt.
Het blijft mij een raadsel wat er juist is misgegaan. En minstens even vreemd hoe alles plots terug werkte.
Heb wel op een gegeven moment een hardware reset van de monitor gedaan; een kwartiertje later werkte deze dan terug naar behoren. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft (ivm oplossen probleem).
Feit blijft wel dat ik al meerdere problemen ben tegengekomen op het internet ivm crashende Windows 7 pc's door de video driver. Heb nu de laatste Nvidia driver geïnstalleerd voor Windows 7. Hopelijk voorkomt dit de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foolish_child
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07-2024
Als ik de monitor aanzet, en dan de computer heb ik geen probleem. Andersom geeft een witte scherm... soms. Raar hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
melwasul schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:56:
Even melden dat na enkele dagen alles nog steeds normaal werkt.
Het blijft mij een raadsel wat er juist is misgegaan. En minstens even vreemd hoe alles plots terug werkte.
Heb wel op een gegeven moment een hardware reset van de monitor gedaan; een kwartiertje later werkte deze dan terug naar behoren. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft (ivm oplossen probleem).
Feit blijft wel dat ik al meerdere problemen ben tegengekomen op het internet ivm crashende Windows 7 pc's door de video driver. Heb nu de laatste Nvidia driver geïnstalleerd voor Windows 7. Hopelijk voorkomt dit de problemen.
Kortom, het ligt aan de drivers, niet aan win7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had gisteren ook iets geks met win7. Ik was gewoon cod2 aan het doen en ineens kwamen dr allemaal stippen over mn hele beeldscherm, ik dacht meteen dat het mn videokaart was. Maar na een reboot was het wel weer goed. Ik hoop dat het niet weer gebeurd maar het leek erop alsof er iets met de driver aan de hand was en dus wel degelijk een probleem van win7.
Pagina: 1