Toon posts:

Computer plat leggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn computer in mijn tv meubel liggen omdat het een mediacenter moet worden.
Maar omdat mijn tv meubel niet zo hoog is past de computer er niet normaal in. Wel als ik hem plat leg. Ventilatie is voldoende en de behuizing is een Coolermaster e-lite.

Kan ik hem met een gerust hart plat leggen zonder dan ik daarmee onderdelen mee kapot maak? (omdat de harde schijf bijvoorbeeld verticaal komt?)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:51
Zolang je hem maar plat legt als hij uit staat kan dat prima. Zou ik wel met de CPU-ventilatie-kant boven doen denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door maarud op 22-11-2009 20:55 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 03:32

F.West98

Alweer 17 jaar hier

idd. PC uit, kantelen, PC aan.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 21:11
Zolang de harde schijf precies recht overeind komt te staan (dus 90°), dan is het prima.

The devil is in the details.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35
gewoon zien dat je hem naar de goeie kant kantelt. :P
Dus met de gaten voor de ventilatie naar boven :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je moet zorgen dat het mobo aan de onderkant zit, dat is in de meeste gevallen tegen de klok in draaien. De onderkant wijst dan naar rechts

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:42
brilsmurfffje schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:00:
je moet zorgen dat het mobo aan de onderkant zit, dat is in de meeste gevallen tegen de klok in draaien. De onderkant wijst dan naar rechts
Bij mij is dat, gezien van de voorkant, toch echt met de klok mee, net zoals alle andere pc's op btx standaard na volgens mij.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heel simpel. Je kijkt van de voorkant, dan kantel je hem naar rechts, dus met de klok mee. Onderkant zit links, bovenkant rechts.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:30
Nog iets anders, Let er alleen wel op dat je geen dvd in je dvdspeler laat zitten :P als je hem aanzet. Tenzij het natuurlijk eentje is waarin je de dvd/cd vast klikt.

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Dit is volgens mij altijd al het geval geweestl. Elke computer CD-speler die ik los heb gehaald druk de CD vast. Hij komt pas los als je je laatje wil openen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
Flexicon schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:19:
Nog iets anders, Let er alleen wel op dat je geen dvd in je dvdspeler laat zitten :P als je hem aanzet. Tenzij het natuurlijk eentje is waarin je de dvd/cd vast klikt.
Zelfs dat hoeft niet eens, kijk maar eens naar je eigen dvdspeler, er zitten 4 hoekjes in de tray waar de cd in blijft hangen als je deze kantelt.

Verwijderd

Heb trouwens wel eens gehoord van lagers (fans, HDD's) die op een bepaalde manier inslijten. Als je ze dan kantelt ze dan harder kunnen gaan slijten omdat de belasting is veranderd. Sommige typen lagers hebben daar meer last van dan anderen.

Ik heb zelf in de praktijk er nog nooit problemen mee gezien, al zou dat ook kunnen komen doordat ik sinds ik dat verhaal gehoord heb rekening houd met dat soort zaken :p Ik zou het gewoon proberen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Mute schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:56:
Zolang de harde schijf precies recht overeind komt te staan (dus 90°), dan is het prima.
Ik heb nog nooit ergens aangetoond gezien dat een harddisk in een 'schuine' stand (niet 0o of 90o een kortere levensduur heeft.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 21:11
Henk007 schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:33:
[...]

Ik heb nog nooit ergens aangetoond gezien dat een HD in een 'schuine' stand (niet 0o of 90o een kortere levensduur heeft.
Als je 'm in een bepaalde hoek houdt dan moet er ook niks aan de hand zijn, maar als je 'm eerst een jaar op bijvoorbeeld 45° zet en daarna op 0°/90° dan kan het zijn dat de platters een beetje scheef zijn gaan staan (zwaartekracht) en dan kan het zijn dat ze crashen als ze onder een andere hoek worden neergezet.

Dus de levensduur zal er niet zozeer op achteruit gaan als het hele systeem in een bepaalde hoek blijft staan, maar er is een risico(tje) wanneer je 'm na lange tijd weer onder een andere hoek gaat zetten.

The devil is in the details.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:42

Umbrah

The Incredible MapMan

De lagers kunnen inderdaad wel "eens" problemen geven als je een PC een tijd in zijn gebruiksduur 'omlegt' (om het maar leuk uit te drukken), maar persoonlijk moet ik dit nog mee maken. Groter knelpunt is de bouwkwaliteit. Omleggen wil bij sommige tie-wrap loze bouwers met slecht wegwerkende kasten wel eens zorgen voor een leuk RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR-geluid, wat het teken is dat de zwaartekracht zijn werk heeft gedaan waardoor een kabel nu in de CPU-fan hangt. Niet dat dat ding sterk genoeg is om zichzelf te mollen of die kabel, maar toch is het iets om rekening mee te houden.

CD/DVD's liggen misschien los in hun laatje als je de tray uitschuift, maar ik kan je vertellen dat ze goed vast worden gepakt als je de lade dicht doet.

Maar ja, de lagers is iets wat je wel eens hoort, die 'slijten' namelijk in een bepaald patroon in. Leg je een kast om, en is die harddisk al 'ingedraaid', kan dat nog wel eens voor meer wrijving zorgen met gevolgen van dien. Maar nogmaals: ik heb het nog nooit mee gemaakt, en volgens mij gebeurt dat pas bij discs die 3 jaar constant hebben gedraaid in 1 positie.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Henk007 schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:33:
[...]

Ik heb nog nooit ergens aangetoond gezien dat een harddisk in een 'schuine' stand (niet 0o of 90o een kortere levensduur heeft.
Ooit, heel, heel, heel erg lang geleden, toen harddisks tienduizend gulden kostten, maakte het uit. Het eerste wat je deed met je nieuwe harddisk was een low-level format. Kantelen van je (gebruikte) schijf zorgde ervoor dat de koppen door de speling in het mechanisme anders kwamen te hangen, en soms was dat net genoeg voor lees-fouten. Maar sinds harddisks groter zijn dan 340Mbyte maakt dat niet meer uit. (Stappenmotor versus voice-coil met embedded servo) En als je 340Mbyte onbegrijpelijk klein vind: m'n eerste harddisk was 3.6Mbyte groot. Goed voor 28 hele floppies.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1