Toon posts:

[Help] Mac of PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.587 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik was sinds kort van plan om een computer te gaan kopen. Ik had dit forum al eerder gezien en registreerde (waar ik geen spijt van heb gehad :9). Iemand heeft me hier erg bij geholpen en dat is The_Mask (wie kent hem niet). Hij had een mooi systeem in elkaar geklunseld voor mij, maar wou zelf ook nog wat veranderingen in de randapperatuur. De prijs is nu 1330 (excl. verzendkosten).

Ik zag ook in de PW een 27" (wow) iMac staan voor 1340 excl. verzendkosten. Heb echter nog maar 1 keer een Mac aangeraakt en het is toch heel erg anders. Ondanks dat de Mac geen gedoe heeft met virussen enzo, dacht ik eraan om een iMac te komen. Maar nu komt het.

Als ik nu 1340 uitgeef aan een Mac, dan moet ik mijn nextgen PC weer +- 1400 euro uitgeven. Als ik nu een PC koop van 1330, dan hoef ik alle randapperatuur niet meer te kopen en kan ik mijn nextgen gewoon upgraden.

Ik vind het echt héél moeilijk, heb al uurtjes gegoogeld. Aan de ene kant denk ik: wil ik veiligheid en stabiliteit, en aan de andere kant wil ik ook niet iedere 4 jaar +- 1400 euro neer leggen en gewoon .exe's kunnen openen (ik weet dat er iets als bootcamp bestaat).

Kan iemand mij helpen want ik dit is nu echt een van de moeilijkste keuzes die ik ooit heb moeten maken :9

Fishticks.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Nou, ik denk dat we daarvoor iets meer informatie moeten hebben.
Wat voor dingen ga je doen? En waar hecht je waarde aan bij het "computeren"?

Verder, waarom kies je geen Macbook? Hier kan je dan randapparatuur bij kopen, en mocht het niet bevallen, dan is de investering een stuk minder.

Meer info:
http://www.apple.com/nl/getamac/faq/
http://www.trouw.nl/opini...6.ece/PC_versus_Mac_.html
http://www.businessweek.c...009/tc20090415_602968.htm
http://www.intel.com/lear...ou-buy/evaluate/pc-vs-mac

En natuurlijk is er op Google e.d. nog veel meer te vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Kecin op 22-11-2009 20:40 . Reden: Linkjes erbij gedaan :). ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsja, dat ligt er totaal aan wat je wilt dus dat is echt niet te zeggen (wel door jezelf natuurlijk O-)). Een mac betekent een ander OS, veel mensen vinden het gebruiksvriendelijker en voor bepaalde zaken is een mac harstikke mooi maar als je wilt gamen heb je sowieso wel windows nodig dus als het een game-bak moet zijn heb je aan een mac niks. Daarbij betaal je bij apple ook voor het design, waar je met een custom windows-bak voor 1300,- een high-end bak met dikke videokaarten krijgt zul je bij apple heel wat minder prestaties krijgen (ook niet slecht natuurlijk, maar ik zou het als gamer zonde vinden).

En veiligheid en stabiliteit, is dat er niet te vinden bij windows dan? :P Windows 7 erop, netjes blijven updaten, virusscannertje erbij en dan mag je wel iets heel raars doen om het nog instabiel of ge-virus't te krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 22-11-2009 20:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Kecin schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:36:
Nou, ik denk dat we daarvoor iets meer informatie moeten hebben.
Wat voor dingen ga je doen? En waar hecht je waarde aan bij het "computeren"?

Verder, waarom kies je geen Macbook? Hier kan je dan randapparatuur bij kopen, en mocht het niet bevallen, dan is de investering een stuk minder.
Ik heb toch nooit een laptop nodig voor school o.i.d. Ik gebruik hem voornamelijk om te gamen/photoshoppen.
bwerg schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:36:
Tsja, dat ligt er totaal aan wat je wilt dus dat is echt niet te zeggen (wel door jezelf natuurlijk O-)). Een mac betekent een ander OS, veel mensen vinden het gebruiksvriendelijker en voor bepaalde zaken is een mac harstikke mooi maar als je wilt gamen heb je sowieso wel windows nodig dus als het een game-bak moet zijn heb je aan een mac niks. Daarbij betaal je bij apple ook voor het design, waar je met een custom windows-bak voor 1300,- een high-end bak met dikke videokaarten krijgt zul je bij apple heel wat minder prestaties krijgen (ook niet slecht natuurlijk, maar ik zou het als gamer zonde vinden).

En veiligheid en stabiliteit, is dat er niet te vinden bij windows dan? :P Windows 7 erop, netjes update, virusscannertje erbij en dan mag je wel iets heel raars doen om het nog instabiel of ge-virus't te krijgen...
Grappig dat je dat zegt, want ik had laatst ook een up-to-date virusscannertje en is mijn pc ook toch geinfecteerd. Wel kunnen verwijderen :o En Norton, AVG etc. gebruiken best veel geheugen 8)7

Verwijderd

Ook wil je kijken of je alles op een mac kunt doen, voor waar jij een computer voor gebruikt. Anders zit je nogsteeds vast aan Windows, en kan je net zo goed een PC kopen..

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:58
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:39:
[...]
Ik gebruik hem voornamelijk om te gamen/photoshoppen.
Dan heb je naar mijn idee twee keuzes:

1. Je koopt een mac voor Photoshop en een Xbox360 of PS3 voor je games.
2. Je koopt een top-notch PC waar je twee jaar mee vooruit kan, en daarna moederbord+geheugen+cpu+videokaart a minstens 500 euro moet vervangen.

Makkelijke keuze :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:41:
Ook wil je kijken of je alles op een mac kunt doen, voor waar jij een computer voor gebruikt. Anders zit je nogsteeds vast aan Windows, en kan je net zo goed een PC kopen..
Is ook zo. Gamen lukt niet echt op een Mac (als je voor dezelfde prijs een 5850 kan kopen :9 ) het is en blijft (denk ik) een moeilijke keuze. En het rotte is: ik moet over 2 dagen cado's voor kerst gaan bestellen en dan wou ik eigenlijk wat randapperatuur vragen (ik niet van mijn oma een hele iMac gaan vragen :P alhoewel... :o )

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-12 22:37
Voor gamen is een pc altijd beter. Begrijp me niet verkeerd, ik game zelf ook op mijn macbook, maar het is gewoon iritant om te moeten herstarten voor je een game kan beginnen (zo heb ik nu wel ff zin om te CoD'en/ CS:S'en, maar ik ben zo 5 min verder voordat ik in windows operationeel ben...).

Ik zou zeggen lees je wat in over het OS van Apple en als het je aanspreekt, probeer het. Trekt het OS je eigenlijk niet zo en wil je gewoon goed kunnen gamen, koop die pc van themask.

Verwijderd

Topicstarter
Tijn89 schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:44:
Voor gamen is een pc altijd beter. Begrijp me niet verkeerd, ik game zelf ook op mijn macbook, maar het is gewoon iritant om te moeten herstarten voor je een game kan beginnen (zo heb ik nu wel ff zin om te CoD'en/ CS:S'en, maar ik ben zo 5 min verder voordat ik in windows operationeel ben...).

Ik zou zeggen lees je wat in over het OS van Apple en als het je aanspreekt, probeer het. Trekt het OS je eigenlijk niet zo en wil je gewoon goed kunnen gamen, koop die pc van themask.
Het trekt me ook aan, dat niet. Maar de nieuwe Windows 7 ziet er IMO ook niet verkeerd uit.
NiteSpeed schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:42:
[...]

Dan heb je naar mijn idee twee keuzes:

1. Je koopt een mac voor Photoshop en een Xbox360 of PS3 voor je games.
2. Je koopt een top-notch PC waar je twee jaar mee vooruit kan, en daarna moederbord+geheugen+cpu+videokaart a minstens 500 euro moet vervangen.

Makkelijke keuze :+
Heb al een Wonderdoos en mijn ma vindt het van den zotte als ik nog een Xbox of PS3 koop :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt helemaal aan je verwachtingspatroon van zo'n ding. Een paar jaar geleden heb ik mijn notebook ingeruild voor een iBook. Omdat het klein was, makkelijk mee te nemen en ik de meeste dingen wel onder OSX zou kunnen doen. Het is de grootste fout geweest die ik op computergebied gemaakt heb.
Ik vind OSX een hel om mee te werken, de logica snap ik nog steeds niet en waar een PC heerlijk compatible was met alles wat ik eraan knoopte kon ik vergeten dat ik fatsoenlijk met externe hdds en cardreaders kon werken op dat ding. Want die werkte gewoonweg niet. Op een gegeven moment deed ik alles over het netwerk als het naar een externe schijf moest, en dat vond ik niet bepaald handig.
Ik heb het ding uiteindelijk 4 maanden gehad en toen weer weggedaan, simpelweg omdat je overal tegenaanloopt dat dingen niet compatible zijn. Veel mensen zweren bij Macs, ik zal nooit van m'n leven nog zo'n ding moeten. Waar met een normale PC gewoon alles werkt en je makkelijk even hardware kan uitwisselen, programma's kan installeren en gewoon werken gaat dat met een Mac gewoon heel anders. Als je geen zin en tijd hebt om dit allemaal uit te zoeken moet je het gewoon niet doen.
Ik had geen zin om de vreemde logica van OSX te doorgronden als het ding weer eens op z'n gat ging (dat gebeurde gemiddeld zeker 1 keer per dag). Als je deze moeite wel wil nemen, probeer OSX eens uit bij iemand die zo'n ding heeft en kijk of het je bevalt. Twijfel je dan zou ik zeggen, gewoonweg niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:50:
Het ligt helemaal aan je verwachtingspatroon van zo'n ding. Een paar jaar geleden heb ik mijn notebook ingeruild voor een iBook. Omdat het klein was, makkelijk mee te nemen en ik de meeste dingen wel onder OSX zou kunnen doen. Het is de grootste fout geweest die ik op computergebied gemaakt heb.
Ik vind OSX een hel om mee te werken, de logica snap ik nog steeds niet en waar een PC heerlijk compatible was met alles wat ik eraan knoopte kon ik vergeten dat ik fatsoenlijk met externe hdds en cardreaders kon werken op dat ding. Want die werkte gewoonweg niet. Op een gegeven moment deed ik alles over het netwerk als het naar een externe schijf moest, en dat vond ik niet bepaald handig.
Ik heb het ding uiteindelijk 4 maanden gehad en toen weer weggedaan, simpelweg omdat je overal tegenaanloopt dat dingen niet compatible zijn. Veel mensen zweren bij Macs, ik zal nooit van m'n leven nog zo'n ding moeten. Waar met een normale PC gewoon alles werkt en je makkelijk even hardware kan uitwisselen, programma's kan installeren en gewoon werken gaat dat met een Mac gewoon heel anders. Als je geen zin en tijd hebt om dit allemaal uit te zoeken moet je het gewoon niet doen.
Ik had geen zin om de vreemde logica van OSX te doorgronden als het ding weer eens op z'n gat ging (dat gebeurde gemiddeld zeker 1 keer per dag). Als je deze moeite wel wil nemen, probeer OSX eens uit bij iemand die zo'n ding heeft en kijk of het je bevalt. Twijfel je dan zou ik zeggen, gewoonweg niet doen.
In 1 woord: bedankt. Het is altijd fijn als je info krijgt van mensen die er ook een hebben, daarom is dit echt gewoon super-nuttige (lol.. :) ) info. Ik ga kijken of iemand op school een mac draait en anders... dan hak ik de knoop platgezegt O-) dan maar Windows en dan mischien nog Chromium OS. Ziet er echt nais uit.

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12 20:21
Ik ben zelf ook weer terug van de mac naar windows. Ik vind het echt hele mooie apparaten die 27"imacs maar alsnog voor een windows pc gekozen. Een leuke bijkomstigheid is dat je nog wat geld in je zal houdt ook. Voor 1100 heb je een mooi windows systeem met een leuke monitor en voor de 27" imac i5 betaal je 1700 euro geloof ik.

Ik werd ook een beetje gestoord van de compatibiliteit van OSX, heel veel moet met een omweg etc. en
waarschijnlijk moet je als nog weer windows op je mac installeren (Bootcamp).
Ik heb het geprobeerd met twee generaties macbook pro maar nu weer terug bij het begin met windows en dat bevalt mij prima.

Het valt mij ook op dat de onwetende mensen die a-technisch zijn en het verschil tussen een usb en een vga aansluiting niet weten altijd virussen krijgen met windows. Ik heb er zelf nooit last van in ieder geval!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-12 20:09
Ik denk dat wanneer je twijfelt je inderdaad beter voor een windows PC kunt gaan. IK gebruik nu al een hele tijd windows 7 en het werkt gewoon prima. En het is net wat je zelf al zegt, je kunt je PC gewoon gemakkelijker upgraden. En je kunt alle software draaien die je maar wilt. Als het je trouwens om het mooie en degelijke uiterlijk van een mac gaat kun je inderdaad ook bootcamp gaan draaien. Zowel OSX als Windows op een Mac, wat wil je nog meer? Maar geef je niks om de looks dan zou ik gewoon een PC kopen. Chrome OS zou ik trouwens nog even niet aan beginnen. Het is best een mooi besturingssysteem maar komt nog lang niet in de buurt van de flexibiliteit die je met Windows hebt.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-12 21:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zal toch maar even tegengas geven aan de geluiden van hierboven;

Ik ben zelf overgegaan naar een macbook, en moet zeggen dat ik nergens problemen mee heb. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een windows-partitie (Bootcamp) heb voor Autocad, omdat ik de mac-varianten van CAD programma's vervelend vindt, of mijn opleiding is er niet compatible mee.

Als ik moet CADden doe ik via een virtual machine windows opstarten, en dat gaat snel en zonder problemen (witte macbook, 2Ghz processor, 4Gb geheugen en nVidia 9400m erin). Ik heb zelf eigenlijk geen enkel probleem ondervonden tijdens het overschakelen van windows naar OSx, als je wilt kun je office gewoon gebruiken van Microsoft, ook op je mac, en photoshop etc. loopt hier op mac soepeler dan op windows.

De keuze is aan jezelf, als je huiverig bent om over te gaan naar een ander OS, of bang bent dat je over 2 jaar uitgekeken bent op de handel en wilt upgraden, is een mac niet handig. Upgraden kan, maar eigenlijk alleen het geheugen. Bij een zelfbouw pc kun je alles eruit trekken wat je wilt, en er iets anders voor in de plaats zetten.

Als je voor stabiliteit gaat, en 'werken' belangrijker vindt dan gamen, is een mac wel je vriend. Ik gebruik mijn bootcamp-xp trouwens ook voor een flink potje Farcry, of CoD, en dat gaat prima. Moet je wel even herstarten natuurlijk, maar met 2 tot 3 minuten zit je in windows.

(voordeel is wel dat je je windows redelijk schoon houdt; je bent er bijna nooit :P)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12 18:32

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dan wil ik graag tegenwicht geven aan de post van TERW_DAN. Niet om het je moeilijk te maken, maar omdat ik simpelweg hele andere ervaringen heb dan hij.

In 2003 ben ik cold-turkey overgestapt naar OSX. Ik had op dat moment een zelfbouw PC met WinXP en Linux erop, en mijn laptop weigerde te werken met Linux (iets met wifi en niet compatible :( ). De laptop heb ik verkocht en diezelfde dag heb ik -eigenlijk redelijk impulsief- een iBook gekocht. Het is de beste impulsaankoop in mijn leven geweest :)

Ik kan prima overweg met Windows, maar ik vind het geen fijn OS. Sure, er is veel software voor, maar de goede software vinden tussen de lading met crap is lastig, om over irritante trialware maar te zwijgen. Ook had ik geen zin in het draaien van adwarescanners, virusscanners, of het voortdurend upgraden van nVidia drivers omdat $nieuwe_game issues had met de oude driver. Ik draaide voor alles (behalve games) ook al op Linux en dat beviel prima, op 2 issues na: MS Office, en Photoshop. Ik had geen zin om met wine te kloten, dus als ik Office of Photoshop nodig had gingen we maar weer naar WinXP.

OSX was dat Unix systeem dat wel MS Office en Photoshop kon draaien, dus met die gedachte in mijn hoofd kocht ik een iBook. Het was weliswaar even wennen, maximaliseren werkt een beetje anders, en het installeren van software is zo doodsimpel dat ik initieel dacht dat ik het fout deed :o Mijn camera, cardreader, printer en telefoon werden out of the box ondersteund, en verbinden met het wireless netwerk op de universiteit (802.1x galore!) werkte zonder extra software en zonder het woud aan settings dat onder WinXP doorlopen diende te worden.

Een half jaar later verkocht ik mijn iBook...

en kocht ik een PowerBook. De iBook zou namelijk vooral voor 'erbij' zijn, maar de PC was sindsdien niet meer aangeweest! Ik wilde dus een wat krachtiger systeem, en de PowerBook was een logische keuze. Inmiddels zijn we 6 jaar verder, en heb ik de PC uit 2003 nog steeds, maar vooral omdat ik het zonde vind om de case weg te gooien. De PC staat zelden aan namelijk. Ik heb een MacBook voor werk, een MacBook Pro prive, en een Mac Mini als mediacenter. Ik draai uitsluitend OSX, en voor games heb ik een Xbox360 aangeschaft een aantal maanden geleden. Ik ben een erg tevreden Mac gebruiker. OSX is niet perfect, maar compatibiliteit met externe disken? Geen probleem. Er is zelfs mogelijkheid om NTFS write support toe te voegen aan OSX (als Microsoft NTFS nou eens vrijgaf, was dit sowieso geen issue). Cardreaders werken recht uit de doos. Wifi werkt zonder problemen. Ik kan zonder toevoegen van extra software of plugins verbinding maken met een Exchange server, ik kan mijn Mac opnemen in een Windows kantooromgeving met een Active Directory, en ik kan moeiteloos bestanden uitwisselen met Windows gebruikers.

Het belangrijkste: de tijd die ik 'vroeger' tijd was aan bijwerken van drivers, adwarescans, virusscans, updaten van adware- en virus-databases, en me ergeren aan de irritante user-interface van Windows, kan ik nu gewoon gebruiken om daadwerkelijk iets te doen.

Is Mac OSX perfect? Nee. Absoluut niet. Maar wat mij betreft is het het beste desktop-OS dat op dit moment op de markt is, en zolang er niets is dat me beter bevalt, gebruik ik Mac OSX. :)

Launching containers into space

• Sjef_Arie
Het belangrijkste: de tijd die ik 'vroeger' tijd was aan bijwerken van drivers, adwarescans, virusscans, updaten van adware- en virus-databases, en me ergeren aan de irritante user-interface van Windows, kan ik nu gewoon gebruiken om daadwerkelijk iets te doen.
Op windows 7 heb ik nog van geen enkel van deze zaken last gehad :)
Ik moet je gelijk geven dat OSX misschien iets prettiger werkt dan Windows op sommige punten maar zo'n drama is het nou ook weer niet :P

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is voor mij heel simpel eigenlijk. Jij wil graag gamen, dan neem je gewoon een Windows pc. Gamen op een Mac kan ook, maar lang niet alle spellen komen voor OSX uit en je krijgt gewoon een stuk minder performance voor hetzelfde bedrag aangezien er vaak geen top of the line videokaarten in een Mac zitten. Voor gamen is er maar 1 optie en dat is Windows, hoe jammer dat ook kan zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sjef_Arie schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:51:
[...]

Op windows 7 heb ik nog van geen enkel van deze zaken last gehad :)
Je hebt een virusscanner die zichzelf update, geen resources vreet, eindeloos werkt, zonder resources te verspillen scant, geen false positives OF negatives kent, geen user interactie vereist, maar tóch z'n werk doet? En elke nieuwe nVidia driver installeert zonder enig probleem via Windows Update?
Ik moet je gelijk geven dat OSX misschien iets prettiger werkt dan Windows op sommige punten maar zo'n drama is het nou ook weer niet :P
Of het een 'drama' is of niet, is geheel aan de gebruiker. Ik zou me op een Windows machine, zelfs met Windows 7, vreselijk storen aan allerlei dingen die ik mis. Geen automatic window-resizing, geen expose, geen Spotlight, inconsistentie qua sneltoetsen, geen vaste plaats voor de menubalk, geen Quicklook, geen Time Machine, het vreselijk onoverzichtelijke Control Panel in plaats van System Preferences, geen Unix subsystem en geen Terminal.

Stuk voor stuk gemissen die voor jou misschien `niet zo'n drama` zijn, maar voor mij een dermate grote invloed hebben op mijn productiviteit dat ik ze niet zou willen missen.

User Interfaces zijn een enorm persoonlijk iets, en een UI kan dan ook een enorme impact hebben op iemands productiviteit op een OS. TERW_DAN geeft de voorkeur aan Windows, waarschijnlijk omdat hij zijn gewoonten van Windows niet los wilde of kon laten, waardoor OSX als onlogisch en vervelend overkwam. Ik ben destijds geswitched, en heb simpelweg alles wat ik wist van Windows overboord gegooid. Het is een ander OS, laat ik eens wennen. En nu wil ik niet anders meer, en is Windows juist onhandig, vervelend en vreselijk onproductief.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De helft van wat je als nadeel aan windows opnoemt is gewoon een windows-alternatief voor of is gewoon puur een kwestie van gewenning. En laat de TS nou juist geen OSX gewend zijn ;) dan zou ik alleen de overstap maken, als je het geprobeerd hebt en het inderdaad fijner vind werken. (of als je een concrete reden voor de overstap weet)

Over het onhandig zijn etc. is ook gewoon heel persoonlijk. Is net alsof veel mensen zeggen dat windows instabiel is, ik vraag me daarbij altijd af hoe erg ze hun pc hebben moeten mishandelen om dat te bereiken :P

En over het moeten updaten van virus-databases: dan heb je een hele vage virusscanner want elke virusscanner die ik ken kan dat automatisch. Grafische drivers is het enige wat ik inderdaad moet updaten... een keer in de zoveel maanden. Daar kan ik mee leven.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 22-11-2009 22:28 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 11:14
Als je alleen mailt, typt, beetje emailed en msn'd is mac perfect, maar verwacht er ook niet meer van.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

bwerg schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:28:
De helft van wat je als nadeel aan windows opnoemt is gewoon een windows-alternatief voor of is gewoon puur een kwestie van gewenning.
Brand los. En dan gaarne ook alternatieven die net zo goed werken. Windows search is leuk, maar komt nog lang niet in de buurt van Spotlight. Exposé is vast min of meer te emuleren, maar werkt het ook even goed? Een Windows alternatief voor Time Machine? Ik ben benieuwd. Een overzichtelijkere versie van het Control Panel? Vertel het maar. Unix subsystem en terminal? Tja ik kan cygwin gebruiken, maar als ik een Unix systeem wil, kan ik het beter draaien dan een slap aftreksel ervan proberen in mijn Windows install te proppen.
En laat de TS nou juist geen OSX gewend zijn ;) dan zou ik alleen de overstap maken, als je het geprobeerd hebt en het inderdaad fijner vind werken. (of als je een concrete reden voor de overstap weet)
In het geval van de TS is het een kwestie: wat vind je ZELF fijn. Ik post hier enkel om wat tegenwicht te geven aan de overmatig negatieve post van TERW_DAN betreffende OSX. Elk verhaal heeft immers 2 kanten.
Over het onhandig zijn etc. is ook gewoon heel persoonlijk. Is net alsof veel mensen zeggen dat windows instabiel is, ik vraag me daarbij altijd af hoe erg ze hun pc hebben moeten mishandelen om dat te bereiken :P
Heb je mijn post goed gelezen? ;) Ik illustreer ook vooral dat ik Windows onhandig vind. Dat andere mensen daar anders over denken, be my guest. Ik kan en wil ook niemand dwingen om OSX te gebruiken.
En over het moeten updaten van virus-databases: dan heb je een hele vage virusscanner want elke virusscanner die ik ken kan dat automatisch. Grafische drivers is het enige wat ik inderdaad moet updaten... een keer in de zoveel maanden. Daar kan ik mee leven.
Veel virusscanners vinden het nodig om je visueel lastig te vallen met het feit dat ze 'iets' aan het doen zijn. Mijn ervaringen hiermee zijn gebaseerd op AVG en McAfee Enterprise. Daarnaast vreten virusscanners resources, die ik liever voor andere dingen gebruik. En qua drivers: ik ben lui :P Ik wil zo min mogelijk tijd besteden aan dit soort meuk. Ik wil mijn systeem gewoon gebruiken. OSX valt me er niet mee lastig, en bij Windows moet ik het zelf doen. Toen ik nog PC's gebruikte was dat gemiddeld eens per maand. Dat is voor mij 12x per jaar teveel. Maar wederom: ieder z'n mening. Als je die-hard PC gamer bent, ben je beter af met een Windows doos.
ApexAlpha schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:37:
Als je alleen mailt, typt, beetje emailed en msn'd is mac perfect, maar verwacht er ook niet meer van.
Fijn dat je ook deelneemt aan deze discussie, maar kan je de trolls laten voor wat het is, danwel je stelling met zinnige argumenten onderbouwen? Even een lijstje met voorbeelden van dingen die ik, prive danwel zakelijk, doe met mijn Macs:

-browsen
-mailen
-agenda bijhouden
-rss
-instant messaging (MSN, ICQ, AIM, Jabber, GTalk, Facebook chat, Skype)
-IRC
-multimedia use (muziek, video (alle populaire videoformaten werken prima))
-games (niet elke game is er voor OSX, maar de games die ik speel werken uitstekend)
-synchroniseren van agenda en contactpersonen met telefoon
-synchroniseren van agenda en contactpersonen met online services
-beheren, bewerken, en publiceren van RAW foto's met Aperture
-grafisch vormgeven met Photoshop, Illustrator en InDesign
-bewerken van High Definition video van mijn camcorder met iMovie of Final Cut Express
-Effecten toevoegen aan live gitaarwerk met Guitar Rig
-Muziek opnemen, bewerken, mixen, etc met Garageband en Logic
-desktop virtualisatie met VMware Fusion (testen van oplossingen voor mijn werk)
-systeemontwikkeling (unix)
-scripting (bash)
-LaTeX editing
-remote beheren van unix systemen en netwerkcomponenten
-netwerksimulaties met GNS
-maken en geven van uitgebreide presentaties met Keynote

Verder mag je mij vertellen hoe het kan -als we uitgaan van de juistheid van jouw stelling- dat vrijwel alle grote mediastudio's veelvuldig gebruik maken van Macs voor het bewerken van HD video; dat het overgrote deel van de geluidsstudio's kiest voor Macs om hun producties op te maken; dat veel fotografen en grafisch vormgevers kiezen voor Macs; en dat een toenemend aantal IT professionals kiest voor een Mac.

[ Voor 26% gewijzigd door Whieee op 22-11-2009 22:59 ]

• Sjef_Arie
Whieee schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:18:
[...]

Je hebt een virusscanner die zichzelf update, geen resources vreet, eindeloos werkt, zonder resources te verspillen scant, geen false positives OF negatives kent, geen user interactie vereist, maar tóch z'n werk doet? En elke nieuwe nVidia driver installeert zonder enig probleem via Windows Update?

[...]
Jep, updatet zichzelf, vreet geen resources, werkt prima. Alleen scannen doe ik handmatig maar dat zou ik sowieso altijd liever handmatig doen. En windows update heeft al mijn drivers geïnstalleerd. Ook printer en scanner werkte meteen. De scansoftware zit gewoon in windows 7.

En wat betreft productiviteit is het inderdaad vooral gewenning denk ik. Ik vind mezelf productief met Windows. Jij vind jezelf productief met Mac. Dat is natuurlijk een eindeloze discussie. En zelfs al zou het systeem iets meer onderhoud nodig hebben, dan neem ik dat voor lief omdat ik bijv. ook wil kunnen gamen op m'n computer (wat dat betreft gaat het inderdaad ten koste van de productiviteit soms ja).

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 11:14
Whieee schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:47:
[............................................................................]
Hoe je het keert of draait, 90% van alle software is voor een windows OS geschreven.

Ik heb zelf ook een mac gehad(via school) maar vaak als je iets tegenkomt op het internet, en je denkt 'leuk ff proberen' ben je heel lang bezig om een goed Mac alternatief te vinden.

Je zegt dat je IRC erop doet, deed ik ook, maar helaas werkt de meestgebruikte mIRC client niet op mac, helaas je moet opzoek naar een slechter/minder populair alternatief.

Je zegt dat je games speelt, ik snap dat dit kan maar de meeste mensen verstaan onder 'Gamen' toch wel het spelen van de populairdere games als Counter Strike, Call of Duty, Battlefield. Deze games draaien allemaal niet op een Mac zonder custom implantatie van de win32 api...

Het kan allemaal wel op een mac, maar het is vaak omslachtig en minder geadvanceerd als het op windows is.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Whieee schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:47:
[...]
Exposé is vast min of meer te emuleren, maar werkt het ook even goed?
Ja, het werkt eigenlijk prima. Ik heb namelijk jou lijstje van hierboven even doorgenomen en uit interesse even gegoogled wat het was omdat sommige termen mij absoluut niet bekend voorkwamen. Nu zag expose er zeer interessant uit en ik was benieuwd of er toevallig ook een Windows programma voor zou zijn en dat is er. Gebruik nu zelf Switcher (freeware) voor een minuut of 2 en dat werkt eigenlijk best fijn moet ik zeggen :)

Voor de rest, ja OSX heeft idd een aantal mooie features die Windows niet heeft, zoals Time Machine, maar Windows heeft ook weer een aantal mooie features die OSX niet heeft of een minder goed alternatief. Zo vind ik de task bar van Windows 7 fijner en mooier dan die van OSX omdat het een stuk minder druk is. En het libraries systeem vind ik zeer goed werken, erg mooie feature. En de Play To functionaliteit vind ik erg mooi. Beide OS'en hebben features die de ander eigenlijk ook zou moeten hebben.

En op OSX kan je ook prima werken, daar ben ik van overtuigd. Enkel de voornaamste reden dat ik niet switch naar OSX is de prijs voor een Mac. Het is leuk spul, goed design, maar ik heb geen zin zoveel geld uit te geven. De TS wel, dus dat punt valt in principe weg, hoewel je een zelfde spec PC wel voor minder kan krijgen (of het design van hetzelfde niveau is daar gelaten).

En een andere reden is games. Je noemt dat er flink wat games voor OSX zijn, maar helaas zijn heel veel ook niet voor OSX. Ik denk dat als je echt veel wilt gamen de keuze toch een stuk simpeler is. Windows.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
haha topic met een naam als deze tuurlijk kom je trotse mensen als whieee tegen, gelukkig nog geen flamewar :p. Btw de post v/d mod eerder komt me ook niet helemaal bekend voor, ik denk dat die ervaring aan de learning curve ligt. Dus ligt aan je persoonlijkheid of je er tolerantie voor hebt- en er zijn nu veel filmpjes te vinden die het leren van een nieuwe OS maken tot een plezierige ervaring!

Maar title was Mac vs Pc en niet OSX vs Windows?
Omdat het de TS toch lijkt te interesseren.

Grootste plus osx: Ontwerp en goeie out-of-the-box ondersteuningen voor mainstream users.

Grootste plus win: Fabrikanten ondersteunen t standaard eigenlijk (denk aan drivers ed), zelfs mac dingen worden erop toegespsitst.

Grootse min osx : Workaround nodig voor bepaalde software (met name games en custom programmatjes, ik tel office niet mee:p)

Grootste min win : Scanners eten resources (maar werken wel in achtergrond bij non-paranoide gebruikers)

27" inch iMac is mooi ding hoor en hij zal toch best lang mee kunnen gaan in de familie?
Bedenk dat Macs niet altijd per definitie veiliger (zullen)zijn. Over de stabiliteit en gebruiksgemak ben ik wel te spreken, maar gui zelf is ~geen verschil behalve default kleurtjes en vormen.
Volgens mij las ik ergens dat mac nu ong. 5% v/d markt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door jayvol09 op 23-11-2009 00:02 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jayvol09 schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:50:
haha topic met een naam als deze tuurlijk kom je trotse mensen als whieee tegen, gelukkig nog geen flamewar:p
Klopt, omdat mensen inhoudelijk sterk blijven argumenteren. Enkel jou post draagt daar niet aan bij helaas.
Maar title was Mac vs Pc en niet OSX vs Windows?
Op een Mac draai je OSX en op een PC Windows. Linux is geen alternatief dus dan kom je wel uit op die vergelijking.
Grootste plus osx: Ontwerp en goeie out-of-the-box ondersteuningen voor mainstream users.
En dat is nu net ook een groot pluspunt van Windows. Een Windows pc werkt out of the box ook omdat alles al geïnstalleerd is en klaar is om te gebruiken. Het maakt niet uit of je een Mac of een PC in ontvangst neemt, ze zijn direct klaar om te gebruiken.
Grootste min win : Scanners eten resources (maar werken wel in achtergrond bij non-paranoide gebruikers)
En dat is nou net zulke onzin die je hier niet wilt hebben. Scanners eten amper resources, de moderne virus scanners draaien ongemerkt op de achtergrond en vreten daarbij vrijwel niks.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsurany schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:00:
En dat is nou net zulke onzin die je hier niet wilt hebben. Scanners eten amper resources, de moderne virus scanners draaien ongemerkt op de achtergrond en vreten daarbij vrijwel niks.
Tel daarbij dat een custom 1300-euro-systeem (kan makkelijk een i7 zijn o.i.d.) totaal geen krimp geeft bij simpele zaken als virusscannen. Zaken als "te zwaar" of "te veel resources" wegen met dit budget gewoon niet echt mee. Je merkt een virusscanner pas op een goedkoop celeronnetje.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Over het virus verhaal wil ik een toevoeging doen. Hoewel mijn avatar suggereerd dat ik biassed ben, ben ik dit eigenlijk niet. Ik heb alleen een hekel aan fanboys, en laten apple fanboys nou net de ergste zijn. Dat, en een appeltje met een 'verboden' icoon er overheen roept minder weerstand op dan een of ander religieus symbool met een verboden symbool er door heen (sprak de ras atheist).

Het feit dat Apple's geen virussen hebben, wil niet zeggen dat dit onmogelijk is, sterker nog: Apple zelf raad virusscanners aan. Die zijn er ook gewoon voor MacOS, en ze zijn er al sinds MacOS7 (hoewel geupgrade naar 8, de laatste Apple computer die ik echt zelf heb gehad heb ik de langste tijd met 7 gebruikt, hoewel hij net zoals de Wii hoofdzakelijk stof lag te happen uiteraard), bij mijn weten.

Het Apple OS word regelmatig van updates voorzien, en is helemaal niet zo veilig als men laat denken. Sterker nog: zonder disrespect, Apple heeft soms design ideeën waar ik het zelf niet helemaal mee eens ben, en die potentieel gevaarlijk zijn zelfs (vb: een OSX variant genaamd iPhone OS is helemaal dichtgetimmerd. Omdat het door die dichttimmering in feite geen probleem is, is er 'gewoon' een standaard Root password, waar voor de leek: root user kan alles veranderen en verneuken wat hij wil, in plaats van dat het bijvoorbeeld meeverandert met de pincode. Nu zijn er een stelletje mensen die meer uit de iPhone willen halen, en dat is hun goed recht, het is hun dure bezit. Dus jailbreaken ze de telefoon. Echter, een oude versie van de jailbreak software installeerde een actieve SSH server. Nu zijn er virussen voor gejailbreakte iPhones in de omloop die daar gebruik van maken omdat er een standaard Root wachtwoord is. Ja, het is de schuld van de gebruiker, maar het is ook naief van Apple om te denken dat een root wachtwoord irrelevant is omdat het systeem dichtgetimmerd is, jailbreaks was een van de mogelijkheden waar ze van uit konden gaan, en als je unix als basis pakt, zeg je eigenlijk ook gelijk SSH. Zelf actief in systeemontwerp en ontwikkeling kan ik alleen maar van 'facepalm' gaan).

Maar goed, de definitie van een virus is dat het in feite een zelf-replicerend en verspreidend stukje software is (dat het kwaadaardig is is eigenlijk niet eens een onderdeel, ongewenst echter wel). Waarom krijgen mensen die hun inenting tegen de bof niet hebben gehad in sommige gebieden wel de bof, en in andere niet? Het hangt van de concentratie af. Heb je als niet ingeënt individu in bijvoorbeeld overal in Nederland behalve Barneveld een beschermhaag van wel ingeënte mensen om je heen, zitten er in Barneveld alleen christenfundamentalisten, waar het virus mooi over kan springen op jou, en weer heen en weer. Gek genoeg werkt dat met computers net zo, er zijn niet zo veel macs, en daarnaast zijn de gebruikers doorgaans niet van die MSN/Hyves types die altijd elk virus oplopen waar gebruikers voor moeten klikken. Daarnaast heb je, als je phishing mails gaat sturen, een grotere kans om gepakt te worden als je Safari/MacOS binaries gaat verspreiden, door de enorme meute Windows users die een melding krijgen 'unknown file type DMG', dan die 5% appelaars die normaal blaten "unknown filetype exe". En bij die 5% heb je gelijk nog een reden: waarom zou je als terrorist een atoombom gooien in Appelscha terwijl je ook Amsterdam kan raken, en heel wat meer 'schade' doet? En waarom zou je proberen te ontwikkelen voor een OS wat je niet kan betalen (15 jarige russische virusschrijvers kunnen geen Mac betalen, of de Intel hardware om een hackintosh mee te bouwen), als je een piratebay Windows versie kan gebruiken om je creatie op te testen op je ouwe x-box.

Keywords: Security through Obscurity, lagere virus ontwikkel basis, minder verspreidings kansen, hogere kansen om gepakt te worden door snellere interceptie van het virus.

Dat neemt niet weg dat die 'beveiliging' exponentioneel afneemt als er meer macs worden verkocht. Word het aandeel macs 10%, heb je ook een grotere groep met zoons/russische hacker vriendjes die het apparaat later overnemen die er voor kunnen ontwikkelen, een aantrekkelijker doel, en een grotere groep om het elkaar te laten verspreiden.

Het OS is zeker niet lek proof, sterker nog: lekken zoals het pre-SP1 Windows XP lek wat Blaster toe liet zitten nog steeds in MacOS.

Kortom: ja, je bent veilig. Nu. Maar beter het zekere voor het onzekere. Hou die time capsule up to date.

En ja, ook mijn advies is: Windows. De PC's zijn flexibeler, en eigenlijk is Vista post-SP1 en W7 een geweldig OS in zowel snelheid, stabiliteit en onderhouds gemak. Ze worden niet 'vies' na een tijd zoals XP, en drivers zijn zeker in W7 nog een heel stuk makkelijker. Zelfs OEM drivers (tenminste: de ATI drivers) komen (weliswaar zonder de overclock tools en geavanceerde instellingen van Catalyst Control Panel) binnen via Windows Update, wat ook voor mijn antieke LPT-scanner nog een driver vond. Compatibiliteit kan soms een punt zijn, maar dat ligt vaker aan een ontwikkelaar die een stuk antieke software nog uitrust met 16 bit licentie certificaten, of een eis om in admin-mode (root!) te draaien. W7 en Vista zijn uitgerust met een indrukwekkende array aan tools (run as admin, UAC, compatibility tab in de snelkoppeling instellingen, en zelfs XP mode in W7 Pro of Hoger, zei het door virtualisering van de laatste).

De gemiddelde gebruiker, en zeker gamer zal daar weinig van merken.
bwerg schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:19:
[...]

Tel daarbij dat een custom 1300-euro-systeem (kan makkelijk een i7 zijn o.i.d.) totaal geen krimp geeft bij simpele zaken als virusscannen. Zaken als "te zwaar" of "te veel resources" wegen met dit budget gewoon niet echt mee. Je merkt een virusscanner pas op een goedkoop celeronnetje.
Yup, dat ook, en dat zal een dure, snelle mac ook hebben (iMacs vind ik geen alternatief voor een Game PC omdat je er bijvoorbeeld de videokaart niet zomaar van kan vervangen, iemand als ik zal sowieso uitkomen op een Powermac). Zeker als je verder kijkt dan Symantec/Norton en McAfee, hoewel de laatste Norton een stuk lichter schijnt te zijn (maar ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik ondanks mijn goede betoog hier boven zelf zonder virusscanner draai, mijn laptop die hoer is met elk schoolnetwerk en elke vieze USB stick die hij tegen komt krijgt elke week een schoon image, en mijn PC... tsja, goed opletten denk ik. Nog maar 1x een virus gehad, en dat was mijn eigen domme schuld omdat ik een NoCD crack probeerde van cracks.am toen ik met één Homeworld 2 kopie ook een mijn hoer-laptop van het spel wou voorzien terwijl ik de accu wou ontzien van de load van een upspin van een CD-drive).

Mijn persoonlijk grootste last was niet zozeer de CPU en Memory consumption (hint: enterprise versies van virusscanners laten zich vaak ook installeren, maar hebben een veel minder uitgebreidde UI en geen onzin als toolbars voor browsers, en zijn zuiniger), maar meer de harddisk IO die het extra genereerde. In de tijd van ATA-100 en 30GB schijfjes was dat een punt, maar hoewel de snelheid van een harddisk misschien niet er 100% gebruik van maakt, helpt de superfetcher van W7/Vista niet alleen een hoop, S-ATA2 technieken als Command Queueing die de aantal kopverplaatsingen minder drastisch maken helpen ook enorm. En door de grotere datadichtheden (vroagah 4 platters voor 20gb) zijn de seektimes ook enorm omlaag gegaan. Hoewel een SSD het natuurlijk nog beter maakt.

Nah, Windows 7 superfetcher, lightweight multi-purpose virusscan, goeie indexing vanuit het OS, slim NTFS bestandssysteem met journaling, morderne S-ATA2 harddisk of SSD, dosis RAM uit de lijn van: 8GB voor een prikkie, en die virusscanner merk je niets van. Zowiezo is het moeilijk om tegenwoordig je OS te vern*uken.

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 23-11-2009 00:30 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar misschien is het handiger om ons in dit topic vooral te richten op de vraag of de TS een mac moet kopen of niet :P

(al heb ik je verhaal met veel interesse gelezen hoor O-))

• jayvol09
Tsurany schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:00:
[...]

Klopt, omdat mensen inhoudelijk sterk blijven argumenteren. Enkel jou post draagt daar niet aan bij helaas.

[...]

Op een Mac draai je OSX en op een PC Windows. Linux is geen alternatief dus dan kom je wel uit op die vergelijking.
Wow hoezo aanvallend, volgens mij is mn input wel doordacht :'( argumenten waren overbodig leek me na alles door gelezen te hebben, of moet ik alles altijd haarfijn betogen? En op een Mac kan je ook gewoon windows doen?? :?
[...]

En dat is nu net ook een groot pluspunt van Windows. Een Windows pc werkt out of the box ook omdat alles al geïnstalleerd is en klaar is om te gebruiken. Het maakt niet uit of je een Mac of een PC in ontvangst neemt, ze zijn direct klaar om te gebruiken.
Ok, alleen ontwerp dan :p maar ik doelde meer op het overwegend automatisch instellen v/d macosx itt wizardy windows. Maar is ook verder geen cruciaal punt, vond dat er een plus moest zijn die positief was ipv bv. "je krijgt minder virussen dan op windows"
[...]

Waarom weer een drama? verbruiken ze resources [yes/no] answer [=yes] dus statement = geldig. Ik zeg nergens dat je systeem kreupel wordt, zelf draai ik avg en kom nooit op de helft van mn max geheugen. Ik had er zelfs bij gezegd dat ze op de achtergrond draaien om dat te impliceren :+
Ook is tijd als resource te defineren, tijd die je soms bespaart met osx. Als je op max capacity draait is het toch een minnetje vergeleken met osx, maar nergens zeg ik dat er een wereld van verschil is.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 00:29:
Wow hoezo aanvallend, volgens mij is mn input wel doordacht :'( argumenten waren overbodig leek me na alles door gelezen te hebben, of moet ik alles altijd haarfijn betogen? En op een Mac kan je ook gewoon windows doen?? :?
Argumenten zijn niet overbodig, zeker niet in een discussie waar iedereen een andere mening heeft.
En natuurlijk kan Windows op een Mac, maar waarom zou je dan in hemelsnaam een Mac kopen?
Ok, alleen ontwerp dan :p maar ik doelde meer op het overwegend automatisch instellen v/d macosx itt wizardy windows. Maar is ook verder geen cruciaal punt, vond dat er een plus moest zijn die positief was ipv bv. "je krijgt minder virussen dan op windows"
Het probleem is dat jij het zo doet overkomen alsof het een gigantisch pluspunt is van de Mac en het op een Windows PC niet zo is en dat klopt niet. Jij vergelijkt het zo enorm zwart wit met grootste min en plus punten die gewoon niet kloppen.
Waarom weer een drama? verbruiken ze resources [yes/no] answer [=yes] dus statement = geldig. Ik zeg nergens dat je systeem kreupel wordt, zelf draai ik avg en kom nooit op de helft van mn max geheugen. Ik had er zelfs bij gezegd dat ze op de achtergrond draaien om dat te impliceren :+
Ook is tijd als resource te defineren, tijd die je soms bespaart met osx. Als je op max capacity draait is het toch een minnetje vergeleken met osx, maar nergens zeg ik dat er een wereld van verschil is.
Nu verander je dus je statement. Jij stelt eerst namelijk dat het t grootste minpunt is van Windows, dat dus het allerslechtste aan Windows is dat je een virusscanner moet draaien die resources gebruikt. Als jij dat zegt dan moet het juist een wereld van verschil zijn.
Nu zeg je dat het amper uit maakt en het geen wereld van verschil is. Waarom het dan een gigantisch min punt noemen?
Als ik nu kijk wat AVG gebruikt dan is het gemiddeld nog geen 1% cpu usage, zo weinig geheugen dat wanneer ik op memory sorteer in de task manager hij amper terug te vinden is en ergens in de lijst staat ver van de top en als ik bij de disk activity kijk ook niks voor stelt.

• jayvol09
En natuurlijk kan Windows op een Mac, maar waarom zou je dan in hemelsnaam een Mac kopen?
Dualboot?
Het probleem is dat jij het zo doet overkomen alsof het een gigantisch pluspunt is van de Mac en het op een Windows PC niet zo is en dat klopt niet. Jij vergelijkt het zo enorm zwart wit met grootste min en plus punten die gewoon niet kloppen.
Je spreekt toch hopelijk niet voor iedereen? Als het zo bij jou is overgekomen: jammer.
Grootste betekent niet groot (ik nederlander zijn) en gigantisch zeg ik ook nergens. Niks is zwart-wit en ik wou gewoon niet langdradig zijn, zo ben ik. Welk punt klopt niet? Dat windows goed ondersteund wordt? of dat virus- en spywarescanners tijd kosten en systeem (hoe licht dat ook mag zijn) belasten?
Jij stelt eerst namelijk dat het t grootste minpunt is van Windows, dat dus het allerslechtste aan Windows is dat je een virusscanner moet draaien die resources gebruikt.
ja, als ik kijk naar verschillen met osx zonder technische kant op te gaan (want dan is het kernelverschil groot :p )
Als jij dat zegt dan moet het juist een wereld van verschil zijn.
nee, sorry :+
grootste = meest opvallende, leek me wel duidelijk, mede uit mn conservatieve houding t.o.v. beide OSen
maarja je mag je blindstaren op details als dat is hoe je bent.

AVG is idd een fijn programma ^^

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 23-11-2009 01:09 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jayvol09 schreef op maandag 23 november 2009 @ 01:06:
Je spreekt toch hopelijk niet voor iedereen? Als het zo bij jou is overgekomen: jammer.
Grootste betekent niet groot (ik nederlander zijn) en gigantisch zeg ik ook nergens. Niks is zwart-wit en ik wou gewoon niet langdradig zijn, zo ben ik. Welk punt klopt niet? Dat windows goed ondersteund wordt? of dat virus- en spywarescanners tijd kosten en systeem (hoe licht dat ook mag zijn) belasten?
Grootste betekent inderdaad niet direct groot, maar als je het grootste minpunt op noemt van een OS dan mag ik er wel vanuit gaan dat je bedoeld dat het een groot minpunt is aangezien er zat andere minpunten zijn te bedenken bij elk OS. Dus als jij zegt dat het grootste minpunt van een OS een virus scanner is, ook al is die invloed amper aanwezig, dan mag ik toch wel aannemen dat je het dan ook echt een groot minpunt vind? Zeker als je zo oppervlakkig bent zonder enige vorm van uitleg.
ja, als ik kijk naar verschillen met osx zonder technische kant op te gaan (want dan is het kernelverschil groot :p )
Ten eerste zei je dat niet in je post en ten tweede, het draaien van een virus scanner het grootste minpunt van Windows noemen tov OSX?
nee, sorry :+
grootste = meest opvallende, leek me wel duidelijk, mede uit mn conservatieve houding t.o.v. beide OSen
maarja je mag je blindstaren op details als dat is hoe je bent.
Grootste is niet het meest opvallende, dat is gewoon geen synoniem. En zelfs dan vind ik dat er niks van klopt. Ik staar me niet blind op details, ik kijk naar de betekenis van woorden, dat jij ze een heel andere betekenis geeft is niet mijn schuld.

• jayvol09
maar als je het grootste minpunt op noemt van een OS dan mag ik er wel vanuit gaan dat je bedoeld dat het een groot minpunt is
Als je dat op je basisschool geleerd hebt best.
Dus als jij zegt dat het grootste minpunt van een OS een virus scanner is, ook al is die invloed amper aanwezig, dan mag ik toch wel aannemen dat je het dan ook echt een groot minpunt vind?
Het grootste minpunt in een vergelijking btw. En nee dus.
Ten eerste zei je dat niet in je post
Sorry leek me vanzelfsprekend gezien de aard v/d topic (mac vs pc) dat het om vergelijken ging. Het grootste minpunt aan windows in het algemeen zou ik nog langer over moeten nadenken :p maar wat ik ook bedenk daar zal osx ook last van hebben anders had ik t wel genoemd ipv software bloat.

Grootste plus in een vergelijking tussen 2 systemen vind ik gelijk aan "de meest opvallende". Hoop dat t nu duidelijk is dan. Wellicht voortaan om clarificatie vragen voordat je dingen aanneemt en daarop gebaseerd probeert te argumenteren (heeft zo weinig zin v/d moeite anders ;)).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:27:
Als ik nu 1340 uitgeef aan een Mac, dan moet ik mijn nextgen PC weer +- 1400 euro uitgeven. Als ik nu een PC koop van 1330, dan hoef ik alle randapperatuur niet meer te kopen en kan ik mijn nextgen gewoon upgraden.
Puntje is wel dat je over drie jaar nog een grote bak geld voor je iMac kunt vangen, en dat je blij mag zijn dat je voor een PC uberhaupt een koper kan vinden.

• d1ng
  • Laatst online: 06-05-2024
Er zijn genoeg redenen om een Mac te kopen (snel en ... blijft snel, stabiel, veilig, veel features en ziet er gewoon goed uit), maar er zijn ook redenen om een PC te kopen (games, gewenning, makkelijk upgraden/samenstellen)

Toch als je 2 jaar verder bent is je PC hopeloos verouderd, en je Mac hardware wellicht ook.
Feit blijft wel dat je Mac over 2 jaar nog steeds staat te glimmen met een snelle OSX erop en je PC zal er waarschijnlijk uitzien als een middeleeuws apparaat. (ok ok wat overdreven mss :9)

Allerbelangrijkste wat je mee moet nemen in je keuze blijft toch je persoonlijke voorkeur.
Als ik de eerste post zo lees denk ik dat je gewoon even langs de Apple Store moet gaan en gewoon even spelen met OSX. (Laat je niet te snel overtuigen door die verkopers maar laat het even bezinken en informeer goed naar wat ervan waar is wat ze vertellen)

Zelf ben ik elke dag nog erg blij met de aanschaf van een Mac.
Deze geniet voor mij dan ook de voorkeur voor desktop gebruik. Alles wat ik op windows deed kan ik hier op doen maar ook alles wat ik op Linux deed ;) , mede door de Unix basis van Mac.

Ik heb geen hekel aan windows ofzo, maar ik zou het nooit meer gaan gebruiken buiten een virtuele machine om. Ik voel me gewoon veel te beperkt als ik achter een windows machine kruip.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

d1ng schreef op maandag 23 november 2009 @ 01:48:
Er zijn genoeg redenen om een Mac te kopen (snel en ... blijft snel, stabiel, veilig, veel features en ziet er gewoon goed uit), maar er zijn ook redenen om een PC te kopen (games, gewenning, makkelijk upgraden/samenstellen)

Toch als je 2 jaar verder bent is je PC hopeloos verouderd, en je Mac hardware wellicht ook.
Feit blijft wel dat je Mac over 2 jaar nog steeds staat te glimmen met een snelle OSX erop en je PC zal er waarschijnlijk uitzien als een middeleeuws apparaat. (ok ok wat overdreven mss :9)
Zelf zeker ook al heel lang niet meer met Windows gewerkt? Windows 7 is snel en blijft snel, is veilig en heeft veel nieuwe features. Over twee jaar is je pc gewoon nog net zo snel als nu en zal nog steeds staan te glimmen mits je er gewoon goed mee om gaat. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een pc over twee eruit zal zien als een middeleeuw apparaat maar een Mac niet. Mijn pc is ook al ruim een jaar oud en mijn laptop ook maar ik zie geen enkele reden waarom ik ze over iets meer dan een half jaar zou moeten vervangen. Hij is nog net zo goed als toen ik hem kocht. Beter zelfs, want ik draai nu Windows 7.
Blijft jammer dat veel Mac fans kennelijk nooit met Windows werken en amper kennis hebben over dat OS en gewoon onzin blijven verkopen. Leuk dat je een Mac fijn vind werken en een Mac heeft ook zeker voordelen maar ga niet Windows aanvallen met argumenten die gewoon niet kloppen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, ik zie alleen weer de standaard drogredeneringen langskomen, erg jammer:
d1ng schreef op maandag 23 november 2009 @ 01:48:
Mijn 5 jaar oude Dell laptop is ook nog gewoon snel genoeg voor normaal gebruik. En is veilig, stabiel, etc etc.
Wat overdreven? Understatement of the year...

Waarom moet er toch altijd zo geevangeliseerd worden? Macs en Windows PCs zijn gewoon gebruiksvoorwerpen, en kies wat je zelf fijn vind. Maar ga niet zeggen dat het ook voor anderen het beste is :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jayvol09
Ik voel me gewoon veel te beperkt als ik achter een windows machine kruip.
Dit hangt niet samen met wat je vooraf gezegd hebt (je gebruikt zelfs een virtuele machine ervoor).

Ik vind ze allebei lekker werken, enige factor voor mij is kost/rekenkracht dus daarom zou ik voor een pc gaan (volgens mij zijn die iMac specs lager dan die van de samengestelde pc, maarja 27" scherm kwijl ik ook van)

Volgens mij is de vernieuwfactor een uitbreiding op de kosten. Mocht je ooit een 2e systeem willen dan zou iMac interessanter zijn omdat je het niet hoeft af te schrijven maar aan familielid kunt geven/verkopen. Zo gaat t bij ons thuis een beetje, als pa een nieuwe pc koopt heeft zoon dus ook een nieuw (2ehands)systeem^^
Ben jij de enige gebruiker dan zal een iMac minder financiele voordelen hebben als je een systeemupgrade wilt. En nee ik tel geheugen erbij niet als upgrade.

[ Voor 41% gewijzigd door jayvol09 op 23-11-2009 02:53 ]

Verwijderd

voor degene met een dilemma, 1 woord: Hackintosh

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica