Toon posts:

HELP: Athlon 650 performed minder dan P3-500 in Sandra

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen? Ik heb zojuist een systeem in elkaar gezet op basis van een K7M (bios 1007) en een Atlon 650 Mhz met PC133 128MB RAM. Ik draai er Sandra op onder Win98SE en wat denk je? Hij performed minder dan de reference P3-500 Mhz. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ook de memory benchmark valt enorm tegen.

Verder twijfel ik eraan om de K7M beta BIOS erop te zetten. Beta is beta, en een K7M van zo'n 400,- als schilderij vind ik niet alles.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Staat je (Enhanced) 3dnow! / Enhanced mmx ondersteuning wel aan? Is trouwens alleen bij Multimedia bench onder options.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ofwel mijn BIOS naar boven moet, ofwel dat Sandra in de fout gaat. Op de site van Sandra staat dat Athlon en 750 chipset ondersteuning er nog niet in zit.

Weet iemand anders een goed benchmark proggie welke me gerust kan stellen (geen 3D benchmark prog, want de 3D kaart zit nog in backorder)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
je hebt het goed sandra is achter

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
neem coppermine de 733 is sneller dan de 800 athlon in quake 3 en win98 draait ook sneller. echt duf hoor een alternatief bedrijf maakt eens wat beters dan ze altijd hebben gedaan en iedeeen springt naar AMD. ze komen meer in de buurt van intel maar kunne met hun athlon met duffe halve speed cache niet tippen aan de coppermine. bovendien is de 733 copp. goedkoper als de 800 athlon

• Jag
  • Laatst online: 19:39

Jag

Ik heb vandaag ook een Asus K7M mobo en een Athlon 600 binnengekregen. Ik heb ook meteen de 1007 bios erop gezet. Ik had heel windows opnieuw geïnstalleerd, al de laatste drivers overal voor gebruikt, directX7geïnstalleerd, en Quake3 opgestart. En...20fps!!!! (ik heb een 3D annihilator Pro). Sisoft sandra opgestart, en alles was echt bagger! Ik opnieuw opgestart en "fail safe" geladen als bios instellingen, en wat denk je, tot 90 fps in Quake3. Het ligt aan de instelling van de L1 cache. Als die niet op reserved staat, draait ie echt kut! Als ik de optimal settings laad, draait mijn pc op zijn snelst, totdat ik de L1 cache instelling verander (disabled of writethrough werken allebei niet). Ik ben ook benieuwd wat het probleem is, en of jij hetzelfde probleem hebt, maar mijn proc is nu een HEEL stuk sneller dan een P-III 500. Ik ga nog proberen om er een andere Bios op te zetten.
Jag

• kauffmann
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Misschien een domme vraag: heb je wel de laatste versie van Sandra?
Mijn Athlon 500 performt sneller dan een PIII 500. Dus het is niet normaal dat jouw 650 het langzamer doet.

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Verwijderd

Topicstarter
Hé Jag, bedankt, ik kan niet wachten tot ik thuis ben om het proberen.

Kauffmann, Volgens mij heb ik de laatste versie: Sisoft Sandra Standard zoals deze op de sandra homepage van Sisoft staat. Lijkt mij de laatste. Zoals gezegd, staat onderaan diezelfde pagina dat Sandra m.b.t. Athlon en AMD750 achterloopt.

O ja, gisteravond laat er achter gekomen dat ik AMD751 Revisie C stepping 6 heb, Super Bypass dus!!! Staat alleen nog disabled. Heb gelezen dat je dat met dezelfde chipid aan kan zetten, maar dat je daarmee ook je chipset kan beschadigen. Weet iemand hier meer van?

Verwijderd

Topicstarter
O ja, Jag, vergeten te vragen, áls je de nieuwe bios geladen hebt (ik neem aan dat je 126 gaat laden en niet de 125, waarvan sommigen een unbootable bios overhouden) wil je mij dan je ervaringen vertellen in dit topic?

Thanx!!!

Verwijderd

HoiHoi

Ik heb dit probleem gehad met mijn athlon 550 op een K7m. (ook de sisoft sandra test gedaan). Bij mij hielp niets, behalve de 126 bios gebruiken. Daarna alles flitsend.....

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-08 19:29

Mar

TCF

Thanks, aan dit soort info hebbie iets
Als ik thuis ben ga ik mijn Ahtlon 650 en K7M ook effe bekijken/tunen en laat ik weten wat ik gevonden heb

DPC Team ColdFusion

• Jag

Jag

umm, volgens mij mis ik iets. Ik weet niet welke bios jullie gebruiken, maar ik gebruik degene die op de site van Asus staat, die van 18 nov 99, de km1007
En hoe kan je kijken welke chipset je hebt, en welke hebben super bypass, en welke ook enabled, en hoe kan je het enable-en?

Ik heb net naar Asus gemaild over het probleem (nieuwsgroep ligt op zijn gat helaas), dus ik weet binnenkort wel meer hoop ik. De helpdesk van Rodo wist het niet helaas.
Jag
O ja, ik haal nu 79.2 fps op high quality in Quake3, demo001.

• Jag

Jag

Ahh, ik heb hem al, de 126. Weggestopt op de FTP server van Asus onder beta. Ik ga nu flashen (en hopen).
Jag

Verwijderd

Topicstarter
Wat een hoop vragen, Jag!! ;-) Alles wat je wil weten, inclusief utility, kun je vinden op http://www.slota.com/reviews/chipsets/superbypass /

Ik blijk Revision C Stepping 6 te hebben, maar bij mij is Super Bypass disabled.

C-Ya!!

• Jag

Jag

Nou ik heb de nieuwe bios erop gezet (ik de link nog niet bekeken) en er zit een optie in om super bypass te enable-en! Ook kan je de L1 cache op writeback zetten ipv writethru (weet iemand mij het verschil te vertellen), en dat werkt dus wel. K*t, ik moet werken, vanavond zal ik benchmarks posten voor super bypass, AGP 1x/2x, en zo.
Jag

• Jag

Jag

Nou dat benchmarken lukt niet helemaal. Ik heb de nieuwe bios geflashd, en hij is echt cool! Je kan nu in de bios Super bypass aan/uit zetten. Maar ik krijg de AGP 2x niet meer uit, en QuakeIII wil niet op 2x, en 3D Mark 99 loopt vast op 32Mb textures test op 2x. Unreal tournament (demo) deed het wel, maar die kan ik niet benchmarken. Wat ik gezien heb van 3D Mark 99, kan het wel een stuk sneller op AGP 2x, dus ik hoop dat nog wel gaat werken bij latere Detonator versies.

Super bypass heb ik wel kunnen testen met Sandra, met de memory benchmark. Hier zijn de uitslagen:
CPU memory bandwith, sb disabled: 239 Mb/s, sb enabled: 252 Mb/s --> +5.4%
FPU memory bandwith, sb disabled: 202 Mb/s, sb enabled: 220 Mb/s --> +8.9%

Wel redelijke toename, maar niet wereldschokkend. Ik vind het belangrijker dat AGP2x het gaat doen.

Ik heb de Detonator v3.76 en v3.68 geprobeerd, en in mijn registry staat AGP2x uit, maar hij blijft mooi aanstaan! Sidebanding aanzetten lukte ook niet. Ik heb het wel in de registry gezet, maar aangaan ho maar. Heeft iemand een idee om toch AGP2x uit te zetten? Dan kan ik deze BIOS blijven gebruiken.

• Mar

Mar

TCF

hmm, ik kan in mijn bios (1007??) alleen de interne chache, externe cache en L2 cache op writeback of disabled zetten.
Niks van writetrough ofzo in te stellen.

Hoe kun je trouwens checken welke biosversie je hebt bij de K7M?

DPC Team ColdFusion

• metoo
met die bios en superbypass enabled werden de crashes bij mij veroorzaakt door de biossetting Sdramburst disabled is crashes in bv 3dmark2000 enabled is het probleem weg
had verder niets van doen met agp2x en sba enabled (heeft wel uren zoeken en testen gekost)

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Oke, de gouden tip bleek voor mij die van de fail safe settings te zijn, Ik heb er wat mee gespeeld. Volgens mij werkt het als volgt: Als je een BIOS instelling wil wijzigen in 1007, moet je eerst de fail safe settings laden, en vervolgens de gewenste instellingen IN DEZELFDE SESSIE. In dat geval gaat alles goed. Zodra je daarna een reboot opnieuw BIOS aanpassingen doet, knalt de performance weer omlaag.

Ik twijfel nog steeds om een beta bios te laden. Is er iemand die na het flashen van bios 1.26 zijn mobo aan de muur heeft kunnen hangen?

• Jag

Jag

Je hebt inderdaad gelijk met die bios. Het ligt bij jou ook aan de instelling van de L1 cache. Er zijn drie standen:
- disabled
- writethru
- reserved
Reserved kan je niet selecteren, maar alleen gebruiken als je de fail save settings of de optimal settings laadt. Als je dan weer de bios ingaat, en dan saved, dan wordt ie van reserved afgehaald, en weer op writethru gezet, wat de performance vier keer zo laag maakt. Het probleem zit 'm dus in de writethru feature. Maar in de 126 Bios is die writethru eruit gehaald. Dus die zou ik maar gebruiken.
Verder ga ik proberen om AGP2x te laten werken (Quake3 werkt wel als ik de AGP aparture size lager zet) en sba te enablen (dank je voor de tip gdew om SDRAM burst te disablen). Maar wat welke drivers gebruiken jullie voor de GeForce, en hebben jullie gewoon in de registry het aangezet (werkt niet bij mij)?
Jag

Verwijderd

Ik ga er ook van uit dat jullie de AGPMinipoort 445 en VIA Bus 2144 drivers hebben geinstaleerd...echter je alleen Win98SE hebt, andrer moet je alles instaleren, de Router e.d.

Just Checking...

• metoo
probeer: je doet je reg tweak, je sluit je computer zet in de bios superbypass en/of sdramburstrefresh op disabled, start weer op kijkt met wcpuid of sandra of je regtweaks werken sluit weer af, zet in de bios superbypass en/of sdramburstrefresh weer op enabled en voila. wil je een regtweak uitschakelen doe je het ook zo.
3dmark2000 crasht met mijn superbypass mobo en AGP2X, SBA geeft geen problemen bij mij.
de regtweak DOIOtoflush crashte ook bij mij.
dit mobo koste me 2 dagen om het stabiel te krijgen. Het mobo zonder superbypass ging direct als een zonnetje met agp2 en sba enabled. hier krijg je wat en daar laat je wat je moest er mee kunnen fokken.

• Mar

Mar

TCF

Iemand die mij snel kan vertellen hoe je de bios versie ziet/controleert bij een k7m?

DPC Team ColdFusion

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zit nu op BIOS 126. De rariteiten van 1007 zjn er inderdaad uit en ik heb de Super Bypass optie. Heb wat Sandra benchmarks gedaan. Wat denk je: Geen enkel verschil tussen enabled en disabled. Ik heb een revisie C stepping 6, dus er moet wel Super Bypass inzitten. Als ik Super Bypass in de BIOS aanzet, en ik check dat vervolgens met chipid v40, dan zegt chipid dat SB disabled is. Snap er niets meer van. O ja, Als ik probeer met chipid de SB te enabled, dan hangtie. :-(

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Ontving net een Email van C. Adrian Silasi van Sisoft. Ik had hem een Email gestuurd over mijn ervaringen van Sandra met de Athlon en AMD chipset. Dit is zijn antwoord:

"Sandra 5.30 uses tests optimised for an AMD K6 which do not seem to run
as fast on an Athlon due to the high instruction latencies of this CPU.
Sandra 2000 will add optimised Athlon tests as well."

Verwijderd

Effe tip voor de bios flashers (misschien onzin, maar op mijn systeem niet)

Als je de bios flasht moet je in het flasprogje instellen iets van 'clear cmos after write' ofzo bij de opties.....
Pagina: 1