Schoon schip: hoe te investeren in PC / stereo combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• rbbr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2009
Hi all,

Mijn PC is een oud besje en gebruik ik alleen nog maar voor de muziek. Er zit een goede SB audigy geluidskaart in en ik ben erg tevreden met het geluid wat daardoor uit mijn nog oudere Sony TA-AX430 komt. Of eigenlijk uit de nog veel oudere Jamo 703 speakers.

Al met al een oude boel dus en ik wil een keer wat nieuws kopen. Ik heb alleen geen idee hoe ik handig kan investeren zonder allemaal overbodig spul in huis te halen. Voor internet en MP3 opslag heb ik ook een laptop staan (Lenovo T61). Mijn inschatting is dat de PC de deur uit kan en ik alle centen in een mooie stereo kan stoppen. Mijn zorg is dat ik een baggergeluid uit de laptop door een goede stereo ga loodsen. Kunnen jullie mij helpen?
Wat rondsnorren op het internet heeft mij op de volgende alternatieven gebracht:

Alternatief 1: Geen PC, een wireless music adapter zoals de Philips SLA5520 'aansluiten' op de laptop en een goede stereo. Zorg: slecht geluid uit bron (laptop) zorgt voor slechte prestaties over de hele linie?

Alternatief 2: PC met steengoede geluidskaart en met kabels naar een dito stereo. Evt met wireless ding om de PC uit de woonkamer te bannen.

Alternatief 3: Directe aansluiting van laptop/PC op een tussenversterker zonder tussenkomst van een stereo? Ik heb geen idee of dit wezenlijk anders is dan alternatief 2, of dat er zoiets op de markt is...

Alternatief 4??

Zo de alternatieven op een rij stellend (hopelijk ben ik enigzins volledig), ben ik dus op zoek naar:
- goed geluid
- liefst geen PC (in de kamer), en dus;
- mogelijkheid tot gebruik van een afstandsbediening om door playlists/mappen te gaan

Alvast bedankt!

Robbert

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alternatief 4 zou het gebruik van een hoogwaardige externe D/A Converter (DAC) met USB-ingang kunnen zijn zoals bijvoorbeeld de Cambridge Audio DACMagic die rond de 400 euro zou moeten kosten.
Voordeel is dat je die gewoon via USB op de laptop kunt aansluiten en daardoor niks meer met eventuele beperkingen van de laptop hardware te maken hebt. Speciale drivers zijn ook niet nodig aangezien elk modern OS generieke drivers voor een USB geluidskaart bevat.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Wat 'downtime' zegt, investeer in een externe DAC. De Cambridge Audio zou ook mijn voorkeur zijn.
Evemtueel nog investeren in een losse draaiknop voor het volume afhankelijk van je aansluitkeuze richting je audio setup.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft je oud besje geen digitale uitgang voor geluid? In dat geval rechtstreeks naar een versterker toe en die naar je speakers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat je laptop USB heeft.. dus je kan makkelijk een goede externe USB geluidskaart / -interface kopen zodat de laptop een beter geluid produceert en dit dan weer naar een goede versterker sturen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Een DACMagic op je laptop aansluiten kan, maar je hoeft niet persé zoveel uit te geven. Een E-MU 0404 USB, of iets gelijkwaardigs van een ander merk (M-Audio, Terratec, ESI) lijkt me ruim voldoende. Er is vast ook een goede consumer usb interface (de eerder genoemde interfaces zijn "semi-pro" omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor digitale audiobewerking e.d.)

• ConZito
skndd schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:34:
Een DACMagic op je laptop aansluiten kan, maar je hoeft niet persé zoveel uit te geven. Een E-MU 0404 USB, of iets gelijkwaardigs van een ander merk (M-Audio, Terratec, ESI) lijkt me ruim voldoende. Er is vast ook een goede consumer usb interface (de eerder genoemde interfaces zijn "semi-pro" omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor digitale audiobewerking e.d.)
Dat valt nog vies tegen. Hoewel ik laatst de Asus Xonar U1 in m'n handen had en wat mee gespeeld heb, mooi ding voor de centen. Kost zo'n 60 euro en heeft een digitale uitgang.

Overzichtelijk review:
http://aphnetworks.com/reviews/asus_xonar_u1

[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 23-11-2009 13:02 ]

• rbbr
Dank voor de replies. Dit helpt enorm, zeker ook de links naar de reviews.

Vragen bij een DACMagic
1. Als ik het goed begrijp is de DACMagic beter dan alternatief 1, doordat deze de kwaliteitsissues van de laptop wegneemt? En geldt hetzelfde voor de 'interfaces' die Lethalis en skndd noemen? En zo'n WMA doet dat niet?

2. Hoe zit het dan met de aansturing? Loopt dat dan volledig via de laptop en moet ik er dus iets op verzinnen om niet constant in de buurt te moeten zijn van de laptop?

3. En begrijp ik het goed dat de DACMagic vervolgens naar de (nu nog Sony) versterker gaat? Zoals gezegd is dat een oud ding (30 jr oud?) dus ik kan mij zo voorstellen dat daar ook iets nieuws voor moet komen om de boel aan te sluiten.

Tsurany; ik heb de PC nu op de versterker aangesloten, en dat bevalt op zich prima, ware het niet dat de PC niet meer voldoet qua snelheid. Hij maakt ook erg veel lawaai, dus ik heb nu de keuze om hetzelfde te doen of het helemaal anders aan te pakken. Rekening houdend met het feit dat ik een moderne laptop heb liggen alle kaarten open...

Overigens kwam een collega vandaag nog met een 5e alternatief; het gebruik van een wireless harde schijf. De vraag welk apparaat dat ding dan op een gebruiksvriendelijke manier zou benutten bleef onbeantwoord. Bij versterkers heb ik het nog niet gezien, of is dit wel mogelijk?

• ConZito
DACMagic is zoals gezegd wel de duurste optie. De DACMagic (en aanverwanten) is een geluidskaart opzich, dus je sluit hem aan op de USB van je laptop en gebruikt deze voor het afspelen van muziek. De DACMagic is dan instaat het geluid door te sturen via SPDIF of analoog.

Vervolgens regel je het volume op je versterker, technisch gezien kan je gewoon je oude versterker blijven gebruiken mits deze beschikt over RCA/Tulp ingangen. Echter is de DACMagic redelijk high-end en met 300~400 euro aanschafprijs wellicht uit verhouding met je bestaande spullen.

Daarin zou wellicht de EMU of ASUS beter aansluiten, deze kunnen gewoon analoog het geluid doorsturen naar je receiver zoals de DACMagic dat ook kan, hierbij is de EMU wel een stuk veelzijdiger.

Verder snap ik je punt niet volledig of alles via de laptop loopt, muziek afspelen moet dan altijd via de laptop in ieder geval. Een externe DAC/geluidskaart doet uit zichzelf uiteraard niets. De DACMagic beschikt wel over twee optische ingangen (naast de USB), hierop zou je een Playstation 3 aan kunnen sluiten oid., de EMU heeft een soortgelijk featureset.

USB direct aan een receiver heb ik nog nooit gezien. Maar een standalone mediaspeler/mediatank met optische uitgangen/analoge uitgangen welke te bedienen is via TV en afstandbediening is een soortgelijk oplossing. Het is maar net wat je wil en hoeveel het mag kosten :)

[ Voor 10% gewijzigd door ConZito op 23-11-2009 19:54 ]

• rbbr
Dank ConZito, duidelijk. Ik ga de EMU reviews er eens bij zoeken en een knoop doorhakken.

Met de aansturing via de laptop doel ik op het aansturen van playlists e.d. Ik gebruik winamp en iTunes (waarbij ik de laatste echt verschrikkelijk (traag) vind) voor het maken van playlists en daarna wil ik af en toe alleen eens een nummer doorzappen oid. Maar daar zijn afstandsbedieningen voor toch?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet interessanter een simpele geluidskaart te nemen via usb die een spdif aansluiting heeft en dan die doorsturen naar je huidige versterker indien die spdif heeft of anders doorsturen naar een nieuwe versterker?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ConZito
Tsurany schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:14:
Is het niet interessanter een simpele geluidskaart te nemen via usb die een spdif aansluiting heeft en dan die doorsturen naar je huidige versterker indien die spdif heeft of anders doorsturen naar een nieuwe versterker?
Versterker is oud las ik. Maar een goede externe geluidskaart met ook nog een optische ingang is best een goede investering als je meerdere bronnen hebt met weinig getalenteerde DACs. Ik zou zelf DACMagic verkiezen boven de EMU-0404. Echter in deze situatie zou ik niet zover gaan en eerder m'n pijlen richten op de Asus Xonar 1U. Met een prijs van 60euro ook een stuk betaalbaarder.

Het blijven in de basis natuurlijk allemaal USB-based externe geluidskaarten met een verschil in feature-set en kwaliteit uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 23-11-2009 21:28 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 20:16
In wat voor bestandsformaat sla jij je muziek eigenlijk op?
rbbr schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:08:
Mijn zorg is dat ik een baggergeluid uit de laptop door een goede stereo ga loodsen.
Dat kan je toch eerst even uitproberen? Gewoon een kabeltje van je laptop naar je versterker! Als het goed klinkt hoef je niets nieuws te kopen.

[ Voor 77% gewijzigd door bredend op 23-11-2009 21:40 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Even iets in een wat andere richting:

wat ik gebruik is een apple airport express met een optische kabel aan mijn versterker (moet je versterker dat wel ondersteunen of anders een optische DAC idd). Klinkt perfect (niet de dac van de airport gebruiken, die is leuk voor wat MP3 spul maar kan de hogere bitrates en lossless niet goed aan).

Voordeel is dat je vanaf elke computer met iTunes muziek kan draaien en dus niet letterlijk vast zit aan je stereo.
Nadeel is dat je iTunes moet gebruiken (nah, er zijn wel alternatieven maar die laat ik even buiten beschouwing).

Leuke is dat als vrienden langskomen ze vaak hun laptop met eigen muziek ook meenemen en dan iedereen een blokje kan draaien op de huis audio hier (NAD T761, twee tannoys en dus dat apple kastje).

edit: je versterker opgezocht hebbende zou ik die vervangen, in elk geval door eentje met zonder EQ (ruist en kraakt alleen maar) en dan lekker draadloos gaan - niets leuker dan liedjes vanuit je luie stoel met laptop op schoot opzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 23-11-2009 21:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar is het niet interessanter een goede versterker aan te schaffen? Dat gaat jaren mee en als je echt een goede koopt kan je er alles wat je wilt op aansluiten. Kijk als je 60 euro uitgeeft voor een geluidskaart is dat natuurlijk geen goed alternatief, maar bij 400 euro lijkt het me toch wel een interessant alternatief.

• rbbr
ConZito, de versterker staat ook op de lijst om vervangen te worden.

Daarom dus 'schoon ship', alles behalve de laptop mag in 1 keer vervangen / overbodig worden tegen zo'n 750-1000 euro investering. De versterker vernieuwen staat sowieso op de lijst (en ik begrijp uit jullie antwoorden dat versterkers nog niet overbodig gemaakt zijn...)

De suggestie van de airport express vind ik wel een mooie, dit betekent dus versterker vervangen, airport express erop schroeven en verder wireless. iTunes afhankelijkheid is wel een nadeel. En ben je dan nog afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart van de laptop?

P.S. Ik moet toegeven dat ik nog niet geprobeerd heb de laptop aan te sluiten op de versterker, zal ik vanavond eens doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rbbr schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 09:22:
En ben je dan nog afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart van de laptop?
Nee - het gaat dan digitaal naar je versterker en die doet je omzetting. Geleuidskaart heb je geheel niet nodig. Grootste nadeel van iTunes zelf vind ik dat ie geen .flac afspeelt over de airtunes dus dat ik alle flacs moet omzetten naar apple lossless (ook niet veel werk maar toch).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ConZito
rbbr schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 09:22:
ConZito, de versterker staat ook op de lijst om vervangen te worden.

Daarom dus 'schoon ship', alles behalve de laptop mag in 1 keer vervangen / overbodig worden tegen zo'n 750-1000 euro investering. De versterker vernieuwen staat sowieso op de lijst (en ik begrijp uit jullie antwoorden dat versterkers nog niet overbodig gemaakt zijn...)

De suggestie van de airport express vind ik wel een mooie, dit betekent dus versterker vervangen, airport express erop schroeven en verder wireless. iTunes afhankelijkheid is wel een nadeel. En ben je dan nog afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart van de laptop?

P.S. Ik moet toegeven dat ik nog niet geprobeerd heb de laptop aan te sluiten op de versterker, zal ik vanavond eens doen.
Als de versterker op de nominatielijst staat dan is een simpele digitale uitgang uiteraard voldoende. Airport is IMHO een mooie oplossing, gebruik het zelf ook en met MP3's in fatsoenlijk kwaliteit boeit het weinig. Het is een elegante oplossing wat mij betreft.

Je bent dan ook niet afhankelijk van je interne geluidskaart. Daarnaast kost een airport express maar 60 euro en je gebruikt dan de DAC van je receiver. Die zal vergelijkbaar zijn met oplossingen zoals die Asus wat betreft omzetting. De DACMagic legt de lat gewoon een stuk hoger, zo ook het prijskaartje :+

Verwijderd

ConZito schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:16:
[...]

Als de versterker op de nominatielijst staat dan is een simpele digitale uitgang uiteraard voldoende. Airport is IMHO een mooie oplossing, gebruik het zelf ook en met MP3's in fatsoenlijk kwaliteit boeit het weinig. Het is een elegante oplossing wat mij betreft.

Je bent dan ook niet afhankelijk van je interne geluidskaart. Daarnaast kost een airport express maar 60 euro en je gebruikt dan de DAC van je receiver. Die zal vergelijkbaar zijn met oplossingen zoals die Asus wat betreft omzetting. De DACMagic legt de lat gewoon een stuk hoger, zo ook het prijskaartje :+
Een Airport is een hele sechte oplossing. Je bent niet alleen afhankelijk van een brakke mediaspeler als iTunes, maar ook dat draadloze is echt bagger, al lijkt het leuk. Maar het klinkt voor geen meter en geeft veel jitter. Die Airport is weer zo'n baggeriaans cultproduct van Apple en moet 89 euro kosten.Gewoon weggesmeten geld. De oplossing met een Dac Magic is ook aan de prijs met 400 euro. Bovendien zit er een heel matig presterende Wolfson DAC (WMB 8740) in. Wie echt van z'n stoel af wil vallen van verbazing koopt een Musical Fidelity V-DAC. Voor maar 225 euro ben je het mannetje. Je hebt dan een digitaal-analoog omzetter met aan boord een Burrr Brown DAC (DSD 1792). Dat is een top-DAC, die je vaker tegenkomt is audiofiele topproducten. Je hebt dan wel een laptop nodig met een TOSLINK of coalxiale S/PDIF nodig. USB is een slechte oplossing en geeft veel jitter. Bovendien is USB niet bruikbaar met Vista en Windows 7.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 13:39 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou een Squeezebox voorstellen, komt in veel gedaantes en ook met Burr-Brown DACs. Dat in combinatie met een NAS (of je laptop, maar ik denk dat een NAS beter aangewezen is qua centralisatie), en de Squeezebox steekt niet af tegen audio-apparatuur.

In tegenstelling tot de suggestie hierboven kan je de Squeezebox in je netwerk hangen, dus de afstand tussen je laptop en de Squeezebox is geen probleem (bij voorkeur wel bedraad natuurlijk, ik zou persoonlijk geen draadloos doen, zelfs al stream je maar wat MP3's).

[ Voor 34% gewijzigd door Borromini op 24-11-2009 12:57 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ConZito
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:45:
[...]

Een Airport is een hele sechte oplossing. Je bent niet alleen afhankelijk van een brakke mediaspeler als iTunes, maar ook dat draadloze is echt bagger, al lijkt het leuk. Maar het klinkt voor geen meter en geeft veel jitter. Die Airport is weer zo'n baggeriaans cultproduct van Apple en moet 89 euro kosten.Gewoon weggesmeten geld. De oplossing met een Dac Magic is ook aan de prijs met 400 euro. Bovendien zit er een heel matig presterende Wolfson DAC (WMB 8740) in. Wie echt van z'n stoel af wil vallen van verbazing koopt een Musical Fidelity V-DAC. Voor maar 225 euro ben je het mannetje. Je hebt dan een digitaal-analoog omzetter met aan boord een Burrr Brown DAC (DSD 1792). Dat is een topDAC, die je vaker tegenkomt is audiofiele topproducten. Je hebt dan wel een laptop nodig met een TOSLINK of coalxiale S/PDIF nodig. USB is een slechte oplossing en geeft veel jitter. Bovendien is USB niet bruikbaar met Vista en Windows 7.
:')

Er zijn zoveel mogelijkheden, alles heeft z'n voor en nadelen, alles heeft z'n prijs. Ik adviseer ook niemand iets, ik zet een paar mogelijkheden uiteen en het liefst zo objectief mogelijk.

Daarom vind ik de Sqeeuzebox vermelding meer constructief bijdragen aan deze hele discussie dan allerlei kreten welke DACs in welke apparatuur zitten, het enige nuttige dat ik uit je post haal is de MF VDAC. De beste man moet toch zelf beslissen en bepalen wat het mag kosten.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:18

DjVe

Hatsaflats!

Wat ik persoonlijk een mooie oplossing zou vinden is dit

Een goede Burr Brown DAC met USB ondersteuning, samen met een T-amp 20 Watt versterker! Hou je nog geld over voor een mooi paar speakers ook! Ook leuk is dit in combi met bijv dit. Hele kleine buizenversterker met genoeg power om een paar flinke speakers aan te sturen :)

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

Ikzelf draai momenteel een erg cheapo oplossing: computer met MPD erop, aangesloten op een oude QUAD versterker (prachtig geluid, maar wel met aardlus filter)
Verder heb ik een 2e setup, een audigy2 (extern) optisch naar een H/K Receiver: ook heerlijk geluid.

Mocht ik in jouw geval kiezen dan zou ik een nieuwe versterker aanschaffen en deze digitaal aansluiten op je versterker. Nu ben ik meer iemand van het type: ik kijk niet naar specs maar luister en oordeel zelf, ik zou hier op uitkomen:

http://reviews.cnet.com/s...4505-9334_7-31156120.html

Met bijvoorbeeld iets als dit:

pricewatch: Onkyo TX-SR607 Zilver

Al zou ik zelf niet voor deze versterker kiezen, ik geef maar even een voorzetje ;)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07

koboy

Heb een idee voor een icon

Dan ga ik hier maar alternatief 4 eens aandragen....
Ga naar een behoorlijk gesorteerde audio winkel (hobo, raf, etc), en ga daar eens lekker luisteren met een paar van je favoriete CD-tjes. Beperk je wel tot apparatuur die binnen jouw budget valt, of wees bereid het budget bij te stellen >:)
Met ongeveer 300 euro voor de versterker, en 600 euro voor de luidsprekers kun je wel een mooi stereo setje samenstellen.
Ga vooral niet af op specs en reviews; jouw oren vertellen je het beste wat JIJ mooi vindt klinken, en dat kan heel iets anders zijn dan wat een reviewer mooi vindt.

Met een dergelijke set is het zonde om nog een paar honderd euro in een losse DAC te steken; mijn eerste reactie is, zeker omdat het om MP3's gaat, om de laptop gewoon met een verloopkabeltje aan te sluiten en eerst eens te kijken hoe dat gaat. Vergelijk het geluid eens met je MP3 speler of discman....
Mocht dit niet voldoen, neem dan een betaalbare (rond de 50 euro) USB geluidskaart; van de storing veroorzaakt door interferentie in de laptop ben je dan af, zeker wanneer je een USB verlengkabel gebruikt.
- OF -
Alternatief is de PC neerzetten waar je hem niet meer hoort, en deze de muziek te laten streamen naar een Squeezebox Classic (ongeveer 150 euro). Combinatie laptop - Squeezebox is natuurlijk ook goed mogelijk.
Houd er wel rekening mee dat je dan een stuk tijd moet investeren in het op orde krijgen van de ID3 en andere tags....

Ga vooral niet één enkel onderdeel bovenmatig duur uitvoeren, dat heeft geen zin. De MP3's als bron, en het totaalbudget zijn de zwakste schakel.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

koboy schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:13:
Dan ga ik hier maar alternatief 4 eens aandragen....
Ga naar een behoorlijk gesorteerde audio winkel (hobo, raf, etc), en ga daar eens lekker luisteren met een paar van je favoriete CD-tjes. Beperk je wel tot apparatuur die binnen jouw budget valt, of wees bereid het budget bij te stellen >:)
Waarom niet gelijk de laptop mee? Kan je direct horen hoe dat klinkt aangesloten op een versterker.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Je budget is zoals je aan gaf 750-1000 euro. Dat is een mooi budget voor een stereo-oplossing. :)

Aangezien ik je hoor over een oude PC met een Audigy snap ik dat je een mooi geluid kan waarderen, maar je lijkt me geen complete audiofiel. De geopperde USB-DAC's van ~400 euro lijken me dan ook overdreven enerzijds, buiten je budget anders.

Ik ga mee met wat veel mensen opperden: Ga voor een externe USB met digitale output (SPDIF). Klik hier voor een overzicht, moet je alleen nog kijken welke hiervan SPDIF hebben. Ik raad je de Creative X-Fi Surround 5.1 aan. Creative is namelijk een degelijk merk en er is een SPDIF output. Aangezien het geluid digitaal naar je versterker gaat maakt het dan bovendien niet heel veel uit of je externe geluidskaart geweldig is of niet, een Sweex-geluidskaartje met SPDIF klinkt hetzelfde maar die zijn er volgens mij niet extern. ;)

Een nieuwe receiver (of versterker) moet dus in ieder geval SPDIF input hebben maar dat hebben de meesten tegenwoordig wel, zo niet alle. Voor de rest ben ik geen expert op het gebied van versterkers of speakers. Wel denk ik dat je met een budget van zeg, 925-950 euro (kosten van je USB audiokaart er al af) absoluut degelijk spul kan krijgen. Ik ben ook geen audiofiel maar vorig jaar nog voor ~1500 euro een degelijke 5.0 setup uitgezocht met KEF boekenplank-speakers en een hi-end receiver van Sony, type zo niet paraat. :P

Overigens stunten winkels zoals de Saturn en Mediamarkt nog wel regelmatig met prijzen van hi-end audiospul, ze hebben zelfs een afding-marge. ;) Wellicht dus de moeite waard, omdat je daar vaak ook in die 'audio kamers' rustig wat kan beluisteren.

Succes ermee, in ieder geval! :)

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thijs_O schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:15:
Een nieuwe receiver (of versterker) moet dus in ieder geval SPDIF input hebben maar dat hebben de meesten tegenwoordig wel, zo niet alle.
Da's niet waar. Op stereo spul is SPDIF heel zeldzaam. Op 5.1 receivers is het inderdaad wel vrij standaard.

Mijn suggestie voor de DACmagic was voordat TS een budget aangaf en binnen een budget van maar 1000 euro is de DACmagic inderdaad niet de beste keuze omdat ie dan wel een grote hap uit het budget neemt.
Het alternatief wordt dan een goedkope externe geluidskaart via USB. Welke dat is, zou niet zo spannend mogen zijn. Je kan eentje met analoge uitgangen nemen. Dat geeft volledige vrijheid in de keuze van een versterker maar betekent dat de geluidskaart zelf wel goed moet klinken (goed opletten wat je koopt dus). Je kunt ook eentje met SPDIF nemen. Dat beperkt de keuze qua versterkers (bijna alle stereo spullen vallen dan af) maar de kwaliteit van de geluidskaart doet er dan weinig meer toe. Hooguit drivers kunnen dan een rol gaan spelen.

Als je de geluidskaart hebt dan moet je nog speakers en versterker kopen. Normaal gesproken wil je aan de twee speakers en de versterker (ongeveer) hetzelfde uitgeven.
Voor speakers is het advies vrij simpel: Ga luisteren bij een audiozaak, het liefst met muziek die je goed kent (CD's meenemen dus). Speakers kunnen qua klank enorm verschillend zijn en de "beste" is gewoon de speaker die jij het lekkerst vind klinken. De speakers kunnen een set maken of breken.

Voor de versterker steekt 't minder nauw. Versterkers schelen onderling wel qua klank maar veel minder als bij speakers. Ik denk zelf trouwens dat het zinloos is om een versterker te gaan beluisteren tenzij je al vertrouwd bent met het geluid van de speaker die je wilt gaan gebruiken.
Een goede optie zou zijn: Koop eerst de speakers en sluit ze aan op je oude versterker. Luister er dan een paar weken/maanden naar zodat de speakers volledig ingespeeld zijn en jij vertrouwd bent met het geluid wat ze maken. Daarna ben je veel beter in staat om te horen welke invloed verschillende versterkers op die speakers hebben. Of misschien vind je dan juist dat ze allemaal hetzelfde klinken. In dat geval wordt de keuze nog makkelijker.

En ik weet niet of 't al eens genoemd is: De serieuzere audio-apparatuur kun je vaak heel goed tweedehands kopen. Ze zijn weinig aan slijtage onderhevig en de eigenaren passen er vaak goed op. Bovendien gaan de technische ontwikkelingen op het analoge gebied niet zo snel zodat een apparaat van enkele jaren oud nog steeds een goede koop kan zijn.

Verwijderd

Een goedkope externe USB-geluidskaart, zoals bv. De Behringer UCA 222 (35 Euro) lijkt mij geen oplossing. Vrijwel alle USB-geluidskaarten presteren matig als het gaat om dynamiek en het stereobeeld. Bovendien werkt het alleen met XP en vallen Vista en W7 buiten de boot. Een goede USB-geluidskaart ben ik nog niet tegengekomen en de verschillen met een onboard- of externe X Fi-card zijn te marginaal.

Ook vraag ik mij af, of de TS wel veel verder komt met en Laptop zonder S/PDIF output en een HD van 100 GB als het om goede geluidsweergave gaat. Een S/PDIF output en een HD van tenminste 500 GB is naar mijn mening wel vereist om een Laptop of Desktop te kunnen gebruiken als volwaardige HiFi-component.

Zelf heb ik voor de volgende oplossing gekozen. Een half jaar geleden heb ik een nieuwe PC gekocht met een 1 TB HD en een S/PDIF output. Daar heb ik een Musical Fidelity V-DAC (E 225,-) op aangesloten via S/PDIF en vervolgens zit op de DAC een hoofdtelefoonversterker (E 125,-) (MF V-CAN) aangesloten. Een Beyerdynamic DT 990 hoofdtelefoon (E 320,-) maakt het verhaal af.

Al mijn CD's staat nu dus in WAV (CD Redbook Format 16 bits , 44.1 KHz) op de HD. Zonder ook maar één keer resampeling gaat het de DAC in. Totaal ben ik voor 670 Euro klaar en heb ik een geluidsweergave die speakers van duizenden Euro's doen veronderstellen. Het is een hype in de USA, om van een PC een volwaardige HiFi-component te maken en te luisteren via inderdaad audiofiele componenten en een topklasse audiofiele hoofdtelefoon. Kijk maar een op de website van Head Fi. In ieder geval val ik nog elke dag van mijn stoel af van verbazing. Een dergelijke geluidsweergave heb ik mijn hele leven nog nooit ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 09:17 ]

• ConZito
Toegegeven dat USB devices in bepaalde omgevingen jitter veroorzaken, maar ik gebruik dan ook geen Windows voor reproductie waar het er toe doet.

Wellicht dat er (nog) een PCMCIA geluidskaart te vinden is die ASIO ondersteunt zodat je Bit-Perfect naar
een DAC/Optische ingang van je versterker geluid kan krijgen, dat is de standaard wat betreft opname en reproductie. Ik vind dat voor thuis achter m'n PC wat minder boeiend en daar laat ik digitale de coaxiale uitgang gewoon alles door de directsound heen trekken.

In de studio hebben we ook wel eens Windows laptop op bezoek en de laatste had een Creative Audigy 2 ZS, die ondersteunt het. Het enige nadeel van dat soort meuk-kaarten is dat er weer een verloopje naar een verloopje naar de daadwerkelijke kabel in moet en dat je niet gewoon zo hup kan inprikken. Daarnaast is de PCMCIA standaard ook een beetje stervende en redelijk vervangen voor ExpressCards (en daar heb ik nog niets fatsoenlijks gezien), dus de houdbaarheid van je kaartje is ook niet echt lekker.

Maar het bovenstaande verhaal met een headphone gaat natuurlijk ook op, het is maar net wat je wil. Die BeyerDynamic 990 Pro heb ik in de studio ook, kost echter maar 160 euro, dus opzich de moeite waard. Waar je wel rekening mee moet houden wat betreft dergelijke headphones is waar je ze op aansluit, met een weerstand van 250Ohm is een headphone amp een must.

[ Voor 6% gewijzigd door ConZito op 26-11-2009 09:49 ]

Verwijderd

@ConZito. Voor alle duidelijkheid. Ik heb de DT 990 consurmerversie. Die is wel 320 Euro. Het verschil zit niet alleen in de looks, maar de Pro is minder open en de drivers van de consurmerversie zijn beter. Daar zit ook het prijsverschil in

• ConZito
Hm, ik zie het, nooit geweten dat ze daar een conusemnten versie van hebben. En beter is natuurlijk relatief en sterk afhankelijk van wat je toepassingsgebied is. Laten we het erop houden dat ze "anders" zijn, verder heb ik ze ook al 6 jaar gok ik. Daarnaast als je zoveel centen uit gaat geven aan een headphone moet je gewoon gaan luisteren aangezien er wel meer is dan alleen Beyer.

Ik gebruik die Pro om dingen terug te luisteren en ze zijn akelig linear, voor sommige mensen kan dat te vermoeiend zijn om lange tijd naar te luisteren. Sowieso ben ik geen headphone-persoon, ik krijg er een warme harses van, het draadje zit altijd waar ik het niet wil en nouja, het is dat het moet.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Aangezien je een best ruim budget hebt voor een stereo oplossing en je bron bestanden uit mp3's bestaan zou ik ook actieve speakers (monitors) overwegen in combinatie met een usb interface. Dan ben je voor 500 euro klaar en zit je erg goed imo qua stereo weergave. En je bespaart wat ruimte.

Wat ik op dit moment aan m'n pc heb hangen (en wat ik ook natuurlijk aan mijn laptop kan aansluiten) is: 2 KRK Rokit 6 (Linkje naar Rokit series) en een Line6 TonePort UX2 USB interface(http://line6.com/podstudioux2/). Dat laatste kun je natuurlijk vervangen door andere usb interfacejes, een volume knop erop is wel handig.

• ConZito
Je bent daarmee wel wat minder flexibel als je meerdere inputs wil gaan gebruiken en echt kamervullend op een prettig luisterbare manier vind ik ze persoonlijk niet. Heb zelf voor thuis achter de PC en Mac een setje KRK PR8 G2's met 10s subje, het werkt perfect als je relatief dichtbij zit en met minimale EQing kan je ze ook wel langere tijd gebruiken zonder luistermoe te worden.

Het hangt daarbij van je luisterruimte af, je toepassingsgebied en de mate van flexibiliteit die wenst te hebben. Voor bij de PC vind ik het ideaal.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor zover ik het begrijp wordt alleen een laptop gebruikt waarmee mp3's worden afgespeeld.
Ik gebruik het ook alleen voor bij de pc. Het is wel een optie dat net wat eenvoudiger is dan wat andere mensen suggereren. Maar wel een kanttekening bij een usb-interface, als ik mijn usb interface op mijn laptop aansluit en ik andere usb ingangen van mijn laptop intensief gebruik (externe harde schijven bijv. ) dan wordt het audio signaal wel verstoord. Bij mijn pc heb ik dat niet. Misschien ligt het aan mijn laptop maar wel ff eerst testen als je een usb oplossing overweegt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat ik nog niet helemaal van de TS begrijp is het budget voor bron, versterker en speakers of alleen voor de bron? Aangezien er een eis staat dat de PC het liefst niet in de woonkamer terecht komt denk ik dat je best kunt kijken naar een PC loze oplossing:
1,5TB NAS:
Synology Disk Station DS209+SATA2, 3.5" € 299,-
Western Digital Caviar Green WD15EADS € 89,-

Network player:
Logitech Squeezebox Classic € 159,-

Totaal: €547,-

De server software voor de Squeezebox kan draaien op de NAS, je kunt er nog een 1,5TB disk bijgooien voor meer storage, evt een USB disk voor backup. De Squeezebox op zichzelf zal geen slecht geluid produceren maar om het helemaal af te maken ga ik met Gustav mee hier, er zijn genoeg DACs te vinden tussen de 200 en 300 euro, vervolgens eenzelfde bedrag voor een simpele stereo amp en weer voor een set speakers je komt uit op zo'n 1400 euro.

Voordelen zijn je storage is makkelijk uitbreidbaar en is in principe voor meer dingen inzetbaar, je bron is makkelijk upgradebaar door een DAC eraan te hangen, en je kunt een heel eind upgraden aan de versterker/speaker kant zonder dat je bron een zwak punt wordt (denk aan minimaal wel 2500-3000 euro bij een goede DAC van 300 euro).

Persoonlijk zou ik eerst de storage en de network player regelen en eens kijken hoe dat klinkt op je huidige versterker/speakers. Volgende stap kan dan zijn luisteren naar een nieuwe versterker/speaker set. Als laatste kun je dan eens gaan kijken naar een DAC.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Audio kaart kopen met digitale output.

Goeie receiver kopen met digitale input... zodat je de dac van je receiver gebruikt.....

Dat als basis... en dan rustig speakers kopen, marktplaats checken... subwoofertje erbij eerst voor dan achter of misschien een leuke set....

Er staat echt heel veel te koop voor leuke prijzen...als je goed zoekt ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door mangahuisman op 26-11-2009 13:14 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wagenveld schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:53:
Persoonlijk zou ik eerst de storage en de network player regelen
Dit lijkt mij ook een betere oplossing dan wat dan ook fysiek aan de laptop geknoopt.
Laptops wil je namelijk zo nu en dan op schoot, dan weer daar en dan weer hier gebruiken en dan wil je natuurlijk niet dat je steeds de muziek moet uitzetten.
Voordeel van de genoemnde oplossing met een NAS is dat je de muziek ook naar je laptop kunt streamen zou je dat willen (in de slaapmaker oid) en dat je meerdere streampunten kan toeveogen, later.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 26-11-2009 13:17 ]

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

Wat een bak informatie. TS, succes ermee ;)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• rbbr
Haha, inderdaad een flinke bak info. Maar ik heb er best een aardig overzicht weten te halen. Volgende keer mogen jullie direct m'n excel file vullen ;-)

Morgen maar eens bij RAF langs (daar hebben ze speciale dagen over streaming audio toevallig). En alles maar eens nader gaan bekijken...

Thanks all!
Pagina: 1