PC valt uit door usb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedere keer als ik met mijn externe harde schijf(met ext power supply)
vooraan mn usb of firewire poort aanraak zie ik een miniscuul elektisch vonkje en valt de pc uit.
Als ik de poorten achteraan gebruik gebeurt er nix,en buiten dit werkt de pc normaal.
Ik had gedacht dat er een kabel gekneld zit ofzo,
heb m al paar x opengegooid maar ik vind nergens iets mis.
ik hoop er op dat 1 vd mede-tweakers weet wat dit kan veroorzaken of hoe ik het vind? :)

alvast bedankt!
Robin

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Gebruik je je pc op een geaard stopcontact?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja het is geaard.hoewel er wel 2 verlengkabels tussen zitten.deze zijn ook geaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Het kan zijn dat de interne connector vanaf de voorste USB poorten naar het moederbord verkeerd aangesloten is, voor sommige USB connectoren moet je in de gebruiksaanwijzing van je moederbord kijken hoe je ze aan moet sluiten.

Test is of de voorste poorten wel werken met een ander USB apparaat, kijk ook of er niks klem zit in de USB poort zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 22-11-2009 15:39 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, zit die interne USB kabel wel goed aangesloten? Pin volgorde kan soms wisselen, hoewel men de laatste tijd keurig de standaard volgt. Als je de spanning en data kabels omgewisseld hebt, mag je blij zijn dat je PC keurig uitvalt in plaats van dat hij in de fik vliegt en je harddisk mee neemt. Pak de handleiding van je moederbord én kast er eens bij, en verwissel alstublieft ook niet de interne firewire header op het moederbord met de USB header.

Hoewel veel kasten een 'in een stuk' interne USB kabel hebben, zitten er vaak voor deze reden ook 'per ader, per paar' losse kabeltjes tussen met duidelijke vermeldingen als (data0+, data0-, +5v-0, gnd0, shield, data1+, data1-, +5v1, gnd1).

Verwissel ook niet shield voor gnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Andere usb apparaten geven geen problemen,het is enkel met de externe disk.
De usb poorten vooraan zitten op de 4de usb aansluiting van het moederbord,
ik heb ook nog 2 extra usb poorten achteraan,die zitten op het 2de slot.
zou ik die moeten op poort 1 en 2 steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je de pin-layout al gecontroleerd? Wat voor externe HDD is het eigenlijk? 2.5" of 3.5"? Al eens zonder de voeding er aan geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:33:
ja het is geaard.hoewel er wel 2 verlengkabels tussen zitten.deze zijn ook geaard
Je weet zeker dat de aarde ook daadwerkelijk zit aangesloten? En zit de voeding van je HDD ook in een geaard stopcontact?>

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Ik heb hetzelfde fenomeen eens gehad bij een externe Sweex USB drive.
Wat bij mij hielp was eerst de USB verbinding maken. Dan pas de de voeding in de HD, en als laatste de stekker in het stop contact. No idea why it works.......... 8)7

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Xander schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:09:
[...]

Je weet zeker dat de aarde ook daadwerkelijk zit aangesloten? En zit de voeding van je HDD ook in een geaard stopcontact?>
Die dingen worden vaak geleverd met een blok wissel-->gelijkstroom adapter, die zijn doorgaans niet uitgerust met randaarde, vergelijk het met een telefoon/handheld gameconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
ricardo246 schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:12:
Ik heb hetzelfde fenomeen eens gehad bij een externe Sweex USB drive.
Wat bij mij hielp was eerst de USB verbinding maken. Dan pas de de voeding in de HD, en als laatste de stekker in het stop contact. No idea why it works.......... 8)7
Gisteren nog net zelfde gehad met een Freecom media station. Uiteindelijk de usb kabel in een poort achteraan gestoken, werkt ook. Geen idee waar het probleem vandaan komt, maar er zijn in ieder geval meer mensen met hetzelfde probleem!

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties iedereen.
ik had net de pc opengegooid en usb slots 1 en 2 gebruikt van het mobo,en geen verschil.
dan maar geprobeerd met de firewire cable aan te sluiten(deze zat altijd los aangezien ik hem nooit gebruik)
enkele keren met de usb kabel er overgegaan en het leek wonderwel opgelost,de pc viel niet uit.
ik sluit alles aan doe pc weer dicht.ik d8 ik test nog even.. en het was weer hetzelfde probleem :s
ik zal de disk nu maar gwn achteraan laten zitten.vreemd dat er nog mensen zijn met dit probleem maar ik blijf toch denken dat ik ergens met een probleem zit aan een of andere kabel,of mijn verlengsnoeren.
maarja dewelke dat blijft een raadsel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien ligt het aan de externe hd.
Test een met andere externe hd's.
Misschien dat er stroom op je randaarde van je hd kabe(usb kabel)l staat. Of dit te meten is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Umbrah schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:07:
Heb je de pin-layout al gecontroleerd? Wat voor externe HDD is het eigenlijk? 2.5" of 3.5"? Al eens zonder de voeding er aan geprobeerd?
Idd, wat gebeurt er als je zonder voeding de HDD aansluit op de USB-poort ?
En daarna de stekker insteekt ?
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:09:
Ok bedankt voor de reacties iedereen.
ik had net de pc opengegooid en usb slots 1 en 2 gebruikt van het mobo,en geen verschil.
dan maar geprobeerd met de firewire cable aan te sluiten(deze zat altijd los aangezien ik hem nooit gebruik)
enkele keren met de usb kabel er overgegaan en het leek wonderwel opgelost,de pc viel niet uit.
ik sluit alles aan doe pc weer dicht.ik d8 ik test nog even.. en het was weer hetzelfde probleem :s
ik zal de disk nu maar gwn achteraan laten zitten.vreemd dat er nog mensen zijn met dit probleem maar ik blijf toch denken dat ik ergens met een probleem zit aan een of andere kabel,of mijn verlengsnoeren.
maarja dewelke dat blijft een raadsel :p
Dit zou dan weer kunnen wijzen op een kast die iets fout doet.

Overigens heb ik zelf ook dat mijn eigen externe HDD het niet doet bij een kennis, hij wordt gedetecteerd als Onbekend apparaat. Op de poorten achteraan werkt de HDD wel, dus je zou zeggen dat het er een probleem is met front-USB, moest het echter niet zo zijn dat gewone USB-sticks wel perfect werken... :X

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Waarschijnlijk is geen goede aarde verbinding tussen je PC-frame en het framepje van de USB poort voor. Indien je dan een USB apparaat erin doet dat zelf geen stroom gebruikt gaat alles prima, maar indien je een apparaat erin doet wat wel stroom gebruikt slaat je computer uit. Achter heb je er geen last van, want de USB slots hebben bijna altijd direct contact met de kast.

Het helpt inderdaad om eerst de strroom eraf te halen, en dan de USB kabel eruit te trekken (en bij inpluggen dus de omgekeerde volgorde).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem gehad.
Voeding trok het niet!
Heb mobo en vooral CPU fan van stof ontdaan, nieuwe zwaardere voeding geplaats en het probleem was opgelost!

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je voeding is te zwak voor een externe usb harddisk :? Dat lijkt me wel heel vergezocht :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Bovendien haalt de externe usb disk zijn voeding van een externe adaptor (in mijn geval toch).
En aangezien mijn systeem onder load wel werkt, dan zou idle + 2,5W op USB toch geen probleem mogen zijn.

Bij mij is het in ieder geval ook gewoon verdwenen, maar vraag me niet hoe. :P

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LijkjeNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 13:40
dit zelfde probleem heb ik ook gehad bij een kennis en opgelost door een externe usbhub aan te schaffen met aparte voeding.

om de een of andere manier lijkt het of het usb apparaat teveel stroom vraagt en de interne usbhub overbelast

in iedergeval met externe stroom was het in mijn geval opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
GigaByte moederbord?
Voor een klant al eens meegemaakt, uiteindelijk is alles in een andere behuizing+voeding geplaatst.
Of het de nieuwe kast of het opnieuw in elkaar zetten is geweest.....
(en sluit alles aan op 1 stopcontact,zonder de draden teveel door elkaar te draaien)
Pagina: 1