Windows 7, directX9 fout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56
Hallo,

Een vriend van me heeft een probleem met Windows 7 en directX9. Als het goed is zouden alle spellen die op directX9 draaien moeten werken, maar bij het opstarten krijgt hij steeds een error dat er een paar bestanden missen.

Ik heb al flink wat gegoogeld en een aantal acties uitgevoerd (DirectX9 installeren vanaf microsoft site), maar dat werkt allemaal niet. Hij geeft dan aan dat er al een betere versie van directX9 op staat. Ik denk dat dit wel een probleem is dat meerdere mensen ervaren, maar kan nergens de juiste oplossing vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou op zoek gaan naar een DirectX redistributable installer in plaats van de web installer die je vanaf de microsoft site hebt. Deze dus

Eventueel start > dxdiag en kijken welke DX versie daar aangegeven wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Wiethoofd op 22-11-2009 15:29 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die games geinstalleerd in Win7 of staan/stonden ze al op een andere partitie en wil je ze starten zonder te installeren?
Dat kan wel alleen kan je dan tegen "jouw" probleem aanlopen omdat de game installers zelf de juiste DirectX files installeren.

Wat je kan doen is op de game dvd/folder/iso kijken of er een DirectX setup bijzit, dat zal het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Die DX9 runtimes zijn inderdaad een nachtmerrie, een game als Dragon Age heeft half de DVD vol staan met runtimes per maand, en wat dat betreft ben ik blij dat ze dat bij DX10 en 11 achterwege hebben gelaten. Maar inderdaad, doorgaans installeert een gekocht spel zelf zijn goeie (Aug2007 of sept2008 is het vaak) 'update'. Wat die updates precies doen is mij persoonlijk een raadsel, qua features veranderd DX9 niet echt, maar goed. DX9 runtimes zijn echt zo'n restant van de DLL hell wat helaas door de slome migratie van developers naar moderne OS-en als Vista en het bijbehorende DX10 helaas in stand is gebleven. Gelukkig dat de W7 adoptie nu wel goed lijkt te gaan en DX11 aan het doorbreken is, hoewel nVidia grondig de boel aan het verneuken is met de zoveelste relabel en de Fermi architectuur.

Op de game-DVD's kijken is wijs, of anders een volle redist downloaden zoals de aug2009 van 103mb die Wiethoofd aangaf.

Wiethoofd is echter niet zo handig om dxdiag als hint aan te geven, die zal op Vista of W7 uiteraard DX10 (of DX11) aangeven. Een redist is ook wat anders dan een 'volle' DirectX versie, het laat zich vergelijken met de Visual C++ runtime die sommige applicaties installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Umbrah op 22-11-2009 16:05 ]