Toon posts:

Opzoek naar een small-mid videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC :

Packard Bell Imax X8020

Mobo : nForce MCP 630i ''StingRay'' 1x PCI 1xPCIe x1 1xPCIe x16
CPU : Intel Core 2 Quad Q9300 2,5 Ghz
Geheugen : 1x1 en 1x2 GB DDR2 RAM
Video : Nvidia GeForce 8400GS
Voeding : OCZ StealthXStream 500W (zelf ingebouwd)

Mijn probleem is het volgende : ik ben gamer en wil graag een betere videokaart voor mijn pc, recentelijk kocht ik een GTS250 van ASUS, maar deze paste niet in mijn kast. Ik heb ongeveer 17 a 18 cm ruimte voor mijn videokaart (dit is ook echt het maximum).

Graag advies op het kiezen van een nieuwe videokaart, mijn budget ligt rond de 120 euro. :)

Bij voorbaat bedankt

M. de Hoop

EDIT : het amperage op de 12V Rail van mijn voeding is 36A, tevens zitten er meerdere 4pin Molex kabels bij en een PCIe 6+2 kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 15:06 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat voor spellen speel je zoal? 17 á 18CM lengte is erg krap, volgens mij zelfs buiten de ATX specs. Als je jezelf gamer noemt, is het misschien de moeite waard om eens naar een andere kast te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met de nieuwe Call of Duty en Borderlands, ik heb met de ''aanschaf' van games als Left 4 Dead 2 (de demo draait al redelijk slecht) en Assassins Creed 2 vanwege mijn videokaart.
Ik heb tevens ook naar een andere kast gekeken, maar ik houd deze liever omdat ik mijn geld liever in een videokaart stop dan in een nieuwe kast.

Mvg,

M. de Hoop

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Of maak wat ruimte door te zagen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1254826168.jpeg

hd4770 iets voor jou?

te krijgen vanaf €80

Verwijderd

Topicstarter
@ Saturnus : Dat heb ik overwogen, maar dat zorgt bij mijn kast toch voro weinig extra ruimte

@ Darkstone : De HD4770 heb ik overwogen, ik heb 130 euro tegoed van mijn GTS250 bij de Saturn in Groningen, en deze vestiging verkoopt ook de ASUS HD4770 Formula voor 80-90 euro, maar hoe zit het precies met de lengte?

Mvg.

M. de Hoop

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Lijkt me dat je zoals iemand al aangeeft je beter een kast kan kopen, wat als je in de toekomst weer een nieuwe grafische kaart wilt kopen ... zit je weer met dat probleem.
Je hebt de GTS250 al gekocht maar je kan hem niet gebruiken, als je die verkoopt pak je al verlies waarmee je in principe al een kast hebt, zijn helemaal niet zo duur, voor 30-40 euro heb je al een hele goede van bv Antec, die zorgt er ook voor dat je beter kan overklokken, je grafische kaart zou beter gekoeld worden dus sneller games spelen ...

Als je nu weer een andere kaart koopt blijf je gewoon bezig en kost het je onnodig geld.

Edit:
Zie dat je net postte dat je de kaart kan teruggeven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Graviton12 op 22-11-2009 15:16 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vrees dat die zelfs al te groot is, of ze zitten heel erg aan de grens en je krijgt er de PCI-E connector niet in. Past hij wel, dan is het een leuk instappertje. Echter als ik zo de games van de TS zie, en zijn game-gedrag er uit extrapoleer, denk ik dat hij misschien beter voor een 5770 kan gaan shoppen, en zijn budget kan verruimen. Zeker als gamer is goedkoop vaak duurkoop (hoewel je niet moet gaan overdrijven, schaaf de top-end er van af!). Als ik dat kastje zo zie, en de marketing leuzen van PB, heb ik het idee dat het zo'n alles-marginaal kastje/voedinkje is. Een 4770 werkt wel, en kan die games op niet al te hoge resoluties nog wel medium draaien, maar volgend jaar post je hier gewoon weer. Afgelopen vrijdag heeft T.net nog een paar budget behuizingen gereviewd. (reviews: Antec 200 en 300-behuizing onder de loep) Koop een kastje van dat soort, bouw de hele zut er in over, en koop een Radeon 5770, en je hebt van niet eens zoveel meer geld een hele hoop meer plezier (om nog maar te zwijgen van het feit dat je minder snel tegen je grens aan loopt, als je misschien ooit een monitor koopt met hogere native resolutie als 1680*1050 of hoger, of als er een nieuw spel uit komt wat je misschien wel graag met alle visuele pracht aan wilt spelen). Het is balen dat je al bij een dozenschuiver als Saturn hebt geshopt, maar opzich niets mis met een beetje investering bovenop het openstaande krediet daar, en vervolgens bij een echte computer(web)winkel zo'n kastje erbij te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 22-11-2009 15:20 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

18 cm is wel heeeel kort.
Kan je niet iets prutsen icm een pci riser, dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00LMntkmHgnDbWM/Flexible-PCI-Express-PCI-E-16x-Riser-Card-SLPS057-.jpg

dan kan je kaar misschien op een andere manier in je kast gepropt worden.

En anders kan je dit overwegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 330 Zwart€ 25,94€ 25,94
1XFX Radeon HD 4870 512 MB DDR5€ 103,90€ 103,90
ImporterenTotaal€ 129,84

Is iets over je budget, maar hoef je niet te prutsen met allerlei kabeltjes

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar, maar ik zet er persoonlijk niet om te springen om mijn moederbord uit mijn kast te halen.. en bovendien ben ik niet van plan om er nog een nieuwe videokaart in te plaatsen, als ik een betere kan vinden waarvan de stijging in preformance het geld ook waard is.
Ik heb laatst mijn Wii met veel games en toebehoren op internet gezet, met het geld wat ik daaruit vang kan ik altijd nog een console aanschaffen als mijn pc helemaal veroudert is.

Mvg,

M. de Hoop

• Graviton12
5770 gaat helaas al behoorlijk over het budget heen, de 5750 daarentegen zit er zelfs onder, Asus is dacht ik 105 euro, Sapphire rond de 115€.

Verwijderd

Topicstarter
@ brilsmurfje

Een vriend van mij heeft zijn HD4870 te koop, maar deze kaart is 22CM en dus te groot voor mijn kast.
En hoe duur zijn deze pci risers precies?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Niet duur, maar ze vallen voor je af, denk ik, omdat je in feite niet ontkomt aan zelf klussen aan je kast. En aangezien kasten vaak wat metaal bevatten, en metaalslijpsel niet goed combineert met moederborden, zul je alsnog moeten uitbouwen als je gaat zagen, slijpen en tappen om dat ding een kwartslag gedraaid te kunnen monteren.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@ravenxox, daarom heb ik er ook een behuizing bij gedaan;) deze kost 25 euro

Google is je vriend: http://www.google.nl/sear...ci-e+riser&meta=&aq=f&oq=

tussen de 15 en 30 euro voor een flexibele

Verwijderd

Topicstarter
Misschien, maar is het niet mogelijk mijn videokaart niet in mijn kast te monteren, maar bijvoorbeeld erbuiten? als ik een pcie riser kan vinden die lang genoeg zal dit moeten werken.
Anders is het toch maar gewoon overstappen op consolegaming

Mvg,

M de Hoop

Verwijderd

koop dan gewoon een nieuwe kast, heb je jaren plezier van

anders zit je over pak-m-beet 3 jaar weer het hetzelfde probleem

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Videokaart er buiten zal ik niet doen, dat is vragen om storing, geheugenbeschadiging, en voedingproblemen.

Consolegaming is een goedkope optie, maar voor bepaalde speltypes (PC-style RPG, RTS, Online shooters). Hoewel ik persoonlijk graag speel op mijn X-Box360 en Wii, zal ik voor een spel als Dragon Age, en eigenlijk alle 13-in-een-dozijn shooter altijd de PC versie kiezen, zoals bijvoorbeeld CoD:MW2. Op de PC zien dat soort spellen er niet alleen altijd mooier uit, maar muis/toetsenbord speelt (zeker online) altijd beter. En met games als Starcraft II, Diablo 3 en Supreme Commander 2 in de wachtrij, hou ik mijn PC gewoon up-to-date. Het enige wat eigenlijk naast mijn console staat zijn console-style RPG's (voornamelijk JRPG's), platformers, TPS actiespellen, en single-player action adventures. Mass Effect is eigenlijk de enige vreemde eend in mijn console verzameling, achteraf had ik hem voor de PC moeten kopen, eigenlijk, maar goed, nu zal ik Deel2 ook voor de 360 moeten kopen, om het verhaal door te kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een midi-tower kast staan, maar deze pc wordt (soms) nog gebruikt

Intel Celeron D Prescott 2,66 GHZ
1GB DDR Ram
Nvidia GeForce 7600GS (AGPx8)
80GB SATA

Maar het mobo van deze pc is wel erg groot, en de Fan van de cpu ook, en in mijn huidige mini-kast zit de voeding VOOR het mobo, daarom heeft het ook een hele platte van.
Theoretisch gezien past de GTS250 in deze kast.
Maar ik heb zelf geen flauw idee hoe ik ook moet beginnen met deze ''onderdelen transplantatie''
Want deze oude pc wordt nog wel door familie gebruikt.

Mvg,

M de Hoop

EDIT @ Umbrah : zelf heb ik mijn Wii tekoop staan omdat alle releases die de laatste 6 maanden zijn uitgekomen niet echt voor mij bestemd zijn, ook speel ik liever shooters e.d. gewoon lekker in mijn luie stoel met muis en toetsenbord.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 15:38 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is een normaal mobo. En voedingen horen niet voor het moederbord.

Je kan je mini-PC (wie bedacht het dat een mini PC geschikt is om op te gamen?) wel in die kast kwijt, maar andersom wil niet. Dat is als die mini kast ook niet zo'n laptop CD/DVD drive heeft. Je zult dus of zelf een nieuwe kast moeten kopen (mijn advies, heb je gelijk iets wat bij je interieur past), of je zult een nieuwe voor je ouders moeten kopen als je de kast van die Celeron jat. Een mix van onderdelen kan niet, daar de Celeron onder andere nog met AGP werkt, en een kaart die bij je eisen past eigenlijk altijd PCI-E is.

De lering is eigenlijk dus ook: koop geen niet-standaard PC als je doel gamen of upgraden is. Dat packard bell ding is misschien wel leuk, maar doordat alles zo dicht op elkaar zit heb je een moederbord wat gewoon veel moet missen (aan sloten), en een kast die zijn hitte niet goed kan afvoeren omdat alles dicht op elkaar zit. Een nieuwe videokaart was misschien zelfs te veel geweest qua hitte. Hoewel je een game PC kunt bouwen van scratch (of laten bouwen voor €30 assemblage kosten bij een echte computerwinkel, dus geen saturn) voor zo'n 600 euro die mooi mee kan komen, is in het geval van doosjes als deze PB PC goedkoop uiteindelijk duurkoop. Als je over een paar voor iets helemaal nieuws gaat kopen, hoop ik dat je lering hebt getrokken aan dit, en de Tweakers.net best buy guide open slaat.

Nu had je een k*t grafische kaart, en ik zelf ben niet zo positief over de GTS250 (zeker voor het geld wat ze er voor vragen, terwijl het in feite niets meer is dan een die shrink van een 8800), dus koop je er weer een.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar, ik heb deze PB aangeschaft omdat het een redelijk goedkope PC was en ik ervan uitging in de winkel dat de 8400GS nog wel redelijk mee kon gaan.
De Mini kast heeft overigens wel een normaal DVD-RW drive.
Toen ik de Celeron pc kocht (5 jaar terug) werd deze geleverd met een geforce 4mx, waarna ik uiteindelijk via een leuke aanbieding op marktplaats naar een 7 serie geupgrade hebt. (deze pc heb ik aan mijn ouders gedoneerd en wordt hoogstens 1 keer in de 2 weken gebruikt)
Ik heb hier zeker lering uit getrokken, maar de kans is het grootste dat ik wat gaming betreft mezelf een leuke xbox360 aanschaf voor 200 euro met 4 games bij de mediamarkt volgende week.
De volgende pc wordt zeker geen standaardgevalletje meer, dat is zeker.

mvg,

M de Hoop

EDIT : Achteraf gezien is mijn fiasco een financiele misser geweest, omdat ik nu voor niks een sterkere voeding heb aangeschaft |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 16:15 ]

• Graviton12
Goedkoop is duurkoop, heb in mijn huidige systeem alleen het beste van het beste en grootste van het grootste genomen, over 5 jaar past nog alles in mijn kast en de onderdelen waarvan ik weet dat ze 5 jaar of langer meegaan ben ik ook overboard gegaan zoals bv voeding van 900Watt, die kostte 180 euro, kast 130 Haf 932 en ga zo maar door, geheugen 150 van 1600Mhz, alleen de cpu is een 720 maar die was nog maar een paar dagen uit, grafische kaart van expres niet laatste vant laatste, een gewone Sapphire 4870 1GB omdat er constant nieuwe uitkomen :)

gallery: Graviton12

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zie het probleem niet, de HD4770, HD5750 en HD5770 zijn stuk voor stuk prima kaartjes die volgens mij allemaal in deze kast passen. Opties genoeg dus. Voor minder dan 120 euro ga je sowieso niet veel sterkere kaarten vinden.

specs

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de kaart mag maar 18 cm lang zijn. Dat is echt kort. Maar zoals ik al gezegd had in een paar post hierboven. Een nieuwe kast kost ook maar 25 euro

Verwijderd

Depep schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:40:
Ik zie het probleem niet, de HD4770, HD5750 en HD5770 zijn stuk voor stuk prima kaartjes die volgens mij allemaal in deze kast passen. Opties genoeg dus. Voor minder dan 120 euro ga je sowieso niet veel sterkere kaarten vinden.
Idd en al deze drie kaarten zijn aardig vergelijkbaar kwa prestaties en de HD5770 is zelf nog aardig sneller en heeft dan ook nog DX11.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kon de lengte van de 5750 zo snel niet vinden met google, maar de 5770 is 8" lang (20,3cm) volgens google. (op dit plaatje is de tweede van onderen de 8" HD5770, en de onderste is de HD5750 dus die zal wel minstens een inch korter zijn). 18 cm is 7 inch, dus misschien dat een HD5750 net past. Dus daarvan kan je de lengte wel even wat specifieker opgoogelen, als het past is dat een puike kaart. Dat is ook het beste wat je met 18cm aan ruimte kan krijgen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij misschien wel DE geschikte kaart :)!
Maar ik wil sowiezo eerst zeker weten hoe lang deze kaart precies is.
Ik ben er wel achter gekomen dat deze kaart aan de achterzijde 2 slots inneemt, en bij mij zijn de slots gescheiden door dunne metalen balkjes.
Kan/moet ik deze metalen onderdelen verwijderen voor deze kaart?

Mijn monitor gebruikt een vga aansluiting, en aangezien mijn kast vrij klein is lijkt dit me de beste optie :

http://www.hardware.info/...ormula_HD5750_op_de_baan/

hiervoor hoef ik ook niet in m'n kast te gaan zagen.

EDIT:
@bwerg
de lengte van de kaart is 18,5 cm

http://www.hardware.info/...n_HD_5750_Radeon_HD_5750/

dat wordt passen en meten dus :X

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 21:28 ]

Verwijderd

Als je net een GTS250 hebt aangeschaft, is het toch goedkoper om een nieuwe kast te halen? Als gamer, blijf je dit probleem houden, volgende keer weer het zelfde probleem, dat het niet past. Meeste midrange en high end gamers hier hebben allemaal grote kasten.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gooi ik nog een puntje in de discussie, heeft een snellere VGA veel zin icm een Q9300? Je zit vrij gauw aan een bottleneck daar aangezien het een relatief trage quad core betreft terwijl 90% van de games maar 2 cores gebruiken.

tip: kijk eens naar je CPU gebruik als je een game draait, vergeet dan niet 1 grafiek per cpu in te stellen in task manager (onder view).

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 22-11-2009 21:59 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

wagenveld schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:55:
Gooi ik nog een puntje in de discussie, heeft een snellere VGA veel zin icm een Q9300? Je zit vrij gauw aan een bottleneck daar aangezien het een relatief trage quad core betreft terwijl 90% van de games maar 2 cores gebruiken.

tip: kijk eens naar je CPU gebruik als je een game draait, vergeet dan niet 1 grafiek per cpu in te stellen in task manager (onder view).
GHz'en zeggen ook niet alles. De Q9300 kan volgens mij prima zijn plan trekken in menig game. Niet iedereen speelt trouwen met alle settings op max icm een 24 ich monitor met 1920*1200 pixels. Dus voor normaal gaming en niet high end super stuf zal dat zeker lukken.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het hier met Wouter.S eens, mijn Q9300 bevalt mij prima ook met laadtijden van sommige programma's e.d.

@dree : ik kan het geld van mijn GTS250 terugkrijgen bij de Saturn, mede omdat de kaart nooit in gebruik is geweest.

Mij lijkt persoonlijk de HD5750 Formula van Asus de beste optie, na wat nameten past deze kaart ook echt in mijn kast!

Natuurlijk sta ik nog altijd open voor suggesties
Pagina: 1