Toon posts:

Diode wordt erg heet na opnieuw solderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een display van een roei hometrainer geprobeerd te repareren. Er was een diode los gekomen. Heb de lokatie gevonden en gelukkig stond er netjes een symbool op de print hoe de diode erop hoorde. Probleem is nu dat als ik de battarijen er weer instop de diode heeeel erg heet word. Het is een diode zonder pootjes (smd?) Heb het toch maar gewoon gesoldeerd met mijn soldeer stastion. Zo kort mogelijk. Waarschijnlijk toch te heet geworden? Iemand een id?

alsvast dank.

Oh ja, misschien handig om te melden dat het apparaat ook niet werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 20:33
Wellicht heeft het te maken met de samenstelling van de soldeertin.
Waarschijnlijk veroorzaakt deze een hogere weerstand, waardoor energie meer in warmte omgezet wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Burner NL op 22-11-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Burner NL schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:02:
Waarschijnlijk veroorzaakt deze een hogere weerstand, waardoor energie meer in warmte omgezet wordt.
Oh, dit hoor ik voor het eerst. Wat voor een soldeer zou ik dan moeten gebruiken? Heb namelijk altijd hetzelfde tin gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Misschien logischer dat de diode stuk is en daardoor warm is geworden en los is gekomen van de printplaat. Nieuwe diode kopen en erop solderen ;)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dalus schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:14:
Misschien logischer dat de diode stuk is en daardoor warm is geworden en los is gekomen van de printplaat. Nieuwe diode kopen en erop solderen ;)
Dit zou inderdaad goed kunnen. Had er nog niet aan gedacht dat ie daardoor losgekomen kon zijn. Tis ook lang geleden dat zoiets repareerde. dan maar naar het onderdelenhuis.

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of de diode word warm omdat er iets anders stuk is ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Meet de diode eens door, dan hoeven we niet meer te speculeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 20:33
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:11:
[...]

Oh, dit hoor ik voor het eerst. Wat voor een soldeer zou ik dan moeten gebruiken? Heb namelijk altijd hetzelfde tin gebruikt.
Dan is het antwoord van dalus het meest voor de hand liggend.

Zat de diode oorspronkelijk met tin vast of met thermisch geleidende lijm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, speculaties over soldeertin zijn imo uit de lucht gegrepen: ik ken geen enkel type soldeertin wat zoveel weerstand heeft dat je verschil merkt in de warmteontwikkeling. Zeker omdat het om een SMD-componentje gaat zouden de stromen bij verre niet zo groot kunnen zijn dat een random merk tin, hoe slecht ook, bij gaat dragen aan de warmte-ontwikkeling.

Zelfde verhaal over thermisch gelijdende lijm: ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen waar SMD-onderdelen met iets anders als soldeertin vastzaten op de printplaat.

In andere woorden: richt je gewoon op de logischere verklaringen (diode is stuk ofzo), die zijn vele malen waarschijnlijker.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sprite_tm schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:57:
Mmm, speculaties over soldeertin zijn imo uit de lucht gegrepen: ik ken geen enkel type soldeertin wat zoveel weerstand heeft dat je verschil merkt in de warmteontwikkeling. Zeker omdat het om een SMD-componentje gaat zouden de stromen bij verre niet zo groot kunnen zijn dat een random merk tin, hoe slecht ook, bij gaat dragen aan de warmte-ontwikkeling.

Zelfde verhaal over thermisch gelijdende lijm: ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen waar SMD-onderdelen met iets anders als soldeertin vastzaten op de printplaat.

In andere woorden: richt je gewoon op de logischere verklaringen (diode is stuk ofzo), die zijn vele malen waarschijnlijker.
mja ik wel een soort lijmachtig iets, ik geloof voor de wat zwaardere componenten op een onderzijde.
maar dat stond totaal lost van de elektrische verbinding

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:18
Burner NL schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:02:
ROFLOL, ik denk dat je dan met lijm soldeert ipv tin, de 'lengte' van een soldeerverbinding is over het algemeen zo kort dat de weerstand van het soldeer absoluut te verwaarlozen is. Aangezien er een spanningsval over een diode valt zal er bij hogere stromen warmte ontstaan, aangezien de diode te warm wordt loopt er nu blijkbaar teveel stroom, een teken dat iets na de diode teveel stroom verbruikt. Dit kan van alles zijn, van lekkende condensator tot doorgeslagen uitgangstrap, je zal de rest van de schakeling moeten nalopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:25
Heb je de diode wel in de juiste richting terug gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
fish schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:37:
[...]mja ik wel een soort lijmachtig iets, ik geloof voor de wat zwaardere componenten op een onderzijde.
maar dat stond totaal lost van de elektrische verbinding
Idd, dat is voor printen die niet handmatig gesoldeerd worden, dan moet je zware componenten vastplakken of ze vallen onderaan van de print af door hun gewicht. Dit heeft verder geen enkel functioneel nut, jou probleem heeft zeker niets hiermee te maken.

Ik zou ook mijn geld zetten op kapotte diode, schade door ESD is een mogelijkheid (onzorgvuldigheid bij productie, ESD kan de levensduur flink inkorten en dergerlijke oververhittende diodes veroorzaken), indien MELF behuizing (glazen buisje) dan kan het ook veroorzaakt zijn door een fout temperatuurprofiel bij solderen of tin tussen het uitzetvoegje (al geven ze daardoor meestal geen contact meer, tenzij je de diode weer samendrukt met de meetpinnen van je multimeter, zolang je rechtstreeks op de diode meet lijkt ie dan wel te werken :( ). Defecte diode verklaart ook dat de diode losgekomen is. Had je nog een fototje gegeven van de soldeervlakken waar de diode op stond kon ik je garantie geven dat het dat is.

[ Voor 48% gewijzigd door naftebakje op 23-11-2009 00:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1