Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Hoi, ik had een vraagje. Ik klus wel eens bij (wat websitejes enzo). Braaf burger als ik ben O-) , geef ik alles op aan de belasting.

Nu is mijn vraag: stel ik vraag mijn 'klant' om het hele bedrag over te maken naar een goed doel, en niet niet naar mijn rekening; moet ik dat bedrag dan alsnog opgeven als zijnde mijn inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 16:48
Nou, als het helemaal niet via jouw rekening gaat, zal ik dat zeker niet doen. Of het moet, dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
Lijkt mij van niet, jij ontvangt immers niets. Jij verzoekt slechts aan de andere partij om een gift te doen.

Wellicht is het echter wél aantrekkelijk om het via jou te doen, en het vervolgens weer als gift af te trekken. Alleen hangen daar ook weer bepaalde voorwaarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als het gaat om een dienstbetrekking gaat wordt het gewoon gezien als loon omdat het terbeschikkingsstelling moment geweest is. Wat je er daarna mee doet (Rode Kruis bijv) maakt niet uit.

Ik zou zeggen dat in jouw situatie (ZZPer?) dezelfde regel op gaat, maar kan zo snel niks vinden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Er is sprake van een dienst (jouw werk) en een rechtstreeks daaraan gekoppelde tegendienst (de betaling, aan jou of aan een goed doel). Die combinatie van kenmerken maakt dat het in principe als arbeid telt

Het bedrag telt in jouw belastingaangifte op twee plaatsen mee:
1. inkomen box 1
2. aftrekpost box 1 (aftrekbaar bedrag: alles boven de 1% van je verzamelinkomen en tot maximaal 10% van je verzamelinkomen)

In het ideale geval zit je voor het volledige bedrag in de aftrekpost (als je totale giften in een jaar onder de 10% van je jaarinkomen blijven en je met andere giften al de drempel van 1% haalde). Dan is het onder de streep neutraal voor jou. In een minder ideaal geval kun je slechts een deel van het bedrag aftrekken omdat een ander deel onder de 1% of boven de 10% van je verzamelinkomen valt. Dan zou het jou dus geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Simpel, je zegt tegen de opdrachtgever dat hij het geld direct stort naar het goede doel.
Jij hebt het werk gratis gedaan.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Loon is loon en dus ben je belasting- en premieplichtig. Als loon aangemerkt zou mogen worden als gift voor een goed doel dan richt ik per direct een stichting op, genaamd Eigenbelang Ari3, waar mijn werkgever voortaan mijn loon vrij van loonbelasting naar mag overmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 22-11-2009 18:52 . Reden: spelling ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Loon is geen loon, als je het niet ontvangt.
Het is gewoon een deal tussen jou en de werkgever.

Ik doe het werk gratis voor jou als jij Xeuro stort op stichting Y.
Je doet vrijwilligerswerk.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
multipasser schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:34:
Ik doe het werk gratis voor jou als jij Xeuro stort op stichting Y.
Je doet vrijwilligerswerk.
Vrijwilligerswerk is onbetaald, dus ook niet 'stort maar 10K euro op stichting Multipasser'.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom TS niet gewoon zelf het betaalde bedrag minus belastingen overmaakt naar een goed doel. Dan ben je er toch ook? (opdrachtgever betaalt er net zo goed belasting over, en mist een deel van de aftrekposten voor de door TS uitgevoerde werkzaamheden(waar immers geen 1% drempel op zit ivm goede doelen). Heb je ook nog eens bewijs dat het daadwerkelijk gebeurd:)

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 22-11-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Waarom niet het bruto bedrag gewoon opgeven als inkomsten en hetzelfde brutobedrag aftrekken als gift? Moet het wel via jouw rekening gegaan zijn. en je uiteraard het brutobedrag overmaken aan de stichting.

Volgens mij blijft er dan onder de streep ongeveer 0 over.

Moet de stichting natuurlijk wel ANBI zijn.

Verder:
multipasser schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:34:
Loon is geen loon, als je het niet ontvangt.
Zolang er een arbeidsrelatie is is er loon. Ook al krijg je dat niet zelf. En dat komt vaker voor dan je denkt, bijvoorbeeld bij een financiele vertegenwoordiger, loonbeslag etc

[ Voor 35% gewijzigd door Xiphalon op 22-11-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1