Hoe CAI thuis goed aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:29
Ik ben op dit moment bij iemand thuis bezig het complete huis te bekabelen voor tv, internet en radio.

Nu zit ik met een dilemma, ik heb twee opties:

Optie 1:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    AOP
     |
     |
 RH-GHV20M
  |  |  |  |
  |  |  |  |_ Einddoos 3
  |  |  |
  |  |  |____ Einddoos 2
  |  |  
  |  |_______ Einddoos 1
  |  
  |__________ Ziggo kabelmodem

Optie 2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    AOP
     |
     |
Ziggo splittertje
     |     |
     |     |___ Ziggo kabelmodem
     |
     |
 RH-GHV20E
     |
    AFC1611
     |  |
     |  |_ Rijgdoos 1 _ Rijgdoos 2 _ Terminator
     |
     |_ Einddoos 1

In optie 1 sluit ik het kabelmodem direct aan op de versterker met een F-connector. In de tweede optie gebruik het vage splittertje van Ziggo zelf. Nadeel van optie 2 is dat ik weer extra splitters en bekabeling e.d. heb.

Iemand een goed advies wat te doen? Werkt een kabelmodem prima achter een versterker of liever niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Afgezien van het feit dat het aop wat bij je kabelmodem wordt meegeleverd al een eigen uitgang heeft voor je modem (en de tv uitgang een filter heeft voor bepaalde frequenties.. je je het modem daar dus niet aan moet hangen) is een ster-situatie met alleen einddozen altijd aan te raden.

Dus het aop van ziggo houden.. daar het modem aan de daarvoor bestemde uitgang aansluiten.
Dan kan je achter het aop van ziggo rustig een kabelversterker hangen.. en op de overgebleven uitgang (de 4e dus) draai je een eindweerstand.
Dus ik zou zeggen... wel optie 1, maar dan je modem aftakken voor de versterker.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 21-11-2009 21:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:01
Zo min mogelijk splitters gebruiken, die verzwakken je signaal alleen maar.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je versterker moet geschikt zijn voor een retour singaal voor optie 1

in princiepe is het allebei ok
edit -> ik heb wel voorkeur voor 2 maar dan zonder rijgdozen

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 21-11-2009 21:45 ]

Iperf

• Spixo
fish schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:40:
je versterker moet geschikt zijn voor een retour singaal voor optie 1

in princiepe is het allebei ok
ik heb wel voorkeur voor 1
In optie 1 is een retourgeschikte Hirschmann versterker gebruikt (typenummers staan erbij vermeldt).
job schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:40:
...
Dus het aop van ziggo houden.. daar het modem aan de daarvoor bestemde uitgang aansluiten.
Dan kan je achter het aop van ziggo rustig een kabelversterker hangen.. en op de overgebleven uitgang (de 4e dus) draai je een eindweerstand.
Dus ik zou zeggen... wel optie 1, maar dan je modem aftakken voor de versterker.
Ik zit vooral te twijfelen wat het voordeel is van het modem aftakken voor de versterker. Functioneert het modem minder goed op een retourgeschikte versterker? Voordeel vind ik dat ik een aftakking mis tussen AOP en versterker.

• job

job

Het ziggo splittertje (zoals jij het zo mooi zegt) oftewel je aop heeft een filter welke bepaalde frequenties afzwakt. Ga je dan toch je modem (met een versterker er tussen) toch eigenwijs aan de tv uitgang aansluiten.. dan krijgt je modem een zwakker/vervormt signaal binnen. Oke, de versterker boost dat wellicht weer, maar handig is het niet.
Wat betreft die aftakking missen, dat is niet zo. In het aop zit al die aftakking.. je hangt er wellicht niets aan als je voor optie 1 kiest. Maar hij is er wel.

Dat ziggo splittertje maar domweg weglaten heb ik zelf ook jaren gedaan. In mijn geval ging het goed..
Maar je mist je galvanische scheiding tussen het kabelnet en je huisinstallatie. Dan kan je weer andere problemen krijgen (strepen op je tv zodra je modem aan het down/up loaden is).

Maar net als fish heb ik liever de combinatie van 1 & 2. Wel overal einddozen, maar een aftakking voor je modem voor je versterker. Je wilt je modem zo dicht mogelijk bij het aop hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 21-11-2009 21:56 ]

• Spixo
Even voor de duidelijkheid, in de meterkast zit dit kastje als AOP:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/RH-TRAS1000B.JPG

Daar kan dus geen modem op worden aangesloten. Van Ziggo is er een los splittertje gekomen. Dat ding heeft 1 ingang (kabel vanaf AOP) en 2 uitgangen (1 naar kabelmodem, 1 "nieuw" AOP).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel daar kun je wel een modem op aansluiten.afaik is de ziggoo aplitter alleen een freqeuentie filtertje analoog aan een radio/tv eindoos maar dan wat andere frequenties

ook wel aan te raden om et gebruiken, dat ding zit er waarchijnlijk niet helemaal voor niets bij :P

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 21-11-2009 22:05 ]

Iperf

• job

job

edit: Dat aop kan je laten hangen. Als je tenminste dat exacte model hebt.
Zie ook: https://static.ziggo.nl/i...g-geschikt_tcm14-1920.pdf

Ik ging er vanuit dat je al een aop had met 2 uitgangen.

[ Voor 230% gewijzigd door job op 21-11-2009 22:11 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm abonnee overname punt, dat is juist het gedeelte waar je vanaf moest bijven toch ?

Iperf

• Spixo
job schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:06:
edit: Dat aop kan je laten hangen. Als je tenminste dat exacte model hebt.
Zie ook: https://static.ziggo.nl/i...g-geschikt_tcm14-1920.pdf

Ik ging er vanuit dat je al een aop had met 2 uitgangen.
Het is inderdaad exact dat AOP (de TRAS-1000).

Dan ben ik er denk ik uit. Ik ga even kijken of ik van Ziggo zo'n hip nieuw dingetje kan ontvangen voor op de TRAS-1000. Om vervolgens optie 1 toe te passen (versterker met daaraan alleen maar einddozen).

Bedankt voor de hulp _/-\o_

• job

job

Raar dat je dan een andere splitter hebt ontvangen. De splitter uit de handleiding wordt al enige tijd uitgeleverd.

Stel je krijgt die nieuwe splitter, je kan dan de handleiding volgen.. dan krijg je alleen 2 tv uitgangen.. en 1 data uitgang aan je aop. Je versterker hang je dan maar mooi aan de linker van beide uitgangen. (let op het schakelaartje in dat opzetstuk).

En je gebruikt de data uitgang voor je modem.
Het is het handigst om gewoon de handleiding te volgen. Heb je ooit nog eens problemen dan schuift een monteur dat gelijk af op een verkeerde installatie.
fish schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:10:
ehm abonnee overname punt, dat is juist het gedeelte waar je vanaf moest bijven toch ?
Vroeger wel. Tegenwoordig moet je hem zelfs soms erafhalen en vervangen.
Zie de handleiding die ik hierboven gepost heb.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 21-11-2009 22:18 ]

• Spixo
job schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:12:
Raar dat je dan een andere splitter hebt ontvangen. De splitter uit de handleiding wordt al enige tijd uitgeleverd.

Stel je krijgt die nieuwe splitter, je kan dan de handleiding volgen.. dan krijg je alleen 2 tv uitgangen.. en 1 data uitgang aan je aop. Je versterker hang je dan maar mooi aan 1 van beide uitgangen.
En je gebruikt de data uitgang voor je modem.
Het is het handigst om gewoon de handleiding te volgen. Heb je ooit nog eens problemen dan schuift een monteur dat gelijk af op een verkeerde installatie.
Ik moet een bestaande installatie verbeteren. Dus die Ziggo aansluiting ligt er al een behoorlijke tijd.

Probleem is nu voornamelijk dat de tv's in de loop der jaren met allemaal mooie plastic Gamma splitters zijn verbonden met als gevolg dat zowat elke tv ruis geeft ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laat de coax die in je huis binnenkomt met een F-connector voor minimale verliezen direct in een versterker/verdeler. Bij ons in Vlaanderen krijgt elke Telenet klant zo'n versterker/verdeler.

Een kabelmodem hoort op een DATA-aansluiting die bidirectioneel is. Je hebt meestal nog 2x 0 dB en 2x 4 dB uitgangen. 0 dB is voor televisies op korte afstand en 4 dB is extra versterkt om de kabelverliezen te compenseren voor televisies op lange afstand.

Optie 1 is technisch de beste.
Pagina: 1