Vreemd probleem philips FR 951 versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322226

Topicstarter
Ik heb hier nog een wat oudere philips versterker staan. Nou sloot ik deze vandaag weer is aan en op het moment dat hij aanslaat dus dat je het klikje hoort trekken de conussen van de speakers naar binnen en hoor je een brom uit de speakers. Hierna heb ik de versterker maar meteen uitgezet.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn en hoe kan het opgelost worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250661

Kan heel veel oorzaken hebben, w.s. elco's die kapot zijn, of de eindtrappen, en lijkt me het investeren niet meer waard. Heb je nog plek in de kliko?

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 250661 op 22-11-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Anoniem: 250661 schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:45:
Kan heel veel oorzaken hebben, w.s. elco's die kapot zijn, of de eindtrappen, en lijkt me het investeren niet meer waard. Heb je nog plek in de kliko?
Dat zou ik niet te snel zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-fr951/groot/Philips-fr951-pic001.jpg
http://www.marantzphilips.nl/philips_fr951_receiver/

Lijkt me best de moeite waard. Vooral voor een hobbyist.

Dus, openschroeven dat ding en wat detail pics schieten van de elco's

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-11-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:05:
[...]

Dat zou ik niet te snel zeggen.

[afbeelding]
http://www.marantzphilips.nl/philips_fr951_receiver/

Lijkt me best de moeite waard. Vooral voor een hobbyist.

Dus, openschroeven dat ding en wat detail pics schieten van de elco's
Ik heb blijkbaar een typo gemaakt het is de FR931 en niet de 951 maar die verschillen niet veel van elkaar. Ik ga nu even foto's maken.

Er lijkt niets mis te zijn met de elco's. Ook komt het probleem alleen voor bij de FRONT aansluitingen en niet bij de CENTER en SURROUND dus misschien ligt het dan toch ergens anders aan.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2ciz3k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/3460orn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/592c6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2j3nzo0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/fu7s7t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/s0v94x.jpg

En een video op youtube waar het probleem te zien is.
http://www.youtube.com/watch?v=ndLxeuzPbFU

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 322226 op 22-11-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Wat op je video te zien is, is dat er een gelijkspanning op je speakers komt te staan. Goed dat je ze snel uitgezet hebt, want iets langer en die waren ook kapot.

Vermoedelijke oorzaken:
  • Defecte eindtrappen - Als dat zo is, is het redelijk makkelijk te verhelpen. De grote zwarte chip die op het koelblok zit vervangen. Die is op E-bay en dergelijke voor weinig wel op te sporen
  • Ontkoppel condensatoren kapot. Deze zorgen ervoor dat de gelijkstroom uit het eindsignaal verdwijnt. Opsporen welke het zijn en vervangen
Eigenlijk zou ik ze allemaal in een keer doen. Qua onderdelen hoeft het je niet de kop te kosten.

Hier heb je de versterkermodule voor de voorkanalen.:

http://cgi.ebay.co.uk/IC-...MSfp=TL091118173002r26116

Condensatoren vind je bij locale electronica boer, of anders o.a. bij Conrad

P.S. De condensatoren die op die je op de foto's hebt staan, zijn het i.i.g. niet. Dat zijn de condensatoren die behoren bij de voeding van het apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Killer op 23-11-2009 10:13 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Gooi dat ding alsjeblieft rap -> in de kliko.

Zo'n oude philips kost op marktplaats ook niet veel en het blijft daarna nog een apparaat waar je niet veel aan hebt. Het is een pro logic reciever, heeft weinig power (dus ook niet als eind trap te gebruiken met die STK ic's), en klinkt vast niet extreem goed.

Ik gok dat het zwarte blokje op de koel rib kapot is. Dat is een component waar transistors inzitten die het geluid versterken. Je kunt proberen hem te vervangen (STK4xxx) is wel ergens te vinden.

Maar het mij echt niet waard om nog naar te gaan kijken, koop wat goeds mocht je verlegen zitten om geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok ja ik heb niet zo veel zin om hier nog veel tijd aan te besteden want het is maar een 5.0 versterker en eigelijk wil ik een 5.1 maarja het geld staat een beetje tegen ik ben pas 16 en heb dus niet veel geld :p maar ja is goed. IIG bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322226 schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:11:
Ok ja ik heb niet zo veel zin om hier nog veel tijd aan te besteden want het is maar een 5.0 versterker en eigelijk wil ik een 5.1 maarja het geld staat een beetje tegen ik ben pas 16 en heb dus niet veel geld :p maar ja is goed. IIG bedankt voor de hulp.
Dat hoeft erop zich niet zoveel mee te maken, je kan er altijd een subwoofer op aansluiten door deze met je front speakers te linken.

Het blijft een pro logic reciever en je zult nooit mooi surround gelijk krijgen met de pro logic technologie. Daarvoor heb je een dolby digital of dts reciever nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 250276 schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:18:
Gooi dat ding alsjeblieft rap -> in de kliko.

Zo'n oude philips kost op marktplaats ook niet veel en het blijft daarna nog een apparaat waar je niet veel aan hebt. Het is een pro logic reciever, heeft weinig power (dus ook niet als eind trap te gebruiken met die STK ic's), en klinkt vast niet extreem goed.

Ik gok dat het zwarte blokje op de koel rib kapot is. Dat is een component waar transistors inzitten die het geluid versterken. Je kunt proberen hem te vervangen (STK4xxx) is wel ergens te vinden.

Maar het mij echt niet waard om nog naar te gaan kijken, koop wat goeds mocht je verlegen zitten om geluid.
Ik merk al aan je reactie dat je nooit een Philips 900 lijn gehoord hebt. Je zegt dat ze weinig power hebben...dit is een receiver, maar ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat de versterker FA930 (welke vziw technisch vrijwel gelijk is) geen enkele moeite heeft met het gelijktijdig aansturen van 2 zware Jamo speakers en twee Philps FB870 speakers. En dat zijn echt geen kleine jongens ;)

Sowieso, als het defect voor weinig geld te verhelpen is...dan is het toch ook leuk om het gewoon te proberen? Weggooien kan altijd nog ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

The Eagle schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:02:
[...]

Ik merk al aan je reactie dat je nooit een Philips 900 lijn gehoord hebt. Je zegt dat ze weinig power hebben...dit is een receiver, maar ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat de versterker FA930 (welke vziw technisch vrijwel gelijk is) geen enkele moeite heeft met het gelijktijdig aansturen van 2 zware Jamo speakers en twee Philps FB870 speakers. En dat zijn echt geen kleine jongens ;)

Sowieso, als het defect voor weinig geld te verhelpen is...dan is het toch ook leuk om het gewoon te proberen? Weggooien kan altijd nog ;)
Met stom ^^

Een vriend van mij heeft ook een 900 serie staat en powert zijn Jamo speakers er ook geweldig mee aan. Zeer net geluid voor een merk zoals Phillips. Het enige nadeel wat hij is tegengekomen is het VFD display. Heeft de eigenschap om nogal spontaan het te doen of juist niet te doen. Erg vreemd. Hij heeft bijvoorbeeld nu een periode dat het het langer wel doet dan niet, maar ook andersom. Maar ondanks dat het display het niet doet blijft hij wel te bedienen :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik ga proberen zo'n nieuwe versterkermodule te bemachtigen want als het dan is opgelost kan ik er nog wel even mee door voor maar 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:16

franssie

Save the albatross

en als de operatie af is wel even testen met een multimeter oid voordat je alsnog de spoelen van je luidsprekers laat smelten (of het filter, been there done that).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik weet uit ervaring dat die stk modules vrijwel nooit stuk gaan. Zeker niet door 'laten staan / niet gebruiken' Test de versterker eens op een paar simpele luidsprekers of via een goedkope koptelefoon. Luister of hij wel gewoon geluid versterkt los van de bromtoon en ga dan verder puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 17:28
Ik heb hier nog een FA920 staan bij mijn pc, schitterende serie, de laatste echte Philips kwaliteit...

Met ^. Die modules gaan bijna nooit stuk. Condensatoren willen nog wel eens gaan, maar meestal door intensief gebruik en niet stilstaan op zolder. Ik gooi het op een los contactje. Ik zie en analoge volumepotmeter, draai daar es ff flink aan (en als je toch bezig bent, doe dat ook ff met de balans, bass en treble regelaars). In deze apparaten is dat allemaal nog mechanisch en er komt vaak stof tussen wat kan leiden tot brom en kraakgeluiden. Rommel eens flink aan alle interne connectoren (niet te hard natuurlijk).

Het kan ook een koude las zijn op een van de printplaten. Die kun je meestal wel vinden door een beetje te knoeien aan de onderdelen (wiebelen, duwen, trekken). Wat ook kan is dat je DC-afstelling verkeerd staat (of dat ook daar stof in is gekomen). Bij mijn 920 moet dat per kanaal worden ingesteld met een instelpotje, wellicht is dat met zo'n module niet nodig? Zitten er draaiweerstanden op de printplaat?

Dit materiaal is te mooi om weg te gooien. Heeft het toestel discrete eindtrappen voor linksachter en rechtsachter? want dan kun je nog wel iets beginnen met een externe decoder o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ray schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:05:
ik weet uit ervaring dat die stk modules vrijwel nooit stuk gaan. Zeker niet door 'laten staan / niet gebruiken' Test de versterker eens op een paar simpele luidsprekers of via een goedkope koptelefoon. Luister of hij wel gewoon geluid versterkt los van de bromtoon en ga dan verder puzzelen.
Hij is zover ik weet kapot gegaan tijdens een test van een speakerset. Toen hij eenmaal naar 1Hz ging klapte hij eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:02:
[...]

Maakt Jamo dan speakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 22:58
ja, Hadden vroeger ook echt goed klinkende modellen. Perfect voor dance en disco sounds.

En succes met je versterker. Ik zal op marktplaats een nieuwe aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zoiets aanraden voor mensen met een budget voor + - 100 € en die een stereo versterker zoeken. Natuurlijk heeft elk merk wel zo'n soort model dus keuze zat zou ik zeggen.

http://link.marktplaats.nl/290749353

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 250276 op 24-11-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:34
Plus "Audio Liefhebber" deed mij doen grinniken ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb een module gekocht in engeland via ebay. Was maar 12euro incl verzenden dat vond ik nou het proberen nog waard. Nu even een ander vraagje is er iemand in omgeving Leidschendam voorburg die een soldeerzuiger heeft. Gewoon zo'n goedkope? http://www.sat-finder.eu/pompeades-1185280292-980.jpg Want dat is wel handig als ik ongeveer 25 soldeertjes weg moet halen. Als iemand er een over heeft wil ik hem wel op halen voor misschien een kleine vergoeding. Laat maar vond nog ergens een pompje in de la. Ik laat wel weten of het gelukt is met de module.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 322226 op 24-11-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 22:58
Ik werk altijd met desoldeer litze en vind dit toch een stukje prettiger werken op een printplaat. Maar als jij content bent met je pompje blijven pompen dan maar he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:01:
Ik werk altijd met desoldeer litze en vind dit toch een stukje prettiger werken op een printplaat. Maar als jij content bent met je pompje blijven pompen dan maar he
Ja ik heb hem al los gekregen maar was wel een rotwerkje hoor. Was ongeveer 15 minuten bezig omdat de hele tijde een beetje soldeer bleef zitten. Nu maar wachten op de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat hoeft erop zich niet zoveel mee te maken, je kan er altijd een subwoofer op aansluiten door deze met je front speakers te linken.
Hoe kan ik de subwoofer dan aansluiten? Want als ik deze gewoon op de frontspeaker uitgang zet komen er ook hoge tonen uit want er zit geen filter tussen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 322226 op 24-11-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 22:19
die FR 951 hebben een heleboel problemen. ik heb hem ook gehad het is wel een lekker zwaar versterkertje.
Maar je krijgt hoe dan ook altijd problemen met dat ding.

Bij mij ging het dobly surround gedeelte niet meer aan en kreeg een harde brom door mijn geluid.
toen heb ik hem maar bij het oud vuil gezet ( eigenlijk stom was te maken, maar was toen nog jong en wist nog niet zoveel er van af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marsjee schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:49:
die FR 951 hebben een heleboel problemen. ik heb hem ook gehad het is wel een lekker zwaar versterkertje.
Maar je krijgt hoe dan ook altijd problemen met dat ding.

Bij mij ging het dobly surround gedeelte niet meer aan en kreeg een harde brom door mijn geluid.
toen heb ik hem maar bij het oud vuil gezet ( eigenlijk stom was te maken, maar was toen nog jong en wist nog niet zoveel er van af.)
Ja maar voor die 15 euro vind ik het het proberen nog wel waard als het dan niet werkt kan ik hem altijd nog wegdoen.

Topicstarter
Nog even een vraagje buiten het probleem. Want iemand een paar reacties boven mij zij dat het mogelijk was om wel een subwoofer op de versterker aan te sluiten maar hoe dan? Want in de versterker noch de sub zit een scheidingsfilter.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
Als je een sub met high-level (hoog vermogens)ingangen hebt met een ingebouwd filter. Dan sluit je je speakeruitgangen van je versterker op de high-level ingangen van je sub aan die er het signaal uit filtert. Vervolgens sluit je de hoog-vermogens uitgangen van de sub aan op je voorspeakers. Heeft je sub dit niet dan houdt het zonder zelf knutselen of speciale apparaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok ik heb eindelijk de nieuwe module ontvangen en meteen geinstalleerd. Maar het probleem is helaas niet verholpen wat kan dan het probleem nog zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250661

Deze week wel ruimte in de kliko? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 250661 op 08-12-2009 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha nou ik laat hem nog wel even staan misschien dat iemand anders nog een tip heeft. Maar het vreemde is wel dat de center en rear speaker aansluitingen dus geen probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 17:28
Anoniem: 322226 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 07:55:
[...]

Hij is zover ik weet kapot gegaan tijdens een test van een speakerset. Toen hij eenmaal naar 1Hz ging klapte hij eruit.
Oud topic inmiddels, maar toch...

1Hz op een speaker proberen, OMG! Dat moet wel fout gaan! Goede apparatuur zou alles onder de 20Hz moeten filteren maar de meeste audiobronnen komen daar sowieso nooit aan. Nu ik dit weet denk ik dat je ergens een beveiliging hebt opgeblazen. Test alle zekeringen eens (ook in het laagspanningscircuit). Eigenlijk heb je een schema nodig om alle beveiligingen te controleren.
Pagina: 1