Bios probleem; HP DX2300 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik geprobeerd om de bios op mn dx2300 te flashen.
Dit om te kijken of er wellicht nieuwere processors ondersteund zouden worden.

Ik kwam echter op het probleem dat tijdens het flashen -vanuit een windows prog ja- het herprogrammeren stopte.
Nu weet ik dat ik dan gewoon het programma had moeten stoppen en opnieuw proberen.
Maarja, wat gebeurd is, is gebeurd.

Dan denk je; ga naar flashbios.org en bestel een nieuwe geprogrammeerde chip.
Maarja, HP stelt alleen update-exe's beschikbaar en dus niet de BIOS-files
Reeds een week opzoek naar de bios-files, zonder succes
Nieuwe laten programmeren is dus onmogelijk zolang ik geen bios-files kan vinden.

Volgende optie is dan een bootable usb-stick maken.
Een beetje tweaken in de hardware danwel het OS, dat doe ik wel en lukt ook.
Maar ik weet niet hoe ik dit zou moeten doen. In die update file van HP krijg je de opties: "Create bios flash diskette", "Create bios flash drive" & -het op een andere PC uiteraard niet toepasbare- "Flash system bios now"
Hoe zou ik een stickje bootable moeten maken zodat ik er -hopelijk- mn bios mee kan flashen?

Laatste optie zou een hotflash zijn..
Uit het topic van "flashen met een andere chipset" kan ik het niet helemaal duidelijk opmaken..
Als ik een andere pc opstart, chip eruit trek, mijne erin doe en vervolgens die update run, dan zou dat moeten werken? En als ik dan vervolgens de originele chip terugstop in de pc waarop ik hotflash, doet die het dan gewoon helemaal, loopt die dus geen "gevaar"?

Kortom, zouden jullie me kunnen helpen met een van die opties?
1. Vinden van de bios-file?
2. Uitleggen hoe ik een stickje bootable maak?
3. Is hotflashen zonder gevaar voor die pc? En lukt het zomaar met elke pc?

Nog wat info:
HP dx2300 (ge001et)
Mobo: MS-7336 V1.0 -is een OEM-
Linkje naar dat bestand van HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De biosfile staat gewoon in die update.exe die je download. Als je die installeert staat de bios.rom in je biostools directory.
Stick bootable maken kan door middel van de HP format tool (zat op te vinden als je daarop googled) en hotflashen gaat niet altijd zonder probleem. Kijk ten eerste eens of je een bioschip hebt die los kan, vervolgens is het raadzaam een tang te pakken die speciaal bedoelt is om die chips los te krijgen (dan kun je die dingen relatief veilig eruit plukken) en dan hopen dat je donorpc wil flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankje!
Ik ga hier eventjes mee aan de slag!

Bioschip heb ik trouwens een tangetje voor en mn chip zit niet gesoldeerd ;)
Maar ik ga eerst eens kijken of het lukt om bootable te maken en dus hopelijk gratis weer aan de gang te krijgen.

Ik zal verslag uitbrengen als het is gelukt, danwel mislukt

-edit 5 min later: bootable maken is iig gelukt, nu kijken of het lukt om gereed te maken om te flashen-

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de usbstick met die HP tool bootable gemaakt.
Als ik de bios update van HP gebruik en "Create bios flash drive" aanklik, krijg ik de error "failed to copy flash tool" wat hieraan te doen?
Zou het ook werken als ik gewoon AWFLASH.EXE en BIOS.ROM op dat stickje zet?
Heb dit namelijk geprobeerd maar krijg geen respons van de te flashen pc

-Edit: Overigens klopte het wat betreft de locaties van de files-

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 20:01:
Heb de usbstick met die HP tool bootable gemaakt.
Als ik de bios update van HP gebruik en "Create bios flash drive" aanklik, krijg ik de error "failed to copy flash tool" wat hieraan te doen?
Zou het ook werken als ik gewoon AWFLASH.EXE en BIOS.ROM op dat stickje zet?
Heb dit namelijk geprobeerd maar krijg geen respons van de te flashen pc

-Edit: Overigens klopte het wat betreft de locaties van de files-
Wat bedoel je met: Ik krijg geen respons ?
Wat komt er wel/niet op ? Maakt hij geluid ? Kijkt hij je USB-stick na ?

Bij de HP tool moet je gewoon formatteren, bootable maken kan je doen met bv. syslinux, DOS-files, enz.
Hier kan je de HP Flash Tool vinden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je stick zal bootable moeten zijn, dat kun je doen door middel van de HP format tool. Of het werkt is de vraag, want als je systeem nu helemaal niet boot en ook niet gaat zoeken naar een bios dan is hotflashen de beste mogelijkheid (of het ding gewoon naar flashbios.org toesturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met geen respons krijgen bedoel ik dat er gewoon niks gebeurt.
Het ledje vd stick gaat branden, maar verder kijkt hij er niet naar. Voor de rest gebeurt er ook niks behalve de fans die gaan draaien.

En ik heb de stick uiteraard eerst bootable gemaakt met die HP tool -in die tool selecteer je welke dosbestanden je erop wilt zetten- en die daarna met AWFLASH.EXE en BIOS.ROM geprobeerd.

En nu ik dit geprobeerd heb en dit niet werkt, zal ik toch maar mn heil bij flashbios zoeken.
Hotflashen ben ik nl toch stiekem wel een beetje bang voor dat ik ook wat aan die andere pc verkloot ;)
Pagina: 1