Daarnet kwam ik achter iets 'grappigs'. Mijn Phenom II X4 is zo ingesteld dat hij bij weinig load automatisch terugklokt naar multiplier 4 (van de 15). Dat scheelt een boel energie, warmte en geluid. Prima zou je zeggen. Echter, pas bij een load van 40-50 % wordt de multiplier van de CPU omhoog geschroefd. Bij een single-of dualcore is hier geen probleem. Maar een quad die een singlethreaded proces draait zal een load van niet meer dan 25% krijgen. Daarom draaien singlethreaded processen hier op 960 MHz in plaats van 3600 MHz, en dat scheelt behoorlijk in de performance.
Is er een manier om hier omheen te werken? De CPU altijd op 100% laten draaien is ook weer een beetje overdreven. Ik ken tooltjes als RMClock, maar kan het niet gemakkelijker?
edit: het inmiddels alweer een jaar oude RMClock lijkt ook niet eens te werken op Win7 x64.
Is er een manier om hier omheen te werken? De CPU altijd op 100% laten draaien is ook weer een beetje overdreven. Ik ken tooltjes als RMClock, maar kan het niet gemakkelijker?
edit: het inmiddels alweer een jaar oude RMClock lijkt ook niet eens te werken op Win7 x64.
[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 21-11-2009 13:34 ]