Videokaart issue - ATi Radeon HD4870

Pagina: 1
Acties:

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 10:37
Goedemiddag,

Ik heb nu al een aantal dagen een probleem met mijn PC.
Laatst stond op een gegeven moment mijn voeding in lichterlaaie, en ben ik op tijd wakker geworden, om de PC uit het stopcontact te halen. (Kreeg last van ademhalings problemen, alles stond blauw)
Dit had te maken met opgehoopt stof in de voeding, wat met een compressor de voeding niet uit kon.
Ik dacht eerst dat het mijn videokaart was, dus die heb ik uit elkaar gehaald, de koeler eraf etc.

Maar nu heb ik een andere voeding in mijn PC, en deed alles het weer naar behoren.
Ik werkte eerst op mijn onboard videokaart via HDMI, en die is niet in staat om spellen op 1080p te draaien.
Dus ik dacht, laat ik die HD4870 er weer inhangen.
Toen zag ik dat het stekkertje van de videokaart fan was afgebroken, dus heb ik de fan aangesloten op een molex stekker, en die direct op de voeding aangesloten.

De videokaart is prima werkend, werkt allemaal naar behoren.
Maar zodra ik een spel speel (of het nou Portal of Modern Warefare 2 speel) die crashen wanneer er 3D beelden gerendered moeten worden. Pre-rendered cut-scenes heeft ie geen probleem mee.
Bij Portal krijg je gelijk een 3D level met daar het menu overheen, daar slaat ie vast, raakt het geluid in een 'loop' en heel af en toe, wordt het beeld zwart, krijg ik me beeld terug, en hoor ik weer een ander geluid uit de game in een 'loop'.

Dit zelfde geld voor MW2. Als ik Single Player start, werkt het intro filmpje prima, maar zodra de game moet beginnen, exact hetzelfde als Portal. Dit terwijl deze games toch wel een behoorlijk verschil van systeem specificaties vragen.

Nu is mijn vraag, klinkt dit als een hardware probleem (in windows loopt de kaart nooit vast) of is het een driver probleem.
Ik heb drivers al verwijderd, nieuwe gedownload van AMD voor Windows 7 64-bit, dat installeert ie allemaal prima, Aero-interface van W7 werkt ook prima enz. Dus ja, ik weet het allemaal even niet.

Hoop dat iemand hier wijs uit kan worden.

Bedankt!

• xoniq
*KICK*

Zojuist Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. (Partitie geformatteerd en schone Win7 installatie)
Daarna direct de nieuwste 64-bit drivers gedownload van AMD/ATi, en nog steeds zelfde probleem.
Zelfs 3D Mark Vantage geeft issues en weigert de eerste test uit te voeren.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
welek versies van catalyst heb je gebruikt? ik ondervind zelf wat issues met catalyst 9.11, ik ben daardoor weer terug gegaan naar 9.10

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 21:38
nedernakker schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:52:
welek versies van catalyst heb je gebruikt? ik ondervind zelf wat issues met catalyst 9.11, ik ben daardoor weer terug gegaan naar 9.10
9.11 geeft hele rare beelden bij mij met de eerste keer opstarten van een spel. Na het afsluiten en nog een keer het spel starten ziet het beeld er wel goed uit.

Verder het kan zijn dat door het overleiden van je voeding je videokaart een tik mee heeft gekregen, kan je de kaart ook proberen in een andere systeem?

• xoniq
Giem schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:56:
[...]

9.11 geeft hele rare beelden bij mij met de eerste keer opstarten van een spel. Na het afsluiten en nog een keer het spel starten ziet het beeld er wel goed uit.

Verder het kan zijn dat door het overleiden van je voeding je videokaart een tik mee heeft gekregen, kan je de kaart ook proberen in een andere systeem?
Op dit moment kan ik em niet in een ander systeem proberen..
Maar ik heb ook met Catalyst via 'ATi Overdrive' de temperatuur bekeken van mijn videokaart, en deze geeft netjes 70 aan. Ook kan ik de kaart auto tunen via Overdrive, dan krijg ik wat vreemde stilstaande beelden, en is de kaart maar 75 graden. Zodra ik dan een spel start, slaat het systeem helemaal vast zodra er 3D gerendered moet worden..
Ik kan allicht een andere versie van Catalyst proberen, ik gebruik nu gewoon de nieuwste. Zowel 32-bit als 64-bit geprobeerd. Maar vreemd dat het zelfs bij een schone installatie van Windows dezelfde problemen geeft. Zelfs als ik de drivers van 'Windows Update' gebruik.

• Giem
jvsjmedia.nl schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:32:
[...]

Op dit moment kan ik em niet in een ander systeem proberen..
Maar ik heb ook met Catalyst via 'ATi Overdrive' de temperatuur bekeken van mijn videokaart, en deze geeft netjes 70 aan. Ook kan ik de kaart auto tunen via Overdrive, dan krijg ik wat vreemde stilstaande beelden, en is de kaart maar 75 graden. Zodra ik dan een spel start, slaat het systeem helemaal vast zodra er 3D gerendered moet worden..
Ik kan allicht een andere versie van Catalyst proberen, ik gebruik nu gewoon de nieuwste. Zowel 32-bit als 64-bit geprobeerd. Maar vreemd dat het zelfs bij een schone installatie van Windows dezelfde problemen geeft. Zelfs als ik de drivers van 'Windows Update' gebruik.
Dan ziet het er wel naar uit dat je problemen in de hardware hebt zitten. Tempraturen zeggen lang niet alles, misschien is hij wel kortstondig heet geweest en heeft dat toen problemen opgeleverd.

Je voeding kan ook een stroompiek hebben gegeven, en dat kan ook schade hebben aangebracht.

• xoniq
Giem schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:36:
[...]

Dan ziet het er wel naar uit dat je problemen in de hardware hebt zitten. Tempraturen zeggen lang niet alles, misschien is hij wel kortstondig heet geweest en heeft dat toen problemen opgeleverd.

Je voeding kan ook een stroompiek hebben gegeven, en dat kan ook schade hebben aangebracht.
Ik vind het wel vaag, als ik alle drivers verwijder, via apparaat beheer, en dan de eigenschappen van de videokaart en dan kies voor stuurprogramma's verwijderen.
Dan gebruik ik nog es 'Driver sweeper' om de drivers echt te verwijderen.
Zodra ik dan de nieuwste Catalyst installeer, en ik reboot, is Catalyst nergens te bekennen, niet bij context-menu maar ook niet bij system-tray.
Dan moet ik nogmaals de installatie runnen, om Catalyst control-panel te krijgen.
Is het niet dat Windows 7 gewoon constant de drivers van zichzelf installeert?

// EDIT 13:01 //

Zojuist Catalyst 9.10 geprobeerd, same issue.
3D renderen is onmogelijk..
Ik ken zo ook niemand met een HD4870 van wie ik even de kaart zou kunnen testen...
Dat wordt dan maar sparen, kan ik denk ik net zo goed gaan voor de HD5870.. Toch?

[ Voor 12% gewijzigd door xoniq op 23-11-2009 13:02 ]

• xoniq
Ik denk dat ik het probleem met mijn videokaart al weet.
Het viel me op dat Counter Strike Source wel draaide, maar Portal dan weer niet.
Ik dacht bij mezelf, dan heeft het dus met shaders renderen te maken, en stroom verbruik.
Ik denk dat op het moment dat ik een spel draai, de GPU underpowered raakt, en daarom zoiets heeft van; 'bekijk het maar, ik crash!'.

En dat zou goed kunnen, die voeding die het begaf, was een 700W, en die ik er nu in heb ik 500W à 600W dacht ik.
Dus ik zal vanavond even een 750W voeding halen, ik gok dat dan mijn probleem opgelost is.

• nedernakker
ik gok van niet, als het een 500 watt a merk voeding in goede staat is, dan heeft die lang genoeg kracht om je systeem te voeden..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 15:15
Probeer eens te benchen met FurMark, zowel windowed als fullscreen. Als die crasht is er absoluut iets niet juist.

Ik draai mijn 4870 op een 480W van Tagan. Ik gok dat de voeding niet jouw probleem is.

• Giem
Dat zou ook goed kunnen.. Wat voor een soort 500W voeding heb je dan? Want voor een videokaart zou dat voldoende moeten zijn. Maar als de voeding wat slechter wordt zou dat zeker de problemen kunnen geven.

• xoniq
Giem schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:07:
Dat zou ook goed kunnen.. Wat voor een soort 500W voeding heb je dan? Want voor een videokaart zou dat voldoende moeten zijn. Maar als de voeding wat slechter wordt zou dat zeker de problemen kunnen geven.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat voor voeding. Had mijn vader destijds redelijk goedkoop voor zijn PC gekocht.
Volgens mij is het een 500W b-merk, maar kan ook minder zijn.
Onthoud wel, ik gebruik wel die videokaart in combinatie met 4GB geheugen, 1TB SATA HDD, hoop case fans, en een AMD Phenom 9950 X4 BE.
En dat wil best wel wat stroom trekken...
Ik heb zonet in ieder geval een nieuwe 650W OCZ voeding gekocht voor 80 euro, een voeding moest ik sowieso nog hebben, want m'n pa heeft die 500W(?) voeding die ik even van hem had gejat, weer nodig, dus met een beetje veel mazzel, werkt alles vanavond weer naar behoren.

3D Mark krijg ik helemaal niet werkend, zodra ik het start, en het gaat een 3D map laden met shaders, slaat 3D Mark uit met een onduidelijke foutmelding. Dus ik heb het vermoeden dat het echt met stroom toevoer te maken heeft.

Ik ga om 17:30 die voeding in mijn PC bouwen, dan zullen we het zien. Ik houdt jullie op de hoogte.
Ik probeer het liever met een nieuwe voeding, dan dat ik een nieuwe videokaart koop. Want als ik een nieuwe videokaart koop, wil ik wel gelijk een HD5870, dus ja, dat is dan een duur geintje als het dan toch de voeding blijkt te zijn, aan aangezien ik toch een voeding nodig had ;).

Toch bedankt voor jullie reacties. Zeer gewaardeerd.

• xoniq
Goedemorgen,

Ik heb gisteravond die OCZ 650W voeding erin gehangen, en nu kan ik wel gewoon games spelen.
Dus mijn vermoeden was juist.
Die er eerst in zat, was een 600W van Spire.
Die ik daarvoor erin had, was een 700W. (Toen ik de PC samenstelde)

Maar ik heb nu wel als bijvoorbeeld "Modern Warfare 2" het moeilijk krijgt, en de PC begint wat herrie te maken, dat ie uit een server valt, en aangeeft, Server Disconnected.

Dit had ik met die 600W bij ALTIJD. Dus het is met die 50W extra wel verbeterd. Maar blijkbaar was die 700W toch echt de minimum om het probleemloos te laten draaien.
Dus straks toch maar een 750W of 800W kopen om veilig te zitten voor het geval ik straks over ga op Crossfire.
(En meerdere HDD's in RAID opstelling)

Conclusie is dus:

600W = Fail
650W = Minimum
700W = Recommended

Toen ik deze PC samenstelde, werd ook al een 700W aanbevolen voor mijn hardware.
Nu zie ik dus waarom.

Later maar even kijken voor een 700+W modulaire voeding.
Op dit moment is het tenminste wel speelbaar tot zover.

Alleen even 1 vraag:

Heeft het nu om de resolutie van MW2 te verlagen, om zo stroomverbruik te verminderen zodat het wel stabiel loopt?
Ik draai nu op 1920x1200 en alles op max. (Gister wel om te testen AA uitgezet, maar dat fixed het probleem niet, overigens draait de game verder wel soepel op 4x (vanavond even 8x testen).

• nedernakker
ik blijf dit een vreemd verhaal vinden, ik draaide op een 650 watt voeding 2 4850's in cfx, 2 3870X2's in cfx, 2 4890's in cfx en een 4870x2+4870 in cfx. dat samen met een zwaar overklokte cpu.. nooit issues gehad..

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

jvsjmedia.nl schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:29:
Alleen even 1 vraag:

Heeft het nu om de resolutie van MW2 te verlagen, om zo stroomverbruik te verminderen zodat het wel stabiel loopt?
Ik draai nu op 1920x1200 en alles op max. (Gister wel om te testen AA uitgezet, maar dat fixed het probleem niet, overigens draait de game verder wel soepel op 4x (vanavond even 8x testen).
V-Sync aanzetten om je framerate te beperken? dit werkt natuurlijk alleen als je al 60Hz draaide.

anders resolutie een stapje omlaag (1600x1050) met v-sync aan. AA aanzetten geeft natuurlijk alleen maar MEEEEEEEEEEEEEER werk.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• xoniq
nedernakker schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:45:
ik blijf dit een vreemd verhaal vinden, ik draaide op een 650 watt voeding 2 4850's in cfx, 2 3870's in cfx, 2 4890's in cfx en een 4870x2+4870 in cfx. dat samen met een zwaar overklokte cpu.. nooit issues gehad..
Ik weet het verder ook niet.

Opsomming van mijn PC:

- AMD Phenom X4 9950 BE
- ATi Radeon HD4870
- OCZ 650W
- 4GB Ram
- 1TB MaXtor HDD 7200rpm
- 7 á 8 casefans (120mm p/s)
- 26" TFT monitor (1920x1200)

Welk moederbord ik op het moment heb, weet ik niet uit m'n hoofd..
Maar het is toch duidelijk dat het aan het vermogen van de voeding lag.

@neliz,

Bedankt voor je reactie. Probeer ik dat vanavond wel even.
Kijken of dat het verschil maakt. Tis allemaal heel vaag, maar het is duidelijk dat de stroomtoevoer het probleem levert.

[ Voor 12% gewijzigd door xoniq op 27-11-2009 11:56 ]

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Misschien dat je dit allang wist zo niet wil ik je nog even een tip meegeven mbt de voeding wat ik laatst ergens had gelezen op het forum. (kan het me alleen niet meer zo goed herinneren hoe en wat.)

Daar las ik dat je niet alleen moest kijken naar het aantal watt een voeding kan geven, maar ook naar de waardes van de +12V rail en of het een enkele of dubbele uitvoering is. Je kan vinden hoeveel amps je videokaart nodig heeft en hoeveel de voeding kan leveren.

Heb een stukje gevonden:
Sweex Power Supply 650 Watt Gold en Asus 8800 GTX

Kan zijn dat ik het helemaal mis heb, maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentgeak op 27-11-2009 14:25 ]

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Je zei eerst iets over 70 en 75 graden in overdrive, was dat onder load?
want als dat idle is dan zal load al een stuk hoger liggen, en kan het logisch zijn dat je alles crashed.
Wat zijn de load temperaturen dus, en anders op welke temperatuur loopt alles vast?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:39
700W is wel overkill voor zo'n systeem, ik draai onderstaand systeem met 450W.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• xoniq
Adramalech schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:34:
Je zei eerst iets over 70 en 75 graden in overdrive, was dat onder load?
want als dat idle is dan zal load al een stuk hoger liggen, en kan het logisch zijn dat je alles crashed.
Wat zijn de load temperaturen dus, en anders op welke temperatuur loopt alles vast?
Nou ja, als ik bijvoorbeeld MW2 speel, en ik sluit die game af, en ik kijk direct in Overdrive, een seconde na sluiten van de game, staat dit gewoon tussen de 65 en 75 graden in...

Is er een applicatie die voor mij kan loggen wat de load is tijdens het gamen dat ik dat terug kan zien zodra ik de game gesloten heb?

@Mentgeak,

Bedankt, ik zal hier even naar kijken, wat de voeding zelf heeft, en wat de videokaart nodig heeft.

• nedernakker
je kan met gpu-z loggen, vink even log to file en continue refresh on background aan, maakt hij een mooi tekstbestandje voor je met alle gegevens erin.

• xoniq
Ik heb zonet even een test gedaan met 3D Mark Ventage.

Alles op Extreme. (Hele preset op Extreme gezet, dus alles MAX)
Resolutie 1920x1200 fullscreen
Ik merkte dat mijn videokaart het erg zwaar had, soms viel ie naar 4 FPS bij de eerste 2 tests.

Op de achtergrond had ik ook CPUID HW Monitor draaiend, en hier de screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/9919/cpuidhwm.th.png

En hier de resultaten van 3D Mark (Erg slecht :()

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/6579/ventage.th.png

Zal zo ook even GPU-Z opzoeken, en dan die laten draaien, en nog even MW2 proberen.
Dan kom ik er weer op terug.

// EDIT //

Net Singleplayer van MW2 geprobeerd, ging eerst goed, tot er een groot level werd geladen, toen liep het uit op een crash... Helaas.

Temperatuur log bekeken, heel soms een piek van 79 graden, maar op geen enkel moment hoger...

[ Voor 13% gewijzigd door xoniq op 27-11-2009 18:40 ]

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Al gekeken wat je voeding op de +12v rail kan leveren aan amps? en wat je videokaart nodig heeft.

• nedernakker
volgens mij is gewoon je moederbord naar de haaien gegaan door die ontvlamde voeding...

Verwijderd

Zou zeker CPU-Z eens gaan draaien en dan kijken naar de VDDC temperaturen.

Heb zelf 2 4870's gehad die naar enkele maanden een rode led gaven (d601 led) en vaak crashte in fullscreen 3D.

Na wat loggen met CPU-Z bleken in beide gevallen de VDDC temps over de 120 te gaan. De 4870's staan er om bekend dat de VRM's te heet kunnen worden.
Pagina: 1