Toon posts:

Computer sluit opeens na 3 seconden af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds vanochtend heb ik opeens te maken met een heel raar probleem. Tijdens het surfen op het internet crashte de computer opeens. Als ik de computer nu opnieuw opstart dan sluit hij na 3 seconden vanzelf weer af. Alle fans draaien tijdens de 3 seconden dat de computer leeft. Er worden geen beeps afgegeven, de computer stopt er daarna gewoon mee. De CPU koeler en fan zitten nog steeds op hun juiste plek. Verwijderen van de 3d-kaart, harde schijf en geheugen heeft ook geen effect op het probleem. Het systeem is inmiddels al 2 en een half jaar oud. Maar toch is het vreemd dat het van de ene op de andere dag gewoon de geest geeft. Ik heb even in de troubleshoot guide gekeken, maar omdat ik niet echt veel ervaring met het inbouwen van hardware heb kan ik er niet zo heel veel mee. Er wordt over 24 volt rails enzo gesproken, het lijkt me niet zo verstandig om op de bonnefooi te gaan rommelen met de voeding (misschien ligt het er niet eens aan)

De volgende onderdelen zitten in mn systeem.

-Antec smart power 2.0 500W ATX2
-Asus M2N4-SLI
-AMD X2 5600+
-Club256 D3 X RX1950Pro passive
-2 reepjes van 1 gig kingston DDR800 geheugen

Hebben jullie misschien een soortgelijk probleem wel eens meegemaakt? Of hebben jullie een idee waar het probleem waarschijnlijk zal liggen?

Alle hulp is zeer welkom! groeten Bram

Verwijderd

klinkt als een hitteprobleem, lees eens de temperaturen uit met speedfan, HWmonitor of Coretemp

Verwijderd

Topicstarter
dat zal lastig worden omdat de computer niet opstart dus : ( Na het indrukken van de powerknop gaan alle fans netjes daaien. Na 3 seconden stopt de computer er opeens mee, zonder enkele beep code af te geven. De computer staat dan weer uit.

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-12 19:45
Kan je wel in je BIOS komen?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Topicstarter
nee, er is geen beeld. De fans gaan draaien, het zoemt net als normaal. Dan dooft het geluid samen met de fans uit. Er valt niets te zien of te horen. En het rare is dat dit zomaar opeens gebeurt. Voordat dit probleem ontstond was ik op het internet aan het surfen, nou niet echt iets waarbij je verwacht dat de computer oververhit raakt. Vooral als alles 2 en een half jaar goed werkt.

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Heb je een reserve voeding? Heb wel eens halfdode psu's meegemaakt.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 15:12:
Vooral als alles 2 en een half jaar goed werkt.
Dat is de tweede keer dat je dat zegt, en is zinloos. Of de computer 5 minuten of 2.5 jaar goed werkte, maakt niets uit als er een defecte voeding of ander hardware probleem is.

Gebruik de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga testen. Die troubleshooter is er niet om even door te kijken, maar om te gebruiken als een handleiding voor zelf testen of er een hardware component fout zit. Regel een andere voeding, probeer eens met enkele RAM-bankjes, etc etc. Gestructureerd testen aan de hand van de troubleshooter dus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Smht schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 15:14:
Heb je een reserve voeding? Heb wel eens halfdode psu's meegemaakt.
Helaas geen reserve voeding hier. Ik studeer op dit moment in Noord Zweden, en zo veel hardware zaken zijn er niet in de buurt. Misschien maar een nieuw bestellen...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na lang testen heb ik wat specifiekere informatie nu. Zie de volgende afbeelding: http://s35.photobucket.co...view&current=DSC01434.jpg

Als ik de stroomkabel uit de opening haal waar de blauwe pijl naar wijst, dan blijft de computer netjes draaien zonder na 3 seconden af te sluiten. Na wat gerammel en geratel blijft alles netjes doorlopen. Er verschijnt alleen geen beeld (waarschijnlijk omdat die kabel er niet in zit). Als ik de kabel terugplaats dan sluit de computer weer binnen 3 seconden automatisch af als ik hem aanzet. De handleiding van het moederbord zegt dat de blauwe pijl naar 'ATX12V' wijst. De stroomkabel die daar normaal inzit gaat samen met de grote bundel kabels de voeding in, zie de rode pijl. Ik herinner me ergens gelezen te hebben dat de situatie die ik in deze post beschijf zou kunnen duiden op een kapotte PSU. Weten jullie of dit aannemelijk is ?

mvg Bram

Verwijderd

Dat heb je goed bedacht :) ,
Maar het kan natuurlijk ook aan het mobo liggen of de cpu (daar is die kabel voor) (maar dat laatste is zeer onwaarschijnlijk, cpu's gaan niet zo snel kapot)

Enige manier om het uit te zoeken is mobo en of voeding ruilen :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 21:11 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
die voeding is inderdaad 12 volt. Het is de voeding die direct naar de power regulators van je processor gaan (blokjes van ongeveer 5 bij 5 mm rondom je processorvoet ik geloof recht onder de aansluiting). Het kan 2 dingen betekenen: voeding defect of moederbord defect (heel mischien proc defect maar dat zijn echt grote uitzonderingen). Dat het systeem niet aangaat komt omdat de cpu niet van spanning wordt voorzien (en dus niets doet). Is het mischien mogelijk om de PC van iemand anders te lenen en daarvan de voeding ter test te gebruiken? Deze leenvoeding moet alleen de 20-24 polige stekker hebben (de 4 extra polen zijn voor zwaardere videokaarten zonder eigen voedingaansluiting) en de 4 polige "atx12v" aansluiting. Dan zal je al beeld moeten krijgen. Slaat hij met een andere voeding ook af dan is 90%* zeker je moederbord defect.

*getallen zijn gebaseerd op eigen ervaring en "onderbuik" gevoel.

spuit 11, zie ook StephanTeelen

[ Voor 1% gewijzigd door Aragnut op 24-11-2009 21:12 . Reden: F5 is the magic button... ]

Verwijderd

Topicstarter
Eens kijken of ik ergens een extra voeding vandaan kan toveren :) probleem is dat de meeste studenten hier een laptop hebben en geen desktop. Maar ik weet in ieder geval wat me te doen staat nu, het moederbord uitsluiten door een andere PSU te gebruiken.

danke voor de tips
Pagina: 1